неділя, 14 жовтня 2012 р.

ПІДГОТОВКА ТА ПРОВЕДЕННЯ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ


ПІДГОТОВКА ТА ПРОВЕДЕННЯ БАТЬКІВСЬКИХ ЗБОРІВ

Безумовно, батьківські збори є необхідним атрибутом шкільного життя. Питання в тому, як зробити їх цікавими і продуктивними? Що зробити для того, щоб відвідуваність батьківських зборів була високою, а інтерес батьків до спілкування з вчителем та іншими батьками - ста­більно стійким?
Насамперед, потрібно пам'ятати, що спілкування з батьками - одна з основних складових успішної роботи з дітьми. Знання складу сім'ї, особливостей виховання, взагалі залучення вчителя в нове шкільне життя дитини - умови успішної адаптації наймолодших школярів до цього непростого життя.
у спілкуванні з батьками провідними можна вважати такі види роботи:
· анкетування;
· відвідування сім'ї;
· індивідуальні бесіди;
· батьківські збори;
· заняття «школи для батьків» (позакласний педагогічний всеобуч).
Першим етапом і запорукою подальшого продуктивного спілкування із сім'єю дитини є встановлення теплих відносин, особистого контакту з батьками. А про високий рівень відвідуваності батьківських зборів необхідно попіклуватися заздалегідь. На початку навчального року, на­приклад, на кожного учня картку, на зразок медичної і фіксувати в ній усі варті уваги батьків, як позитивні, так і негативні факти шкільного життя учня: Записи доцільно вести у довільній формі, за можливістю ­із гумором, що дозволить неформально підійти до проблеми і знайде у батьків живий відгук. У цю саму педагогічну картку за бажанням можна внести записи інших педагогів і психолога, що зробить картину шкіль­ного життя дитини більш повною і об'єктивною. Місяця за два у цій картці накопичиться певний обсяг інформації, і до батьківських зборів Ви матимете фактичний матеріал, обробивши який, ознайомите із ним батьків. Уважно стежте, щоб записи були коректними, тоді Ви без засте­режень зможете ознайомити з ними, звичайно у конфіденційній формі, батьків, які, як правило, залишаються надзвичайно задоволеними такою увагою і небайдужістю до їхньої дитини з боку вчителя (психолога, лікаря, адміністрації школи) та із задоволенням та бажанням йдуть на  контакт
із педагогами, відгукуючись на їхні прохання і побажання. Для загалу ж на зборах запропонуйте лише ту інформацію, що має цінність для всіх, дайте відповіді на запитання батьків і поділіться узагальненими враженнями від Ваших спостережень і спілкування з їхніми дітьми.
Особливо ретельно плануйте індивідуальний підхід у роботі з бага­тодітними, неповинними та неблагополучними сім'ями. Якщо в школі одночасно навчаються троє і більше дітей з однієї сім'ї, то батькам складно відвідувати і всі батьківські класні збори, і заняття позакласного педа­гогічного всеобучу. Можливо, більш зручними формами роботи у цьому випадку стануть листування класовода із батьками, проведення індивідуальних педагогічних консультацій для них тощо.        . .
Школа повинна стати надійною опорою і партнером для багатодітних
сімей, активно пропагувати позитивний досвід виховання в них.
Доцільно організовувати допомогу цим сім'ям зусиллями громадсь­кості, обговоривши необхідні заходи щодо роботи у цьому напрямку та сформулювавши вимоги й пропозиції на батьківських класних зборах і надавши подання до піклувальної ради, батьківської ради школи з метою поліпшення матеріальних, фінансових питань забезпечення навчального
процесу і відпочинку дітей.                                '
Не потрібно забувати класоводові і про роботу з неблагополучними сім'ями, корекцію виховної діяльності родин із різним типом сімейного благополуччя або дисфункційних, умови життя В яких негативно впли­вають на розвиток особистості дитини.
Корекція виховної діяльності дисфункційних родин повинна починатися з глибокого і змістовного вивчення вчителем умов життя, побуту, взаємин між дорослими і дітьми, особистості кожного із батьків, рівня їх загальної та педагогічної культури.
Вчителеві необхідно не лише виявити основну причину неблагополуччя, але його витоки, що закладені в особистості батьків, інших дорослих членів сім'ї, визначити найбільш істотні помилки в сімейному вихованні та шляхи їх усунення, тобто окреслити можливості застосу­вання індивідуального підходу до членів таких родин на батьківських зборах, із обов'язковим дотриманням педагогічного такту, доброзичливим ставленням до батьків і дітей, із врахуванням індивідуальних особли­востей родини, демонструючи вміння розуміти труднощі та негаразди, з опорою на позитивне в особистості кожного з дорослих і дитини, вірою у можливість покращення морально-психологічного клімату родини за умови копіткої роботи, розумінням специфічності випадку сімейного неблагополуччя, торкнутися проблеми і запропонувати обговорити 11 на батьківських зборах, щоб окреслити шляхи роботи з такою сім'єю (або сім'ями).
На жаль, виховна робота з такими сім'ями не завжди призводить до бажаних результатів. В окремих випадках доцільним буває клопотання батьківських зборів про ізоляцію дитини, позбавлення батьківських прав. Нейтралізувати недоліки виховання в сім'ях, де батьки взагалі не займаються вихованням дітей або шкідливо впливають на них, часто не­можливо лише завдяки впливу школи, тоді до роботи з такими сім'ями необхідно залучати правоохоронні органи, громадськість.
Доцільність взаємодії з правоохоронними органами важливо врахо­вувати і у зв'язку з правовою тематикою окремих батьківських зборів або питань профілактики правопорушень, що обов'язково входять до порядку денного батьківських зборів.
Інноваційною на сучасному етапі є організація роботи з батьками у сучасній школі сільської місцевості, яка спрямована на інтеграцію ро­динно-сімейного, шкільного, дошкільного виховання, адже традиції етнопедагогіки більш близької саме сільським сім'ям, в яких значна увага приділяється трудовому вихованню, поважному ставленню до своєї ро­дини і старших поколінь. З огляду на це, класоводові під час розробки тематики батьківських зборів і міркувань щодо нагальних питань по­рядку денного необхідно зважити на доцільність запрошення на збори ветеранів сільської праці, ініціативних груп жителів, активістів громад­ського життя, щоб спільно із ними ініціювати проведення різноманітних освітніх заходів, дозвілля сільчан, обговорити створення умов для відро­дження кращих традицій роботи на землі, підготовки учнів до сільсько­господарської праці, виховання дбайливого господаря рідної землі. Як бачимо, проведенню батьківських зборів та винесенню і з'ясуванню на них окремих питань. передує значна за обсягом і копітка по суті робота з батьками учнів, в якій всі аспекти є надзвичайно важливими і значу­щими.
у безпосередній підготовці, організації та проведенні батьківських зборів також немає дрібниць.
Скористайтеся наведеними нижче порадами, які містять основні моменти, що дозволяють створити сприятливі умови для проведення батьківських зборів .
· Виготовте і надішліть (вручіть, передайте через дітей) батькам індиві­дуальні запрошення на збори.
· Для проведення батьківських зборів оберіть найбільш сприятливий час, подбайте про те, щоб на цей час ні у Вас, ні у батьків Ваших учнів не було заплановано певних важливих та невідкладних справ.
· Визначте одну найбільш важливу проблему, що стосується учнів Ва­шого класу, і на її обговоренні побудуйте розмову з батьками.
· Особливу увагу зверніть на розміщення батьків у класі. Наприклад, можна розставити столи і стільці по колу, щоб всі учасники бать­ківських зборів добре бачили й чули один одного.
· Підготуйте візитки з іменами батьків, особливо, якщо це батьки пер­шокласників.
·  Разом із батьками встановіть правила для учасників зборів. Наприклад: знімати верхній одяг обов'язково; не відмовчуватись під час обговорення проблеми; відкидаючи чиюсь пропозицію (думку), неодмінно вносити зустрічну; називати один одного по імені та по батькові тощо.
· Бережіть час людей, запрошених на збори. Із цією метою встановіть регламент і суворо стежте за його дотриманням. .
· Перед початком зборів поганий настрій краще «залишити за дверима».
· До початку зборів повідомте питання, які плануєте обговорити.
· Не забудьте про «золоте правило» педагогічного аналізу: починати з позитивного, потім говорити про негативне, завершувати розмову пропозиціями на майбутнє.
· Попередьте батьків про те, що не вся інформація, почута на зборах, має стати надбанням дітей.
· Під час зборів використовуйте групові форми організації взаємодії батьків та ігри.
· Зробіть спілкування на зборах невимушеним, відвертим і доброзичливим. .
· Під час обговорення проблемних питань спиратися на життєвий та педагогічний досвід найбільш авторитетних батьків, на думку членів батьківського комітету та ради школи.
· Прагніть того, щоб на зборах були прийняті конкретні рішення.
· Висловіть подяку всім тим, хто знайшов час прийти на збори.
· В особистих бесідах оцінюйте успіхи дітей відносно їх потенційних можливостей.
· Своїм ставленням, оцінюванням успішності і поведінки учнів переконуйте батьків у тому, що «поганий учень» не означає «погана людина».
· Батьки повинні повернутися зі зборів із відчуттям того, що вони можуть допомогти своїй дитині.
Завжди прагніть повідомити батькам щось нове для них, а саме те, що вони можуть застосувати на практиці, до того ж, одразу. о.
· Не забувайте, що батьки можуть поділитися один із одним своїм досвідом і створити умови для цього обміну.         .
Не варто:
· Засуджувати присутніх за відсутність на попередніх зборах.
.• Порівнювати успіхи окремих учнів і різних класів.
· Давати негативну оцінку класу в цілому.
· Переоцінювати значення окремих предметів.
· Обирати для спілкування повчальний тон.
Крім того, прийміть до відома правила поведінки класовода на батьківських зборах.          .

· Педагогові необхідно зняти власну напругу перед зустріччю з бать­ками.

· За допомогою мови, інтонації, жестів та інших засобів необхідно дати батькам відчути повагу та увагу вчителя до них.

· Учитель повинен докласти зусиль, щоб зрозуміти батьків, правильно визначити проблеми) що хвилюють їх найбільше, переконати батьків у тому) що у школи та родини спільні проблеми, одні завдання і ті самі діти.          .

· Класовод повинен пам'ятати, що розмовляти з батьками потрібно спокійно і доброзичливо. Важливо, щоб батьки всіх учнів - і бла­гополучних, і дітей групи ризику - пішли зі зборів з вірою у свою дитину.

· Результатом спільної роботи вчителя і батьків на зборах повинна стати впевненість батьків у тому, що у вихованні дітей вони завжди можуть розраховувати на підтримку педагога та допомогу інших працівників школи, що причетні до навчання і виховання їхніх дітей.

Оцінивши суть і значення цих правил, додавши їх перелік, зважаючи на власний досвід, прийнявши їх за основу, розпочинайте процес безпо­середньої підготовки до батьківських зборів.

Будь-які збори повинні мати свою тему. Тема повинна бути зло­боденною, цікавою, актуальною. Кожні збори потребують свого «сце­нарію», своєї програми і максимально наближених до дітей рекомендацій порад, рішень. Особливу увагу необхідно звернути на такий факт: якщо Ви збираєтеся провести вдалі батьківські збори, які логічніше назвати зустріччю однодумців, партнерів, друзів, то провідним методом їх про­ведення повинен стати діалог. Час бездумних монологів і настанов на батьківських зборах) на щастя, минув, до того ж, виховання дітей - за­вжди діалог, здатність слухати і чути один одного, поважати різні думки, різний досвід.

Обирати тему батьківських зборів краще за все за результатами ан­кетування, тестування, висловлювань дітей і батьків.

Наприклад, підготовку до зборів можна розпочати з анкетування дітей і батьків, яким діти або члени батьківського комітету на прохання вчителя передадуть анкети.

Тематика анкетувань може бути найрізноманітнішою та охоплювати широке коло питань: для дітей - «Чи багато часу приділяють вам батьки?» «Ваші спільні з батьками захоплення та інтереси», «Чи цікавляться батьки колом ваших друзів ?», «Як батьки допомагають вам у навчанні?», «Чи давно ви були з батьками на природі (в театрі, музеї, на виставці, разом читали, дивилися та обговорювали книгу, кінофільм) ?»; для батьків ­«Чи багато часу Ви приділяєте своїй дитині ?», «Ваші спільні з дитиною захоплення та інтереси», «Чи цікавитеся Ви колом друзів Вашої дитини ?», «Як Ви допомагаєте своїй дитині у навчанні?», «Чи давно Ви були разом зі своєю дитиною на природі (в театрі, музеї, на виставці, разом читали, дивилися та обговорювали прочитану книгу або переглянутий кінофільм)? тощо.
Запитання анкети повинні бути ретельно продуманими і такими, що враховують особливості колективу класу. Діти заповнюють анкети в класі, а батьки - вдома. Через деякий час анкети повертаються до класовода ­і настає час відкриттів, а подекуди - й потрясінь.

Спочатку необхідно проаналізувати відповіді учнів. Потім провести аналіз відповідей батьків. Далі - порівняти відповіді, зробити висновки, окреслити проблеми для обговорення на зборах; Обмірковуючи форму проведення зборів та обстановку, яку б Ви хотіли створити, зважте на відомий факт, який полягає у тому, що найспокійніше будь-яка людина почуває себе у неформальному оточенні. З огляду на це, батьків на зборах найкраще розсадити за партами, які розставлені, наприклад, «підковою», на парти покласти рекламні проспекти семінарів для батьків, консульта­тивних центрів і Т.Д., а у центрі «підкови» - на тумбочці або спеціальній підставці - невисокі кімнатні рослини, заздалегідь на окремому столику підготувати все необхідне для чаювання. Якщо батьки будуть соромитися підходити до «чайного» столику, то ЇХ можуть пригостити заздалегідь підготовлені активісти.
Результати порівняльного аналізу анкет дітей і батьків, що оформлені у вигляді таблиці та графіка на великому аркуші паперу чи на плівці для епідіаскопу, продемонструйте на дошці, яка повинна бути розміщена у «голові» «підкови».
Інформацію, що стосується кожного учня, потрібно підготувати заздалегідь, використавши необхідні для цього відомості з психолого-пе­дагогічних карт і класного журналу (але лише ті відомості, які можна довести до відома батьків!). Проте аркуші з цією інформацією віддати батькам краще наприкінці зборів, інакше вони можуть присвятити їм надмірно багато уваги, зануритися У свої думки і не надати уваги всьому тому, що Ви так ретельно і з любов'ю готували.
Доки батьки збираються, можна увімкнути відеозапис перерв, УРОКІВ, спортивних змагань та інших позакласних і розважальних заходів, в яких беруть участь учні класу, або запропонувати до їхньої уваги відеозапис телепередачі для батьків. Якщо ж відеотехніка відсутня, то, скориставшись звичайним магнітофоном, можна відтворити фрагменти дитячих відповідей, галас на перерві тощо. У крайньому випадку, увімкніть приємну музику, враховуючи вік батьків.
І ось настає час розпочати збори. Привітавшись із батьками і запросивши ЇХ до чаювання, перепросіть і повідомте, що маєте залишити кабінет, оскільки Вас несподівано викликав директор
хто завгодно інший). При цьому нагадайте присутнім, що вони та їхні діти заповнювали анкету, а Ви не один день обробляли ці анкети і саме сьогодні мали надію ознайомити батьків із цікавими результатами, але (от прикрість!) викликає директор!
Далі зверніться до батьків із проханням, що доки Вас не буде, від­почити, почаювати й водночас розглянути графіки - результати порів­няльного аналізу анкет. І з посмішкою та вибаченнями залиште кабінет. Ваше завдання - бути відсутніми хвилин 15-20. Через 15-20 хв тихо увійдіть до класу і сядьте де-небудь у куточку, бо Ваша присутність більше не потрібна. Свою справу Ви вже зробили. Ви створили умови для того, щоб батьки самі замислилися над тією ситуацією, яка склалася між ними та дітьми.
Доки Вас не було в класі, батьки пречудово розібралися у графіках і таблицях. До того ж, у будь-якому батьківському колективі завжди знайдеться людина, що здатна розпочати розмову. Та й розбіжність у від­повідях дітей та батьків здивує кого завгодно! Тож з окремих, спочатку жартівливих або обурливих реплік і думок народиться серйозна розмова батьків, обмін думками, досвідом. І може статися так, що таку розмову буде важко зупинити. А може й не потрібно цього робити. Бо, мабуть, не скоро у Вас ще буде нагода помовчати на батьківських зборах, та й, певно, не було й навряд чи найближчим часом будуть збори, що да­дуть такі наочні й дієві результати.
Звичайно, Ви будете мовчати не до кінця зборів. Вам доведеться уза­гальнити та підсумувати їх набуття. Результат же цих зборів - у тому, що батьки починають самі ділитися своїм досвідом, перестають зневажати батьківські збори й боятися їх, пропонують допомогу.
Прямий ефект від цих зборів ви зможете спостерігати найближчим часом.
Діти розкажуть, що змінилося після зборів і яким було це «що». Вони повідомлять, що зі зборів батьки повернулися приголомшені, стурбовані. Крім того, багато з них після таких зборів починають самі приходити до школи - поговорити про свою дитину, хоча раніше їх доводилося запрошувати.
Побічним ефектом від проведення таких зборів можна вважати те, що на всіх наступних зборах у Вас буде аншлаг, та ще й традиційний чай із цукерками - батьки самі про це подбають, а ще - із задоволенням візьмуть участь у чергуваннях під час різноманітних, запланованих Вами заходів, із радістю допоможуть у ремонті класу тощо.


Немає коментарів:

Дописати коментар