неділя, 28 жовтня 2012 р.

Завдання, які можна використати на уроці розвитку ЗВ'ЯЗНОГО мовлення за темою «Осінь у лісі».


Завдання, які можна використати на уроці розвитку ЗВ'ЯЗНОГО мовлення за темою «Осінь у лісі».
1. Відгадайте загадку.

Мандрує вона гаєм,
Дарунки роздає.

Ось жовтий лист спадає,
 І холодніше стає.

2. Складаємо сенкан Осінь
Що? Осінь Яка ? Чарівна, золота, щедра.
Що робить? Мандрує, роздає, несе.
Відношення: Збирати листя, гриби, складати букети.
Узагальнення: Чарівна пора року.
3.Бесіда про особливості осінньої пори.

4.Складання «асоціативного куща» зі словом «осінь».
5. Хвилинка поезії.

Осінь-чарівниця

Золота красуня - осінь-чарівниця!
По землі ступає, золотом іскриться.
 В жовте і червоне листячко фарбує
І картини дивні, чарівні малює!
 Небо синє-синє, листя кольорове,
А яке довкілля радісне, чудове!
А які в жоржини, наче сонце, квіти!

Світ наш неповторний, гарний, розмаїтий!
Світ наш незбагненний, дивний, загадковий,
І такий прекрасний, і такий чудовий!

Я люблю осінь

Дерева всі готуються до сну,
Скидають листя - буде легко спати.
В осінню днину сонячну, ясну
Люблю я в парку нашому гуляти.
Збираю листя і букет роблю,

А він під сонцем дивним сяйвом грає!
Красуню-осінь дуже я люблю,
Я ніби в казку двері прочиняю.

В осіннім гаю

Як же гарно, чудово, привітно,
Ніби в казці, в осіннім гаю.
Клен з берізкою золотом квітне,
Я на килимі жовтім стою.
Вітерець поміж гіллям гуляє,
По осінньому лісу іде,
Лист пожовклий знімає, кружляє
    І тихенько додолу кладе.
То підніме у синяву неба,
Заспіва в кучерявій сосні,
То пригорнеться ніжно до тебе,
На ліричній заграє струні.
Осінь гріється в теплім промінні,
Усміхається сонцем згори.
І малює картини чарівні,
Та міняє щодня кольори.

6.Складання діалогу.
   - Складіть діалог між вітром      листочком.
(Робота в парі).
7. Гра «Осінні таємниці».

Робота в малих групах. (Завдання написано на листочках). Дати відповідь на запитання, демон­струючи малюнки тварин, рослин, листя.
1) Який лісовий мешканець сушить собі гриби на деревах?    (Білка)
2) Чи збирають птахи собі на зиму запаси? (Деякі сови збирають собі в дуплах вбитих мишей, сойки - жолуді, горіхи)
3) Листя яких дерев червоніє восени? (Горобини, осики, клена)
4) Куди восени подіваються метелики? (Гинуть із першими холодами, ховаються в щілини під кору дерев, парканів, будинків)
5) Куди взимку ховаються жабки? (Ховаються під воду, забиваються під камені, в ями, у баговиння, ховаються в підвальних приміщеннях приватних будинків)
8. Підбір образних слів та висловів.
Робота у великих групах (за рядами).
Завдання для І-і групи.
Назвати ознаки іменників.
Осінь (яка?), день (який?), небо (яке?), дерева
(які?), птахи (які?).
Завдання для 2-і групи.
Підібрати синоніми до таких дієслів: господарює, ходить, малює, обдаровує, летять.
Завдання для З-і групи.
Спробуйте прибрати дерева в кольори-шати:
берізка, клен, дуб, ялинка, горобина.
9. Робота з таблицею.
1)Загальне враження від предмета.
2)Деталі, які підтверджують це враження.
3)Ставлення до описуваного.
_ у зачині ви розкриєте загальне враження від осені в лісі, яку будете описувати. В основній частині - деталі для підтвердження цього вра­ження. Кінцівкою висловите своє ставлення до
осені в лісі.
10. Складання плану з учнями.
План
    1. Ліс восени.            2. Мешканці лісу.
3. Мої враження від осіннього лісу.
11. Читання зразку твору на задану тему.
Послухайте твір, який склали четвертокласники з іншого класу.
Осінь у лісі
Осінь хазяйнує в лісі. Встеляє землю жовтим м'яким килимом. А дерева і куші прикрашає на­мистом ягід, жолудями, шишками.
В лісі стало тихо. Полетіли _у вирій птахи. Зали­шилися порожніми їхні гнізда, тільки інколи закричить сорока.
Звірі теж готуються до зими. Ведмідь заліг у сплячку під старою сосною. Спить у нірці їжачок.  Білочка у дуплі ласує жолудями, грибами. Скоро ліс зовсім засне. І буде йому сниться зелене літо. Буде він згадувати тепле сонечко і теплий дощик.
12. Самостійна робота учнів.
    Для тих, кому важко, є картка-підказка 
1)Де хазяйнує осінь?
2)Якими кольорами зафарбовує дерева?
3)Куди полетіли птахи?
4)Які звірі готуються до зими
5)За що я люблю осінній ліс
13. Зачитування учнями складених творів. Редагування. Поради вчителя.

ЧОМУ осіннє листя змінює колір?
Задовго до тріскучих морозів дерева починають поступово скидати листя. Вони готуються до листо­паду. Восени з листям відбуваються дивовижні пере­творення. Воно починає жовтіти; червоніти, набува­ти коричневих відтінків. Пояснюється все тим, що жовта фарба знаходиться в листках завжди, тільки влітку жовтий колір непомітний. Він пригнічується більш сильним кольором - зеленим. Зелений колір листю надає особлива речовина - хлорофіл, який постійно руйнується і знову утворюється в живому листі. Але відбувається цей процес лише на світлі.
Влітку сонце світить довго. Листок весь час зали­шається зеленим. А з настанням осені ночі стають довшими. Рослини отримують менше світла. Хло­рофіл руйнується. Зелений колір зникає, і помітним стає жовтий, тобто листок жовтіє. А яскравість осіннього листя залежить від погоди. Якщо осінь три­вала, дощова - колір листя від надлишку вологи та нестачі світла буде тьмяним, невиразним. Якщо ж холодні ночі чергуються з ясними сонячними дня­ми, то і фарби будуть соковитими, яскравими.

Чому восени опадає листя з дерев?
Деревам потрібно дуже багато води. Волога, яку всмоктує з ґрунту коріння, підіймається стовбуром до гілок та листя і випаровується.  Втрачаючи листя,  дерева захищаються від «зимової посухи». Взимку необхідної кількості вологи з грунту не отримаєш. Зима для дерев не лише холодна, але й посушлива пора року.
        Падолист потрібен деревам і з лікувальною метою. Разом з водою дерева всмоктують з грунту корисні речовини. Надлишки цих речовин накопичуються в листі. Якби листя не опадало, дерева могли отруїти самі себе.

Немає коментарів:

Дописати коментар