Природа 2 клас
Тема: Як зберегти ялинку перед новорічними святами
Мета: навчати учнів розрізняти контури дерев узимку, спостерігати за деревами; розвивати увагу, пам’ять, уяву, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. А ктуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1. П еревірка домашнього завдання
Слухання розповідей учнів про вічнозелені рослини своєї місцевості.
2. У явна подорож до зимового лісу
Звучить музика П. Чайковського «Пори року. Січень». На дошці — ілюстрації із зображенням зимового лісу. Учитель або підготовлений учень читає вірш А. Первомайського «Срібні дерева».
Срібні дерева,
Срібне гілля,
Сріблом пухнастим
Вкрита земля.
Срібні у синьому
Небі хмарки.
В срібних заметах
Срібні стежки.
Срібний-пресрібний
Ліс приберіг
Білочці срібній,
Срібний горіх.
— Діти, прозвучала музика П. Чайковського та вірш А. Первомайського «Срібні дерева». Пропоную помилуватися дивовижним зимовим пейзажем, погуляти у зимовому лісі!
— Давайте згадаємо, як зимують рослини? Що відбувається з трав’янистими рослинами? Що відбувається з кущами? (Відповіді дітей.)
— Вони скидають листя восени, а у вічнозелених кущів (журавлини, брусниці) листя не міняє кольори і не опадає. Це вічнозелені рослини. (Демонстрування ілюстрацій «Кущі під снігом».) У цих кущів залишаються на гілках ягоди, які від морозу стають солодшими. А птахи і тварини знаходять під снігом смачні ягоди.
— А як зимують дерева?
Загадка
- Восени не в’яне, а взимку не вмирає. (Ялинка, сосна)
III. По відомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви навчатиметесь розпізнавати дерева взимку і дізнаєтеся, як зберегти ялинку перед новорічними святами.
IV. В ивчення нового матеріалу
1. Р озповідь учителя
— У сплячому царстві зимового лісу, на перший погляд, дерева без листя дуже схожі одне на одне. Але якщо бути уважним, то можна помітити, що у кожного дерева — свій силует, свій порядок розташування гілочок. Чорні силуети дерев чітко виділяються на білому снігу, неначе намальовані чорною фарбою на білому аркуші паперу. Недарма ліс, що скинув листя, називають у народі — чорноліссям. Улітку ви добре взнаєте дерева по листю. А взимку? (Спираючись на власний досвід і спостереження.)
Розглядання ілюстрацій дерев на дошці.
— Які дерева ви одразу впізнали? За якими ознаками? (Ялина, сосна)
— Як називають ялинку і сосну? (Хвойні) Чому? (Їхні листочки дуже вузенькі, як голочки. Називаються хвоєю.)
— Невже дійсно хвойні дерева не скидають листочки-хвоїнки? (Вони опадають поступово, не всі відразу. Тому вони завжди зелені.)
— А чому складно впізнати інші дерева? (Немає листя.)
2. Р обота за підручником (с. 72–73)
— Розгляньте на малюнку на с. 72 контури дерев у зимовому лісі. Прочитайте назви рослин. За якими ознаками їх можна впізнати в природі?
— Розгляньте фотографії. Розпізнайте дерева.
— Поясніть прислів’я «Добрий той сніг, що вчасно ліг».
— Перевірте прикмету: «Якщо дерева вкрилися інеєм, буде тепло».
Підсумок. Узимку деякі трав’янисті рослини від вимерзання захищає сніговий покрив. Ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється. Хвойні рослини зимують із зеленими листками-хвоїнками.
Сторінка дослідника
Як зберегти ялинку перед новорічними святами
- Поспостерігайте за ялинкою у новорічні дні. Підготуйте розповідь про новорічну ялинку за планом. Поміркуйте, як їй можна допомогти.
- Розгляньте новорічну ялинку, яку привезли у вашу школу чи до вашої домівки. Це ялина чи сосна? Визначте її вік. Кожного року на дереві виростає одна лутовка (кільце) гілок. Отже, скільки лутовок на стовбурі — такий приблизно вік дерева.
- Визначте приблизну висоту дерева, довжину гілок, цупкі чи гнучкі гілочки; які хвоїнки; деревце струнке чи із широкою кроною.
- Опишіть або замалюйте прикрашену ялинку, які на ній іграшки, інші прикраси. Яку ще роль виконувала ялинка, окрім того, що прикрашала кімнату?
- Як довго простояла ялинка в кімнаті? Який вона мала вигляд, коли з неї зняли прикраси?
- Де опиниться ялинка після новорічних свят?
- У школі відбулося веселе новорічне свято. Чи варто ще й вдома прикрашати ялинку?
- Чи можна замінити живу ялинку?
3. Фізкультхвилинка
V. Уз агальнення й систематизація знань
1. Обговорення художніх творів
Ялинка
Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір’ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.
Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:
— Скільки за цю красуню?..
— Два карбованці заплатили.
— Жаль,— якось болісно зітхнув Карпо Іванович.
— Що жаль? — перепитую.
— Отаку красу нищити... І в селі, і в містах кожний неодмінно хоче придбати ялинку на свято. І навіть не подумає, що для того, аби виросла ось така, як у вас, треба щонайменше десять років чекати! Якби моя воля, то я геть би заборонив рубати й продавати ялинки.
Геть! Постоїть вона в хаті для втіхи тиждень-два — і на смітник. Хіба це по-людському?..
С. Носань
— Порівняйте оповідання і вірш. (В оповіданні Карпо Іванович висловлює думку, що не слід вирубувати ялинок для новорічних прикрас, а у вірші думку підтверджує зайчик, відбираючи у хлопчика ялинку.)
— Уявіть себе тим хлопчиком, що розповідає про зустріч із зайчиком.
— Як би ви вчинили на місці хлопчика і зайчика?
2. Я к виростити ялинку
— Всі ми звикли, що Новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І на цьому святі веселяться всі, невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі і принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу, а потім викинути її на смітник.
— Чому ми вирубуємо ялинки під Новий рік?
— Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?
— Скільки років потрібно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника? (Ялинка за 10 років виростає у зріст першокласника, простоїть 10 днів у квартирі на Новий рік, і її викинуть на смітник.)
Виростіть ялинку самі!
1) Приготуйте квіткові горщики, землю, шнурочки, поліетиленові мішечки, камінці й насіння ялини.
2) У кожен горщик покладіть по 2 насінини, які присипте п’ятисантиметровим шаром землі.
3) Горщик накрийте поліетиленовим мішечком і обв’яжіть шнурочком, щоб земля залишалася вологою.
4) Як тільки з’являться паростки, мішечок зніміть і землю в горщику поливайте двічі на тиждень.
5) Улітку рослинку можна виставити на вулицю (балкон чи сад) або переставити на підвіконня з північної сторони.
6) Ялинку, яка підросте, можна висадити у відкритий ґрунт восени або навесні. Для цього необхідно викопати досить глибоку ямку, рослину висадити в ґрунт разом із шаром землі і добре полити.
Пам’ятайте! Якщо кожен із нас урятує маленьку сосонку або ялинку, то через десятки років це відгукнеться у нашому серці вдячним і радісним дзвоником.
VI. П ідбиття підсумків. Рефлексія
— Як зберегти ялинку перед новорічними святами?
VII. До машнє завдання
Тема: Як зберегти ялинку перед новорічними святами
Мета: навчати учнів розрізняти контури дерев узимку, спостерігати за деревами; розвивати увагу, пам’ять, уяву, мовлення; виховувати дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. А ктуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності
1. П еревірка домашнього завдання
Слухання розповідей учнів про вічнозелені рослини своєї місцевості.
2. У явна подорож до зимового лісу
Звучить музика П. Чайковського «Пори року. Січень». На дошці — ілюстрації із зображенням зимового лісу. Учитель або підготовлений учень читає вірш А. Первомайського «Срібні дерева».
Срібні дерева,
Срібне гілля,
Сріблом пухнастим
Вкрита земля.
Срібні у синьому
Небі хмарки.
В срібних заметах
Срібні стежки.
Срібний-пресрібний
Ліс приберіг
Білочці срібній,
Срібний горіх.
— Діти, прозвучала музика П. Чайковського та вірш А. Первомайського «Срібні дерева». Пропоную помилуватися дивовижним зимовим пейзажем, погуляти у зимовому лісі!
— Давайте згадаємо, як зимують рослини? Що відбувається з трав’янистими рослинами? Що відбувається з кущами? (Відповіді дітей.)
— Вони скидають листя восени, а у вічнозелених кущів (журавлини, брусниці) листя не міняє кольори і не опадає. Це вічнозелені рослини. (Демонстрування ілюстрацій «Кущі під снігом».) У цих кущів залишаються на гілках ягоди, які від морозу стають солодшими. А птахи і тварини знаходять під снігом смачні ягоди.
— А як зимують дерева?
Загадка
- Восени не в’яне, а взимку не вмирає. (Ялинка, сосна)
III. По відомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ви навчатиметесь розпізнавати дерева взимку і дізнаєтеся, як зберегти ялинку перед новорічними святами.
IV. В ивчення нового матеріалу
1. Р озповідь учителя
— У сплячому царстві зимового лісу, на перший погляд, дерева без листя дуже схожі одне на одне. Але якщо бути уважним, то можна помітити, що у кожного дерева — свій силует, свій порядок розташування гілочок. Чорні силуети дерев чітко виділяються на білому снігу, неначе намальовані чорною фарбою на білому аркуші паперу. Недарма ліс, що скинув листя, називають у народі — чорноліссям. Улітку ви добре взнаєте дерева по листю. А взимку? (Спираючись на власний досвід і спостереження.)
Розглядання ілюстрацій дерев на дошці.
— Які дерева ви одразу впізнали? За якими ознаками? (Ялина, сосна)
— Як називають ялинку і сосну? (Хвойні) Чому? (Їхні листочки дуже вузенькі, як голочки. Називаються хвоєю.)
— Невже дійсно хвойні дерева не скидають листочки-хвоїнки? (Вони опадають поступово, не всі відразу. Тому вони завжди зелені.)
— А чому складно впізнати інші дерева? (Немає листя.)
2. Р обота за підручником (с. 72–73)
— Розгляньте на малюнку на с. 72 контури дерев у зимовому лісі. Прочитайте назви рослин. За якими ознаками їх можна впізнати в природі?
— Розгляньте фотографії. Розпізнайте дерева.
— Поясніть прислів’я «Добрий той сніг, що вчасно ліг».
— Перевірте прикмету: «Якщо дерева вкрилися інеєм, буде тепло».
Підсумок. Узимку деякі трав’янисті рослини від вимерзання захищає сніговий покрив. Ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється. Хвойні рослини зимують із зеленими листками-хвоїнками.
Сторінка дослідника
Як зберегти ялинку перед новорічними святами
- Поспостерігайте за ялинкою у новорічні дні. Підготуйте розповідь про новорічну ялинку за планом. Поміркуйте, як їй можна допомогти.
- Розгляньте новорічну ялинку, яку привезли у вашу школу чи до вашої домівки. Це ялина чи сосна? Визначте її вік. Кожного року на дереві виростає одна лутовка (кільце) гілок. Отже, скільки лутовок на стовбурі — такий приблизно вік дерева.
- Визначте приблизну висоту дерева, довжину гілок, цупкі чи гнучкі гілочки; які хвоїнки; деревце струнке чи із широкою кроною.
- Опишіть або замалюйте прикрашену ялинку, які на ній іграшки, інші прикраси. Яку ще роль виконувала ялинка, окрім того, що прикрашала кімнату?
- Як довго простояла ялинка в кімнаті? Який вона мала вигляд, коли з неї зняли прикраси?
- Де опиниться ялинка після новорічних свят?
- У школі відбулося веселе новорічне свято. Чи варто ще й вдома прикрашати ялинку?
- Чи можна замінити живу ялинку?
3. Фізкультхвилинка
V. Уз агальнення й систематизація знань
1. Обговорення художніх творів
Ялинка
Ось уже кілька років ми не купуємо новорічних ялинок, а прикрашаємо ту, що росте на подвір’ї біля Оленчиного вікна. Сталося це після зустрічі з Карпом Івановичем. Несли ми того вечора з базару пишне деревце. Аж тут підходить лісник.
Погомоніли ми про се, про те, а на прощання дядько Карпо й питає:
— Скільки за цю красуню?..
— Два карбованці заплатили.
— Жаль,— якось болісно зітхнув Карпо Іванович.
— Що жаль? — перепитую.
— Отаку красу нищити... І в селі, і в містах кожний неодмінно хоче придбати ялинку на свято. І навіть не подумає, що для того, аби виросла ось така, як у вас, треба щонайменше десять років чекати! Якби моя воля, то я геть би заборонив рубати й продавати ялинки.
Геть! Постоїть вона в хаті для втіхи тиждень-два — і на смітник. Хіба це по-людському?..
С. Носань
— Порівняйте оповідання і вірш. (В оповіданні Карпо Іванович висловлює думку, що не слід вирубувати ялинок для новорічних прикрас, а у вірші думку підтверджує зайчик, відбираючи у хлопчика ялинку.)
— Уявіть себе тим хлопчиком, що розповідає про зустріч із зайчиком.
— Як би ви вчинили на місці хлопчика і зайчика?
2. Я к виростити ялинку
— Всі ми звикли, що Новорічне свято приходить у наш дім разом із красунею ялинкою, з Дідом Морозом і подарунками. І на цьому святі веселяться всі, невесело лише одній ялинці, яку зрубали в лісі і принесли додому, щоб на декілька днів створити святкову атмосферу, а потім викинути її на смітник.
— Чому ми вирубуємо ялинки під Новий рік?
— Скільки потрібно виростити дерев, щоб у новорічну ніч кожну квартиру прикрашала ялинка?
— Скільки років потрібно рости ялинці, щоб вона була зростом хоча б із першокласника? (Ялинка за 10 років виростає у зріст першокласника, простоїть 10 днів у квартирі на Новий рік, і її викинуть на смітник.)
Виростіть ялинку самі!
1) Приготуйте квіткові горщики, землю, шнурочки, поліетиленові мішечки, камінці й насіння ялини.
2) У кожен горщик покладіть по 2 насінини, які присипте п’ятисантиметровим шаром землі.
3) Горщик накрийте поліетиленовим мішечком і обв’яжіть шнурочком, щоб земля залишалася вологою.
4) Як тільки з’являться паростки, мішечок зніміть і землю в горщику поливайте двічі на тиждень.
5) Улітку рослинку можна виставити на вулицю (балкон чи сад) або переставити на підвіконня з північної сторони.
6) Ялинку, яка підросте, можна висадити у відкритий ґрунт восени або навесні. Для цього необхідно викопати досить глибоку ямку, рослину висадити в ґрунт разом із шаром землі і добре полити.
Пам’ятайте! Якщо кожен із нас урятує маленьку сосонку або ялинку, то через десятки років це відгукнеться у нашому серці вдячним і радісним дзвоником.
VI. П ідбиття підсумків. Рефлексія
— Як зберегти ялинку перед новорічними святами?
VII. До машнє завдання
Немає коментарів:
Дописати коментар