Приємно бути акуратним
Нумо, глянемо,
Що в ньому,
Поки йде завзята гра,
Бо ж портфель,
Усім відомо,
Є обличчям школяра!..
Ось — книжки.
Та що це з ними?!
Чом вони у плямах синіх,
Пошматовані, брудні?
Страшно глянути на них!
Подивіться на сторінку
— Не сторінка,
А «картинка»,
Помальована така!
А що в портфелі?
Нумо, глянемо,
Що в ньому,
Поки йде завзята гра,
Бо ж портфель,
Усім відомо,
Є обличчям школяра!..
Ось — книжки.
Та що це з ними?!
Чом вони у плямах синіх,
Пошматовані, брудні?
Страшно глянути на них!
Подивіться на сторінку
— Не сторінка,
А «картинка»,
Помальована така!
А що в портфелі?
Ось — дрібніші речі далі:
Ручка й гумка у пеналі,
Два обдертих олівці
Та чотири
камінці.
А навіщо камінці?
Щоб ганяти горобців
Чи жбурляти
нишком-тишком
У якусь бездомну кішку.
Ну а це...
Невже — шкарпетка?
Так, звичайно, це вона!
А чому вона в портфелі —
Те Юрко і сам не зна...
Анатолій
Костецький
Які
речі були в Юрковому портфелі?
Спочатку
назвіть їх, а потім опишіть їхній вигляд.
Про
що свідчить опис речей?
В
якому вони були стані?
Як
характеризує портфель Юрка?
Слово «акуратний» почали вживати на
початку вісімнадцятого століття, запозичивши його з польської мови. Проте і в
польській мові це слово — чужинець, бо назву його поляки взяли з латинської
мови. І як приємно бути акуратним! Бо це означає бути ... (старанним,
ретельним, сумлінним, дбайливим, совісним, скрупульозним). Акуратний — який уважно виконує
щось.
Як ви розумієте
це прислів’я?
Це гарне прислів’я.
Коли вдома чисто — підлога заметена, ніде ані порошинки, а віконні шибки такі
прозорі, неначе їх зовсім нема, коли рослини на підвіконнях свіжі, зелені —
хіба не радієш, перебуваючи у такій оселі? Ознакою охайності, працьовитості
кожної господині є прибрана хата.
Не випадково в народній пісні мати навчає доньку:
Тримай хаточку, як у віночку,
І рушничок на кілочку;
Тримай відерця всі чистесенькі І води повнесенькі.
Діти, а ви допомагаєте своїм батькам?
|
Якщо в кімнаті, де ти живеш,
розгардіяш, брудна підлога, все припало пилом, речі скрізь порозкидані — не
звинувачуй нікого, окрім себе самого. Не думай, що за це мають відповідати мама,
бабуся, старша сестра. У них і без того безліч обов’язків. Прибирання кімнати,
де ти живеш, а тим більше власного куточка — це твій клопіт. І ні на кого цей
клопіт не перекладай.
Правила прибирання кімнати
•
Насамперед надінь фартушок і хустинку.
•
Відчини кватирку.
•
Візьми ледь вологу ганчірку і повитирай з усіх меблів
та підвіконь пил та прибери інше сміття.
•
Тепер можна пропилососити або позамітати підлогу.
•
Неодмінно повимітай пил з-під столу, ліжка та шафи.
Хоч звідти пилу не видно — не лінуйся.
•
Попідмітай кімнату аж до дверей, збери сміття на совок
і викинь у сміттєве відро.
•
Після того візьми вологу ганчірку і повитирай стіл,
стільці, полички — скрізь, де ти тільки помітиш пил.
•
Поліровані меблі обтирають сухою й м’якенькою
ганчіркою.
Послухайте оповідання і поміркуйте,
чому після прибирання у Каті скрізь лежить пил, наче вона й не прибирала?
Катя наводить чистоту й
порядок
—
Як тобі не
соромно! — зауважила Каті мама. — В кімнаті розгардіяш, а ти сидиш і читаєш
книжку.
—Зараз буде чистота і порядок! — вигукнула Катя і взялася до роботи.
Ухопивши
ганчірку, почала енергійно витирати пил із меблів, а потім швидко замела
підлогу.
«З-під ліжка
можна не вимітати, — подумала вона. — Та й з-під столу також».
—От і все! — сказала Катя через чверть години. — Але чому знову скрізь лежить пил,
наче я й не прибирала?
С. Могилевська
Давайте нагадаємо дівчинці правила
прибирання кімнати. (Вправа «Мікрофон»).
У твоєму власному куточку теж
повинен панувати зразковий порядок.
•
Не тримай на письмовому столі нічого зайвого. І
неухильно додержуйся правила: кожній речі — своє місце.
•
Коли ти працюєш, пам’ятай, що світло має падати зліва.
•
Біля столу почепи поличку для книжок. На неї, ближче
до столу, постав підручники, а далі нехай стоять книжки для читання. Не забувай
добре поводитися з книжками, зошитами, їх можна «одягти» в гарнесенькі
суконьки-обкладинки, зробити для книжок закладки. Клади зошити завжди в папку,
а шкільне приладдя в пенал.
•
Слідкуй, щоб у портфелі не було
зайвих речей, щоб усі речі лежали на своїх місцях.
Отже, що створює домашній затишок?
А
чи можеш ти підтримувати чистоту і порядок? Чому говорять, що портфель —
обличчя господаря?
А ось дещо з історії. Збираючи
шкільний ранець, ви, друзі, навряд чи здогадуєтеся, скільки цікавого могли б
розповісти про себе всі предмети, що називаються «шкільним приладдям».
Найстарішими з усіх приладів є
лінійка та циркуль. На стінах і куполах храмів і будинків Давніх Вавілонії та
Ассирії збереглися такі рівні прямі лінії, такі правильні кола, що без циркуля
та лінійки їх просто неможливо було б провести. А існували ці держави близько
трьох тисячоліть тому.
Найстаріший залізний циркуль
знайшли у Франції, трохи «молодші» — під час розкопок давньоримського міста
Помпеї (з бронзи).
Лінійками користувалися ще давні
єгиптяни.
Лінійка, до якої ми звикли, з
поділками на сантиметри та міліметри, з’явилася не так давно, після того, як у
1792 році за пропозицією Паризької академії наук за одиницю довжини було
прийнято один метр.
Щодо олівця, то його історія бере
початок із Давнього Єгипту, з невеликої палички із тростинки, якою писали
давньоєгипетські жерці. З шістнадцятого століття в Італії та Англії почали
застосовувати стрижні з графіту, від яких веде свій родовід сучасний олівець у
дерев’яній оболонці.
Самописними ручками користувалися
ще у стародавній Вірменії, 800 років тому. А от кулькову ручку винайшли
наприкінці 30-х років двадцятого століття в Угорщині брати Біро. Але з фарбою,
якою вона мала писати, було гірше. Вона або засихала і приклеювала кульку, або
текла, залишаючи плями на папері. Лише в 1942 році почалося виробництво
кулькових ручок: після то го, як американець Фран Січ ви гадав нове чорнило з
гліцерину, а брати Біро удосконалили його і перетворили на густу пасту. Скільки
кулькових ручок лежить зараз у шкільних портфелях! Кожна з них — маленький
пам’ятник розуму людини і людській наполегливості.
Про історію яких шкільних помічників ти дізнався? Що тебе
найбільше зацікавило?
А
про що б ти розповів своїм друзям?
Діти, Юрко нам
надіслав телеграму. Він усе чув і зрозумів, що до своїх речей треба ставитися
охайно, берегти їх, доглядати за ними.
Телеграма (вивчення вірша напам’ять).
Портфель — мій друг і помічник.
Я до портфеля дуже звик.
Я до портфеля дуже звик.
І він без мене ні на крок:
Зі мною йде він на урок.
Портфель для мене залюбки
І ручку носить, і книжки.
Портфель для мене залюбки
І ручку носить, і книжки.
Немає коментарів:
Дописати коментар