Мета. Зацікавити учнів математикою, вста-новлюючи зв’язки між математикою та іншими сферами життя; розвивати логічне мислення, активність, самостійність; поглиблювати знання учнів із математики; виховувати пізнавальний інтерес до предмета.
Оформлення зали. Вислови відомих людей про математику:
«Предмет математики настільки поважний, що корисно не пропустити нагоду зробити його трішки цікавішим». (Паскаль)
«Заняття математикою - це така гімнастика для розуму, для якої потрібна вся гнучкість і витривалість молодості». (Вінер)
«Політ - це математика». (В.П. Чкалов) «Найбільшу радість тілу дає світло сонця, найбільшу радість духу - ясність математичної істини». (Леонардо да Вінчі)
«Математика - це більше ніж наука, це - мова наук». (Н. Бор)
1- й ведучий. Добрий вечір всім присутнім у цьому залі! Ми раді вас вітати у математичному світі, світі науки давньої і точної.
2- й ведучий. Кажуть у народі, що найбільше багатство - здоров’я, найцінніший скарб - розум, а гроші - це те, що приходить та минає. Скільки б не було грошей, їх все одно мало, тому сьогодні ми будемо грати не на гроші, а на знання, яких ніколи не буває багато, вони завжди необхідні.
1- й учень.
Проникаючи в зоряні далі, В таємниці земної кори, Математика всіх закликає: «Ти міркуй, фантазуй і твори»!
2- й учень.
Математика - наука чарівна, Повна символів, і букв, і знаків.
В ній далеких цивілізацій сивина, І карта зоряного зодіаку.
3- й учень.
Тут Піфагора розчерк на піску, Тут Ейлера й Вієта чути голос. Здається, сам Декарт малює площину, Герон виводить формулу чудову.
4- й учень.
З дитинства ця країна знає всіх, Бо манить в далечінь мільйонами своїми, Пізнати зможуть сотні таємниць Лиш ті, кому важкі шляхи під силу.
1- й ведучий. Сьогодні ми проведемо інтелек¬туально-розважальну гру «Щасливий випадок», в якій можна стати переможцем завдяки своїм знанням і щасливому випадку. Запрошуємо ко¬манди на сцену. А оцінювати їхню гру буде ша¬новне журі. (Представляємо членів журі).
Привітання команд (знайомство з капітана¬ми; назва, емблема, девіз).
2- й ведучий. Сподіваємося, що наша зустріч буде пізнавальною, повчальною, цікавою. Ко¬мандам хочеться побажати виявити максимум кмітливості, сміливості, веселості, коректності та організованості. Тож командам та їхнім убо-лівальникам - «Ні пуху, ні пера!».
I ГЕЙМ. «ДАЛІ... ДАЛІ... ДАЛІ»
Дайте відповідь на запитання, а якщо відпо¬відь невідома, то говоріть: «Далі».
Питання.
1. Наука про числа, їх властивості, дії над ними.
(Арифметика)
2. Другий місяць літніх канікул. (Липень)
3. Як називається рівняння виду ах = Ь?
(Лінійне)
4. Цифровий знак, що позначає відсутність ве-личини. (0)
5. Як називається метод Ератосфена, в якому прості числа «відсіюються від складних»?
(Решето)
6. На яке найменше ціле число ділиться без за-лишку будь-яке число? (1)
7. Твердження, яке вимагає доказів? (Теорема)
8. Як називається рівність, що містить змінну?
(Рівняння)
9. Скільки нулів у записі числа 105? (5)
10. У перекладі з грецької мови слово «Геоме-трія» позначає.
(Гео - земля, метро - виміряти)
11. Як називаються числа, що використовують¬ся для лічби? (Натуральні)
12. Хто першим увів систему координат на пло-щині? (Р. Декар)
13. Скільки кілограмів містить одна тонна?
(1000)
14. Скільки разів на рік сходить сонце?
(365, 366)
15. Що складає 1/12 року? (Місяць) Показовий виступ «Вгадай задумане число». Задумайте трьохзначне число та допишіть до
нього таке саме число. Утворене шестизначне число треба помножити на 2, результат поділи¬ти спочатку на 7, а потім те, що одержали, поді¬лити на 11 і, нарешті, результат поділити на 13. Назвіть одержане число. (Поділивши названу відповідь на 2, одержите задумане число). Наприклад: 1) 318; 2) 318318;
3)318318 х 2 = 636636; 4) 636636 : 7 = 90948; 5) 90948 : 11 = 8268; 6) 8268 : 13 = 636;
7) 636 : 2 = 318.
II ГЕЙМ. «МАТЕМАТИКА НАВКОЛО НАС»
1. У якому європейському місті знаходиться пам’ятник нулю?
(У центрі Будапешту - столиці Угорщини)
2. Яку формулу прославив Шумахер?
(Автогонки «Формула 1»)
3. Без чого не можуть обійтися мисливці, бара-банщики і математики? (Без дробі)
4. Що є у кожного слова, рослини, рівняння?
(Корінь)
5. Назва якої держави схована в математично¬му виразі А3? (Куб А - Куба)
6. У якому слові можна знайти цілий метр букв «О»? (Метро)
7. Яка цифра завжди катається в електричці?
(Цифра 3 - електричка)
8. Які геометричні фігури товаришують із Сонцем? (Промені)
III ГЕЙМ. «ЗАМОРОЧКИ з БОЧКИ»
Капітани по черзі витягають бочечки від 1 до
8, що відповідають номеру питання.
1. Як стверджують підручники історії, римський імператор Август народився в 63 році до н.е., а помер в 14 році н.е. Скільки років прожив Август, якщо припустити, що в рік смерті він встиг відзначити свій день народження? (76)
2. Розповідають, що цар Птоломей спитав Ев- кліда, чи немає в геометрії коротшого шля¬ху, ніж його «Початок», на що той відповів. Отже, що відповів Евклід царю?
(«У геометрії немає царських шляхів»)
3. У родині 5 синів і у кожного є сестра. Скіль¬ки дітей в родині? (6)
4. Недалеко від берега стоїть корабель зі спуще-ною драбиною. На драбині 10 сходинок, від-стань між якими 30 см. Найнижча сходинка торкається води. Приплив підвищує рівень води кожної години на 15 см. Через скільки часу вкриє вода третю сходинку драбини?
(Ніколи, тому що разом із водою підійметься і корабель)
5. Котра зараз година, якщо частина доби, що залишилася, вдвічі більше тієї, яка вже ми-нула? (8 годин ранку)
6. Відомо, що один бегемот важить 1 т 800 кг. Скільки бегемотів зможе перевезти машина вантажопідйомністю в 5 т? (Два)
7. Чому кришки вуличних люків роблять кру-глими, а не квадратними?
(Якщо квадратну кришку люку поставити на ребро, то вона може провалитися у люк)
8. Математик, який випадково опинився в неве-ликому місті, бажаючи хоча б якось провести час, вирішив підстригтися. У місті було лише два майстра, у кожного з них своя перукар¬ня. Навідавшись до одного з них, математик побачив, що в салоні брудно, сам майстер не-охайно одягнений, негарно підстрижений. У салоні іншого майстра було ідеально чисто, а володар був бездоганно одягнений та підстри-жений. Поміркувавши, математик відправив¬ся до першого перукаря. Поясніть причину такого дивного, на перший погляд, рішення математика? (Оскільки в місті два перукаря,
то кожен майстер змушений стригтися у іншого. Математик вибрав того, хто краще підстриг свого конкурента) Показовий виступ «Миттєве додавання». Записати на дошці різницю двох чисел. Об¬числювати різницю не треба. Наступну різницю залишати так, щоб від’ємником другої різниці було зменшуване першої різниці. Проводити об¬числювання також не потрібно. Потім запису¬ється третя різниця так, щоб від’ємник дорів¬нював зменшуваному другої різниці тощо.
Поки це робиться, на дошку дивитися не потрібно. Як тільки всі різниці будуть записані на дошці, треба повернутися до неї обличчям, подивитися на записи. Ви зможете сказати, чому буде дорівнювати сума всіх записаних, але не обчислених різниць. Для цього вам потріб¬но із зменшуваного останньої різниці відняти від’ємник першої різниці.
Наприклад:
340 - 80 450 - 340 620 - 450 680 - 620 700 - 680 875 - 700 900 - 825 900 - 80 = 820
IV ГЕЙМ. «ТЕМНА КОНЯЧКА»
Відгадай відомого вченого-математика.
1. Праця цього математика була майже єдиним посібником одного з розділів математики в школі. Він самовіддано любив науку і ніколи не допускав нещирості. Одного разу цар звер¬нувся до нього з питанням, чи не має більш коротшого шляху для вивчення цієї матема-тичної науки, ніж вивчення його праць. На що він гордо відповів, що «в математиці не¬
має царського шляху». В історії Західного світу ця книга після Біблії видавалася най¬більшу кількість разів і найбільше вивчала¬ся. Хто цей математик і як називається його книга? (Евклід. «Початок»)
2. Ця видатна жінка-математик була в дні Па-ризької комуни в Парижі, що був в облозі. їй належать слова: «Багато з тих, кому ніко¬ли не випадало глибше пізнати математику, плутають її з арифметикою і вважають науку сухою. Насправді ж це наука, яка потребує найбільшої фантазії». «.Не можна бути ма-тематиком, не будучи в той самий час і по¬етом у душі», - говорила вона.
Отже, про кого йдеться? (С. Ковалевська) Показовий виступ «Відгадування віку та дати народження».
Порядковий номер місяця народження по-трібно помножити на 100 і до отриманого добут¬ку додати число місяця, на яке припадає день народження. Потім отриману суму потрібно по-множити на 2 і до результату додати 8. Потім все помножити на 5, до добутку додати 4 і отри¬ману суму помножити на 10. До отриманого ре¬зультату залишається додати повну кількість років (вік), що збільшили на 4.
Нехай кожний, хто виконав усі ці обчислен¬ня, запише на аркуші паперу своє прізвище; число, що отримав, і передасть аркуш до вас.
Подивившись на аркуш, можна назвати точ¬ний вік і дату народження.
(Від утвореного числа відняти 444 і різницю розбити на групи справа наліво по дві цифри в кожній групі. Перша група справа - вік, дру¬га - число, третя - порядковий номер місяця народження ).
Наприклад:
1 х 100 = 100 100 + 15 = 115 115 х 2 = 230 230 + 8 = 238 238 х 5 = 1190 1190 + 4 = 1194 1194 х 10 = 11940 11940 + (49 + 4) = 11940 + 53 = 11993 11993 - 444 = 1; 15; 49
49 років, 15.1 (січень) - день народження.
V ГЕЙМ. «ГОНКА ЗА ЛІДЕРОМ»
Дайте відповіді на питання:
1. Наука про властивості геометричних фігур.
(Геометрія)
2. Скільки козенят було в багатодітної кози?
(7)
3. Найбільше натуральне число? (Не існує)
4. Скільки музикантів у квінтеті? (5)
5. Сота частина цілого. (Відсоток — %)
6. Рівняння, які мають одні й ті самі корені.
(Рівносильні)
7. Трикутник, у якого всі кути рівні.
(Рівносторонній)
8. Скільки п’єс у музичному творі «Пори року» Чайковського? (12)
9. Сума всіх сторін прямокутника. (Периметр)
10. Дріб, у якого чисельник більший за знамен-ник. (Неправильний)
11. Прямі, які перетинаються під прямим ку¬том. (Перпендикулярні)
12. Найвищий бал у школяра України. (12)
13. Місто України, яке складається зі ста імен?
(Севастополь)
14. Скільки років спав Ілля Муромець? (33)
15. Найменше натуральне число. (1)
16. Сума кутів будь-якого трикутника. (180)
17. Який вал зображений на картині Айвазов- ського? (Дев’ятий)
18. Суперник нулю. (Хрестик)
19. Хто з великих поетів був математиком- любителем? (М.Ю. Лермонтов)
20. Хто сказав: «І все ж вона крутиться»?
(Г. Галілей)
Після фінального V гейму журі підбивають підсумки.
У цей час проводиться гра з уболівальни¬ками.
1. Назва якого чотирикутника зашифрована в записі: 4 + Т? (Квадрат)
2. Косий квадрат? (Ромб)
3. Йшли гуртом: теща із зятем, далі чоловік із дружиною, мати з дочкою та бабуся з онучкою, ще - донька з батьком. Скільки всіх? (4)
4. Вона симпатична, тендітна, невеличка на зріст - всього 2,54 мм. Назвіть її ім’я.
(Дюймовочка)
5. Запитання англійською мовою. Як правиль¬но сказати: «Two and four is five»? чи «Two and four are five»? (Ні те, ні інше, тому що
2 + 4 не = 5)
Оголошується команда-переможець. Усім тим, хто брав участь у грі, вручається диплом учасника змагань, кращому гравцю з кожної команди - приз.
1- й ведучий.
Математика нас поєднала, Шлях до Всесвіту проклала. Скільки доріг простелилося враз - Математика - це суперклас!
Вчитель. Видатний російський письменник Л.М. Толстой вважав, що «людину можна оці¬нити дробом, знаменник якого є те, що він ду¬має сам про себе, а чисельник - те, що про нього думають інші». Я бажаю всім: і учасни¬кам гри, і вболівальникам, щоб чисельник у вашому житті залишався більшим, додавалося більше щастя, горе - зменшувалося, а кохання
- ділилося.
2- й ведучий.
Не хотілося б нам розлучатись, Нині вечір веселий у нас, Але... з часом нам слід рахуватись, До побачення, друзі! У добрий час!!!
Цель. Прививать учащимся интерес к мате-матике. Развивать логическое мышление.
Оборудование. Плакат «Математика - царица наук»; 2 магнитные доски; плакат чисел; спич¬ки (21 шт.); карточки с заданиями для конкур¬сов; фломастеры; чистые листы бумаги, ручки.
I. Организационный момент. Создание ко-манд (разновозрастных). За 1 минуту коман¬дам нужно придумать: название, девиз, при¬ветствие сопернику (связь с математикой), а также выбрать капитана команды (3 балла).
II. Разминка. Задание каждому участнику в по-рядке очередности: за 30 секунд найти на плакате как можно больше чисел в порядке возрастания (за 1 число -1 балл).
III. Конкурсы.
«ЗАГАДОЧНЫЙ»
(За правильный ответ - 1 балл).
Для первой команды: «Брат и сестра».
- Сестра, у тебя столько же братьев, сколько и сестёр.
- Брат, у тебя сестер вдвое больше, чем братьев.
(Это задание можно проинсценировать с по-мощью учащихся младших классов.)
Не могли бы Вы из такого разговора опре¬делить число детей в этой семье?
(В семье 7 детей: 3 мальчика и 4 девочки)
Для второй команды: «Закрытая комната».
В закрытой комнате находятся 2 матери,
2 дочери и бабушка с внучкой. Сколько человек в закрытой комнате?
(В закрытой комнате 3 человека: бабушка, мама, дочь).
«СООБРАЗИТЕЛЬНЫЙ»
1. Сложите 3 равных квадрата из 11 спичек.
Ответ.
2. Сложите 3 равных квадрата из 10 спичек. Ответ.
«ФОКНСНЫЙ»
1. Запишите год своего рождения. Найдите сумму его цифр. А теперь из года рождения вычтите сумму его цифр. Получившееся число делится на 9. Проверьте. Объясните, почему? (Пусть а, Ь, с, й - цифры года рождения. Тогда это число запишется так: 1000а + 100Ь + 10с + й. Если вычесть отсюда а + Ь + с + й, то получится: 1000а + 100Ъ + 10с + й - (а + Ъ + с + й) — 999а + + 99Ъ + 9с — 9 (111а + 11Ъ + с) - делится на 9).
2. «Узнаю номер дома и сколько Вам лет».
Для этого номер дома, в котором Вы живете, умножьте на 4, к результату прибавьте 7, по-лученное число умножьте на 25, прибавьте к полученному произведению свой возраст (це¬лое число Ваших лет) и число 125. Скажите, какое у Вас получилось число. Значит, номер Вашего дома ..., Вам ... лет. Объясните, как это узнать? ((4х + 7) • 25 + у + 125 =
= 100х + у + 300, х - номер дома, у - возраст)
«РЕБНСНЫЙ»
1. + Р Е Ш И Ответ: + 9 382
Е С Л И 3 152
С И Л Е Н
12 534
Ответ: + 769 504
1273
«ИСТОРИЧЕСКИЙ»
1. Назовите персидского и таджикского учёного и поэта, жившего в Х!-ХП веках.
(Омар Хайям, 1048-1131)
2. Назовите первую женщину-математика.
(Гречанка Гипатия, жившая в Александрии
с 370 по 415 год)
IV. Дуэль капитанов.
1. Капитаны задают друг другу вопросы по ма-тематике.
2. Записать число 5, используя три пятерки и знаки действий. (55 : 5)
3. Обвести кисть руки. Дорисовать какие угодно детали так, чтобы получилась картина. (На-пример, петушок, дерево, Змей-Горыныч...)
4. Одно яйцо варят 4 минуты. Сколько нужно варить 5 яиц? (4 минуты)
V. Поэтический взлёт.
Сочинить стихи по заданным словам (Буримэ).
Школа - умора Пение - терпение Подружка - подушка Умение - хотение. Урок - звонок Учитель - творитель Окно - давно Обитель - любитель.
VI. Шуточный экспромт.
Пантомима. Изобразить геометрическую фи-гуру. Команда соперника отгадывает.
VII. Подведение итогов.
Немає коментарів:
Дописати коментар