Мета. Навчити дітей розуміти красу зимового пейзажу, уважно розглядати твори живопису на прикладі картини
І. Шишкіна «Зима». Формувати бажання розповідати за картиною, відзначаючи колір як засіб виразності.
Учити дітей розрізняти, називати та використовувати всі кольори спектра та їхні відтінки, на свій смак добирати їх, під час малювання утворювати півтони. Підбирати колір фарб відповідно до тла.
Виховувати інтерес до образотворчого мистецтва, емоційне ставлення до відтворення рідної природи в живопису.
Обладнання. Картина І. Шишкіна «Зима». На кожну дитину аркуш паперу білого, сірого, голубого, рожевого і конверт з вирізаними зображеннями дерев у зимовому вбранні. На підгрупу дітей аркуш білого паперу, палітру, кольорові фарби, тканину, пензлик з підставкою, воду. Зразок тонального переходу від білого до чорного кольорів. Платівка «Пори року» П.І Чайковського.
Попередня робота.
Прогулянки по парку. Розглядання снігу, дерев у снігу. Спостереження за зимовим небом і сонцем. Розглядання зимових кольорів та 'їхніх відтінків (наприклад, сніг на сонці і в тіні). Вправа «Добери гарне слово до слів сніг, небо, дерева, сонце. Розучування дитячих пісень і віршів про зиму. Відгадування загадок про зиму. Розглядання ілюстрацій із зображенням зимової природи. Дидактична гра «Добери потрібний колір». Бесіда про зимові явища природи. Творче завдання «Розкажи про сніг своїми словами». Розглядання зимових пейзажів на прогулянці з використанням рамок. Бесіди на тему «Зима в нашому парку», «Зима в лісі», «Зима в місті». Слухання музичних творів про зиму. Малювання на тему «Сонячний день». Розглядання ялинки, вкритої снігом. Малювання на тему «Ялинка у снігу». Спостереження за снігопадом, за сонячними зайчиками на снігу.
Хід заняття
— Яка зараз пора року?
— Чим вкривається земля взимку?
— А який сніг? (Сніг біленький, сніг м’якенький і пухнастий, і легенький).
— Як зима-чарівниця прикрасила дерева?
— А як одним словом можна назвати дерева, прикрашені інеєм?
— Ось як описує таке явище Леонід Первомай- ський.
Срібні дерева, срібне гілля,
Сріблом пухнастим вкрита земля.
Срібні у синьому небі хмарки,
В срібних заметах срібні стежки.
— А чим відрізняються зимові дерева від літніх? (Взимку дерева сплять).
— Так зиму можна порівняти з такою частиною доби, як ніч. Взимку вся природа відпочиває, спить.
— Діти, ви так гарно розповіли про зиму, видно, що ви її любите. А хто пригадає, як красиво сказали поети про зиму?
— Про що ж нам розповіли поети?
— Зиму люблять відображати у своїх картинах і художники. Подивіться уважно. (Відкрити полотно). Це картина Івана Шишкіна «Зима».
— Уявимо, що ми з вами, гуляючи по лісу, зайшли у цей куточок.
(Діти розглядають картину 2 хв. під музику).
— Що ми з вами побачили? (Діти діляться своїми враженнями. Викликати дітей до картини).
— Вам сподобався ліс, який намалював художник?
— А чим саме він вам сподобався?
— Спробуйте одним словом назвати, який це ліс?
— Уважно придивіться до картини: чи скрізь однаковий колір снігу?
— Яких кольорів найбільше?
— Бачите, зима має чарівні фарби і вміє робити все навколо таким гарним, немовби казковим.
— Діти, а давайте ми з вами пограємо у художників і кожен з вас складе свою картину про зиму- чарівницю.
— Візьміть, будь ласка, кожен аркуш паперу і покладіть біля себе.
— Якого кольору у вас аркуш?
— І кожен має конверт з вирізаними зображеннями дерев у зимовому вбранні.
Спробуйте кожен створити свій пейзаж. (Діти працюють під музику).
— Закінчуйте роботи і давайте розглянемо свої пейзажі.
Всі тихенько встали, стіль¬чики на місця і пройдемося по колу, помилуємося нашими чудовими пейзажами.
Зупинилися і тихенько сідаємо на місця.
— Давайте ще раз поглянемо на картину І. Шиш- кіна «Зима».
Тихе, сонне царство в лісі. Дерева вкриті снігом, таємничі, немов казкові. Густий ліс стоїть поважний, спокійний, не ворухнеться. Дерева старі, високі, своїми верхівками наче впираються в небосхил. Всюди лежить сніг. Він не скрізь однаковий. На галявині він білий, пухнастий, з сірими тінями, під деревами темніший, а у глибині лісу — зовсім темний.
Присипані снігом, лежать старі поламані дерева. А на зміну їм виростають маленькі ялиночки. (Показувати все указкою).
Кольори, які використав художник у своїй картині, холодні: білі, сірі, зелені, чорні.
Дивлячись на картину, ми відчуваємо холод зимового лісу.
Послухайте, як сказав про це поет.
І ліс дріма...
Безлистою верхівкою поник.
Над ним пісні виспівує
Лиш вітер-сніговик.
— Діти, на наступному занятті ми з вами будемо малювати зимовий пейзаж. І нам знадобиться сірий колір.
Подивіться (показати фарба), чи є в наших фарбах сірий колір?
— А хочете, я навчу вас, як зробити сірий колір?
Наведіть, будь ласка, порядок на ваших столах.
(Винести піднос і поставити на першу парту).
— Діти, ми з вами влаштуємо свою майстерню.
Але майстерня невеличка, і ми будемо займатися під¬групами.
(Розділитися на 3 підгрупи. Чергові прибирають зі столів аркуші, конверти. Поки вихователь працює з однією підгрупою, інші діти тихо грають у настільні ігри).
— Зараз я покажу процес змішування фарб. Нам по¬трібна біла і чорна.
Оце ваша палітра. Я зану¬рюю пензлик у воду, набираю на ворс білої фарби і залишаю на цьому ж місці. Тепер добре мию щіточку, віджимаю її і промокаю тканиною. Знову занурюю у воду і набираю чор¬ної фарби, але дуже мало. Кладу її на палітру поруч з білою і змішую. А тепер спро-буємо на папері — ось смужка, ще одна. Вийшов сірий колір.
— А тепер промиємо пензлик, промокнемо і візьмемо ще трохи білої фарби, кладемо поруч і змішуємо. Який колір у нас вийшов? Давайте спробуємо його на папері.
— А як зробити темніший?
(Діти вправляються у малюванні.
Чергові допомагають поміняти обладнання, воду.
З другою підгрупою розглянути перехідні форми від білого до чорного.
Третя підгрупа все те ж саме плюс показ, як чорну фарбу можна розбавити водою — від темного до світлого кольору.
Запросили всіх дітей до картини).
— Діти, ми приготувалися до малювання, і я сподіваюся, що на наступному занятті ми намалюємо такі ж гарні пейзажі, як Шишкін.
Немає коментарів:
Дописати коментар