Етика 4 клас
Тема.
Сенс життя. Гармонія в собі. Що найважливіше в житті? Для чого ми живемо?
Який слід залишає людина на Землі? Неповторність особистості. Самооцінка.
Гармонія в собі. Щастя — це відповідність бажань і можливостей
Мета: переконувати учнів
у тому, що кожна людина неповторна; вчити самооцінці; сприяти розумінню того,
що не всі бажання людини можуть виконуватися; спонукати дітей замислитись над
етичними проблемами: що означає бути щасливим; відчувати гармонію в собі;
виховувати бажання жити для людей, виконувати своє призначення на Землі. Обладнання:
портрети В. О. Сухомлинського, Езопа.
ХІД УРОКУ
I.
Організація класу
II.
Актуалізація знань учнів
Бесіда.
—
Людство,
люди, а кожен із нас — людина. Хто така людина? (Людина
— жива істота, наділена мисленням, мовленням, здатна створювати знаряддя праці
і користуватися ними.)
—
Кому в людському оточені неважко бути людиною? Що для
цього потрібно робити?
III.
Повідомлення теми і мети уроку
—
Людина у світі. Що вона несе у навколишній світ? Яке
її призначення? Яка мета людського життя? Часто ці питання постають перед
нами. Спробуємо відповісти на них разом, щоб допомогти собі і своїм товаришам у
сьогоднішньому і майбутньому житті.
IV.
Робота над темою уроку
1.
Робота над висловлюваннями.
Кожна група вибирає
вислів, що, на їхню думку, розкриває призначення людини. Обговорення в групах,
під час якого учні виробляють аргументи на захист свого вислову.
Справжній скарб для
людини — вміння працювати.
(Езоп)
Любов є сила життя.
(Л.
М. ТолстоІЇ)
Призначення людини
— творити добро.
(В.
І. Даль)
Без справжньої
дружби життя — ніщо.
(Цицерон)
—
В усі часи, ще від самого початку виникнення на Землі
людини, вона замислювалась про своє призначення в житті, про своє значення для
інших людей і всього світу.
Про це думають і зараз, і кожний
знаходить для себе свою відповідь на ці питання. Але незмінною є у всіх думка,
що людина — неповторна особистість, унікальна, несхожа на інших. Тому і досі
важливими для всього людства є слова Василя Симоненка.
Ти знаєш, що ти — Людина?
Ти знаєш про це, чи ні?
Усмішка твоя — єдина,
Мука твоя — єдина,
Очі твої одні.
—
Кого зі свого оточення ви можете зазвати Людиною з
великої літери? Чому? Чи можете ви себе так назвати? Чому? Що ви хочете в собі
змінити, щоб називатися так? Що для цього необхідно зробити?
2.
Аналіз прислів’їв.
•
Посієш вчинок — пожнеш звичку, посієш звичку — пожнеш
характер,
посієш характер —
пожнеш долю.
•
Без здоров’я немає щастя.
•
Грошей багато, а щастя немає.
•
Із твоїм щастям тільки в ліс за грибами.
3.
Творчі завдання.
—
Запишіть найкращі риси характеру людини, найцікавіші
уподобання людини. Підкресліть ті риси, якими ви володієте.
—
Поспілкуйтесь зі своїм товаришем і з’ясуйте, які
відмінності існують між вами у поведінці, рисах характеру або уподобаннях.
—
Якими зі своїх якостей ви можете поділитися з іншими?
4.
Робота в групах.
1 група. Навести приклади з
життя, що сенс має та праця, яка виконується із добром.
2 група. Навести приклади
із життя, що сенс має тільки та любов, яка сповнена добром.
3 група. Навести приклади
із життя, що сенс має тільки та дружба, яка заснована на добрі.
Висновок. Слухання вірша
«Людина починається з добра».
Сказав мудрець:
— Живи, добро
звершай!
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
(Л.
Забашта)
—
З чого починається людина?
—
Оберіть з довідки значення стійких словосполучень
(фразеологізмів).
Вважати за щастя — ...
Випало щастя — ...
Зазнавати щастя — ...
Приносити щастя — ...
Сподіватися на щастя — ...
Довідка. Робити щасливим
когось; бути щасливим щось робити; бути, ставати щасливим, думати про щасливе;
успішне завершення чого-небудь, надіятися на успіх; пощастило у якійсь справі,
з’явилась можливість взяти участь у чомусь.
Висновок
учителя. Щастя... Ми про нього мріємо, прагнемо зазнати його в житті, хочемо стати
щасливими. Що ж таке щастя? Чи відчували ви коли-небудь безмежну радість? Може,
саме тоді ви й почувалися щасливими?
Прокоментуйте прочитане.
З ІСТОРІЇЇ ЕТИКИ
Один з учнів
Сократа Аристіп Кіренський вважав, що щастя — це насолода, втіха. Та вже його
учні зрозуміли, що надмір насолод і втіх спустошує людину, породжує надмірне і
суцільне страждання.
Аж у XIX столітті
філософи спинилися на таких підходах до визначення цього поняття. Щастя — це:
•
щось цілком об’єктивне: щаслива доля, успіх в якійсь
життєвій справі,
життєвий талант;
•
внутрішній психологічний стан радості, блаженство,
захоплення;
•
володіння вищими благами життя й особиста моральна
реакція на володіння ними.
Запишіть у
словничок!
Щастя
— це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й
безмежної радості, яких зазнає хто-небудь; фортуна, доля.
Синоніми до слова щастя
— благодать, блаженство, розкіш, рай, солодощі, доля, успіх.
Запам’ятайте!
•
Щастя неповторне. Кожна людина його відчуває
по-своєму. Рецепт щастя не може бути єдиним для всіх.
•
Кожна людина — неповторна особистість, і щастя для неї
— її, особливе. Що є щастям для одного, може бути нещастям для іншого. Вчить народний
досвід.
З’єднайте початок прислів’я з його
закінченням.
Не родись багатий, ... а
нещастя летить.
Щастя біжить, а ... не
буде долі.
Як не було талану, ... а
нещастя повертає.
Щастя розум одбирає, ... а
родись щасливим.
Справжнє щастя... завжди
попереду.
Щастя знає, ... кого
шукає.
—
Розкрийте зміст прислів’їв.
Справжнє людське
щастя передбачає гармонію із собою і довкіллям, злагоду з ближніми, — з усім,
що нас оточує.
V.
Самодослідження Поставити «+» або
«—».
•
Чи завжди ви почуваєтесь задоволеним?
•
Чи завжди намагаєтеся бути самим собою?
•
Чи задоволені своїм місцем у класному колективі?
•
Чи почуваєтеся в гармонії із самим собою?
•
Чи вважаєте себе щасливою людиною?
Поміркуймо!
— Чи багато потрібно
людині, щоб почуватися щасливою?
ЩАСТЯ
— Знайшов! Щастя
знайшов! Глянь, мамо, яка гарна п’ятірочка! Біжить хлоп’я через подвір’я,
поспішає якнайшвидше показати
п’ятипелюсткове
щастячко, знайдене на квітучій бузковій гілці. І стільки тієї радості в голосі
хлоп’яти.
—
Знайшов!
Як, можливо, було і
в його діда сто років тому.
Як, можливо, буде і
в його правнука через сто років.
Для щастя іноді небагато треба.
(В. Сенцовський)
—
У чому переконує розповідь?
Цікаво знати!
Гармонія
— співзвуччя, милозвучність звуків у музиці. У повсякденному житті — це
поєднання, злагодженість, взаємна відповідність якостей чогось або когось.
Справжнє людське щастя неодмінно передбачає гармонію із собою і довкіллям,
злагоду з ближніми, з усім, що нас оточує, аж до найменших дрібниць. Японський
письменник Сю носке сказав: «Щоб зробити життя щасливим, необхідно любити
повсякденні дрібниці».
VI.
Підсумок уроку
Гра «Репортаж»
Запишіть у формі
репортажу, що, на вашу думку, є щастям для ваших рідних та друзів.
VII.
Домашнє завдання
Записати інтерв’ю зі своїми рідними на тему «Коли ти
щасливий?»
Немає коментарів:
Дописати коментар