понеділок, 3 червня 2013 р.

Етика 4 клас Тема. Як навчитись управляти собою. Вчинок і мораль. Моральні вчинки. Вчинки у повсякденному житті. Поміркованість і розважливість. Критика і самокритика

Етика 4 клас

Тема. Як навчитись управляти собою. Вчинок і мораль. Моральні вчинки. Вчинки у повсякденному житті. Поміркованість і розважливість. Критика і самокритика
Мета: ознайомити учнів із поняттям моральний вчинок; вчити бути чемними, ввічливими, відповідати за свої вчинки, об’єктивно оцінювати свою поведінку, управляти своїми діями; розвивати вміння аналізувати свої вчинки, контролювати свої дії, робити висновки; виховувати духовно багату, високоморальну особистість громадянина, моральні риси характеру та поведінки, бажання відстоювати в житті справедливість, чесність.
Обладнання: карта-подорож, конверт «Виграшна лотерея», мотузка із 10 вузликами, аркуші-краплини, аркуші-квіти, аркуші-якорі, малюнок корабля, чарівні паперові окуляри,
Грамзапис пісні В. Шаїнського «Усмішка», збірка творів «Про ввіч­ливість».
ХІД УРОКУ
I.            Організація класу
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Щоб не було вам мороки —
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд, часу не гаймо І урок вже починаймо.
II.   Актуалізація знань учнів
Гра «Виграш у лотерею»
На дошці прикріплений конверт із назвою «Лотерея». У конверті — лотерейні квитки (аркуші), на яких записані питання до попередньої теми. Декілька учнів по черзі підходять до конверта, зачитують питання і дають відповіді. Якщо відповідь правильна, асистент записує ім’я учня у виграшну лотерею «Удачі в лотереї».
III.     Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяль­ності
1.  Слово вчителя.
   З попередніх уроків етики ви вже зрозуміли, що почуватися час­тинкою суспільства дуже непросто, — потрібно засвоїти моральні цін­ності, виконувати етикетні вимоги та дотримуватися моральних норм. А що таке моральна норма? Чому її назвали золотим правилом моралі? Яка поведінка вважається пристойною? Усе це необхідно знати, щоб жити гідно, відповідно до правил суспільного середовища. Тема нашого сьогоднішнього уроку — «Як навчитись управляти собою».
2.   Вправа «Очікування».
Учні на аркушах у вигляді краплинок записують свої очікування, сподівання від уроку, починаючи фразою: «Від уроку я очікую...» Асис­тент записує і прикріплює краплинки до дошки у вигляді великого корабля.
IV.   Робота над темою уроку
    Сьогодні я запрошую вас вирушити у цікаве далеке плавання по океану Ввічливої людини. Зараз наш корабель знаходиться у порту Ввічливість. Для того, щоб наше плавання було успішним, потрібен досвідчений капітан.
1.  Порт Ввічливість.
Учні складають словник чемної людини.
Після того, як завдання виконали всі учні, асистент збирає аркуші, а учні по черзі зачитують свої складені словнички. Хто найбільше підібрав слів, той і стає капітаном.
Люб’язний
Шанобливий
Милосердний
Обхідливий
2.   Порт Золоте правило моралі, Мораль і вчинок.
   Приготувались! Наш корабель піднімає вітрила. Дме попутний вітер. Наш курс — порт Золоте правило моралі, Мораль і вчинок.
Справжня прикраса людини — привітність, вихованість, тактовність. Золоте правило моралі — це найкраща, найцінніша моральні істина, яку створило людство за час свого існування. Його слушно називають нормою норм: ви повинні вимагати від себе те, чого вимагаєте від інших.
Моральна норма — це певний взірець поведінки, що відображає усталені потреби людського співжиття, відносини між людьми, і цей взірець має обов’язковий характер. Щоб перевірити себе, чи правильний ваш вчинок, ви повинні поставити себе на місце того, хто буде відчувати вашу дію, вчинок, а його поставити на своє місце.
Здійснюючи певний вчинок, порівнюйте себе з іншою людиною. Під­текст правила глибокий: коли справді любите ближнього і хочете знати, що насправді є для нього добром, — заглибтеся в себе, замисліться, чого ви в такій ситуації чекали б від інших. І це чиніть!


Вчинок — це утвердження певних моральних цінностей у ситуації, де ці цінності беруться під сумнів або заперечуються. Якщо людина сумлінно виконує свій обов’язок, з повагою ставиться до ближніх, до­тримується правил порядності, в нас є підстави вважати її поведінку, її діяльність моральною.
Ввічлива людина завжди дотримується правил пристойності (етикету), виявляє уважність, люб’язність та чемність.
3.  Бухта «Моральний кодекс класу».
1)  Кожний у класі має почувати себе у безпеці, тому ніхто не повинен би­тися або кривдити кого-небудь. Агресивність — ознака слабкості.
2)  Усі в класі рівні незалежно від матеріального становища, національ­ності, статі, раси і переконань.
3)  Кожний має право на ім’я, і повинен звертатися до іншого тільки по імені.
4)   Ніхто не повинен почувати себе приниженим або ображеним. Нікому не можна вигадувати клички або образливі прізвиська.
5)  Усі повинні поважати право на власність і без дозволу не брати чужі речі, відбирати, ламати, ховати, псувати або викидати їх. Такої ж по-ваги за­слуговує і власність школи.
6)  Ніхто не повинен боятися висловити свою думку з будь-якого питання і бути осміяним. Інакомислення не є злочином.
7)  Будь особистістю, яка відповідає за свої слова і вчинки. Не обманюй, завжди говори правду. Не хвалися, особливо тим, що не є твоєю влас­ного заслугою.
8)  Не говори позаочі про людину. Скажи однокласнику прямо все, а не на вухо подрузі або другові.
9)  Дорожи честю класу, школи, намагайся її відстояти (за необхідності) і примножити.
10) Поважай думку старших, вмій їх вислухати і зрозуміти.
4.  Порт Моральні вчинки. Вчинки у повсякденному житті.
1) Читання уривків із літературних творів про правила поведінки учнів у гро­мадських місцях, на вулиці, в класі, вдома, в транспорті.
а) Вірш І. Кульської «Неприємності від чемності».
  Чи був Пилипко чемним?
  Чому дорослі були незадоволені хлопчиком?
  Як Пилипкові слід було поводитися?
  Хто в нашому класі схожий на Пилипка?
б) Вірш Ю. Чеповецького «Стара історія».
  Як поводився Петрик?
  Що трапилося з Петриком?
  Чим можна допомогти Петрикові?
в)  Оповідання В. Осєєвої «Чарівне слово».
  Чому хлопчикові всі відмовляли на його прохання?
  Хто допоміг йому стати ввічливим?
  Коли необхідно використовувати чарівне слової
  Які ще ввічливі слова ви знаєте?
2)  Читання та обговорення творів В. О. Сухомлинського.
3)  Гра «Допоможи Незнайкові».
   Незнайко сидить в автобусі біля вікна і з цікавістю дивиться на нові будинки. В автобус заходить жінка з дитиною. Що повинен зробити Незнайка?
   На вулиці Незнайко зустрів дівчинку-однокласницю. Вона йшла з магазину і несла важку сумку. Що повинен зробити Незнайка?
   На багатолюдному перехресті стоїть бабуся, вона в нерішучості — не знає, як перейти вулицю. Що повинен зробити Незнайка?
   У дворі граються двоє малюків. Осторонь стоїть дівчинка, вона теж хоче гратися з ними, але соромиться підійти. Що потрібно зробити Незнайкові?
4)  «Позмагаймося!»
  Хто назве більше слів ввічливості, якщо:
а) потрібно дізнатися, котра година;
б) виходите з автобуса і когось ненароком штовхнули;
в)  прощаєтеся з однокласниками після уроків.
5)  Розповіді учнів про добрі вчинки своїх товаришів, рідних, знайомих, про свої хороші моральні вчинки.
6)  Гра «Думка».
    Уявіть собі, що у вас є можливість перетворитися у добро. Закінчіть речення про свої дії в образі добра.
Я добро...
Я живу...
Я роблю...
Я знаю...
Я бажаю...
Я мрію...
Висновок.
Щоб ви не робили, робіть це від душі, від серця. Пам’ятайте про те, що всі люди потребують вашої допомоги, а не тільки рідні та знайомі. Допомога завжди має бути щирою. Добре слово і добрий вчинок завжди підтримають і допоможуть, навіть можуть вилікувати. А погане слово може краяти серце все життя.
Людина починається з добра, а справжня людина — це людина добра і мудра, щира і сердечна, щедра і світла, яка вміє любити і співчувати, захистити і приголубити, поважати і розрадити, це людина з добрим серцем і світлою душею.
У кожного із вас багато гарного, доброго. Отже, намагайтеся і надалі берегти і примножувати ці добрі вчинки. Щоб ваші обличчя були зав­жди радісні від того, що зробили добро, а на обличчі ніколи не зникала усмішка.
(Звучить пісня «Усмішка».)
5.  Порт Як навчитися управляти собою. Стриманість.
   Для того, щоб дружно працювати в гурті, люди повинні бути уважними і ввічливими один до одного, вміти управляти собою. Не за­бувайте якнайчастіше використовувати такі слова і вирази, як пробачте, будь ласка, якщо ваша ласка, дозвольте, будь ласка тощо.
Ви побачите, як зміниться настрій і атмосфера навколо.
1)  Гра «Чарівні окуляри»,
Діти стають у коло. Передаючи з рук в руки чарівні паперові окуляри (через них можна бачити лише хороше), діти розказують, що вони бачать гарного в учневі, який стоїть поруч.
  Можливо, ви звернули увагу, що злість, грубість ведуть до наслідків, прямо протилежних тому, до чого ви прагнули. У відповідь на грубощі ви чуєте... грубощі, на крик відповідають криком. Якщо ви агресивні, то інший заряджається вашою агресією і не сприймає ваші цілком спра­ведливі й розумні аргументи.
Коли у вас стискаються кулаки, то вони стискаються й у того, з ким ви сперечаєтеся. Безпричинно? Ні. Ваші грубощі — то цілком достатні причина.
Припустимо, що ви вирішили не давати волі роздратуванню й гніву, бути ввічливим і розважливим. Чудово! Але що ж робити для того, щоб захистити себе від грубощів? Передусім — не роздмухувати вогонь свар­ки, не гарячкувати, не заводитись. І не забувайте, що стриманість — то найкращий стиль поведінки.
2)   Творча робота «Портрет людини».
Клас розподіляється на дві групи. Учні 1 групи складають портрет конфліктної особи, а учні 2 групи — портрет безконфліктної людини. Лідери кожної групи зачитують складений портрет.
Портрет конфліктної особи: нервова, невитримана, агресивна, егоїс­тична, вразлива, дріб’язкова, бездушна, сварлива, похмура, безжальна, люта.
Портрет безконфліктної людини: спокійна, витримана, розумна, чуй­на, здатна співчувати, великодушна, сердечна, з гумором, вміє вибачати, щедра, довірлива, лагідна, доброзичлива, щира, милосердна, ввічлива, людяна.
3)   Розв’язування десяти морських вузликів.
Два учні тримають мотузку з 10 вузликами. До кожного вузлика при­кріплені аркуші у вигляді якоря, на яких записані 10 правил. Учні вихо­дять до дошки по черзі, піднімають якір і, зачитавши слово, розв’язують вузлик на мотузці.
1-           й             вузлик. Сперечайтесь, але не сваріться (краще 10 суперечок, ніж одна сварка).
2-       й               вузлик. Обговорюйте, а не оговорюйте.
3-       й               вузлик. Звужуйте арену конфлікту типу «Ти завжди...»
4-            й             вузлик. Забудьте, що було вчора, не накопичуйте злості до ос­танньої краплі.
5-          й              вузлик. Охолоньте! (М. В. Гоголь радив: «Де кричать емоції — розум мовчить») Наберіть повітря, рахуйте до 10, не дихайте, а потім кажіть.
6-            й             вузлик. Будьте емфатичним — вмійте поставити себе на місце іншого.
7-       й                вузлик. Утверджуйте не власне Я, а справедливість.
8-       й               вузлик. У незгодах шукайте не істину, а згоду.
9-       й               вузлик. Менше з’ясовуйте стосунки — більше створюйте.
10-       й             вузлик. Будьте завжди взаємоввічливими.
Висновок. Стосунки між дітьми в колективі завжди мають бути ша­нобливими, а чемність — справжньою.
6. Бухта народної мудрості.
Робота над прислів’ями.
Закінчіть прислів’я і поясніть їх значення.
    Не чини іншому те, що... (тобі немиле).
   Чого собі не зичиш, іншому... (не бажай).
   Чого в інших не любиш, не... (роби сам).
    Зроби добро іншим — добро і... (собі матимеш).
    Не смійся з іншого, щоб тобі... (не було того).
    Справжній друг завжди тобі... (добра бажатиме).
    3 добрими людьми завжди згоди... (можна дійти).
    В лиху годину впізнаєш... (вірну людину).
    3 добрим дружись, а... (лихих стережись).
   Добре слово краще... (за цукор і мед).
    Шануй людей, і тебе... (шануватимуть).
    За добре слово не платять грошей, а скажеш — ... (усім приємно).
    Не поспішай посміятись з іншого: сьогодні ти смієшся з нього, а завтра — ... (він із тебе).
   Як сам добрий, то добротою і тобі... (відповідають).
    Слова щирого вітання дорожчі за... (частування).
    Ввічливих і лагідних скрізь... (шанують).
    3 другом говори ввічливо: від грубого слова близький стає... (чу­жим).
    По можливості не кривди і... (мурашку).
    Одне приємне слово — наче сад... (цвіте).
   Дружба дорожча за... (золото).
V.   Підсумок уроку
1.  Інтерактивна вправа «Інтерв’ю за три кроки».
Завдання: провести інтерв’ю зі своїм сусідом по парті за питан­нями.
   Чого ти сьогодні навчився?
    Про що ти хотів би дізнатися більше?
   Які запитання виникли з даної теми?
    Що сьогодні видалося складним?
   Як ти використовуватимеш те, що вивчив?
2.  Учні підсумовують свої знання на аркуші паперу у вигляді квітки, по­чинаючи словами: «Підчас вивчення теми я зізнався (дізналася)...» За­читують свої відповіді і прикріплюють під своїми краплинками-очіку- ваннями.
   Ваші очікування-краплинки впали на землю, і на ній виросли квіти знань — яскраві, гарні. Бажаю вам, щоб ваші знання завжди квітнули

і  з часом перетворилися на чарівний квітник знань із етики.

Немає коментарів:

Дописати коментар