Тема . Екскурсія у ліс
Мета: показати учням красу природи; розширити знання про значення дерев у природі і житті людей; довести, що в природі не буває випадковостей (якщо листя обпадає, то це необхідно; якщо замість листя на дереві ростуть голки, то це необхідно); навчати розрізняти дерева, листя різних дерев; спонукати до виконання правил поведінки в природі.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
I. Організаційний момент
— Як ви розумієте вислови?
• По лісу ходи — під ноги дивися.
• Ліс — не школа, а всіх учить.
— Сьогодні ми проведемо екскурсію до лісу. Побачимо красу природи, різноманітність рослин, навчимося розрізняти дерева, листя різних дерев.
II. Проведення екскурсії
1. Робота над загадками
• Зимою чорне, весною й літом зелене, а восени жовте. (Ліс)
— Правильно. Це ліс. Чому ви так вважаєте?
— Уявіть, що ви приїхали в пустелю, де немає кущів, дерев, одні піски. У жителів цієї місцевості немає лісів. Як би ви описали, що ж таке ліс? (Ліс — це місце, де багато дерев. Там живуть різні птахи і звірі. У лісі багато комах.)
• В них багато є роботи,
Хоч стоять вони весь час.
Від дощу чи від спекоти
Захистять, врятують нас.
Не лягають спать ніколи,
На ногах вони одвік.
Не бояться плину рік,
Ні завій, ні вітру реву.
Хто ж вони такі?.. (Дерева).
— Чи вмієте ви за листям, кронами дерев, за плодами дізнаватися, яке це дерево?
— Які види дерев, лісів ви знаєте?
— Для чого потрібні дерева?
— Що необхідно робити, щоб деревце прижилося?
2. Гра «Хто назве більше дерев»
—А тепер скажіть, будь ласка, чи всі дерева скидають листя восени?
— Як називаються дерева, у яких на гілках листочки?
— А чи знаєте ви, діти, для чого дерева скидають листя до зимових холодів? (Листя вкриває землю і захищає корені дерев від морозів. Від килима з листя земля не промерзне, під тяжкістю снігу не ущільниться, збереже повітря, а це необхідно для мешканців ґрунту, адже вони розпушують землю і без них не обійтися, тощо.)
Учні називають листяні і хвойні дерева.
3. Гра «Осінні листочки»
— Зараз я перетворю всіх вас на листочки, і ми пограємо в гру «Осінні листочки».
Учитель читає вірш, а діти озвучують його за допомогою рухів.
Ми листочки, ми листочки,
Ми осінні листочки.
Ми на гілочках сиділи,
Вітер дме — полетіли.
Ми летіли, ми летіли,
Перестав дути вітерець
Ми всі в кружечок сіли.
Вітер знову раптом дув
І листочки швидко здув.
Усі листочки полетіли
І на землю тихо сіли.
— Ви були перетворені на різні дерева, а у різних дерев і листочки відрізняються. Отже, подивимося, чи зумієте ви відповісти на питання: «Чий листок?».
(Потрібно визначити, з якого дерева впав листок.)
Учитель демонструє листя берези, дуба, липи, клена, горобини.
— Якщо всі ці дерева ростимуть в одному лісі, як називатиметься цей ліс? (Листяний)
4. Робота над загадками
— Але, діти, бувають не тільки листяні дерева. У хвойних дерев замість листя хвоїнки — це різновид листочків. Які хвойні дерева можете назвати?
— Чи міняють хвоїнки-листочки сосни і ялини?
— Так, вони не опадають усі разом, це відбувається поступово раз на три роки.
• Хто в лісі влітку і зимою
Чарує зеленню густою? (Сосна, ялина)
• Всі пани скинули жупани,
Один пан не скинув жупан. (Хвойні дерева)
• Листок колючий,
Стовбур липучий. (Ялина, хвоя, смола на корі)
5. Гра «Повторюй і додавай»
Дуб.
Дуб, клен.
Дуб, клен, береза і т. ін.
III. Підсумок екскурсії
— Яка роль лісу в природі?
— Яке значення лісу в житті людини?
— Як потрібно поводитися в лісі?
Немає коментарів:
Дописати коментар