понеділок, 17 жовтня 2016 р.

Природознавство 1 клас Тема. Ґрунт

Тема. Ґрунт
Мета: дати учням уявлення про ґрунт, його склад; застосовуючи методи дослідницької діяльності, продемонструвати властивості ґрунту; ознайомити зі значенням ґрунту для життя рослин, тварин, людини, з перетворювальною діяльністю людей (як люди дбають про землю); розвивати загально-навчальні вміння учнів; виховувати пошану до землі-годувальниці.
ХІД УРОКУ
I.  Організаційний момент
II.  Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
• Один ллє, другий п’є, третій росте. (Дощ, ґрунт, рослина)
—  Сьогодні  на  уроці  ви  дізнаєтесь,  для  чого  потрібен  ґрунт,  яким є його склад. Ми також проведемо досліди, які продемонструють властивості  ґрунту,  з’ясуємо  значення  ґрунту  для  природи  та  життя  людини.
III.  Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1.  Робота за підручником (с. 38–39)
— Розгляньте малюнок на с. 38.
— Що ви бачите на малюнку?
— Ґрунт — це верхній шар землі, де ростуть рослини і живуть різні організми.
— Які живі організми живуть у ґрунті?
—  Ґрунт  населений  величезною  кількістю  мікроорганізмів  (бактерії,  водорості,  гриби  тощо).  Окрім  них,  у  ґрунті  живуть  черв’яки, кліщі, жуки, мурашки, кроти, ховрахи, хом’яки, бабаки та ін. Дрібні тварини — жуки, хробаки, кроти, миші — розпушують ґрунт.
— Якого кольору ґрунт?
—  Ґрунт  містить  перегній.  Перегній  утворюється  внаслідок  гниття опалого  листя,  відмерлих  рослин  і  тварин.  У  перегної  містяться  різні поживні речовини, необхідні рослинам. Перегній надає ґрунту темного забарвлення. У шпаринах ґрунту є вода.
— Які умови необхідні рослинам для життя?
— Ґрунт забезпечує рослини поживними речовинами, теплом, повітрям і водою.
2.  Демонстрація дослідів про склад ґрунту
— Що ще є у ґрунті? Щоб відповісти на це запитання, проведемо досліди.
- Дослід  1
У склянку з водою опустимо грудочку ґрунту. Що ви бачите? (З неї виходять бульбашки.)
— Отже, до складу ґрунту входить повітря.
- Дослід  2
Всипимо ґрунт у склянку з водою, збовтаємо і дамо відстоятися. Що ви бачите? (На дні склянки утворився шар піску і шар глини.)
— Отже, у ґрунті є пісок і глина.
— Розкажіть, із чого складається ґрунт. Для яких тварин ґрунт є домівкою?  (Ґрунт  є  домівкою  для  деяких  тварин.  У  ґрунті  живуть  дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом’яки, ховрашки.)
3.  Робота в парах
— Поміркуйте, куди зникає брудна вода після миття посуду, прання білизни, купання?
— Що станеться з ґрунтом, якщо його поливати брудною водою?
— Чим ще людина забруднює ґрунт?
— Як ви вважаєте, що станеться з людиною, якщо ґрунт зникне?
— Як потрібно охороняти ґрунт?
4.  Бесіда за змістом загадки
Усіх годує, напуває,
А про нього не всяк дбає.
—  Як  треба  дбати  про  ґрунт,  щоб  отримати  щедрий  урожай?  (Потрібно  багато  праці  до  землі  докласти:  ретельно  обробити,  зорати, удобрити, засіяти, прополоти. І лише тоді врожай зібрати.)
5.  Фізкультхвилинка
IV.  Узагальнення й систематизація отриманих знань
- Робота  над  прислів’ями
Учні вивчають і пояснюють прислів’я.
• Хто про землю дбає, вона тому повертає.
• Поле працю любить.
• Землю гріх ображати, бо вона наша мати.
• На чорній землі білий хліб родить.
— Від чого залежить урожай рослин?
V.  Підсумок уроку
— Що таке ґрунт?
— Що входить до його складу?
— Яке значення має ґрунт у житті природи?
— Для яких тварин ґрунт є домівкою?
— Що потрібно від людини для збереження ґрунту?
— Чи можна ґрунт називати землею?

Немає коментарів:

Дописати коментар