Тема. Ґрунт
Мета: дати учням уявлення про ґрунт, його склад; застосовуючи методи дослідницької діяльності, продемонструвати властивості ґрунту; ознайомити зі значенням ґрунту для життя рослин, тварин, людини, з перетворювальною діяльністю людей (як люди дбають про землю); розвивати загально-навчальні вміння учнів; виховувати пошану до землі-годувальниці.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
• Один ллє, другий п’є, третій росте. (Дощ, ґрунт, рослина)
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, для чого потрібен ґрунт, яким є його склад. Ми також проведемо досліди, які продемонструють властивості ґрунту, з’ясуємо значення ґрунту для природи та життя людини.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 38–39)
— Розгляньте малюнок на с. 38.
— Що ви бачите на малюнку?
— Ґрунт — це верхній шар землі, де ростуть рослини і живуть різні організми.
— Які живі організми живуть у ґрунті?
— Ґрунт населений величезною кількістю мікроорганізмів (бактерії, водорості, гриби тощо). Окрім них, у ґрунті живуть черв’яки, кліщі, жуки, мурашки, кроти, ховрахи, хом’яки, бабаки та ін. Дрібні тварини — жуки, хробаки, кроти, миші — розпушують ґрунт.
— Якого кольору ґрунт?
— Ґрунт містить перегній. Перегній утворюється внаслідок гниття опалого листя, відмерлих рослин і тварин. У перегної містяться різні поживні речовини, необхідні рослинам. Перегній надає ґрунту темного забарвлення. У шпаринах ґрунту є вода.
— Які умови необхідні рослинам для життя?
— Ґрунт забезпечує рослини поживними речовинами, теплом, повітрям і водою.
2. Демонстрація дослідів про склад ґрунту
— Що ще є у ґрунті? Щоб відповісти на це запитання, проведемо досліди.
- Дослід 1
У склянку з водою опустимо грудочку ґрунту. Що ви бачите? (З неї виходять бульбашки.)
— Отже, до складу ґрунту входить повітря.
- Дослід 2
Всипимо ґрунт у склянку з водою, збовтаємо і дамо відстоятися. Що ви бачите? (На дні склянки утворився шар піску і шар глини.)
— Отже, у ґрунті є пісок і глина.
— Розкажіть, із чого складається ґрунт. Для яких тварин ґрунт є домівкою? (Ґрунт є домівкою для деяких тварин. У ґрунті живуть дощові хробаки, личинки комах, миші, кроти, хом’яки, ховрашки.)
3. Робота в парах
— Поміркуйте, куди зникає брудна вода після миття посуду, прання білизни, купання?
— Що станеться з ґрунтом, якщо його поливати брудною водою?
— Чим ще людина забруднює ґрунт?
— Як ви вважаєте, що станеться з людиною, якщо ґрунт зникне?
— Як потрібно охороняти ґрунт?
4. Бесіда за змістом загадки
• Усіх годує, напуває,
А про нього не всяк дбає.
— Як треба дбати про ґрунт, щоб отримати щедрий урожай? (Потрібно багато праці до землі докласти: ретельно обробити, зорати, удобрити, засіяти, прополоти. І лише тоді врожай зібрати.)
5. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
- Робота над прислів’ями
Учні вивчають і пояснюють прислів’я.
• Хто про землю дбає, вона тому повертає.
• Поле працю любить.
• Землю гріх ображати, бо вона наша мати.
• На чорній землі білий хліб родить.
— Від чого залежить урожай рослин?
V. Підсумок уроку
— Що таке ґрунт?
— Що входить до його складу?
— Яке значення має ґрунт у житті природи?
— Для яких тварин ґрунт є домівкою?
— Що потрібно від людини для збереження ґрунту?
— Чи можна ґрунт називати землею?
Немає коментарів:
Дописати коментар