Тема. Екскурсія на пришкільну ділянку. Спостереження за осінніми змінами в живій і неживій природі
Мета: дати учням первинне поняття про явища природи, сезонні явища; провести спостереження за змінами в неживій природі; учити знаходження ознак відмінності рослин восени порівняно із літом; продовжити формування понять «нежива природа», «жива природа»; учити спостереження за поведінкою тварин; продовжити формування вміння естетично сприймати природу навколо себе; виховувати дбайливе ставлення до природи.
ХІД ЕКСКУРСІЇ
I. Організаційний момент
II. Проведення екскурсії
— Сьогодні у нас незвичайний урок. Так, саме урок, хоча і на природі. Подивіться навкруги, яка пишність фарб нас оточує.
— Я загадаю загадки, а ви, не називаючи відгадок, скажіть, про яку природу в них йдеться.
• Не звір, а виє. (Вітер)
• Йшов довгов’язий, та в землю зав’язнув. (Дощ)
• Без вогню горить. (Сонце)
— Правильно. У цих загадках згадується нежива природа — вітер, дощ, сонце.
— Підставте свої щічки до сонечка. Що ви відчуваєте? (Трохи тепла)
— Згадайте, як відчували сонечко влітку? (Сонце світило дуже яскраво, тому було спекотно.)
— Яке положення займало Сонце на небі влітку? (Воно було високе.)
— Як розташовано сьогодні? (Нижче, тому і гріє слабо.)
— Чи змінилося положення Сонця опівдні?
— Подивіться на небо. Чому не видно Сонця?
•
З небокраю, з-за діброви,
Вийшли воли чорноброві:
Принесли водиці дзбан,
Полили і ліс, і лан.
— Що це? (Хмари)
— Чи є на небі хмари?
— Який вигляд вони мають?
— Чи дме вітер?
Висновок. Які зміни відбуваються в неживій природі восени? (Сонце світить і гріє слабкіше, по небу часто пливуть хмари, посилюється вітер, часто йде дощ, стає прохолодніше.)
— Які осінні роботи здійснюють люди в місті й у селі?
— Під час наступних спостережень ми з’ясуємо, що відбувається з рослинами восени.
— Як змінилося забарвлення листя на деревах?
— Чи є квітучі рослини?
ЛИСТОПАД
Осінь, осінь, листопад,
Жовте листя стелить сад,
За моря в краї далекі
Відлетіли вже лелеки.
Хмари небо затягли,
Вітер віє з-за гори,
Ходить осінь листопадом,
Жовте листя стелить садом.
А. Житкевич
— Як називається це явище природи?
— Яку ознаку листопада підкреслює поет?
- Малювання на асфальті осінніх дерев
— А тепер намалюйте кольоровою крейдою на асфальті осінні дерева. Покажіть усю красу осінньої природи. (Учні малюють у групах, сформованих за бажанням дітей. Наприкінці вибирається кращий малюнок.)
— Давайте підійдемо тихенько до кущика бузку. Я бачу на ньому живі істоти. Хто причаївся серед листочків? (Муха, оса, метелик, павук)
— До якої природи належать побачені нами тварини? (Це жива природа, вони рухаються, живляться, плетуть павутину або будують будиночки.)
— Хто із вас бачив білочку?
— Чи змінилося забарвлення хутра у білочки восени? Поясніть чому.
— Придивіться до зеленої травички. Хто там стрибає?
• Маленький хлопчик у сірій свитинці
По дворах стрибає, крихти збирає. (Горобець)
— Яких ще пташок ми бачимо під час екскурсії?
— Чому ми не чуємо соловейка, інших співочих птахів? Куди вони подівалися?
— З похолоданням птахи переселяються ближче до житла людини, а деякі відлітають у теплі краї.
III. Підсумок екскурсії
— Ось і добігає кінця наша подорож в осінню природу. Скільки різних ознак ви побачили в неживій і живій природі!
Коли повертатиметеся зі школи додому або гулятимете з друзями, постарайтеся постежити за хмарами, за листям, що падає, за птахами, що відлітають у теплі краї, за останніми комахами, послухайте звуки крапель дощу і шелест листя і багато чого іншого, чим багата рідна природа.
Немає коментарів:
Дописати коментар