Тема. Повітря
Мета: з’ясувати властивості повітря і значення повітря в природі; навчати досліджувати властивості повітря, проводити досліди, фіксувати й аналізувати результати; дотримуватися інструкцій і правил техніки безпеки при проведенні демонстраційних дослідів; виховувати пізнавальний інтерес.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми і мети уроку
— Відгадайте загадку.
• Куди ступиш — всюди маєш,
Хоч не бачиш, а вживаєш. (Повітря)
— Сьогодні за допомогою дослідів ви дізнаєтеся про властивості повітря, а також про те, чому повітря потрібно берегти від забруднення.
III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 36–37)
1) Демонстрація властивостей повітря.
— Відгадайте загадку.
• Таке велике,
Що займає увесь світ,
Таке маленьке,
Що в щілину зайде.
(Повітря)
— Для чого нам потрібне повітря? (Воно потрібне для дихання людини і тварин, для рослин.)
— Що станеться, якщо повітря раптом зникне? (Ми не проживемо і декілька хвилин.)
— Повітря, ніби ковдрою, огортає Землю. Повітря прозоре, не має кольору й запаху, тому ми його не бачимо, але можемо відчути.
Про те, що повітря існує, можна дізнатися за допомогою таких дослідів.
- Дослід 1
Махніть зошитом, книжкою або аркушем паперу перед обличчям.
— Що відчула шкіра вашого обличчя? (Легенький вітерець)
— Чому він утворився? (Тому, що вітер — це рух повітря. Повітря постійно рухається. Вітер, який ми відчуваємо, — це і є повітря.)
- Дослід 2
У склянку з водою покладіть камінчик.
— Що ви бачите? На стінках склянки з’являються бульбашки. Отже, повітря є в шпаринках камінчика.
- Дослід 3
Візьміть поліетиленовий мішечок і почніть його скручувати з боку отвору. Що ви спостерігаєте? Утворилася повітряна «подушечка».
2) Робота у парах.
— Ми чуємо, як ллється вода, як ходять люди. Чи можемо ми почути повітря?
— Разом із сусідом по парті поміркуйте, чи можна намалювати повітря. Чи може повітря звучати? (Якщо взяти велосипедний насос і почати качати повітря. Ми не бачимо повітря, але чуємо, як воно виходить.)
2. Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань
1. Продовження роботи за підручником
— Повітря необхідне для дихання людям, рослинам і тваринам. Без повітря всі організми загинули б, тому повітря не можна забруднювати.
— Розгляньте малюнки міст на с. 37.
— Накрийте кружечком те, у якому хотіли б жити. Чому?
— Разом із дорослими перевірте, чи чисте повітря у вашому населеному пункті. Для цього візьміть липку стрічку (скотч) і розмістіть її на дереві в парку, на стовпі біля дороги, на стіні вашого будинку. Через добу зніміть стрічки і порівняйте їх. Яка зі стрічок найбрудніша?
Чому?
— Поміркуйте, які види сучасного транспорту найменше забруднюють повітря.
2. Гра «Продовж речення»
Повітря слід берегти від забруднення, тому що...
V. Підсумок уроку
— Які властивості має повітря?
— Як можна виявити повітря-невидимку?
— Які з ваших іграшок наповнені повітрям?
— Для чого потрібне чисте повітря? (Щоб дихати. Без їжі людина живе 5 тижнів, без води 5 днів, а без повітря і 5 хвилин прожити не може.)
— Де повітря чистіше? У якій місцевості?
— Чим ще забруднюється повітря?
— Поміркуйте, як можна очищати повітря в будинку, на вулиці від шкідливих домішок?
— Що нам потрібно для очищення повітря в класі?
- Правила здоров’я
• Намагайтеся перебувати якомога рідше поблизу дороги, намагайтеся не дихати глибоко, дихайте лише носом.
• Краще гуляйте в парках чимдалі від доріг.
• Повітря в квартирах дуже забруднене через скупчення пилу, тому кімнату потрібно постійно провітрювати за допомогою хороших протягів, люди мають перебувати в цей час в іншій кімнаті.
• Мешканцям перших поверхів не слід відчиняти кватирки, коли під вікнами багато машин, особливо вранці, коли водії прогрівають мотори.
Немає коментарів:
Дописати коментар