середа, 12 грудня 2012 р.

Урок 254 (письмо) Тема. Перенос слів із буквою ь («м’який знак»)


Урок 254 (письмо)
Тема. Перенос слів із буквою ь («м’який знак»)
Мета: розширювати і поглиблювати знання учнів про перенос слів із рядка в рядок; вчити дітей переносити із рядка у рядок слова з м’яким знаком; закріплювати знання про
весняні явища у природі; удосконалювати вміння складати зі складів слова, ставити наголос, виконувати звуко-буквений аналіз слів, працювати з текстом-анаграмою, каліграфічно писати; розвивати словниковий запас, мовлення, вміння працювати в парах змінного складу, самостійно, колективно; виховувати любов до рідної землі, живої природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання: завдання для каліграфічної хвилинки на окремих аркушах; велика веселка; кольорові смужечки для складання веселки на магнітній дошці під час роботи у парах змінного складу; міні-підручник із завданнями та вправами; кораблики із написаними на них складами; малюнок із зображенням зайчика або м’яка іграшка; крапельки із напи­саними на них буквами; запис пташиних голосів, співу зозулі; магнітофон; підручник «Післябукварик. 1 клас» / М. С. Вашуленко, В. О. Науменко, М. Д. Захарійчук. — К. : Літера ЛТД, 2008.
Хід уроку
I. Організаційний момент
— Діти, чи помітили ви, що змінилося у природі?
— Ось і скінчилася зима — біла, сонна, довга, сварлива. послу­хаймо весну: якими звуками вона наповнює природу?
— Погляньте на весняне небо: як яскраво світить сонечко! З чим можна його порівняти? (З маминими руками — теплими, лагідними.)
— Підставте обличчя і долоньки весняному сонечку, торкніть­ся його промінчиків. Які вони? (Ласкаві, теплі, лагідні)
Пригріло сонечко — і кудись дівся сніг та крига.
Це куди подівся сніг з гірки біля дому?
Він струмочками побіг, не догнать нікому.
Наша баба снігова сумувала, звісно,
Обернулася струмком і втекла до лісу.
— Як ви вважаєте, чому баба втекла до лісу? (Розтанула)
— А чому вона розтанула? (Потеплішало)
— Чому ж потеплішало? (Настала весна.)
II. Актуалізація опорних знань учнів
Мов на крилах диво-птиці,
На зеленій колісниці —
Синьоока, світлолиця
Мчить вона, красна дівиця,
Вся вона, як та царівна:
Пишна, свіжа і чарівна.
— Як ви вважаєте, чому весну називають чарівницею?
— Навесні легко дихається! Вдихніть на повні груди свіже пові­тря: чим пахне весна? (Молодим листям, свіжістю, зеленню, теплом, радістю, святом)
— Так, весна сприймається як справжнє свято різноманітних пахощів. Ізапахи ці запам’ятовуються на все життя.
— А що приносить нам весна? (Відповіді дітей.)
Прокинувся — і відразу
До сонечка біжить,
Стрибає по камінчиках,
Хлюпоче і дзвенить. (Весняний струмочок)
— Придивіться до стрімкого руху талої води і спробуйте описа­ти: якого він кольору, на що схожий, який у нього настрій, про що він думає, куди поспішає?
Пусти човник у струмок,
Понесе його в лісок.
Босоніж сміліш гуртом
Підем разом за струмком.
Швидко він біжить, гуде,
Нас до лісу доведе.
1 Із поданих складів складіть і запишіть слова. Поставте наголос
— Що вони означають? (Назви весняних мі­сяців.)
— Знайдіть у цих словах букви, що не по­значають звука.
— Підкресліть м’який знак. Виконайте звуко-буквений аналіз одного слова.
— А чи знаєте ви, чому їх так називають?
2 Робота в групах. Читання текстів
— Прочитайте. Підкресліть слова з м’яким знаком.
1-ша група
З першими теплими променями сонця пробуджується береза. Вона швидко наповнюється соком. От тому-то перший місяць вес­ни називається березнем. А в давнину його ще називали сочень або соковик.
2-га група
Другий місяць весни називається квітнем. Уцей час вся при­рода на українських землях в першому цвітінні. Розпускаються бруньки, повертаються додому пташки. Квітень — це місяць кві­тів і тепла.
3-тя група
Останній весняний місяць травень. Уцей час широкі україн­ські простори вкриваються соковитою зеленою травою. Розпуска­ються квіти. Вітер розносить їх аромат над землею.
Після відповідей кожної групи вчитель виставляє картинку з ілюстра­цією кожного місяця.
III. Повідомлення теми і завдань уроку
— Сьогодні на уроці ми по­говоримо про весну, її чарів­ність і красу, згадаємо букву «м’який знак», навчимося пе­реносити слова з цією буквою із рядка в рядок.
— Як переносяться слова із рядка в рядок? (По складах)
— Яка буква в українській мові не позначає звука? (М’який знак)
IV. Вивчення нового матеріалу
1 Випишіть із текстів про весняні місяці слова з м’яким знаком
2 Каліграфічна хвилинка
— Чи прислухалися ви коли-небудь до шуму весняного дощу? Який він за характером? (Веселий, бадьорий, радісний, моторний, завзятий, жвавий)
— Порівняйте його з осіннім дощем.
А що нагадує вам весняний грім? З чим можна порівняти його звуки?
Ось по небу кінь біжить,
З-під копит вогонь летить,
А внизу земля дрижить. (Весняний грім)
— А тепер уявіть, що дощик став живим. Давайте усно опише­мо його.
Хмарки небо закрили, дощ у гості запросили. На нашій галяви­ні темно і холодно. Це тому, що хмаринки закрили сонечко. Щоб розігнати дощові хмаринки, слід виконати завдання з каліграфії.
3 Словниковий диктант
— Весна шумить не тільки водою, а і пташиними піснями. Вслухайтеся в гомін пташок. (Слухання пташиних голосів.)
— Який настрій вони приносять? Як співають пташки? (Дзве­нять, тьохкають, щебечуть, воркують, свистять, співають, бринять)
— Кожна пташка має свій голосок. Ще одне завдання приготу­вала для вас пташка, голос якої ви зараз почуєте. Впізнайте її! (Кує зозуля.)
— Словниковий диктант приготувала для вас саме ця пташка.
Запишіть у два стовпчики слова під диктовку: у 1-й — із м’яким знаком у середині слова; у 2-й — із м’яким знаком у кінці слова. Підкресліть м’який знак.
Лялька, олівець, парасолька, український, олень, дідусь.
— Розбийте дужками знизу словникові слова для переносу.
— Як переносяться слова з м’яким знаком у середині? (М’який знак залишається з буквою, яку пом’якшує, тобто на попередньо­му рядку.)
— От і опинились ми на узліссі. Про що потрібно пам’ятати, коли приходиш до лісу? (Треба берегти природу.)
— Чого в лісі не можна робити? (Відповіді учнів.)
Метелика ловити я не хочу:
Він — квітка неба, хай живе собі!
Хай крильцями барвистими тріпоче,
Щоб радісно було мені й тобі!
І квітку лісову не стану рвати,
Її додому я не понесу,
Бо вдома їй джмеля не погойдати
І не попити ранками росу!
І не стеблинку, гілку чи травинку
Я не ображу: це — страшенний гріх!
Бо в кожній з них живе тремка живинка,
Що світиться довірою до всіх…
А. Костецький
— Чим же цікавий ліс сьогодні? (Він прокидається від зимово­го сну.)
— Ой, діти, подивіться, хто до нас у гості завітав.
Влітку сірий, взимку білий. (Заєць)
— У тексті загадки знайдіть слова - «вороги», тобто слова, про­тилежні за значенням. (Влітку — взимку)
Учитель демонструє малюнок із зображенням зайчика або м’яку іграшку.
— Чого ж він такий переляканий? (За ним женеться лисичка чи вовчик.)
— Давайте спитаємо у верби.
Вона росте у верболозі,
І дні, і ночі ронить сльози.
Ви сльозинки позбирайте
І загадку відгадайте.
4 Із поданих букв складіть слова. Запишіть їх.
— Чому ж з’явилися комашки? (Розпустилися квіти.)
— А ось і завдання від наших комашок.
Вставте, де потрібно, м’який знак і запишіть слова, поділяючи їх для переносу.
Бурул..ка, дел..фін, вчител..ка, дон..ка, вел..вет.
5 Робота за підручником (с. 69, вправа 2)
— Прочитайте текст. Спишіть, вставляючи пропущені букви. Поділіть для переносу виділені слова.
— Як правильно поділити слова з м’яким знаком у середині для переносу? (М’який знак залишається на попередньому рядку.)
— Молодці! Визирнуло сонечко, і над галявиною розкинулася різнокольорова веселка. Кожний колір — радісний спів, присвяче­ний приходу весни і тепла.
Учитель демонструє малюнок веселки.
— Пропоную разом з веселкою трішки відпочити!
Фізкультхвилинка
Варіант 1
Ліс — це дім, велика хата.
Ой, як всього тут багато:
Є дерева і кущі,
А вночі ведмідь тріщить.
Є і квіти, є і трави —
Все звірятам на забаву.
Тут гриби ростуть, горіхи,
Білочкам усе на втіху.
Влітку сонечко всім сяє,
Ягоди ми тут шукаєм.
Восени гриби збираєм,
Все до кошика складаєм.
Взимку ліс відпочиває,
В тиші силу набирає.
А весною оживає,
Знову все тут розквітає.
Вже летять пташки у ліс,
І ведмідь з барлогу зліз.
Розквітають трави, квіти,
І гуляють в лісі діти.
Чути спів пташок веселий
Аж у місті, аж у селах.
І живуть усі на диво —
Хай тут завжди буде все красиво!
Варіант 2
Ми — березки і кленці,
В нас тоненькі стовбурці.
Ми в стрункі стаєм ряди,
Виправляєм гілочки.
Ледь зіп’явшись з колінців,
Дістаємо корінців.
Ми стискаєм їх вогонь
В зелені своїх долонь.
Хилять свіжі вітерці
Вліво-вправо стовбурці,
Ще й верхівки кожен ряд
Нахиля вперед-назад.
6 Робота в групах змінного складу
— Діти, поки ми відпочивали, дмухнув вітерець, і всі смужеч­ки веселки розкидав по галявині. Необхідно виконати завдання і розташувати всі смужечки на небі.
Прочитайте вірші. Випишіть слова (без повторень) з м’яким знаком у середині, поділяючи їх для переносу.
Виконавши завдання, діти отримують кольорові смужечки і розташо­вують їх на магнітній дошці у вигляді веселки.
Варіант 1 (червона смужечка)
Тихо над річкою в ніченьку темную
Спить зачарований ліс.
Ніжно шепоче хтось казку таємную,
Сумно зітха верболіз.
С. Черкасенко
Варіант 2 (помаранчева смужечка)
Дзюрчить веселе джерельце,
Збираються пташата.
Як у маленьке дзеркальце,
Вдивляються дівчата.
Б. Пилат
Варіант 3 (жовта смужечка)
Поблискують черешеньки
в листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі
діточкам маленьким.
Леся Українка
Варіант 4 (зелена смужечка)
Там, де ниви урожайні,
де дорідний колос гнеться,
Він жнивує на комбайні,
хоч і досі серпнем зветься.
Т. Коломієць
Варіант 5 (блакитна смужечка)
Поливали берізку тонесеньку,
Доглядали щодня зеленесеньку:
Стала берізонька веселенька,
Стала берізонька зелененька.
Варіант 6 (синя смужечка)
Поклонися щодня батькові низенько,
Бо в нього серденько до твого близенько.
Варіант 7 (фіолетова смужечка)
Мій дідусь старенький,
Як голуб сивенький.
По садочку ходить,
І мене малого,
Онученька свого
За рученьку водить.
7 Розгадування анаграми
— Прочитайте текст-анаграму. Знайдіть слова з м’яким зна­ком, поділіть їх для переносу.
еснВа в ілсі
реСед лодмоої триав метьехтря жтеньовкі рочзіки гсячуої би­циульк. Піймьсаідютя нда млезею чвонері конвітьки меункди.аН рееавдх ютьозпусркася ьнкубри. Увітпорі аюлітть екмелити.
V. Підсумок уроку
— Що цікавого знайшли у лісі?
— Що почули, що побачили?
— Чого навчилися?
— Як слід поводитись у лісі?
Додаток
Поділіть слова з м’яким знаком для переносу.


Немає коментарів:

Дописати коментар