вівторок, 18 грудня 2012 р.

Урок 261 (читання) Тема. Персонаж твору. Робота з дитячою книжкою. Казка «Як мишеня зупиняло час»


Урок 261 (читання)
Тема. Персонаж твору. Робота з дитячою книжкою. Казка «Як мишеня зупиняло час»
Мета: дати учням поняття про персонаж твору, вчити виділяти головні та другорядні персонажі у прочитаному творі; проводити роботу над виразністю мовлення при читанні та інсценуванні діалогів; розвивати мовлення, формувати вміння аналізувати навчальний матеріал, порівнювати, визначати головне, учити дітей бути спостережливими, уваж­ними, виробляти звичку до планування власних дій; виховувати бережливе ставлення до часу, формувати вміння планувати свій вільний час.
Обладнання: ілюстрації до казок чи відомих дітям оповідань; малюнки овочів; годинник; картки для індивідуальної роботи.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань учнів
1 Гра «Слова у клітинках»
— Знайдіть у кожному рядку по 3 слова.
— Назвіть назви овочів серед знайдених слів.
— Де ростуть овочі?
2 Виразне читання дітьми вірша О. Журливої «На зеленому городі» та відповіді на запитання за змістом (с. 80–81)
— Де заблукали Петрусь з хлопчиком?
— Хто їх там знайшов?
— Які овочі вони там побачили?
— Знайдіть та зачитайте опис моркви.
— Як автор описав цибулю?
— Згадайте загадку про капусту, яку використала у своєму віршику О. Журлива.
3 Опис помідора, гарбуза, огірка за запитаннями підручника (с. 81)
4 Робота в парах
— За малюнками знайдіть назви овочів.
— Назва якого овоча в перекладі з латини означає «голова»?
— Чи можна сказати, що часник — родич пахучій лілії? Доведіть.
— Який овоч називають «золотим яблуком» та «синьйором»?
— Чим корисні капуста, морква?
5 Читання «буксирчиком» оповідання «Нашому організмові потрібні вітаміни» (с. 83)
— У яких стравах використовують моркву, капусту?
6 Гра «Обід кота»
— Визначте перші звуки у назвах малюнків. Пригадайте, яки­ми буквами вони позначаються.
Ці слова означають назви страв. Саме цим хоче пообідати котик Мурчик.
7 Проблемна ситуація
— Чи описувалися в останньому оповіданні якісь події? (Ні, в опо­віданні поданий опис корисних властивостей капусти і моркви.)
— Як ви гадаєте, чи є дійові особи в цьому оповіданні? (Ні)
8 Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми прочитаємо цікаве оповідання та казку за дійо­вими особами, з’ясуємо значення поняття персонаж твору. Помір­куємо, чи потрібно берегти час і як це зробити.
III. Робота над матеріалом уроку
1 Слухання оповідання М. Герасименка «Хоробрий Степанко» (с. 84)
— Хто є дійовими особами оповідання? (Степанко і Ганнуся)
2 Читання оповідання сильними учнями
— Які події відбувалися в оповіданні?
3 Самостійне читання учнями твору
4 Обговорення прочитаного
— Назвіть персонажів твору.
Уточнення поняття персонаж твору (с. 84 «Скарбничка слів та понять»).
— Кого боявся Степанко?
— З яких слів ви про це довідались?
— Чи був Степанко справді хоробрим?
— Чому ж автор так назвав своє оповідання?
— Яке прислів’я можна використати замість заголовка?
• У страху очі великі.
• Вовків боятися — в ліс не ходити.
5 Робота в парах
— Розіграйте діалог. Промовляйте слова Ганнусі здивовано, слова Степанка — злякано.
6 Заслуховування декількох пар
Фізкультхвилинка
Нумо із-за парти встанем,
У віконечко заглянем.
В небі хмароньки біленькі.
Ось поставим руки в боки
Й пострибаємо навскоки.
Вліво, вправо нахиліться
Інавшпиньки підніміться,
Руки вгору, руки вниз,
Кругом себе повернись.
Крок вперед зроби швиденько
Іза парту сядь тихенько.
(Діти імітують описані рухи.)
IV. Робота з дитячою книжкою. Казка «Як мишеня зупиняло час»
1 Гра «Годинник»
Учитель називає час, діти, дивлячись на годинник, визначають букву.
— Якщо ви правильно будете визначати час за годинником, то зможете прочитати ім’я персонажа казки, яку ми сьогодні чита­тимемо.

2 Читання вчителем та сильними учнями казки «Як мишеня зупиняло час»(за І. Полагутою) (с. 86–87)
— Чи вдалося мишеняті зупинити час?
3 Розглядування книжки (обкладинка, назва, автор, ілюстрації)
4 Тренувальна вправа з читання слів
Пояснення незрозумілих слів.
• Осоння — місце, добре освітлене сонцем.
• Досхочу — скільки забажається.
• Аніруш — не рухається.
• Бракувало — не вистачало.
• Промайнуло — швидко пройшло; пролетіло.
5 Читання казки учнями
6 Обговорення прочитаного
— Чому Мишенятко вирішило зупинити час?
— Як воно це зробило?
— Як йому мама пояснила, в чому різниця між годинником і часом?
— Прочитайте останній абзац казки і спробуйте визначити го­ловну думку твору. (Час ніхто й ніколи зупинити не може.)
7 Бесіда про бережливе ставлення до часу, раціональне планування свого дозвілля
8 Робота над прислів’ями
V. Підсумок уроку
— Кого називають персонажем твору?
— Що б ви порадили маленькому Мишеняті?
— Як слід берегти час?


Немає коментарів:

Дописати коментар