пʼятниця, 26 квітня 2013 р.

Урок-подорож з елементами інсценізації


Урок-подорож з елементами інсценізації

Тема: «Журнали та газети — наші друзі (урок позакласного читан­ня)».
Мета: розширити уявлення дітей про періодичні видання, їх відмінні особливості від інших друкованих видань; сприяти їхній популяризації; розвивати читацькі інтереси; формувати вміння цілеспрямовано читати дитячі журнали й газети й використовувати їх матеріали на уроках і в по- заурочний час; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: виставка дитячих газет і журналів, плакат: «Газети і жур­нали — твої помічники», підшивки журналів, вирізки із газет.
ХІД УРОКУ
I.                          Організаційний момент
II.                    Повідомлення теми і мети уроку
(З’являється король країни Мудрагелії.)
  Я, король славнозвісної країни Мудралегії Мудрило Перший і Ос­танній, запрошую всіх дітей до Палацу Мудрості.
Учитель. Ми чули таке: кажуть, хто у Палаці Мудрості хоч трішеч­ки побуде, той і сам мудрішим стане. Це правда?
Король. Правда. Адже палац у нас незвичайний — він осяяний знан­нями. Запрошую всіх вас збирати скарби для Палацу Мудрості.
Учитель. Скарби? Але де вони? Я думаю, що діти з радістю пого­дяться збирати скарби.
Король. Збиратимемо ми незвичайні скарби — знання про дитячі журнали та газети.
Учитель. Як же нам потрапити до Палацу Мудрості?
Король. Шлях до мого Палацу буде нелегким, та його треба подо­лати, а для цього підтримуйте одне одного. Сподіваюся, ви зможете от­римати ключ від Палацу Мудрості, щоб ним відкрити браму.
Виконуючи завдання, ви будете отримувати частину ключа. Коли всі завдання виконаєте, складете з частин всього ключа,— і вхід до Пала­цу буде вільний.
Ось мій наказ, а в ньому зазначено, які завдання ви повинні вико­нати.
III.             Підготовка до подорожі. Виконання завдань
1.        Прочитати слова.
   У лівому стовпчику подані приголосні кожного слова, її в право­му — голосні. Треба відновити слова. Порядок розміщення приголосних і голосних у кожному слові обов’язково дотримується.
ГЗТ                   АЕИ
ЖРНЛ УАИ
    Щодня, за будь-якої погоди до кожного будинку приносять лис­тоноші свіжі газети, журнали, в яких розповідається про славні справи наших будівельників, космонавтів, учених, спортсменів. Ми довідуємо­ся і про події, які відбуваються за межами нашої Батьківщини.
Газета — періодичне, переважно щоденне друковане на великих ар­кушах паперу видання, яке містить матеріали про поточні події життя.
Журнал — це періодичне видання, яке виходить під постійною на­звою, має свої рубрики, містить статті з різних питань.
2.         Знайти слова в таблиці.
с
м
А
Л
я
т
к
0
ф
щ
я
п
І
3
н
А
й
к
о
Е
р
с
0
н
я
ш
н
и
к
д
й
Б
А
Р
В
І
н
0
к
ш
в
Ж
С
т
Е
ж
к
А
ю
і
ч
Я
Б
л
У
н
ь
к
А
ї

    Ці слова означають назви журналів, з якими ви познайомитесь сьогодні.
3.        Читання чистомовки.
   Дмухнув вітерець, і до кожного з вас на парту впав незвичайний листочок, він і є нашим квитком у подорож, на ньому записана чисто- мовка.
Налаштуємо голоси і думки на роботу.
Ок-ок-ок — у нас цікавий урок.
Ень-ень-ень — холодний зимовий день.
Ні-ні-ні — розумні учні.
Уть-уть-уть — вирушаємо в путь.
    Займіть місця у поїзді і рушаємо в подорож з піснею. Не забудь­те взяти ключ. Перші скарби ми зібрали, тож з ними можна рушати в гості до короля славнозвісної Мудрагелії
Звучить пісня «Поїзд».
Наш поїзд рушає,
Вагони біжать,
А в поїзді цьому Малята сидять.
Чу-чу, чу-чу, чу-чу,
Чути стукіт коліс.
То наш тепловоз Він малечу повіз.
Та от і зупинка,
Давайте гулять!
А потім ми вирушим Знов мандрувать.
IV.              Ознайомлення з періодичними виданнями
1.                   Прибуття до Палацу.
   Ось ми і приїхали до Палацу Мудрості. Візьмемо ключа й відкриє­мо браму Тут нас радо зустрічають.
Король Мудрагелії. Вибачте, що не зміг вас супроводжувати під час подорожі, бо отримав термінову телеграму:
«Мудриле! Терміново повертайся — твої слони і зайці доїдають мою капусту й моркву. Рдумортих».
Діватися нікуди — довелося повернутися до Мудрагелії.
А тут таке... таке... До Палацу Мудрості пройти неможливо: довкола слони, зайці й навіть рись. І всі лінійками міряють свої вуха.
   Наші вуха найбільші! — гудуть у хоботи слони.
   У нас теж не маленькі! — і собі пищать зайці.
   А в мене, в мене подивіться вушко, — виступила вперед рись,— ще й з пензликом на кінці. Це — антена, яка дозволяє мені чути най- тихіші звуки.
   Хто,— питаю,— про такий конкурс вам сказав?
   Ваш сусіда Рдумортих.
   Я — до нього, а він показує журнал «Барвінок» і каже: «Тут так і написано: “Конкурс “Чиє вушко найбільше...”». Тож я і вирішив до­помогти тобі, Мудриле: сорочачою поштою передав цю новину всьо­му світу
   І зробив мені та й усім звірям ведмежу послугу,— відказую йому.— Бо якби ти дочитав умови конкурсу до кінця, то зрозумів би, що у ньому змагаються не ті, у кого найбільші вуха, а ті, хто своїми вушками може багато цікавого почути.
Як почули це звірі — засміялися-зареготали.
А я подумав: добре, діти, що з-поміж вас не знайшлося жодного, хто хотів би перемогти у конкурсі на найбільше вухо і для цього навмисне бешкетував на уроці, щоб учителі крутили його вухо і в такий спосіб воно збільшувалося б.
2.                    Робота з виставкою газет і журналів.
Учитель. Зверніть увагу, діти, яке розмаїття журналів і газет є в цьо­му Палаці Мудрості.
Які з цих журналів і газет ви читали?
   Які з них є у вас вдома?
   Які брали у бібліотеці?
     Який із журналів призначений для ваших маленьких братиків і сестричок?
    Про що можна дізнатися з обкладинки журналу? (.Журнал має на­зву «Малятко», він виходить щомісяця, призначений для дітей, виданий в місяці 2006 року.)
3.                    Ознайомлення із журналом «Малятко».
Чути стук у двері. Входить хлопчик у костюмі «Малятка». Він співає «Маляткову пісеньку» (сл. В. Орлова, муз. Г. Шахневича).
Ділі-ділі!
Дінь-ділень!
Всім малятам —
Добрий день!
Ділі-ділі!
Дінь-ділень!
Всім маляткам —
І дівчаткам,
І хлоп’яткам —
Добрий день!
Я несу для малюків Сміхотіння Сто мішків,
Сто смішинок Добрих, нових,
Сто картинок Кольорових.
Ділі-ділі!
Дінь-ділень!
Всім малятам —
Добрий день!
Ділі-ділі!
Дінь-ділень!
Всім маляткам І дівчаткам,
І хлоп’яткам —
Добрий день!
   Чи впізнали ви мене? Я розповім вам про себе.
Щороку 13 січня я святкую свій день народження. Дітки, які у дав­ньому 1960 році першими взяли до рук «Малятко», стали дорослими. І сьогоднішні читачі журналу — вже їхні онуки.
У мене є постійні рубрики: «Калинчине віконечко», «Сторінка для найменших», «Прочитай сам», «З днем народження», «Спортивна сторін­ка», «Саморобка», «Чи знаєш ти?».
Перед кожним із вас, учні, є журнал «Малятко». Зверніть увагу на склад редколегії...
Хто головний редактор? (Зінаїда Лещенко) Якщо ви забажаєте мені написати, адресу ви знайдете на останній сторінці.
Учитель. Давайте подаруємо журналу вірші.
1-            й  учень
Наш перший давній друг — «Малятко»,
Журнал цей зна кожне дитятко.
Ще в дитсадочку малюки Його гортають сторінки.
В нім розмальовок є чимало,
З ним по абетці мандрували.
Є для розваги і для гри В журналі конкурси й призи.
2-             й  учень
«Малятко» — цікавий журнальчик.
Його полюбляють і тато, і мама.
Загадки й кросворди розгадую я,
Казки любить слухати ціла сім’я.
3-             й  учень
Цікаві оповідання навчають мій клас,
Щоб люди завжди розуміли нас.
Я дуже щасливий, що є цей журнал.
Хто постійно журнал цей читає,
Розумним і добрим завжди виростає.
4-й учень
Хай йому прибуде сили,
Хай зростає в добрий час!
Як то гарно, як то мило,
Що «Малятко» є у нас!
4.                    Знайомство із журналом «Барвінок».
1)       Розповідь барвінчат про журнал.
(Входить хлопчик у костюмі «Барвінка», а з ним разом — учні-барвінчата.)
1-             е   барвінча. Я зараз розповім вам про квітку, а ви здогадайтеся, про яку. Здавна дивувалися люди на цю тендітну рослинку, яку не змог­ли зламати ні холод, ні вітри, ні морози. Її листя зеленіло навіть з-під снігу. Та й не тільки дивувалися, а й вчилися так само стійко витриму­вати випробування, які посилала доля.
2-                              е     барвінча. Журнал отримав назву «Барвінок» — співзвучну
з  іменем квітки, оспіваної українським народом у піснях, легендах, пе­реказах за стійкість, здатність зеленіти в найлютіші морози.
«Барвінок». Народився я в місті Києві. Через два роки буду свят­кувати 80-річчя. На моїх сторінках ви знайдете те, чого немає у шкіль­них підручниках. Я порадую вас чудовими казками, познайомлю з при­кметами, прислів’ями, приказками, загадками, іграми.
Я розвеселю вас у сумні години, підтримаю в час скрути, посію у ва­ших душах зерна добра, щирості, любові.
Учитель. Король славнозвісної Мудрагелії підготував підшивку «Барвінка» за 2006 рік.
   Що означає слово «підшивка»?
    Скільки номерів журналів повинно бути у річній підшивці, якщо журнал виходить щомісця?
    Чому про «Барвінок» можна сказати, що це журнал, а не книж­ка?
3-               є  барвінча. Я вже два роки читаю «Барвінок». Рубрика «Ми любимо читати!» розвиває навички читання, збагачує мій словниковий запас. «Стежина пригод» допомагає знайти вихід з будь-якої ситуації. Тести змушують замислитися над своїми недоліками. Цікавинки «Про все на Землі та інших планетах» збагачують новими знаннями. От якби у «Барвінку» було 40 сторінок!
4-              е  барвінча. Я чекаю наступного номера, наче свята. Бо коли його отримуєш, забуваєш про все, прикипаєш до кожної сторінки, щоб завтра поділитися цікавеньким із друзями, однокласниками. Потім роз­глядаєш його з батьками, берешся до нових завдань, перечитуєш ще й ще... І з нетерпінням чекаєш наступного.
5-            е   барвінча. Та найголовніше те, що з «Барвінку» дізнаєшся щось нове. Не лише цікаве і захоплююче, а й корисне. Те, що знадобиться у навчанні та в житті. Школярі, які дружать з «Барвінком», знають біль­ше, ніж їхні ровесники, вони авторитетніші, цікавіше живуть.
Збагачуймося знаннями, читаючи «Барвінок»!
2)        Читання мовчки цікавинок з журналу № 10 за 2005 рік.
1-         й   ряд
ШОКОЛАДНЕ АВТО
У Шанхаї (Китай) виготовили шоколадний автомобіль. «Знайшли чим здивувати! — пхикнеш ти.— Я он на Новий рік схрумав трьох шоколад­них Дідів Морозів та двох зайців». Однак не поспішай — шоколадний автомобіль «Фольксваген-Поло» — завбільшки за справжній. На його ви­готовлення витратили 35 кілограмів шоколаду. А найскладніше було до­тримуватися певної температури, щоб «будівельний матеріал» не танув.
2-          й   ряд
ВРЯТУВАЛИ ЛЕВИ
Незвичайна пригода сталася в Ефіопії. Злочинці викрали дванадця­тирічну дівчинку й утримували її 7 днів. На допомогу бідолашній при­йшли леви. Вони прогнали викрадачів й охороняли дівчинку аж до при­їзду поліції. Природознавці вважають, що жалібний плач дівчинки леви сприйняли за нявчання левеняти і тому не заподіяли їй шкоди.
3-         й   ряд
СКІЛЬКИ ЗАРОБИВ ВІННІ-ПУХ
Не соромся вигадувати казки і створювати мультики на комп’ютері. Не зважай на кепкування однокласників, що це — забави для малечі. Знаєш, скільки минулого року «заробив» Вінні-Пух? 5600 мільйонів до­ларів! Та рекордсменом серед вигаданих героїв стали Міккі-Маус і його друзі — на їхньому рахунку 5800 мільйонів.
Своїм авторам принесли прибутки: Гаррі Поттер — 2800, рибка Немо — 2000, покемон Пікачу — 825 мільйонів доларів.
Дорослі називають такі вигадки інтелектуальною власністю й отри­мують за неї чималенькі гроші.
   Що цікавого ви дізналися з прочитаних текстів.
(Відповіді з кожного варіанта.)
3)        Ознайомлення з рубрикою «Наш скарб — рідна мова».
«Барвінок». Ігри зі словами подобаються дітям. Вони допомага­ють тобі вчити рідну мову, пізнавати красу Ось ще кілька завдань-ігор зі словами — спробуйте упоратися з ними самі.
Гра «Перевтілення рака»
За допомогою додавання однієї літери слово «рак» можна перетвори­ти на пташку, неякісну продукцію і концертне вбрання диригента. А як­що ти приєднаєш до цього слова по кілька літер, то дізнаєшся, у чому подорожують космонавти, що потрібно для гри в теніс і назву сантех­нічного обладнання.
Грак брак фрак ракета ракетка раковина

Рухаючись за стрілкою годинника і повторюючи раніше використані літери, склади 22 слова: (АМОК, РАМОК, АКРАМ, РА, АКРА, НАБАК, ТНАБ, ТКАРТНА, ТКАРТ, КАР, РОТКАРТ, РОТКА, ТКА, АБРОТ, КАБ, РКА, КОРК, КОР, ОКОКОР, ОКО, КОК).
4)        Побажання «Барвінку».
    Давайте побажаємо «Барвінку» процвітати і втішати своїми кра­сивими обкладинками, цікавими сторінками.
Діти (разом)
«Барвінок» — це вінок З малюнків та думок.
Бережіть його, читайте Й на чола ясні вдягайте!
5.                   Журнал «Стежка».
Мудрило Перший і Останній (тримає в руках журнал «Стежка»)
Метелице-хурделице,
Ти не злякаєш нас!
Зі «Стежкою» поштар прийшов До нас у добрий час.
Зі «Стежкою» цікавою Нам затишно в оселі —
Всі діти почуваються Щасливі та веселі!
Учитель. Журнал засновано у 1997 році у місті Києві. Він дарує чи­тачам захоплюючі історії, неймовірні пригоди, цікаві ігри, кросворди, зав­дання і, звичайно, конкурси.
Сьогодні до нас завітав головний герой «Стежки» дідусь Лісовичок.
Дідусь Лісовичок. Герої «Стежки» щиро вдячні, діти, вам, що про­тягом року ви були разом з нами: подорожували країнами й континен­тами, підкоряли гірські вершини й досліджували морські глибини, ман­дрували чарівними краями, зринали у космічні далі, навчалися бути ви­хованими, кмітливими, чесними і справедливими.
Я приніс вам завдання.
Визначте, назви яких речей і предметів, що знаходяться у моїй кім­наті, починаються з літери «К», та впишіть їх у кросворд (з опорою на малюнок).

и
л
и
м



О
ш
и
к


К
О
ж
У
X


р
і
с
л
О


а
п
е
л
ю
X


а
с
т
р
У
л
я

6.                   Журнал «Пізнайко».
(Мудрило Перший і Останній заводить до класу хлопчика, який одягнутий у костюм «Пізнайка».)
1)       Бесіду проводить «Пізнайко».
   Чому журнал носить таку назву?
   Розгляньте обкладинки журналу.
   Як ви розумієте слова «пізнавально-розважальний»?
    Скільки разів на місяць він виходить?
   Які сторінки мого журналу вам сподобались?
2)        Зачитування окремих матеріалів.
ОПЕНЬОК «ЗРІЛОГО ВІКУ»
Учені зі Швейцарського федерального інституту з вивчення лісу знайшли найбільший у Європі... гриб. Його довжина у вісім разів біль­ша за довжину футбольного поля. Як припускають учені, цьому опень­ку більше тисячі років. На жаль, гарного супу на всю країну з нього не звариш, бо у зрілому віці опеньки неїстівні. Та ще й у такому зрілому! ІГРАШКОВИЙ ВУНДЕРКІНД
В Америці у магазинах з’явилася «найреалістичніша» лялька за всю історію розвитку іграшок. Вона— мов справжня дитина: реагує на світ­ло та дотик, посміхається, коли її лоскочуть, плаче, коли її невміло бе­руть на руки. Якщо голодна, смокче пальчика, а в гарному настрої на­віть підморгує. Лялька має штучний інтелект, може відтворити більше сотні емоцій та 15 моделей поведінки людини. Крім того, вона знає ба­гато звуків — від подихів і дитячого лепетання до цілих речень. Але роз­мовляти її треба вчити.
І якщо «батьки» будуть дбайливими, то з шестимісячного «малюка» виросте дворічний вундеркінд.
7.                   Демонстрування інших журналів, колективний розгляд їх.
8.                    Ознайомлення з газетою «Казковий вечір».
Учитель
Що таке «Казковий вечір»?
Це — газета для малечі!
Вона гарна і чарівна,
Вона — справжня королівна!
Це видання — просто чудо!
Кращого немає, люди!
Воно мудрості навчає,
Добрим словом звеселяє.
Тож не гайте марно часу,
А прийдіть на пошту вчасно,
В передплаті для малечі Виберіть «Казковий вечір»!
Мудрило Перший і Останній
Усіх дітей, мій друже,
«Казковий вечір» привітає.
І кожен, хто з ним дружить,
Казковий світ пізнає.
По кришталевих росах До кожної оселі «Казковий вечір»-листоноша Несе листи веселі.
Немає місця зраді,
Тому крилаті рими.
І діточки так раді:
«Казковий вечір» — з ними.
Він друзів поєднає,
Й до кожної домівки Принести поспішає Вірші, казки й щедрівки.
Учитель. У нашому класі є діти, які дружать з газетою «Казковий вечір». Вони з нетерпінням чекають приходу газети кожного тижня. Учениця
Хоч мені вже вісім Виповнилось років,
Я з «Казковим вечором»
Загубила спокій.
Може дехто з мене Буде і сміятись,
Та з газетою цією Не можу розпрощатись!
Казку прочитаю,
Віршики веселі —
Й сонечко засяє У моїй оселі!
   Спробуємо відгадати кросворд «Улюблене видання».

1
к






2

а






3
3






к





5
0





6
в





7

и





8
й







в


10

е







11
ч






12

і






13


р







1)       Родичка гороха.
2)        Улюблена ягода ведмедя.
3)        Полохливий мешканець лісу.
4)        Колюча рослина.
5)        Смугаста комаха.
6)        Соковита начинка для вареників.
7)        Медоносне дерево.
8)        Ними мажуть рану.
9)       Дає молоко.
10)  Гарне коромисло, що через річку повисло.
11)  Морський птах.
12)  «... і семеро гномів».
13)  Ім’я казкового героя з довгим носом.
9.          Бесіда за запитаннями.
     Як можна зберегти цікавий матеріал з газети, не роблячи підшив­ки, в умовах сім’ї? (Можна зробити вирізки.)
     Щоб пам’ятати, з якої газети зроблено вирізку, слід на вирізці за­писати дату видання газети та її назву.
   Які газети приносить у ваш дім листоноша?
   Яка видається місцева газета?
   Кому вона адресована: дорослим чи дітям?
   Чи має ця газета сторінку для дітей?
10.           Гра «Газета чи журнал».
      Зараз пограємо в гру «Газета чи журнал?». Я показую назви газет і журналів, а ви плескаєте в долоні, коли прочитаєте назву газети.
«Веселка», «Професор Крейд», «Сканворд», «Велика дитяча газета», «Пізнайко», «Малятко», «Барвінок», «Чомусик», «Клас».
11.          Професії, пов’язані з випуском газет і журналів.
   Як ви думаєте, хто бере участь у випуску газет і журналів? Кореспонденти — дописувачі, подають матеріали.
Редактори — люди, які опрацьовують і систематизують надісланий матеріал.
Журналісти — професіональні літературні працівники газет, жур­налів.
Крім того, над випуском преси працюють редакційна колегія, корек­тор, друкарі, художники.
     Чи стосуються якось випуску газет лісники, лісоруби, працівники паперових комбінатів, ті, хто виготовляє друкарську фарбу, складає на­бірні та друкарські машини?
   Чому ви так вважаєте?
12.          Гра-міркування «Уяви себе кореспондентом дитячої газети».
Мудрило Перший і Останній. Діти, уявіть себе кореспондентами
дитячої газети. Кожен може написати в газету про те, що нас хвилює, що є цікаве в нашому класі. Тобто ми зараз усно складемо замітку. Поду­майте і підготуйте розповідь про те, що ви напишете в газету.
У. Підсумок уроку
    Нам час повертатися до рідної школи, шановний Мудрило Пер­ший і Останній, король славнозвісної країни Мудрагелії.
Ми дружно завершимо диво-мандрівку,
З новими знаннями вернемось в домівку.
У незвіданих далях багато скарбів нас чекало,
Ми зібрали знання про дитячі газети й журнали.
Мудрило Перший і Останній. Я бажаю всім учням легких уроків, веселих перерв і завжди — тільки гарних оцінок.
Будьте мені всі здоровенькі й мудренькі!
Хай до вас зі сторінок газет і журналів прийдуть твори таємничі й веселі, смішинки й пригоди фантастичні.
    Про які газети і журнали ви збирали знання?
   Дайте визначення слів «газета», «журнал».
Діти (разом)
За розповідь вдячні газетам й журналам.
Будемо приймати їх радо у дім.
Учитель
Хай у кожнім домі На них чекають
І дорослі й діти,
Люблять і читають.
(Діти співають пісню «Поїзд».)

Немає коментарів:

Дописати коментар