Урок-подорож у країну казок
Тема: «Як
посолиш, так і їстимеш. Казка “Лисичка та журавель”».
Мета: вчити
дітей виділяти в тексті дійових осіб; давати їм елементарну характеристику;
спостерігати за структурою і сюжетом казки; закріплювати вміння відтворювати
зміст знайомих казок, правильно оцінювати поведінку персонажів; формувати
навички правильного й свідомого читання мовчки та вголос; розвивати пам’ять,
мислення, увагу; виховувати чуйність, доброзичливість, гостинність, порядність.
Обладнання: предметні малюнки, таблиці для вдосконалення навички читання, макет
гарбуза, коней і карети, ілюстрації до казок «Рукавичка», «Вовк та козенята»,
«Лисиця та їжак», театральні реквізити, маски лисиці й журавля, годинник.
Піп уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
I.
Організаційна частина
Учитель
Нумо,
діти, підведіться!
Всі
приємно посміхніться.
Продзвенів
уже дзвінок,
Починаємо урок!
— Сьогодні на уроці нам потрібні взаємодопомога, взаєморозуміння, повага
одне до одного. Лише завдяки нашим спільним зусиллям урок пройде швидко й
цікаво.
II.
Повідомлення теми і
мети уроку
—
Я запрошую вас, діти, у казкову
подорож. У Казковій країні всі мешканці повинні жити радісно, щасливо, і тут
повинні панувати тільки мир та злагода.
Якщо
казковим героям буде потрібна наша допомога, ми з радістю допоможемо знайти
вихід зі складної ситуації.
В
казку вирушаєм разом,
Перешкоди
всі пройдем,
А
хто буде сумувати,
Із собою не візьмем.
Але, щоб
потрапити у Казкову країну, нам необхідно провести мовну розминку.
III.
Мовна розминка
1.
Вправи для розвитку артикулярного
апарату.
«Трубочка»
Мета:
активізація м’язів губ.
На
дудочку губи схожі,
Ми на ній пограти
можем:
Ду-ду, ду-ду-ду,
Ду-ду-ду,
ду-ду.
«Гойдалка»
Мета: виробляти уміння міняти положення язика з
прискоренням темпу
На
гойдалці я гойдаюсь:
Вгору
— вниз,
До
хмаринки підіймаюсь,
Стрімко
лечу вниз.
«Грибок»
Мета: виробляти підйом язика вгору, розтягувати під’язикову зв’язку.
Рот
відкрити — треба вміння:
Язик
ліпи до піднебіння,
І грибок (от дивина!)
Має ніжку, мов струна.
2.
Вправи для вдосконалення навички
читання.
1) Мовно-логічна вправа.
Відгадайте слова, що позначають риси
характеру людини:
д.бр.т. щ.др.сть
ч.сн.сть зн.в.г.
ж.рст.к.сть сп.вч.тт.
ч.йн.сть гр.б.сть
2)
Поєднайте першу частину повір’я з другою.
Як кіт умивається
лапкою...
Як
чорний перебіжить вам дорогу,...
Як
приб’ється чужий собака на обійстя — Не лежи на межі...
Собака,
якщо і злякає,..
У нову квартиру
першим...
—
З ким пов’язані ці повір’я? (3 тваринами)
—
Ми познайомилися з казками, де
головними героями є хто? (Тварини)
3) Читання слів на картках.
Учні трьох груп читають слова на картках.
I група — голосом ведмедика,
II група — голосом лисички,
III група — голосом зайчика.
Кит, голуб, вовк, їжак, лящ, качка,
коза, дятел, півень, муха, хом’як, щука, вуж, вівця, тюлень, корова, олень,
собака, синиця, змія, єнот, кінь, оса, сом, шпак, зозуля, рись.
—
Це тварини?
—
Прочитай вголос назви лише птахів,
потім — риб, звірів, комах.
4)
Прочитайте і назвіть «зайве» слово
(робота в групах).
кВов
|
гаКни
|
снаВе
|
сиЛ
|
фельПорт
|
миЗа
|
кїжа
|
шиЗот
|
тоЛі
|
ухаМ
|
цеСон
|
сіньО
|
ітК
|
наПел
|
тарПа
|
IV.
Робота над змістом казок
—
Щоб швидше потрапити у країну
Казок, треба сісти в карету і повернутися рівно о 12-й годині. Тому що саме в
цей час карета перетвориться на гарбуза, а коні — на мишей.
У
карету сіли ми,
В
казку вирушаєм.
А
у казці, як завжди,
Чудо зустрічаєм.
(Звучить
музика.)
1.
Бал-маскарад казкових героїв.
—
Ми потрапили до країни казок. На
нас чекають незвичайні, фантастичні історії і чудеса.
Рукавичку я знайшла,
В неї, як у дім, зайшла.
Стала жить у затишку
Маленька, сіренька... (мишка).
У зеленому лататті
Я сиджу в зеленім платті,
І виспівую слова:
Ква-ква, ква-ква,
ква-ква... (Жабка)
Я
вухатий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуха,
Я усіх-усіх боюся. (Зайчик)
Хто дідусю допомагав,
Рукавичку у лісі шукав?
Звірі голос його почули
І мерщій у ліс чкурнули. (Собака)
Хто
в зиму холодну
Блукає у лісі голодний?
(Вовк)
Прийшла я з довгим віником
На бесіду із вашим півником.
Схопила півня на обід
Та й замела мітлою
слід. (Лисиця)
2.
Зустріч з улюбленими казками.
1) Відгадування казки за опорними словами.
І група II
група
Козенята Жабка
Хатинка Мишка-скряботушка
Не відчиняти Зайчик-побігайчик
Підслухав Пустіть
Матінка Тісно
Похвалила Кабан-іклан
I
група
Полювання
Голод
Клубочок
Лисиця
Тетеревенята
Кролики
2)
Підбір прислів’їв до казок.
Кожна група дітей отримує конверт з прислів’ями. Треба
відібрати ті, які підходять до казок, над якими працює група.
I група — «Вовк та козенята»;
II група — «Рукавичка»;
III група — «Лисиця та їжак».
•
Хоч і тісно, зате затишно.
•
Словом, як листом, стеле, а ділом,
як голками, коле.
•
Янгольський голосок, та чортова
думка.
3) Підбір уривка казки до ілюстрації (кожна група працює над своєю казкою).
Один учень виразно читає, а інший за допомогою міміки
й жестів показує.
Фізкультхвилинка
(Провести фізкультхвилинку допоможуть герої казок.)
Ось
і зайчики сіренькі
По лісу стрибають,
За
дерева, за кущі лячно зазирають.
Чи
не йде поблизу вовк?
Знову
бігають, стрибають,
Потомилися
та сплять,
Тільки вушка стирчать.
Добре
козенятам
На
лужку стрибать.
Гратись,
борюкатись,
Ріжки наставлять.
Швидко
лис десь пробіжить, їжачок в кущах сидить.
Встав
з барлоги волохатий —
Цих тварин всім треба
знати.
У. Ознайомлення з казкою «Лисичка та журавель»
1.
Підготовка до сприйняття матеріалу.
—
Чи любите ви день народження?
—
Як ви зустрічаєте гостей?
—
Як ви їх запрошуєте до оселі?
—
А ось така ситуація: до вас уже
прийшли гості і нема куди сісти до столу Та ось постукали у двері. Ви відчинили
— і на порозі побачили вашого ліпшого друга. Як же бути? Що робити? Можливо,
відмовити йому Якщо ні, то як же всадити товариша до столу? (Відповіді дітей.)
—
Цікаві ваші думки?
2.
Ознайомлення з героями казки.
— Сьогодні ми знову зустрінемося з Лисичкою. Але з нею буде новий казковий
герой. Який саме? Ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадку.
Довгі ноги, довгий ніс,
Прилетів
— обід приніс
Смачних
жабеняток?
Для своїх маляток. (Журавель)
—
Чи дружили між собою ці тварини?
—
От з цієї казки ми й дізнаємося,
чому лисичка не приятелює з журавлями.
3.
Читання казки вчителем.
4.
Перевірка первинного сприймання.
5.
Словникова робота.
Подружилися — ще можна сказати так: потоваришували, заприятелювали.
Призволяйся — пригощайся, їж.
Погордувати — поставитись до когось зверхньо, презирливо.
|
|
||||
(Слова
читає спочатку вчитель, потім учні хором, «ланцюжком», у прискореному темпі.)
6.
Мовчазне читання казки.
—
Подумайте: якби у вас була чарівна
паличка, як би ви допомогли порозумітися казковим героям?
—
Як можна охарактеризувати Лисичку?
Яка вона? (Хитра, улеслива, підступна)
7.
Вибіркове читання.
— Прочитайте у казці місця, де Лисичка і Журавель запрошують одне одного до
себе на гостину
—
Прочитайте, яке було частування у
Лисички.
—
Прочитайте, як пригощав Журавель.
Про що це
свідчить?
VI.
Театралізація казки «Лисичка і
Журавель»
1.
З’ясування значення слова «театр».
—
Хто із вас був у театрі?
—
А які театри є в нашому місті?
—
Давайте пригадаємо, що означає
слово «театр». (Це установа, що здійснює сценічні вистави певним колективом
артистів, а також приміщення, де відбуваються вистави. (Прищепа К. С., Лук’яненко
В. Г. Тематичний словник школяра))
2.
Читання казки за особами.
—
Перед тим, як виступати, артисти
обов’язково проводять репетиції.
1) Чистомовка.
Ця-ця-ця
— жила собі лисиця.
Лем-лем-лем
— зустрілася з журавлем. Ни-ни-ни — запросила на гостини.
Ла-ла-ла
— каші наварила.
Ила-ила-ила
— по тарілці розмастила. Ав-ав-ав — журавель дзьобом стукав. Ївсь-ївсь-ївсь —
кашки не наївсь.
Му-му-му
— пішов додому.
Щу-щу-щу
— наварив борщу.
Чик-чик-чик
— насипав у глечик.
Ку-ку-ку
— покликав лиску.
Зив-зив-зив — носик до
глечика не влазив.
Ась-ась-ась — лиска
розсердилась.
2)
Гра «Знайдемо слова Лисички».
—
Подумайте, яким голосом говорить
Лисичка, а яким — Журавель.
3)
Гра «Знайди початок речення».
Учитель читає кінець речення, які є словами Журавля. Учень знаходить його
початок.
4)
Гра «Двобій».
I ряд — прочитати слова Лисички.
II ряд — прочитати слова Журавля.
5)
Показ казки «Лисичка і Журавель».
— Сьогодні артистами у нашому театрі будуть хлопчик і дівчинка.
VII.
Підсумок уроку
1.
Слово вчителя.
— З якою казкою познайомилися?
Йшов
собі якось Журавель І зустрів Лисицю,
Стали
друзями вони,
Все
як і годиться.
Та
нечемною була Лисичка-сестричка,
Тому
казочка про них Зовсім невеличка.
Та
мораль там непроста І для всіх дається.
Як
же казочка про них,
Любі друзі, зветься?
— Чи справжніми друзями вони були? Здавна наш народ цінує дружбу й засуджує
ворожнечу між людьми. Про дружбу складено башто пісень, віршів, прислів’їв.
2.
Робота над
прислів’ями.
—
Роз’єднайте слова і прочитайте
прислів’я.
Нетойдруг, хтомедоммаже, атой, хто правду каже.
Якечастування, такейдякування.
—
Яке прислів’я може бути заголовком
до нашої казки?
3.
Гра «Так чи ні?»
—
Казка вчить нас бути гостинними? (Так)
—
Ми повинні бути такими, як Лисичка?
(Ні)
—
Казка засуджує порядність? (Ні)
—
У кожного повинні бути друзі? (Так)
—
З друзями потрібно бути чуйними,
доброзичливими? (Так)
4.
Завдання «Чарівний
годинник».
—
Ми побували у Казковій країні. Час
повертатися назад, а то наша карета перетвориться на гарбуза, а коні — на
мишей. Щоб відразу опинитися вдома, подивіться на годинник і відгадайте слово.
Впишіть
букви у клітинки, користуючись підказкою стрілок. Як тільки стрілка торкнеться
цифри дванадцять, ми будемо вдома.
7
|
5
|
3
|
5
|
11
|
9
|
12
|
М
|
О
|
л
|
О
|
д
|
Ц
|
І
|
У карету поспішайте,
Всі зручнесенько
сідайте.
Бо додому всім нам
час,
Но!!! Везіть,
конячки, нас!
|
VIII.
Домашнє завдання
—
Вдома придумайте своє закінчення до
казки, щоб герої були гостинними.
— Намалювати ілюстрацію до казки.
Немає коментарів:
Дописати коментар