пʼятниця, 5 квітня 2013 р.

Урок-змагання


Урок-змагання

Тема: «Підсумковий урок добукварного періоду. Повторення вивче­ного про звуки, склад, наголос, речення».
Мета: продовжувати вправляння у звуковому аналізі слів, розрізненні голосних і приголосних звуків; вчити будувати короткі зв’язні висловлю­вання; розвивати мовлення учнів; розширювати знання учнів про квіти; виховувати екологічну культуру, шанобливе ставлення до природи.
Обладнання: три набори карток з цифрами 1, 2, 3; малюнки із зоб­раженням квітів, електрифікована таблиця, три імпровізованих клумби, листівки, картки для позначення звуків.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань і вмінь.
ХІД УРОКУ
I.                         Організаційна частина
Учитель
Пролунав дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти — просто Мо-ло-дці!
II.                   Повідомлення теми і мети уроку
   Зранку в класі я знайшла згорток. Давайте дізнаємося, що це за таємничий згорток. Це запрошення! Запрошення Феї квітів.
«Наші юні друзі!
Мешканці Квіткового міста і я, Фея квітів, запрошуємо взяти участь у конкурсі “Читай, міркуй, відгадуй”.
З нетерпінням на вас чекають Фея та мешканці Квіткового міста. До Квіткового міста веде квіткова стежинка».
  Діти, приймаємо запрошення Феї Квітів?
  Як нам знайти дорогу до Квіткового міста?
(У запрошенні написано, що туди веде квіткова стежка.)
III.             Подорож до Квіткового міста
  Давайте, щоб веселіше нам було йти, заспіваємо пісню «Стежка моя в’ється стрічкою».
   Які ви бачите квіти? Покажіть за допомогою карток, скільки складів у кожному слові.
Фея квітів
Добрий день, дорогі малята!
Завітала я до вас у клас.
А живу в країні я чудовій,
Незвичайній, різнокольоровій.
Мешкають зі мною разом квіти,
І для мене всі вони — як діти.
  Здогадалися, хто я така? Я — Фея Квітів із Квіткового міста, дуже рада, що ви прийняли запрошення взяти участь у конкурсі.
Мешканці Квіткового міста подарували вам квіти. Зараз ви перетво­ритесь на квіткові клумби залежно від того, яка квітка у ваших руках.
До мене підійдуть діти, які тримають квітку, про яку я загадаю за­гадку.
Стоїть у полі сестричка —
Золоті очі, білі вії. (Ромашка)
Перша клумба — «Ромашкова».
  Друга клумба, для вас загадка:
Стебельце — шершава драбинка,
У середині — чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак,
Це квітує — ... (мак).
   Третя клумба стане поряд з двома попередніми, коли відгадаєте таку загадку:
На просторах поля золотого
Сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого
Виграють, виблискують, горять. (Волошки)
   Я вас хочу попередити: виграє клумба, квіти якої вміють допо­магати одна одній, прислухаються до думки товариша, не ображають, якщо хтось помиляється.
На кожній клумбі будуть з’являтися квіти, одержані за правильну відповідь. За кількістю квітів ми визначимо переможця.
1-       е     завдання. Гра «Сплети віночок з речень»
   Утворіть коло з членів кожної команди для зручності виконан­ня завдання. Я клумбам «Ромашковій», «Маїсовій» і «Волошковім» го­ворю по одному реченню, діти уважно слухають і виділяють кінцевий звук у реченні.
Кожний член команди, прослухавши попереднє речення, на остан­ній звук називає своє речення.
Гру починаємо зі слів:
Запрошуємо всіх у коло стати,
Починаємо в ігри грати.
«Влітку я відпочивав у басусі в селі».
«Маленьку дитинку купали у відварах трав».
«Рослини збережуть здоров’я маленьким діткам».
2-        е    завдання
  З частин листівки скласти квіти. Завдання виконуйте разом. Потім капітани команд виходять до магнітної дошки і викладають звукову мо­дель назви квітки.
пролісок
3-        є    завдання
Кожна команда отримує «бджілку з відеречком». На дошці розміщені різні квіти. За сигналом потрібно правильно посадити бджілку на квітку, з якої вона бере мед, тобто на квітку, назва якої розпочинається з пев­ного звука (командам називаю по два звуки).
Клумба «Ромашкова» — [ф], [к] — фіалка, кульбаба.
Клумба «Макова» — [т], [н] — троянда, нарцис.
Клумба «Волошкова» — [ж], [г] — жоржина, гладіолус.
4-        е    завдання
Гра «Посади клумбу по порядку»
Кожен гравець вибирає квітку (в пелюстках є цифра) і повинен по­садити тільки тоді, коли наступить його черга.
Мак — 1, волошка — 2, пролісок — 3, троянда — 4, фіалка — 5, кон­валія — 6, барвінок — 7, мальва — 8, кульбаба — 9, чорнобривці — 10.
(Деяких квітів по дві штуки.)
Учні визначають кількість складів у словах.
(Перемагає «клумба», яка виконує завдання швидко і правильно.)
5-        е    завдання. Гра «Відгадай за запахом»
Кожна команда вибирає учня, який буде відгадувати квітку за за­пахом.
Щедра осінь і строката
З подарунками прийшла,
І Світочок своїх багато Із собою принесла.
(Заходить дівчинка в одязі осені з кошиком квітів.)
Членам команд зав’язують очі. Учні відгадують квіти за запахом, потім визначають початковий і кінцевий звуки слів-назв.
Фізкультхвилинка
(Діти виконують танцювальні рухи під фонограму «Вальс квітів» з балету П. І. Чайковського «Лускунчик»).
6-       е     завдання
Гра «Відгадай, яку квітку задумали»
По черзі з кожної команди виходять по одному учню. Вчитель ра­диться, яку квітку задумати. Задумують, наприклад, пролісок. Учень, який виходив, повертається до класу. Учень з іншої команди розповідає, що задумана квітка яскрава, синя, росте в лісі, цвіте ранньою весною, має довгасте листя. Учень відгадує: «Це пролісок». З кімнати виходить учень команди «Макова», теж відгадує квітку, а потім — черга за учнем з команди «Волошкова».
7-       е     завдання
Деякі квіти мають лікувальні властивості, дарують людям здоров’я і тим самим приносять в їхні оселі радість і щастя. Похворіли в лісі звірята, просять допомогти. Треба їм сказати, які квіти в тому чи іншо­му випадку допоможуть. Я даю учням підказки: називаю перший звук і кількість складів.
Клумба «Ромашкова»
Гризла білочка горішки, заболіли зуби трішки.
Що від зубного болю порадимо? (М'яту, материнку)
Клумба «Макова»
Цілу нічку лисеня не змикало оченят.
З чого зварити відвар, щоб лікувати очі? (Волошки)
Клумба «Волошкова»
Козенята похворіли, бо холодну воду пили. (Ромашка)
8-       е     завдання
Гра «Збери букет»
Дощик, дощик, можеш мити,
Нас не можеш замочити!
Парасольки всі відкрились,
Всі сухими залишились!
  На квітах відпочивають дощові краплини. Давайте із однією з них пограємо.
Діти кожної групи передають під музику краплинку і називають квіт­ку, повторюючи назви попередніх. Виграє той, хто зміг повторити всі по­передні слова і назвав свою квітку.
9-        е     завдання
Дітям потрібно кожній квітці підібрати звукову схему. (Працюють на електрифікованій таблиці.)
Кожна команда відшукує звукову схему до назви двох квіток.




- - О
 

о
 

о
 

Нагідки
 


Красоля


Хризантеми
Півники
Жоржини
— о
- о -
/
- о
- о





Гладіолус
— о
= о
о
- о -

10-       е завдання
  Придумайте рими до слів «мак», «ромашка», «волошка».
Фея квітів. Хочу відмітити, що ви виявилися кмітливими дітьми. Вітаю переможців. Разом зі мною у щасливу дорогу до школи проведе вас ось ця квітка.
Хто знає, як вона називається?
   Росте м’ята на городах, в лісах. Корисна тим, що знімає зубний біль. Коли прикласти листя до голови, перестає боліти голівка, відвар п’ють від болю у шлунку. А розтерті листочки додають до вареників з си­ром. Розпізнають м’яту за незвичайним запахом. Навіть цукерки м’ятні є! Сьогодні я пригощаю вас ними.
Учитель. У нашім класі всі учні працювали старанно. Молодці, хлопчики! Молодці, дівчатка! Пам’ятайте, що немає нічого прекрасні­шого від квітки, що росте на землі, адже зірвана вона вже не житиме, не матиме майбутнього. Зірвана квітка скоро зів’яне, а кинута насінина у землю дасть початок новому життю.
Діти {разом)
Важкий конкурс був у нас,
Але ж усе зуміли!
Бо в школі добре ми Про звуки й склади вчили.
Учитель
Ось і уроку кінець!
Що сподобалося вам, поділіться. Що сумнішим було, пожалійтеся. (Відповіді дітей.)

Немає коментарів:

Дописати коментар