Урок-казка
Тема: «Звуковий аналіз слів. Моделювання речень та слів».
Мета: вчити дітей визначати звукову будову слів —
послідовно називати звуки на слух з опорою на графічну схему; під керівництвом
учителя будувати звукові моделі слів; розвивати фонематичний слух; виховувати
любов до тварин.
Обладнання: Колобок, горобина, м’яч, сигнальні картки для позначення
звуків, ілюстрації до казок, маски казкових героїв, ширма для лялькового
театру.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
I.
Організаційна частина
Учні
Доброго ранку,
ліси і поля,
Доброго ранку,
плането Земля!
Щастя, здоров’я
всім людям бажаєм.
З радістю в школу до знань
поспішаєм.
Учитель. Увага! Увага!
На урок запрошуються уважні й кмітливі, які мають велике
бажання збагатитися новими знаннями.
Розпочинається
урок —
В знаннях ви
виростаєте на крок.
Цей крок вас приведе до перемог.
II.
Закріплення здобутих учнями знань
та вмінь
—
Подивіться, діти,
що це у мене в руках. Справді, гарний колобок, у печі зарум’янився, очі з
вишень так і блищать, рот з повидла — всміхається.
Ви куштували такий колобок? Ніколи такого не
куштували, тільки в казці про нього читали.
Неодмінно всі покуштуєте, для вас я його й принесла.
Тільки нехай він трішки прохолоне. Покладемо його на віконечко, а самі поговоримо,
переглянемо телепередачу «У світі тварин».
1.
Гра «У світі
тварин».
Ведучий телепередачі (вчитель) викликає по черзі бажаючих,
які зображають різних тварин. Глядачам потрібно назвати цих тварин і підняти
сигнальні картки (складові моделі):
—
Назвіть тварин, в
назві яких наголос падає на другий склад.
2.
Гра «Телефон»»
—
Настав час
поговорити по телефону. Зараз я скажу слово першому учневі кожного ряду, який
передасть його далі, останній вголос називає почуте слово. Якщо слово
спотворене, з’ясовується, хто неправильно його почув.
Перемагає той ряд, де слово передане від першого до
останнього учня правильно і капітан команди записує звукову модель слова.
3.
Уважно розгляньте
малюнки. До яких казок ці ілюстрації? («Дюймовочка»,
«Івасик-Телесик») Складіть речення за ілюстраціями. Побудуйте схему
речень.
—
Я думаю, що
колобок наш прохолов, тому час його скуштувати. (Підходжу до вікна)
—
Ой, що це? Від
колобка залишилася лише записка: «Я від баби утік, я від діда утік, а від вас,
дітей, і поготів утечу!».
Знайдемо тебе, колобочку, неодмінно знайдемо!
Дивіться, колобок після себе слід залишив.
(Зненацька
з’являється ведмідь.)
III.
Пошуки колобка
1.
Виконання завдань
ведмедя.
(Учні картками сигналізують, які це звуки:
Влітку в лісі
гуляє,
взимку в барлозі
відпочиває. (Ведмідь)
Хто в зиму
холодну ходить злий та голодний? (Вовк)
Що за звір це
лісовий,
став, як
стовпчик прямий,
і стоїть серед
трави вуха більше голови? (Заєць)
Звірка пізнаємо
з тобою
за двома
прикметами:
він у сірій шубці зимовій,
а влітку — у рудій. (Білка)
Трави копитами торкаючись,
Ходить
у лісі, рогами зачіпаючись,
Ходить
сміливо і легко,
Розкинув роги далеко. (Лось)
Хвіст пухнастий,
хутро золотисте,
у лісі живе,
в селі курей
краде. (Лисиця)
Учитель. Діти, що ви знаєте про ведмедів? Як
називається їхнє помешкання?
—
У вас зараз є
можливість поспілкуватися з ведмедем, поставити йому питання, які цікавлять
вас, про життя цих тварин.
Хлопчик. Михайле Потаповичу, а чому всі говорять, що
ти незграбний, неповороткий?
Ведмідь. Та дурниці це все! Бігаю я досить швидко
(40—50 км/год), можу легко наздогнати коня, добре плаваю.
Дівчинка. А ведмежатка, які вони?
Ведмідь. Узимку в барлозі народжуються 2—3 ведмежат.
Вага новонародженого «господаря лісу» не більше 500 грамів, і він такий маленький,
що може вільно поміститися на долоні дорослої людини.
Це здається незвичайним. А пояснюється просто:
новонароджені ведмежата харчуються молоком матері. А молока небагато, адже
ведмедиця взимку нічого не їсть, а живе за рахунок жиру, накопиченого влітку й
особливо восени.
Хлопчик. А чому ведмежата народжуються взимку?
Ведмідь. Тому, що лише цієї пори у ведмедя є своя
«хата» — барліг. Адже влітку ми ходимо лісом і ночуємо будь-де.
2.
Фізкультхвилинка
Ведмідь. Тепер відпочинемо разом. Я розповім вам про свого
товариша, а ви будете супроводжувати мою розповідь рухами.
Пригріло сонце з
високості,
У ведмедя
розімліли кості,
Почав вертітися в барлозі
І став на власному порозі.
Зомліли руки й
ноги в нього,
А він не любить
дуже цього.
Тож потягнувся
враз як слід,
Прогнав і
ліньки, й сотні бід.
Присів донизу,
став на ноги
Й пробіг по лісу
до дороги,
Там поскакав він
на ногах,
І їсти захотілось — ах!
Та знав, що їжу
щоби мати,
Повинен добре
працювати.
Мерщій за парти всім сідати!
Ведмідь. Молодці, діти! Виконали ви мої завдання.
Покажу вам шлях до колобка. Ідіть прямо і лічіть кроки. Як нарахуєте десять,
звертайте ліворуч за горобину. (Учні йдуть, лічать кроки. Ось і
горобина. Тільки хотіли ліворуч звернути, аж тут лисиця біжить. Хвостом
крутить, до дітей підлещується.)
2.
Виконання завдань
лисички.
Лисичка. Куди це ви, мої дорогії, йдете? Колобка
шукати? Та він же зовсім в іншому місці ховається. Старий ведмідь завжди все
переплутує. Я покажу вам, куди колобок покотився, тільки спочатку відгадайте
назви продуктів, в яких є звук [л]. Дуже люблю я смачненьке їсти!
Уявіть, що мама принесла сумку з продуктами, у назві
яких є звук [л]. Назвіть їх.
Відповідь: молоко, хліб, локшина, булка, масло.
—
Визначте місце
звука у кожному слові.
—
Складіть звукову
модель слова «булка».
-о - - о
Учитель. Пограй тепер ти з нами, лисичко, в гру.
Діти вишикуються у дві шеренги обличчям одне до
одного. Вони грають в ланцюжок слів. Перший учень кидає м’яч і називає слово,
на кінцевий приголосний цього слова інший учень придумує наступне слово, і так
далі. Коли дійшла черга до лисиці, вона не змогла назвати слово й утекла від
сорому.
Учні. Що ж тепер робити? Куди ж далі йти? Де колобка
шукати?
(Чується весела
пісня, з’являється Півник.)
Півник. Куди, діти, йдете? Колобка шукаєте? Я вас до
нього приведу, тільки спочатку давайте домовимося. Я голосистий Півник-Когу-
тик і дітей співучих люблю.
Спочатку відгадайте, який звук співає пісеньку, а
потім і самі заспівайте.
•
Що за жук наставив ріжки
І дзижчить до
мене з книжки?
То не жук, а
буква «Ж»
Кожну книжку
стереже!
•
Йти ослиську неблизько,
Підсковзнувся
ослисько,
Підсковзнувся
ослисько
І голосить: «Ой, слизько!».
(Діти
виконують пісню «Усмішка», сл. М. Пляцковського, муз. В. Шаїнсь- кого) (див
додаток).
— Так з піснею і прийшли діти разом з
Півником-Когутиком на сонячну галявину. А посеред галявини на великому лопуху
колобок лежить, дітей чекає.
IV.
Підсумок уроку
—
Завдання якої
тварини було найважчим?
—
Чия завдання було
найцікавіше?
—
Що нового
дізналися?
—
Чого навчилися?
—
Вчилися виділяти
перший і останній звуки в словах, визначати кількість складів. Складали модель
слів, схему речень. А ще вчилися разом долати труднощі, колективно виконувати
завдання.
Настав час скуштувати колобок. Сподіваюсь, ви ще
нічого смачнішого не їли!
Додаток
УСМІШКА
Слова Михайла Пляцковського, музика
Володимира Шаїнського Переклад з російської Тамари Коломієць
Від усмішки
хмарний день ясніш,
Від усмішки
засія веселка в небі...
Поділись
усмішкою щедріш —
І вона не раз повернеться до тебе.
Приспів:
І тоді хмарки
склика В танець музика дзвінка,
І на скрипці
грає коник найніжніше...
Із блакитного
струмка починається ріка,
Ну, а дружба починається з усмішки.
Від усмішки
сонячної вмить Найсумніший дощик плакать перестане.
Сонний ліс ураз загомонить І
заплеще, мов долоньками, листками.
Приспів.
Від усмішки йде
до всіх тепло До слона і навіть до малої мишки...
Тож нехай, щоб
добре всім було,
Ніби лампочки, вмикаються усмішки!
Приспів.
Немає коментарів:
Дописати коментар