ГОРИ КАРПАТИ
Мета: продовжити формування поняття «гори»; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпат: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей; розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ; виховувати любов до Батьківщини, бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 146)
2. Гра «Так чи ні?»
- Чим далі на північ від зони мішаних лісів, тим більше з’являється безлісих ділянок. Так чи ні?
- Рівнинні безлісі простори називаються степами. Так чи ні?
- У степовій зоні коротке, холодне, дощове літо. Так чи ні?
- У зоні степів дуже багато дерев. Так чи ні?
- Тюльпани і півники цвітуть у степу влітку. Так чи ні?
- У степу часто зустрічається дрохва — один з найбільших птахів нашої країни. Так чи ні?
3. Вікторина «Форми земної поверхні»
- Ділянка земної поверхні, високо піднята над рівниною. (Гора)
- Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби)
- Нижня частина гори. (Підніжжя)
- Верхня частина гори. (Вершина)
- Великі заглибини з крутими схилами. (Яри)
— Які ще гори є на території України?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про гори Карпати.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за картою
— Розгляньте карту природних зон України.
— Які природні зони України ви знаєте?
— У якій частині України розташовані Карпатські гори? (У західній)
— Яка найвища точка Карпат? (Говерла)
2. Розповідь учителя про Карпати
— В Україні є гори Карпати і Кримські гори.
Українські Карпати знаходяться на заході України. Вони простягаються смугами з північного заходу на південний схід завдовжки понад 270 км, зав- ширшки 100–110 км. Це середньо-високі гори, які мають плавні контури хребтів, округлені вершини. Найбільшу висоту має гора Говерла (2061 м). Тут багато санаторно-курортних комплексів, оскільки чисте повітря і цілющі води сприяють оздоровленню людей. У Карпатах ростуть такі рослини: едельвейс альпійський, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська; мешкають такі тварини: тритони карпатський і альпійський, саламандра плямиста, трав’яна жаба, квакша звичайна, ящірка прудка, ящірка зелена, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна; дятел, припутель, біловолий і кам’яний дрозд, горихвістка чорна, лелека чорний, орел карлик, беркут, тетерев, рябчик, олень благородний, білка, бабак альпійський, бурозубка, дикий кабан, вовк, ведмідь, кутора велика, летючі миші. У ріках Українських Карпат багато окунів звичайних, лящів, щук, верховодок.
3. Робота за підручником (с. 146–151)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 146.
— Розкажіть за малюнком 127 про Карпати.
— Яка найвища вершина Українських Карпат?
— Яка її висота?
— Які погодні умови у Карпатах?
— Які річки беруть свій початок у Карпатах?
— Розкажіть за малюнком 128, що ви про них дізналися.
— Які озера Карпат вам відомі?
— Розкажіть за малюнком 130, які рослини поширені у Карпатах.
— Як називаються гірські луки у Карпатах?
— Які рідкісні рослини Карпат ви знаєте?
— Яких тварин Карпат ви знаєте?
— Розкажіть за малюнками 131–132, які з них рідкісні.
— Як люди використовують природу Карпат?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 151.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Бліцвікторина «Карпати»
- У якій частині України розташовані Карпати?
- Яка найвища вершина Карпат? Яка її висота? (Говерла, 2061 м)
- Які річки беруть початок у Карпатах? (Дністер, Прут)
- Рідка корисна копалина чорного кольору, використовується як паливо, добувають у Карпатах. (Нафта)
- Як називається карпатська ялинка? (Смерека)
- Хвойний кущ, з деревини якого виготовляють олівці. (Ялівець)
- У якого дерева, що росте в Карпатах, м’які голчасті листочки? (Ялиця)
- Назвіть заповідники Карпат. (Карпатський, Горгани)
- Будівельний матеріал, який добувають у Закарпатті. (Сосна)
- Риба, поширена в річках Карпатських гір. (Форель)
- Озеро в Карпатах. (Синевир)
- Розвинута галузь у Карпатах. (Вівчарство)
- Пасовища у Карпатських горах. (Полонини)
2. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Де на території України знаходяться Карпатські гори?
— Які за висотою ці гори: високі, низькі, середні?
— Які рослини ростуть у Карпатах? (Бук, ялиця, едельвейс, сон-трава)
— Які тварини зустрічаються в Карпатах? (Білка, олень благородний, дятел, вовк, лисиця)
— Чим займається населення у гірській місцевості і на рівнинних ділянках? (Вівчарством, землеробством; створено санаторії, курорти, будинки відпочинку; розвинута деревообробна промисловість.)
— Чому Карпати називають «лісистими» і «зеленими»? (Тому що в цих горах багато лісів.)
— Чому тут побудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку? (Гірське повітря, клімат лікувальний, корисний для здоров’я)
— Назвіть корисні копалини, які добувають у Карпатах. (Нафта, газ, буре вугілля, ртуть, мармур)
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 146–151).
Немає коментарів:
Дописати коментар