четвер, 22 жовтня 2015 р.

Природознавство 4 клас ГОРИ КАРПАТИ

ГОРИ КАРПАТИ 
Мета: продовжити формування поняття «гори»; ознайомити учнів з характерними особливостями Карпат: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом, корисними копалинами, працею людей; розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ; виховувати любов до Батьківщини, бережливе ставлення до природи. 
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 146) 
2. Гра «Так чи ні?» 
- Чим далі на північ від зони мішаних лісів, тим більше з’являється безлісих ділянок. Так чи ні? 
- Рівнинні безлісі простори називаються степами. Так чи ні? 
- У степовій зоні коротке, холодне, дощове літо. Так чи ні? 
- У зоні степів дуже багато дерев. Так чи ні? 
- Тюльпани і півники цвітуть у степу влітку. Так чи ні? 
- У степу часто зустрічається дрохва — один з найбільших птахів нашої країни. Так чи ні? 
3. Вікторина «Форми земної поверхні» 
- Ділянка земної поверхні, високо піднята над рівниною. (Гора) 
- Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби) 
- Нижня частина гори. (Підніжжя) 
- Верхня частина гори. (Вершина) 
- Великі заглибини з крутими схилами. (Яри) 
— Які ще гори є на території України? 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про гори Карпати. 
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Робота за картою 
— Розгляньте карту природних зон України. 
— Які природні зони України ви знаєте? 
— У якій частині України розташовані Карпатські гори? (У західній) 
— Яка найвища точка Карпат? (Говерла) 
2. Розповідь учителя про Карпати 
— В Україні є гори Карпати і Кримські гори. 
Українські Карпати знаходяться на заході України. Вони простягаються смугами з північного заходу на південний схід завдовжки понад 270 км, зав- ширшки 100–110 км. Це середньо-високі гори, які мають плавні контури хребтів, округлені вершини. Найбільшу висоту має гора Говерла (2061 м). Тут багато санаторно-курортних комплексів, оскільки чисте повітря і цілющі води сприяють оздоровленню людей. У Карпатах ростуть такі рослини: едельвейс альпійський, дріада восьмипелюсткова, айстра альпійська; мешкають такі тварини: тритони карпатський і альпійський, саламандра плямиста, трав’яна жаба, квакша звичайна, ящірка прудка, ящірка зелена, вуж звичайний і водяний, гадюка звичайна; дятел, припутель, біловолий і кам’яний дрозд, горихвістка чорна, лелека чорний, орел карлик, беркут, тетерев, рябчик, олень благородний, білка, бабак альпійський, бурозубка, дикий кабан, вовк, ведмідь, кутора велика, летючі миші. У ріках Українських Карпат багато окунів звичайних, лящів, щук, верховодок. 
3. Робота за підручником (с. 146–151) 
Вправа «Мікрофон» 
Учні відповідають на запитання на с. 146. 
— Розкажіть за малюнком 127 про Карпати. 
— Яка найвища вершина Українських Карпат? 
— Яка її висота? 
— Які погодні умови у Карпатах? 
— Які річки беруть свій початок у Карпатах? 
— Розкажіть за малюнком 128, що ви про них дізналися. 
— Які озера Карпат вам відомі? 
— Розкажіть за малюнком 130, які рослини поширені у Карпатах. 
— Як називаються гірські луки у Карпатах? 
— Які рідкісні рослини Карпат ви знаєте? 
— Яких тварин Карпат ви знаєте? 
— Розкажіть за малюнками 131–132, які з них рідкісні. 
— Як люди використовують природу Карпат? 
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника». 
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 151. 
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник? 
4. Фізкультхвилинка 
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ 
1. Бліцвікторина «Карпати» 
- У якій частині України розташовані Карпати? 
- Яка найвища вершина Карпат? Яка її висота? (Говерла, 2061 м) 
- Які річки беруть початок у Карпатах? (Дністер, Прут) 
- Рідка корисна копалина чорного кольору, використовується як паливо, добувають у Карпатах. (Нафта) 
- Як називається карпатська ялинка? (Смерека) 
- Хвойний кущ, з деревини якого виготовляють олівці. (Ялівець) 
- У якого дерева, що росте в Карпатах, м’які голчасті листочки? (Ялиця) 
- Назвіть заповідники Карпат. (Карпатський, Горгани) 
- Будівельний матеріал, який добувають у Закарпатті. (Сосна) 
- Риба, поширена в річках Карпатських гір. (Форель) 
- Озеро в Карпатах. (Синевир) 
- Розвинута галузь у Карпатах. (Вівчарство) 
- Пасовища у Карпатських горах. (Полонини) 
2. Гра «П’ять речень» 
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання. 
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ 
— Де на території України знаходяться Карпатські гори? 
— Які за висотою ці гори: високі, низькі, середні? 
— Які рослини ростуть у Карпатах? (Бук, ялиця, едельвейс, сон-трава) 
— Які тварини зустрічаються в Карпатах? (Білка, олень благородний, дятел, вовк, лисиця) 
— Чим займається населення у гірській місцевості і на рівнинних ділянках? (Вівчарством, землеробством; створено санаторії, курорти, будинки відпочинку; розвинута деревообробна промисловість.) 
— Чому Карпати називають «лісистими» і «зеленими»? (Тому що в цих горах багато лісів.) 
— Чому тут побудовано багато санаторіїв, будинків відпочинку? (Гірське повітря, клімат лікувальний, корисний для здоров’я) 
— Назвіть корисні копалини, які добувають у Карпатах. (Нафта, газ, буре вугілля, ртуть, мармур) 
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Підручник (с. 146–151). 

Немає коментарів:

Дописати коментар