МАСШТАБ
Мета: дати учням поняття «масштаб»; формувати вміння читати простий план і карту місцевості, використовуючи масштаб; виховувати пізнавальну активність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 35).
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке масштаб.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Практична робота
— Спробуйте накреслити план прямокутної коробки з-під скріпок. Виміряйте її довжину і ширину. Накресліть прямокутник із визначеними сторонами.
— Спробуйте накреслити план великого предмета, наприклад, парти. Чи можна зробити так само, як ви тільки-но робили з малими предметами?
Учні дивляться на парту згори. Доходять висновку, що кришка парти є прямокутником.
— Як розмістити такий прямокутник на аркуші паперу? (Учні висловлюють свої думки.)
— Для цього користуються поняттям «масштаб». Масштаб указує, у скільки разів збільшено або зменшено розміри предметів і відстані між ними.
Виміряйте довжину і ширину кришки парти. (Довжина — 120 см і ширина — 80 см.)
Виміряні розміри зменшіть у 40 разів. Тепер кришка парти у вигляді прямокутника буде завдовжки 3 см і завширшки 2 см. Накресліть план парти у зошити.
— Даний масштаб записують так: 1 см — 40 см. Це означає, що 1 см на плані відповідає 40 см дійсних розмірів.
На планах масштаб може бути різним. Наприклад: 1 см — 15 см, 1 см — 20 см, 1 см — 200 м тощо.
— Що потрібно зробити, щоб на невеликому аркуші паперу розмістити план місцевості?
— Щоб накреслити план місцевості села чи якоїсь іншої місцевості, потрібно виміряти відстані між будівлями, деревами тощо і зменшити їх. Для цього використовують масштаб, який показує, у скільки разів зменшили реальні розміри. Масштаб записують унизу аркуша.
Люди користуються масштабом не тільки тоді, коли креслять план. Маючи перед собою план і знаючи масштаб, можна обчислити відстані між предметами. А на малюнку виміряти відстань неможливо, адже він намальований не за масштабом.
2. Робота за підручником (с. 36–38)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 36.
— Коли користуються масштабом?
— Яким буває масштаб і як ним користуватися?
— Поясніть за малюнком 26, як визначити відстань від школи до хатинки лісника.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 38.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Виконання практичного завдання
Масштаб: 1 см — 200 м. Сад має довжину 1000 м, ширину — 600 м. Якої форми цей сад? Тягнеться він із заходу на схід. Які розміри цього саду? Накресліть план саду в зошитах.
Виміряйте довжину і ширину класу. Накресліть план класу в зошитах. Запишіть масштаб. (Один учень працює біля дошки.)
2. Робота в парах
1) Використовуючи масштаб, накресліть план ділянки завдовжки 900 м, завширшки 300 м. Для чого використовують умовні позначення? Намалюйте кілька умовних знаків.
2) Намалюйте свій підручник і накресліть його план. Що таке план? Чим відрізняється малюнок від плану?
3) Користуючись умовними знаками, намалюйте план описаної місцевості. У центрі населеного пункту розташована школа. Довжина шкільного приміщення 80 м, ширина — 60 м. На північ від школи на відстані 100 м проходить шосейна дорога, на південь, на відстані 80 м, знаходиться сад. На схід, на відстані 100 м, простяглися луки. На захід, на відстані 60 м,— шкільні ділянки. Масштаб: 1 см — 20 м.
3. Тестування
1. Що називають кресленням вигляду предмета згори?
Малюнок;
карта;
план.
2. Як накреслити план великого предмета?
Зменшити справжні розміри;
збільшити справжні розміри;
накреслити на весь аркуш.
3. Що вказує, у скільки разів зменшено (або збільшено) справжні розміри предметів і відстань між ними?
Ширина і довжина;
розміри плану;
масштаб.
4. Що називають кресленням вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні?
Карту;
план місцевості;
глобус.
5. За допомогою чого на плані зображують зображення?
Малюнків;
умовних знаків;
підписують словами.
6. Де позначають масштаб на плані?
По центру вертикально;
внизу;
угорі.
7. Що можна визначити за допомогою масштабу?
Відстань між предметами на місцевості;
відстань від Сонця до предмета.
8. Як розміщені предмети на місцевості?
Населені пункти виділені іншим кольором;
відповідно до розміру;
відповідно до сторін горизонту.
9. Які сторони горизонту вказані стрілкою?
Пн — Пд;
Зх — Сх;
Пн — Зх;
Пд — Сх.
10. Хто користується планом місцевості?
Геологи, будівельники, агрономи;
будівельники, вчителі, агрономи;
агрономи, геологи, продавці.
11. Що таке план?
Вигляд великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні згори;
креслення у певному масштабі великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні такими, якими їх бачимо згори;
зображення окремих об’єктів на папері за допомогою умовних позначень.
12. Що таке масштаб?
Число, яке показує, у скільки разів зменшено або збільшено реальні відстані на плані чи карті;
збільшене або зменшене зображення земної поверхні на папері;
число, яке використовують під час складання плану чи карти.
4. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що показує масштаб? (Масштаб показує, у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предмета.)
— Який масштаб можна використати на плані місцевості?
— Як позначаються сторони горизонту на плані?
— Що можна зобразити на плані місцевості?
— Чи можна зобразити людей, будинки?
— Як слід учинити, коли потрібно зобразити велику територію?
— Прочитайте масштаб: 1 см — 50 м; 1 см — 50 км. Що означають ці записи?
— Що потрібно зробити, щоб накреслити план предмета? (Потрібно виміряти довжину і ширину предмета, вибрати масштаб.)
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 36–38).
Немає коментарів:
Дописати коментар