вівторок, 20 жовтня 2015 р.

Природознавство 4 клас МАСШТАБ

 МАСШТАБ 
Мета: дати учням поняття «масштаб»; формувати вміння читати простий план і карту місцевості, використовуючи масштаб; виховувати пізнавальну активність. 
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 35). 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, що таке масштаб. 
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Практична робота 
— Спробуйте накреслити план прямокутної коробки з-під скріпок. Виміряйте її довжину і ширину. Накресліть прямокутник із визначеними сторонами. 
— Спробуйте накреслити план великого предмета, наприклад, парти. Чи можна зробити так само, як ви тільки-но робили з малими предметами? 
Учні дивляться на парту згори. Доходять висновку, що кришка парти є прямокутником. 
— Як розмістити такий прямокутник на аркуші паперу? (Учні висловлюють свої думки.) 
— Для цього користуються поняттям «масштаб». Масштаб указує, у скільки разів збільшено або зменшено розміри предметів і відстані між ними. 
Виміряйте довжину і ширину кришки парти. (Довжина — 120 см і ширина — 80 см.) 
Виміряні розміри зменшіть у 40 разів. Тепер кришка парти у вигляді прямокутника буде завдовжки 3 см і завширшки 2 см. Накресліть план парти у зошити. 
— Даний масштаб записують так: 1 см — 40 см. Це означає, що 1 см на плані відповідає 40 см дійсних розмірів. 
На планах масштаб може бути різним. Наприклад: 1 см — 15 см, 1 см — 20 см, 1 см — 200 м тощо. 
— Що потрібно зробити, щоб на невеликому аркуші паперу розмістити план місцевості? 
— Щоб накреслити план місцевості села чи якоїсь іншої місцевості, потрібно виміряти відстані між будівлями, деревами тощо і зменшити їх. Для цього використовують масштаб, який показує, у скільки разів зменшили реальні розміри. Масштаб записують унизу аркуша. 
Люди користуються масштабом не тільки тоді, коли креслять план. Маючи перед собою план і знаючи масштаб, можна обчислити відстані між предметами. А на малюнку виміряти відстань неможливо, адже він намальований не за масштабом. 
2. Робота за підручником (с. 36–38) 
Вправа «Мікрофон» 
Учні відповідають на запитання на с. 36. 
— Коли користуються масштабом? 
— Яким буває масштаб і як ним користуватися? 
— Поясніть за малюнком 26, як визначити відстань від школи до хатинки лісника.
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 38.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Виконання практичного завдання
Масштаб: 1 см — 200 м. Сад має довжину 1000 м, ширину — 600 м. Якої форми цей сад? Тягнеться він із заходу на схід. Які розміри цього саду? Накресліть план саду в зошитах.
Виміряйте довжину і ширину класу. Накресліть план класу в зошитах. Запишіть масштаб. (Один учень працює біля дошки.)
2. Робота в парах
1) Використовуючи масштаб, накресліть план ділянки завдовжки 900 м, завширшки 300 м. Для чого використовують умовні позначення? Намалюйте кілька умовних знаків.
2) Намалюйте свій підручник і накресліть його план. Що таке план? Чим відрізняється малюнок від плану?
3) Користуючись умовними знаками, намалюйте план описаної місцевості. У центрі населеного пункту розташована школа. Довжина шкільного приміщення 80 м, ширина — 60 м. На північ від школи на відстані 100 м проходить шосейна дорога, на південь, на відстані 80 м, знаходиться сад. На схід, на відстані 100 м, простяглися луки. На захід, на відстані 60 м,— шкільні ділянки. Масштаб: 1 см — 20 м.
3. Тестування
1. Що називають кресленням вигляду предмета згори? 
Малюнок; 
карта; 
план.
2. Як накреслити план великого предмета? 
Зменшити справжні розміри; 
збільшити справжні розміри; 
накреслити на весь аркуш.
3. Що вказує, у скільки разів зменшено (або збільшено) справжні розміри предметів і відстань між ними? 
Ширина і довжина; 
розміри плану; 
масштаб.
4. Що називають кресленням вигляду згори невеликої ділянки земної поверхні? 
Карту; 
план місцевості; 
глобус.
5. За допомогою чого на плані зображують зображення? 
Малюнків; 
умовних знаків; 
підписують словами.
6. Де позначають масштаб на плані? 
По центру вертикально; 
внизу; 
угорі. 
7. Що можна визначити за допомогою масштабу? 
Відстань між предметами на місцевості; 
відстань від Сонця до предмета.
8. Як розміщені предмети на місцевості? 
Населені пункти виділені іншим кольором; 
відповідно до розміру; 
відповідно до сторін горизонту.
9. Які сторони горизонту вказані стрілкою? 
Пн — Пд; 
Зх — Сх; 
Пн — Зх; 
Пд — Сх.
10. Хто користується планом місцевості? 
Геологи, будівельники, агрономи; 
будівельники, вчителі, агрономи; 
агрономи, геологи, продавці.
11. Що таке план? 
Вигляд великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні згори; 
креслення у певному масштабі великих предметів, будівель, невеликих ділянок земної поверхні такими, якими їх бачимо згори; 
зображення окремих об’єктів на папері за допомогою умовних позначень.
12. Що таке масштаб? 
Число, яке показує, у скільки разів зменшено або збільшено реальні відстані на плані чи карті; 
збільшене або зменшене зображення земної поверхні на папері; 
число, яке використовують під час складання плану чи карти.
4. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що показує масштаб? (Масштаб показує, у скільки разів зменшено або збільшено справжні розміри предмета.)
— Який масштаб можна використати на плані місцевості?
— Як позначаються сторони горизонту на плані?
— Що можна зобразити на плані місцевості?
— Чи можна зобразити людей, будинки?
— Як слід учинити, коли потрібно зобразити велику територію?
— Прочитайте масштаб: 1 см — 50 м; 1 см — 50 км. Що означають ці записи?
— Що потрібно зробити, щоб накреслити план предмета? (Потрібно виміряти довжину і ширину предмета, вибрати масштаб.)
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 36–38). 

Немає коментарів:

Дописати коментар