ПИСЬМОВЕ МНОЖЕННЯ НА ДВОЦИФРОВЕ ЧИСЛО. ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ РІЗНИЦІ ДВОХ ЧАСТОК
Мета: ознайомити учнів з письмовим множенням на двоцифрове число; вчити розв’язувати задачі, нерівності; розвивати мислення, математичну пильність; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Усні обчислення. Гра «Хто швидше?»
- Знайдіть «ланцюжок» з відповіддю 240.
350 : 7 810 : 90 360 : 4
• 9 • 100 • 7
– 130 : 30 – 600
: 8 • 8 • 5
40 240 150
Довжина відрізка 15 см. Яка довжина 1/5
частини відрізка?
1/4 м — скільки це сантиметрів?
Блокнот коштує 90 к., ціна блокнота становить 1/9 частину ціни книги. Скільки коштує книга?
Обчисліть «ланцюжки». (Робота в групах.)
Яка група швидше «розв’яже» ланцюжок?
25 : 5 + 76 : 9 • 6 + 46 : 50 (2)
3 • 18 + 9 : 7 • 9 + 19 : 20 (5)
17 + 28 : 15 • 40 : 60 • 27 + 46 (100)
2. Математичний диктант
— Запишіть розв’язання задач виразами.
У залі 9 рядів, у кожному з них сиділо по 22 глядачі. Скільки глядачів було в залі?
В одній упаковці 20 пачок чаю. Скільки потрібно упаковок, щоб розфасувати 500 пачок чаю?
У саду було 260 яблунь, а груш — на 180 менше. Скільки груш було в саду?
Довжина прямокутника — 3 см, а ширина — в 12 разів більше. Чому дорівнює ширина прямокутника?
Знайти добуток чисел 160 і 3.
Знайти частку чисел 600 і 60.
Число 70 збільшити в 9 разів.
Частку чисел 550 і 5 збільшити на 110.
Відповіді: 22 • 9 = 198; 500 : 20 = 25; 260 – 180 = 80; 3 • 12 = 36; 160 • 3 = 480;600 : 60 = 10; 70 • 9 = 630; 550 : 5 + 110 = 220.
IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
V. ПЕРВИННЕ СПРИЙМАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Підготовча робота
Завдання 102 (з коментуванням)
. 231 . 93 . 128 . 115
3 4 7 6
693 372 896 690
— Знайдіть добуток чисел 26 і 34 усно.
26 • 34 = 26 • (30 + 4) = 26 • 30 + 26 • 4 = 780 + 104 = 884
— Такий спосіб знаходження добутку дуже громіздкий і незручний. Існує прийом письмового множення на двоцифрове число.
Ці обчислення можна записати так.
2. Пояснення вчителя
— Помножимо 26 на 4, дістанемо перший неповний добуток 104. Помножимо 26 на 30. Для цього досить помножити 26 на 3 і до знайденого добутку приписати нуль. Але цей нуль писати не будемо, залишимо його місце вільним, бо число одиниць 4 не зміниться, якщо додамо до нього нуль. Добуток 26 на 3 почнемо підписувати під десятками. Другий неповний добуток — 78 дес., або 780. Додамо неповні добутки, дістанемо 884. Це добуток чисел 26 і 34.
Діти самостійно читають пояснення письмового множення на двоцифрове число (завдання 103).
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Фронтальна робота
Завдання 104 (з коментуванням)
45 • 23 = 1035 51 • 18 = 918 32 • 25 = 800
19 • 18 = 342 38 • 24 = 912
2. Фізкультхвилинка
Всі піднесли руки — раз,
І навшпиньки став весь клас.
Два — присіли, руки вниз.
На сусіда не дивись. Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Хто старався присідати —
Може вже відпочивати.
3. Робота над задачами
Завдання 105 (фронтальна робота)
12 кг шоколадних цукерок по 68 грн 952 грн
4 кг карамельок по? грн
Складання алгоритму розв’язання задачі.
1) Знайти вартість шоколадних цукерок.
2) Знайти вартість карамельок.
3) Знайти ціну одного кілограма карамельок.
Розв’язання
1) 68 • 12 = 816 (грн) — вартість шоколадних цукерок
2) 952 – 816 = 136 (грн) — вартість карамельок.
3) 136 : 4 = 34 (грн) — ціна одного кілограма карамельок.
Завдання 107 (самостійне розв’язування задачі з подальшою перевіркою)
Два учні працюють за дошкою.
— Яку дію обрали для розв’язання задачі? Чому?
15 • 23 = 345 (кг)
4. Розв’язування нерівностей з коментуванням (завдання 108)
Діти добирають значення букви b, пояснюючи свій вибір.
25 – b > 20 b • 4 < 36 b : 4 > 8
b • 3 – 15 < 9 b : 4 + 3 > 10 b : 4 + 6 < 14
b = 0 – 4 b = 0 – 8 b = 36; 40 ...
b = 5; 7 b = 32; 36 ... b = 28; 24; 20 ...
5. Завдання для допитливих «Банк математичних цікавинок»
Завдання 106
Учні записують найбільше й найменше значення x, при яких нерівності будуть істинними.
1) х < 230 2) х < 45 3) 6 < х < 8
х = 0; 229 х = 0; 44 х = 7
6. Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою в парах (завдання 109)
(30 + 20) • 5 = 250; (30 + 5) • 20 = 700; (20 + 5) • 30 = 750.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 110; 111 (с. 18).
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
— Для чого потрібно вміти письмово множити на двоцифрове число?
Немає коментарів:
Дописати коментар