ЗАСЕЛЕННЯ ЛЮДИНОЮ ЗЕМЛІ. ЧИСЕЛЬНІСТЬ НАСЕЛЕННЯ ЗЕМЛІ, ЇЇ ЗМІНА
Мета: розповісти учням про чисельність населення світу й України, про причини, які вплинули на розселення людей; розвивати мовлення, мислення; виховувати інтерес до географічних знань.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
— Які умови потрібні для існування живих організмів?
— Що отримує людина від природи?
— Чи знаєте ви, де й коли з’явилася перша людина?
— Як люди розуміли одне одного, якщо не знали мови інших народів?
— Поміркуйте, які умови люди обирали для проживання?
— Чи змінюється кількість людей на нашій планеті?
— Як ви вважаєте, скільки людей живе на Землі?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, скільки людей мешкає на Землі, як вони нею розселилися.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— Сьогодні люди заселяють майже всю територію планети. Неосвоєних земель на ній майже не залишилося. Проте так було не завжди.
Деякі вчені вважають, що це сталося одночасно в різних кінцях земної кулі, інші (і це переважна версія) — що в одному місці, а потім люди поступово заселили Землю. Цих людей, що жили у пізньому палеоліті і мали сучасний вигляд, називають кроманьйонцями та вважають предками європейців.
У них була пряма хода, рука придбала можливість здійснювати точні і спритні рухи, виготовляти складні знаряддя праці та за їх допомогою будувати житло.
Людина навчилася не просто носити шкури тварин, але шити з них одяг, захищаючись від холоду і паразитів.
До цього виду людей належимо і ми з вами, і наша видова назва Homo sapiens, тобто людина розумна.
Коли ж з’явилися перші люди? Останні археологічні знахідки говорять, що перші предки людини виникли близько 2,6 млн років тому. Порівняно з віком нашої планети, це зовсім малий відрізок часу. Якщо всю історію Землі вкласти в один рік, людина виникла наприкінці останньої доби цього року. Людина сучасного типу з’явилася ще пізніше: лише 40–50 тис. років тому.
Через суворі умови життя чисельність населення спочатку зростала дуже повільно. Середня тривалість життя наших далеких предків становила 20 років, лише дехто з них доживав до 50 років. Основною причиною цього була значна залежність первісної людини від природних негараздів. Лютували голод, епідемії хвороб, стихійні лиха, небезпеку становили хижі тварини. Крім того численні війни забирали життя людей.
15 тис. років тому на всій планеті жило лише 3 млн чол., майже стільки, скільки зараз у Києві. На початку нашої ери, за різними оцінками, в світі налічувалося 200–250 млн чол., що втричі менше за сучасне населення Європи. За часів існування Київської Русі в світі проживало близько 350 млн чол. А всього 350 років тому населення Землі ледь сягало 550 млн чол.
Як визначають, скільки нині людей на Землі? Для визначення кількості населення окремої країни проводять переписи. Станом на 1 січня 2014 року на земній кулі чисельність населення досягла 7,2 млрд осіб., зокрема чисельність населення України станом на 1 січня 2014 р. складала 45 млн 426,2 тис. осіб. Чисельність населення змінювалась у різні часи по-різному.
Таким чином, близько 15–10 тис. років тому людина розселилася по всім освоєним нині територіям, але дуже нерівномірно. Які причини зумовили нерівномірне розміщення населення? На це вплинули природні, історичні та економічні чинники.
— Чи заселена Антарктида? Чому? (Міркування учнів.)
— Де у світі найбільша кількість населення? (У Євразії)
2. Робота за підручником (с. 41–43)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 41.
— Як відбувалося розселення людей на Землі?
— За малюнком 27 розкажіть про розселення людей на Землі.
— За допомогою карти на малюнку 27 назвіть столиці країн, у яких мешкає основна частина населення.
— Де живе найбільше людей?
— Чи знаєте ви, де на території України проживає найбільше людей, і чому?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 43.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
— Що сприяло переселенню людей?
Зміни клімату.
Піклування про їжу.
Зростання кількості населення.
2. Цікаво знати!
— Величезні групи людей зі спільною історією та мовою складають народ чи етнічну групу. Іноді в одній країні живуть різні народи.
У Китаї мешкає більше людей, ніж у будь-якій іншій країні світу.
Частина світу, де живе найбільше людей,— це Азія (понад 3 млрд). Європа посідає друге місце, за нею йдуть Африка, Північна Америка, Південна Америка та Австралія. В Антарктиді немає людей, які б жили там постійно.
Населення Землі становить понад 6 млрд осіб.
Кількість населення України, яке має вищу та повну загальну середню освіту, складає 28,9 млн осіб.
За результатами Всеукраїнського перепису населення, кількість чоловіків становила 46,3 %, жінок — 53,7 %.
Особливістю національного складу населення України є його багатонаціональність. За даними Всеукраїнського перепису населення, на території країни проживають представники понад 130 національностей і народностей.
Щорічно кількість населення всього світу зростає більш ніж на 90 млн чол. Це означає, що щосекунди на Землі народжуються троє дітей.
За прогнозами Фонду народонаселення ООН, у 2016 р. народиться семимільярдний житель Землі, а у 2050 р. населення планети складатиме близько 9,8 млрд чол. Надалі, як уважають учені, темпи приросту вповільняться і до 2120 р. на Землі житиме близько 11,6 млрд чол. Якщо ж збережуться існуючі темпи приросту, то подвоєння сьогоднішньої кількості населення відбудеться вже через 70 років.
Питання зростання кількості населення хвилює не лише вчених-демографів, але й економістів, екологів, політиків. Адже разом зі зростанням народонаселення збільшиться й навантаження на обмежені ресурси планети. Так, за останні 70 років кількість населення планети зросла втричі, а об’єми водопостачання — аж у шість разів! Сьогодні від «водного голоду» потерпає близько 30 країн світу. Існує проблема й нестачі продовольства. За даними ООН, на Землі постійно голодують близько 500 млн чол., а близько 1 млрд — постійно недоїдають. Крім продовольчої проблеми, зростання кількості населення Землі призведе до поглиблення проблеми природокористування, бо темпи збільшення обсягів використання мінеральних ресурсів випереджають темпи зростання народонаселення.
3. Читання й обговорення байки Леоніда Глібова «Бджоли і мухи»
Хтось мухам набрехав, що на чужині краще жити,
Що слід усім туди летіти, хто щастя тут не мав.
Наслухались дві мухи того дива.
«Тут,— кажуть,— доля нещаслива,
Покиньмо, кумо, Україну — нехай їй хрін!
Та помандруймо на чужину, аж до веселих тих долин,
Де доля кращая вітає і, може, плаче, нас ждучи...
Зими там, кажуть, не буває,— гуляй, безпечно живучи!».
Так одна Муха-цокотуха базікала з кумою вдвох,—
Коли поглянуть на горох — сидить Бджола та мовчки й слуха.
«Здоровенькі були! — обидві мухи загули.—
От добре, що зустрілись з вами...
Ануте й ви збирайтесь з нами!».
На це Бджола сказала їм:
«Шкода! Я рідну Україну
Не проміняю на чужину,
Нехай це щастя вам самим».
А мухи разом задзижчали:
«Ось годі, не кажіть!
Жили ми тут — добра не знали,
Бодай би так не жить!
Не то пани, селяни — усяке шкодить нам;
Щодня таке життя погане,— колись так буде й вам!».
«Ні, я цього не сподіваюсь,— сказала їм Бджола.—
Мені шаноба скрізь була, бо я без діла не тиняюсь,
А вам — однаково, що тут, що там:
Ви ні на кого не жалкуйте;
Обридло тут — туди мандруйте на втіху павукам».
— Леонід Глібов написав цю байку понад сто років тому. Як ви гадаєте, чи не застаріла вона? Чому?
4. Робота в групах
— Поміркуйте! Чому люди в давнину селилися на рівнинах або в долинах великих річок?
5. Робота в парах
— Чи правда, що до найбільших країн світу належать Китай, Росія, Сполучені Штати Америки, Індія? Доведіть.
6. Гра «Вірю — не вірю»
- Через несприятливі природні умови територій люди слабо освоювали їх.
- Чим краще освоєна територія, розвинена транспортна мережа, промисловість, тим більшою є чисельність населення.
- Зростання населення Землі пояснюється низьким рівнем розвитку медицини.
- Дуже багато людей народжувалося під час воєн.
- Людство розміщується на планеті нерівномірно.
7. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чому в одних районах Землі проживає дуже багато людей, а в інших — навпаки, дуже мало?
— Від чого залежав вибір місця проживання давніми людьми?
— Яким чином люди пристосовувалися до різних природних умов, розселяючись земною кулею?
— Які причини призводять до зменшення кількості населення?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 41–43).
Дібрати цікаві факти про розташування населення на Землі.
ДЯКУЮ. ДУЖЕ ЦІКАВИЙ УРОК
ВідповістиВидалити