ВЛАСТИВОСТІ РІДИН І ГАЗІВ
Мета: вчити учнів досліджувати і характеризувати властивості рідин і газів; продовжити формування вміння робити висновки за результатами спостережень і простих дослідів; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 168)
2. Презентація навчального проекту «Дослідження властивостей твердих тіл на прикладі граніту, крейди»
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці будете досліджувати властивості рідин та газів.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вивчення властивостей рідин на прикладі води
— Наведіть приклади рідких тіл або речовин.
— Дослідімо властивість рідини стискатися. Я припускаю, що рідину стискати важко.
У моєму шприці — підфарбована вода. Я затулю отвір для голки і спробую натиснути на поршень. Нічого не виходить.
В українській мові є навіть такий вираз «товкти воду в ступі». Що він означає? (Безрезультатне заняття)
— Зробіть висновок, які властивості має рідка речовина. (Плинність, набуває форми посудини, у якій знаходиться, не зберігає об’єм, важко стискати.)
На дошці заповнюється таблиця.
Стан речовини Властивості речовини
Рідка Має плинність, набуває форми посудини, у якій знаходиться, важко стискати
2. Вивчення властивостей газів на прикладі повітря
— Наведіть приклади газоподібної речовини.
— Слово газ запозичено з французької мови і пішло від слова хаос — безформний, безмежний простір.
— У мене в руках — шприц, наповнений сумішшю газоподібних речовин — повітрям. У вас на партах — теж. Дослідімо, чи легко стискається газоподібна речовина — повітря.
— Як ви вважаєте? (Легко)
— Затуліть отвір для голки пальцем, а іншою рукою спробуйте натиснути на поршень.
— Що ви бачите? (Повітря всередині шприца стискається.)
— Відпустіть поршень. Що помітили? (Поршень повертається на місце.)
— Як ви вважаєте, чому? (Стисле повітря виштовхує його.)
— Зробіть висновок про властивості газоподібних речовин. (Займає увесь наданий об’єм, легко стискати.)
— Один кубічний метр повітря можна стискати до розміру наперстка.
На дошці заповнюється таблиця.
Стан речовини Властивості речовини
Газоподібна Займає увесь наданий об’єм, легко стискати
— Ми досліджували різні речовини в різних станах. Але одна і та сама речовина за різних умов може перебувати або в рідкому, або в твердому, або в газоподібному стані. Наведіть приклад. (Вода — лід — пара)
— У чому ж схожість і відмінність речовин, що перебувають у різному стані?
Подивіться на таблицю.
Стан речовин Будова речовин Властивості речовин
Тверда Зберігає форму і об’єм. Дуже важко стискати
Рідка Має плинність. Набуває форми посудини. Важко стискати
Газоподібна Не зберігає форми. Займає весь об’єм. Легко стискати
Висновок. Тверді тіла зберігають і форму, і об’єм. Рідкі тіла зберігають об’єм, але не зберігають форму. Газоподібні тіла здатні змінювати і форму, і об’єм.
— Як розташовуються молекули по відношенню одна до одної в різних агрегатних станах?
3. Робота за підручником (с. 170–172)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 170.
— Про які властивості рідин ви прочитали?
— Чи мають рідини власний об’єм?
— Чому рідину важко стиснути?
— Про які властивості газів ви дізналися?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 172.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
Учитель пропонує учням виконати навчальний проект «Дослідження вла-стивостей рідин на прикладі води і молока» за завданнями на с. 172.
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Тестування
1. Які із зазначених властивостей належать газам?
а) Мають власну форму;
б) зберігають об’єм;
в) не мають власної форми і постійного об’єму.
2. У пляшці знаходиться вода об’ємом 0,2 л. Її переливають у колбу місткістю 0,5 л. Чи зміниться об’єм води?
а) Не зміниться;
б) збільшиться;
в) зменшиться.
2. Вікторина «Чомусики»
— Біля дошки я злегка побризкаю парфумами. Чому запах парфумів поступово відчули всі? (Запах парфумів разом з повітрям зайняв усю класну кімнату.)
— Що сталося з парфумами? Виберіть правильну відповідь.
а) Молекули парфумів перемістилися у повітря класу і стали невидимими;
б) зникли;
в) випарувалися. (Правильна відповідь — а)
Допоможіть татові вибрати місткість для бензину. (Бензин — це рідина. Отже, її можна наливати. Потрібна закрита посудина, оскільки бензин сильно пахне і вогненебезпечний.)
— А яка місткість потрібна для газу? (Газ не має власної форми і об’єму, тому їм можна заповнити кульку, газовий балон, кисневу подушку для хворих. Побутовий газ вогненебезпечний, балон має бути завжди закритий.)
Чому повітряна куля піднімається в повітря? (Повітря у повітряній кулі підігрівається пальником. Гаряче повітря, розширюючись, легшає і спрямовується вгору. Гаряче повітря легше за холодне, тому що воно має меншу щільність.)
3. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Доповніть речення.
- Рідкі тіла зберігають об’єм, проте не зберігають...
- Газоподібні тіла не зберігають... і не зберігають...
- Тверді тіла зберігають і ..., і об’єм.
— Чим відрізняються агрегатні стани один від одного? (Відстанню між молекулами.)
— Що відбувається при нагріванні твердої і рідкої речовини? (Відстані між молекулами збільшуються.)
— Що відбувається при охолодженні рідких і твердих речовин? (Відстані між молекулами зменшуються.)
— Чи має запах речовина вода? (Речовина вода запаху не має.)
— Чому газоподібні тіла змінюють об’єм, а рідини — ні?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 170–172).
Немає коментарів:
Дописати коментар