РОСЛИННИЙ І ТВАРИННИЙ СВІТ АНТАРКТИДИ
Мета: ознайомити учнів з рослинним і тваринним світом Антарктиди; розвивати мовлення, мислення; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати пізнавальний інтерес.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 95–96)
2. Природнича розминка «Чи вірите ви?»
Чи вірите ви в те, що?..
- Символ Антарктиди — пінгвін.
- Антарктиду називають «заповідник науки».
- В Антарктиді розміщені дослідні станції.
- В Антарктиді не живуть пінгвіни.
- Антарктида — це маленька льодова пустеля.
- В Антарктиді можна побачити тільки один схід та один захід Сонця на рік.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про рослинний і тваринний світ Антарктиди.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя
— В Антарктиді люди не можуть жити постійно. Чи є живі організми в Антарктиді?
Незважаючи на досить суворі умови, у теплий період року на скелях можна побачити антарктичні мохи, лишайники та водорості. Багато водоростей ростуть не тільки у водній масі, але й на поверхні льоду.
Серед тварин зустрічаються різні види морських ссавців: кити та дельфіни, кашалоти, пляшконоси, касатки, короткоголові дельфіни, південний та синій кит, фінвал, горбач, сейвал, вусаті кити, головоногі молюски, тюлені. У морях навколо багато риби.
Усі морські ссавці живляться крілем — дрібними морськими рачками завдовжки 40 мм та вагою 1 г.
Кріль має велике значення в людському господарстві: його м’ясо на смак подібне на м’ясо креветок, з нього виготовляють кормове борошно, яке за місткістю поживних речовин у 7–8 разів перевищує зернове.
Серед птахів зустрічається димчатий альбатрос, кілька видів буревісників, багато чайок, морських ластівок, поморників. На узбережжі морів і океанів живуть пінгвіни — птахи, які не вміють літати, проте добре плавають. Пінгвін — символ Антарктики. Розрізняють 17 видів пінгвінів: аделі, імператорський, королівський, антарктичний та ін.
2. Робота за підручником (с. 96–100)
Вправа «Мікрофон»
— Учні відповідають на запитання на с. 96.
— Розкажіть про оазиси в Антарктиді.
— За малюнком 90 розкажіть про пташиний світ Антарктиди.
— За малюнком 91 розкажіть про пінгвінів.
— Які ссавці мешкають біля берегів Антарктиди? Розкажіть про них.
— Чому необхідно охороняти природу Антарктиди?
— Які вживають природоохоронні заходи?
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 100.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Гра «Так чи ні?»
- Лід в Антарктиді такий товстий, що коли б ви захотіли пройти таку саму відстань пішки, то на це знадобилося б не менше 2 годин. Так чи ні?
- Пінгвіни вміють літати і добре плавають. Так чи ні?
- В Антарктиді живуть тюлені, кити. Так чи ні?
- В Антарктиді люди можуть жити постійно. Так чи ні?
- В Антарктиді колоніями живуть пінгвіни. Так чи ні?
- Пінгвіни живляться дрібною рибою, молюсками, рачками. Так чи ні?
- Пінгвіни не можуть добувати їжу на значній глибині. Так чи ні?
- В Антарктиді на схилах гір улітку можна побачити мохи. Так чи ні?
2. Робота над загадками
- Білий ворот, чорний фрак.
Хто прийшов у зоопарк?
Мешканець південних льдин,
Цього птаха звуть... (пінгвін).
- У холодній плаває воді чудовий риболов.
На кризі мирно спить, коли закінчив він улов.
Відпочиває цілий день
Північний риболов... (тюлень).
3. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні знання про рослинний і тваринний світ Антарктиди.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Назвіть представників рослинного світу Антарктиди.
— Назвіть представників тваринного світу Антарктиди.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 96–100).
Немає коментарів:
Дописати коментар