вівторок, 20 жовтня 2015 р.

Природознавство 4 клас СОНЦЕ — ЗОРЯ, ЦЕНТРАЛЬНЕ ТІЛО СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ

СОНЦЕ — ЗОРЯ, ЦЕНТРАЛЬНЕ ТІЛО СОНЯЧНОЇ СИСТЕМИ 
Мета: розширити уявлення учнів про Сонце як одну із зірок у Всесвіті; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, обирати головне, робити висновки; виховувати прагнення досліджувати навколишній світ. 
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. Відповіді на запитання для повторення із рубрики «Перевір себе» (с. 10) 
2. Презентація інформаційного проекта «Вивчення небесних тіл за допомогою наземних телескопів та космічних апаратів» 
3. Бліцопитування 
- Що таке астрономія? 
- Що таке Сонце? Чому його називають зорею? 
- Що таке Місяць? 
- Що таке комета? 
- Що таке астероїд? 
- Назвіть ім’я першого космонавта. 
- Назвіть імена українських космонавтів. (Павло Попович, Леонід Каденюк, Георгій Шонін) 
4. Робота над загадкою 
- Високо ходить, 
землю водить, 
одне око має, 
всюди заглядає, 
дивиться в віконце... 
Що це? 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про Сонце як небесне тіло, як одну із зірок у Всесвіті. 
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Бесіда з елементами розповіді 
— Що ви знаєте про Сонце? 
— До яких небесних тіл належить Сонце? (Сонце — зоря.) 
— Чому Сонце належить до зірок? (Бо воно має високу температуру і випромінює світло.) 
— Так, дійсно, Сонце — це найближча до Землі зоря, що знаходиться в центрі Сонячної системи. За масою та розмірами належить до середніх зірок. Як і всі інші зорі, воно є велетенською розжареною кулею, що складається з розжарених газів. 
Проте бачимо ми Сонце на небі невеликою сліпучою кулькою через велетенську відстань до нього. Ця відстань становить 150 мільйонів кілометрів. 
На дошці — таблиця: 
Від Землі до Сонця: 
біг — 4 000 років; 
на автомобілі — 200 років; 
на літаку — 20 років; 
промені йдуть до Землі від Сонця майже 8 хвилин. 
— На попередньому уроці ми говорили про те, що кожна зірка має свій колір. Від чого залежить колір зірки? (Від температури)
— Як саме впливає температура на колір зірки? (Найгарячіші — біло-блакитні, найхолодніші — червоні.)
— Який колір має Сонце? (Жовтий)
— Температура на поверхні Сонця, за підрахунками вчених, становить близько 6 000 °С, саме тому колір зірки жовтий. Проте всередині температура сягає 16 мільйонів градусів. Звісно, що при такій високій температурі всі речовини, з яких складається Сонце, перебувають у газоподібному стані. Тому Сонце постійно випромінює багато світла і тепла. Сонячним світлом і теплом освітлюються й обігріваються планети, які рухаються навколо Сонця.
2. Робота за підручником (с. 10–12)
Вправа «Мікрофон»
— Учні відповідають на запитання на с. 10.
— Яке значення має Сонце для життя на Землі?
— Прочитайте, що ви дізналися про Сонце.
— Розкажіть за малюнком 6 про будову Сонця.
— Що таке сонячна корона і сонячні плями?
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 10.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Цікаво знати!
Сім’ю зірок очолює Сонце. Це величезна розжарена куля. Якщо уявити, що Сонце — кавун, то поряд із ним Земля виглядатиме як ягода смородини.
Якщо уявити, що можна зробити гігантські ваги і на одну їх шальку покласти Сонце, то на іншу шальку потрібно покласти 330 тисяч таких планет, як Земля. Уявляєте цю зірку?!
Учені, які вивчають Сонце, говорять, що його поверхня нагадує киплячу кашу. Каша вирує, пирхає. Тільки це газова каша, і гуляти по ній навряд чи захочеться. Адже сонячна каша неймовірно гаряча, її температура — 6 тисяч градусів. Навіть важко уявити! Але все таки ми любимо цю зірку і ласкаво називаємо сонечком.
Сонце випромінює багато тепла. Багато вчених вважають, що використання сонячних променів безпосередньо вигідніше, ніж використання навіть атомної енергії. У країнах, де багато сонячних днів, вже діє обладнання, яке, використовуючи сонячне тепло, плавить метали, нагріває воду, виробляє електричний струм. Створення сонячних електростанцій, які б збирали сонячне тепло і перетворювали його на електрику, зменшили б кількість атомних чи те-плових станцій, які потребують багато пального і забруднюють довкілля.
Люди з давнини поклонялися Сонцю як божеству. Стародавні греки називали бога Сонця Геліосом, єгиптяни — Ра, а наші предки-слов’яни — Ярилом. На честь Сонця складено безліч гімнів, віршів, пісень, казок тощо.
— А які твори про Сонце вам відомі? (Учні розповідають загадки, уривки пісень та віршів про Сонце.)
— Скільки приказок склав народ про Сонце! Назвіть їх. (Зо світу до ночі сонце не стуляє очі. Сонця в мішок не зловиш. Сонця решетом не вхопиш. Сонце гріє, сонце сяє — вся природа воскресає.)
— Сонце світить дуже яскраво. Категорично забороняється дивитися на нього у бінокль, підзорну трубу і просто неозброєним оком. Це може порушити зір. Тільки через темні захисні окуляри можна дивитися на Сонце. 
2. Гра «Так чи ні?»
- Сонце — не єдине джерело світла у Сонячній системі. Так чи ні?
- Усі планети, у тому числі Земля, лише відбивають сонячне світло. Так чи ні?
- Зорі не різняться між собою за розмірами. Так чи ні?
- Сонце — зоря середньої величини. Так чи ні?
3. Робота в парах
— Позначте правильну відповідь.
1. Сонце — це:
а) зоря;
б) планета;
в) астероїд.
2. Сонячна система складається із:
а) Сонця і планет, що обертаються навколо нього;
б) Сонця, планет, що обертаються навколо нього, і природних супутників;
в) Сонця, планет, що обертаються навколо нього, природних супутників, астероїдів, незліченних метеоритів і комет.
3. Відстань від Сонця до Землі складає:
а) 150 мільйонів кілометрів;
б) 200 мільйонів кілометрів;
в) 70 мільйонів кілометрів;
г) 100 мільйонів кілометрів.
4. Сонце має дуже важливе значення для життя на Землі, оскільки:
а) Сонце — джерело енергії для всіх процесів, що відбуваються на Землі;
б) за півроку поставляє на Землю енергію, що дорівнює тій, яка знаходиться в усіх запасах мінерального палива на нашій планеті;
в) для рослин сонячне світло є джерелом енергії, необхідної для росту;
г) усі твердження правильні.
4. Робота в групах
— Чому величезне Сонце здається нам із Землі невеликим тілом?
5. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання про Сонце як одну із зірок у Всесвіті.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чому Сонце називають зорею?
— Чому, якщо дивитися на Сонце із Землі, воно не видається великим?
— Чому Сонце постійно випромінює світло і тепло?
— Що сталося б, якби Сонце стало холодним і перестало випромінювати світло й тепло?
— Чому говорять: «Сонце — основа життя на Землі»?
— Чому використання сонячної енергії є важливим чинником збереження природи на Землі?
— Від чого залежить нагрівання земної поверхні сонячними променями?
— Чи можна спостерігати за Сонцем неозброєним оком?
— Як рослини використовують сонячну енергію?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 10–12).
Знайти цікаву інформацію про планети та їх дослідження. 

Немає коментарів:

Дописати коментар