ПЕРЕВІРКА ДОДАВАННЯ ВІДНІМАННЯМ. СКЛАДЕНІ ЗАДАЧІ НА ЗНАХОДЖЕННЯ НЕВІДОМОГО ДОДАНКА
Мета: узагальнити уявлення учнів про зв’язок дій додавання і віднімання; вчити виконувати перевірку додавання відніманням, віднімання — додаванням, розв’язувати складені задачі на знаходження невідомого доданка; розвивати мислення; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення
- Скільки необхідно мішків для 96 кг картоплі, якщо в один мішок вміщується 48 кг? (2 мішки)
- Слону дають 90 кг їжі на добу, а верблюду — 15 кг. У скільки разів верблюд з’їдає менше, ніж слон? (У 6 разів)
- На скільки днів вистачить 1 кг чаю, якщо кожен день використовують по 5 г? (На 200 днів)
- Якщо висушити гриби, вони стануть у 5 разів легше. Скільки кілограмів сухих грибів можна отримати із 25 кг сирих? 30 кг? 70 кг? (5; 6; 14 кг)
- Знайдіть периметр квадрата, якщо довжина його сторони в метрах дорівнює найменшому двоцифровому числу. (10 • 4 = 40 м)
3. Математичний диктант
- На скільки сума чисел 99 і 201 менше 700?
- У скільки разів 1000 більше суми чисел 200 і 50?
- У скільки разів число 111 менше найбільшого трицифрового числа?
- Яке число більше числа 450 у 2 рази?
- Скільки хвилин у п’ятій частині години?
Відповіді: 400; 4; 9; 900; 12.
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником
Завдання 397 (1)
— Поясніть записи та на їх основі сформулюйте правило перевірки віднімання додаванням.
— Щоб перевірити, чи правильно виконали віднімання, потрібно до різниці додати від’ємник, а знайдену суму порівняти зі зменшуваним. Якщо сума різниці і від’ємника дорівнює зменшуваному, то приклад на віднімання розв’язаний правильно.
Завдання 397 (2) (з коментуванням)
– 847294 + 611843
235451 235451
611843 847294
Завдання 397 (3)
Після аналізу запису формулюється правило перевірки додавання відніманням: якщо при відніманні одного із доданків від суми отримаємо другий доданок, то додавання виконано правильно.
Завдання 397 (4)
+ 29035 – 72497
43462 43462
72497 29035
2. Фізкультхвилинка
IV. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
Завдання 398
1. Письмові обчислення
Учні працюють у зошитах, біля дошки розв’язують приклади з коментуванням, виконуючи перевірку.
+ 48345 – 51673 + 40725 – 53669
3328 48345 12944 40725
51673 3328 53669 12944
– 78864 + 75302 – 50791 + 38416
3562 3562 12375 12375
75302 78864 38416 50791
2. Робота над задачами
Завдання 399
— Прочитайте задачу. Проаналізуйте короткий запис.
— Що позначають числові дані 10 480 кг? 8350 кг? 6180 кг?
— Про що ми дізнаємось, коли знайдемо значення виразів 10 480 – 8350 та 10 480 – 6180?
Учні доходять висновку: якщо від суми трьох доданків відняти суму двох із них, то знайдемо третій доданок.
Завдання 400
— Прочитайте задачу. Повторіть умову за коротким записом. Розв’яжіть задачу за поданим планом.
720 л I — ? 10
III — ? 7870 л
II — ? 6020 л
1) Скільки літрів пального було в першій цистерні?
2) Скільки літрів пального було в третій цистерні?
1) 10 720 – 6020 = 4700 (л) — у першій цистерні;
2) 7870 – 4700 = 3170 (л) — у третій цистерні.
Завдання 401
— Прочитайте задачу. Повторіть зміст задачі за питаннями.
— Що було на двох баржах?
— Що позначає число 18 600?
— Скільки кавунів відвантажили з першої баржі?
— Чи можна дізнатися, скільки кавунів залишилося на двох баржах?
— Чи можна дізнатися, скільки кавунів залишилося на кожній баржі?
— Чи можна після цього знайти, скільки кавунів було на кожній баржі?
Учні з високим та достатнім рівнем знань працюють самостійно. Учням із середнім та початковим рівнем знань допомагає вчитель.
1) 18 600 – 2600 = 16 000 (к.) — залишилося на двох баржах;
2) 16 000 : 2 = 8000 (к.) — було на другій баржі;
3) 8000 + 2600 = 10 600 (к.) — кавунів було на першій баржі.
3. Завдання для допитливих. «Банк математичних цікавинок»
Завдання 402
(100 – 1) : 3 • 2 = 66 (р.) — дідусю.
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 403; 404 (с. 66).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Якій темі був присвячений урок?
— Якими правилами ви користувалися під час обчислень?
Немає коментарів:
Дописати коментар