ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ ІМЕНОВАНИХ ЧИСЕЛ, ВИРАЖЕНИХ В ОДИНИЦЯХ ВИМІРЮВАННЯ ДОВЖИНИ І МАСИ
Мета: ознайомити учнів з прийомами письмового додавання і віднімання іменованих чисел, виражених в одиницях вимірювання довжини і маси; закріплювати вміння розв’язувати задачі; розвивати уважність; виховувати інтерес до предмета.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. Усні обчислення. Кругові приклади
65 + 20 : 4 (10 + 90) + 100
(30 : 3 + 40) – 40 70 • 2 – 12 • 5
(80 – 30) – 20 200 : 10 + 45
3. Математичний диктант. Гра «Так чи ні?»
- Число 280 більше 14 в 2 рази.
- У числі 826 – 8 одиниць III розряду.
- 7 кг — це 700 м.
- У числі 7258 всього 7 тисяч.
- Добуток чисел 25 і 4 дорівнює 1000.
- Частка чисел 320 і 8 більше, ніж частка чисел 320 і 80.
- Периметр рівностороннього трикутника зі стороною 17 см дорівнює 51 см.
Відповіді: ні; так; ні; так; ні; так; так.
4. Аналіз самостійної роботи
Учитель аналізує роботи учнів, виявляючи типові помилки. Колективно виконуються завдання, у яких були допущені помилки.
III. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Повторення таблиць одиниць вимірювання довжини і маси
Завдання 431 (усно, «ланцюжком»)
1 т – 250 кг = 1000 кг – 250 кг = 750 кг
1 м – 37 см = 100 см – 37 см = 63 см
10 т – 2 ц = 100 ц – 2 ц = 98 ц = 9 т 8 ц
10 дм – 4 см = 100 см – 4 см = 96 см = 9 дм 6 см
2 кг – 300 г = 2000 г – 300 г = 1700 г = 1 кг 700 г
2 м – 30 см = 200 см – 30 см = 170 см = 1 м 70 см
Пояснення способів віднімання іменованих чисел (на основі завдання 432)
Віднімання виконується на дошці в клітинку.
— Зробіть висновок, що числа, які виражають довжину і масу, можна додавати і віднімати двома способами:
1) додавати так, як вони записані в прикладі;
2) замінити кожне число меншими одиницями вимірювання довжини або маси і виконати дії.
2. Закріплення нового матеріалу
Завдання 432 (2) (з коментуванням)
+ 7 км 080 м – 7080
5 км 185 м 5185
12 км 265 м 1895(м) = 1 км 895 м
Завдання 434 (1)
Учні пояснюють різні способи додавання іменованих чисел, виражених в одиницях маси.
Завдання 434 (2) (самостійно з подальшою самоперевіркою з дошки)
19 кг 450 г + 7 кг 080 г = 26 кг 530 г
+ 19450
7080
26530 (г)
19 кг 450 г – 7 кг 080 г = 12 кг 370 г
– 19450
7080
12370 (г)
3. Фізкультхвилинка
IV. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ. РОБОТА НАД ЗАДАЧАМИ
Завдання 433
Учні читають задачу, складають короткий запис, самостійно розв’язують її, записуючи в зошиті.
10 с — 12 удар.
1 хв — ?
1 хв = 60 с
12 • (60 : 10) = 72 удари нарахує дівчинка за хвилину.
Завдання 435
Учні ознайомлюються зі змістом задачі. Під керівництвом учителя складають її короткий запис. Перевіряють короткий запис, порівнюючи з текстом задачі. Аналізують задачу від питання до даних і колективно розв’язують.
Гусак — 5 кг 720 г
Курка — ?, на 3 кг 345 г менше
Індик — ?, на 4 кг 390 г більше
1) 5 кг 720 г – 3 кг 345 г = 2 кг 375 г — маси курки;
- 5720
3345
2375 (г)
2) 5 кг 720 г + 2 кг 375 г = 8 кг 095 г — маса гусака і курки;
+5720
2375
8095 (г)
3) 8 кг 095 г + 4 кг 390 г = 12 кг 485 г — маса індика;
+ 8095
4390
12485 (г)
4) 8 кг 95 г + 12 кг 485 г = 20 кг 580 г — загальна маса гусака, курки і індика.
+ 8095
12485
20580 (г)
Завдання 436
Учні розв’язують задачу самостійно з подальшою самоперевіркою. Один учень працює біля дошки.
50 пакетів — 1 ц 50 кг
100 пакетів — ?
І спосіб
1) 150 кг : 50 = 3 (кг) — маса одного пакета;
2) 3 • 100 = 300 (кг) — маса 100 пакетів.
100 • (150 : 50) = 300 (кг) = 3 ц
II спосіб
1) 100 : 50 = 2 (рази);
2) 150 • 2 = 300 (кг) = 3 ц — маса 100 пакетів.
150 • (100 : 50) = 300 (кг) = 3 ц
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Завдання 437; 438 (с. 70).
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Як можна додавати і віднімати числа, які виражають одиниці довжини і маси?
— Як ви вважаєте, які знання необхідно вдосконалити, щоб успішно впоратися з контрольною роботою за темою?
Немає коментарів:
Дописати коментар