середа, 5 грудня 2012 р.

Урок 240 (письмо) Тема. Буква Ї


Урок 240 (письмо)
Тема. Буква Ї
Мета: закріпити знання учнів про букву ї, її звукове значення; вдосконалювати вміння буду­вати речення за поданими словами, робити звуко-буквений аналіз слів, ділити слова на склади; розвивати спостережливість, пам’ять, логічне мислення, увагу, мовлення учнів, самостійність; поповнювати активний словниковий запас дітей; формувати на­вички читання слів та речень; виховувати потребу до знань, почуття дружби й това­риськості.
Обладнання: предметні малюнки; малюнок лисеняти; загадки; підручник «Післябукварик. 1 клас» / М. С. Вашуленко, В. О. Науменко, М. Д. Захарійчук. — К. : Літера ЛТД, 2008.
Хід уроку
I. Організаційний момент
Уже дзвінок сигнал нам дав,
Іна урок він нас покликав.
А отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.
II. Повідомлення теми і завдань уроку
— Дорогі діти! Сьогодні ми здійснимо цікаву подорож у захоплюючий світ країни, яка має назву Граматика. Але нам потрібен провідник, а хто це буде — ви зараз дізнаєтесь.
Слухання вірша-загадки.
В лісі є кравець чудовий,
Шиє звірам він обнови.
Для ведмедів — кожушки,
Для лисичок — сорочки,
Для куничок — рукавички,
А для білочок — спіднички.
Зайцю — валянки на лапки,
А для вовка — теплу шапку.
І собі пошив піджак.
Хто кравець такий?.. (Їжак).
— А ось і він.
Їжак. Дорогі друзі! Я знайшов незвичайні двері, які ведуть до країни Граматики. О, яка це чарівна країна! Там живуть букви, з яких утворюються склади, склади з’єднуються й утворюють сло­ва, а зі слів складаються речення. Усі речення збираються разом, і перед мешканцями цієї країни з’являються Попелюшка і Коло­бок, Вовк і Лисиця, Півень і Кріт… Як мені хочеться потрапити до цієї країни! Адже у ній добро завжди перемагає зло. А ви, діти, хо­тіли б туди потрапити?
— А ось і двері, які ведуть у країну Граматики. Але чим же від­чинити ці двері? (Потрібно знайти ключик.)
— Діти, я знаю, що ви вмієте старанно працювати і допоможе­те мені. Бо ключик з’явиться тоді, коли ви виконаєте деякі за­вдання.
III. Актуалізація опорних знань учнів
пригадайте правила сидіння за партою. Сидіти потрібно зручно, ноги тримати на підлозі повною ступнею, спину тримати прямо, голову нахилити трошки ліворуч і вниз так, щоб бачити написане в зошиті, лікті покласти на парту. Між партою і грудь­ми повинна бути відстань на ширину долоні. (Розглядування пла­ката.)
1 Каліграфічна хвилинка
Письмо букви ї та її з’єднань з іншими літерами.
Щоб гарно написати,
Треба пальці розім’яти.
Фізкультхвилинка. Пальчикова гімнастика
ГРИБ
З-під куща зайчик — стриб!
Під кущем — білий гриб.
Зайчик вухом поведе,
Шапку гриба відгризе.
Другий і третій пальці правої руки трохи зігнуті, «стрибають». Долоня лівої руки спирається на пальці правої — це гриб. Рухи за текстом.
ЧОВНИК
Ми на човнику гойдались,
Раз — угору, раз — униз.
Ми під мостом пропливали.
Покатались — зупинись!
Вигнуті долоні тильним боком уверх розхитуються, потім перевертаються до­лонями догори і, нарешті, спокійно кла­дуться на стіл.
2 Загадковий кросворд
1) Це кому y нірці сниться
Що достигли вже суниці,
Дикі яблука, грушки,
I чорниці, і грибки?
Влігся зручно на бочок
B ліжку з листя... (їжачок).
2) На дорозі урочисто
На колесах їде місто.
У будиночках — звірята.
Що за місто це, малята? (Поїзд)
3) Цвітуть сади, Дніпро шумить
I пісня ллється солов’їна,
I жайвір лине y блакить.
Це рідна наша... (Україна).
4) Стоять красуні на воді
Вінки в них білі й золоті.(Лілеї)
5) Летів птах, та на воду — бах
Води не замутив і сам не полетів. (Пір’їна)
— Молодці, відгадали всі загадки! Якщо ви були уважними, то з легкістю скажете, який звук зустрічався в кожному слові-відгадці. ([йі])
— Так, молодці. А зараз об’єднаємось у дві команди. (Перший і другий варіанти)
3 Поділ слів на склади. Складання речень з поданими словами
— Вам потрібно подані слова поділити на склади і з кожним словом скласти одне речення. (Найкраще речення записується на дошці і в зошиті.)
Варіант 1 — поїзд, їжачок.
Варіант 2 — лілеї, Україна.
IV. Повторення вивченого матеріалу
1 Робота за підручником (с. 41, завдання 1, 2)
Спостереження за вимовою звуків, які позначає буква ї у словах їжа, мої.
пригадаймо правило: «Буква ї завжди позначає два звуки [йі]».
2 З тексту «Їжаченята» спишіть перші три речення. Назвіть звуки в підкреслених словах
ЇЖАЧЕНЯТА
У їжачихи було двоє їжаченят. Мов клубочки, кругленькі. По­котилися клубочки їжі шукати. Котяться садом, городом. Аж ба­чать — зайчик. Їсть солодку морквину. І їм захотілося.
Ледве висунули маленькі голівки, а зайчик як крикне:
— Геть звідси, гидкі, колючі!
Прикотилися клубочки до матусі, плачуть.
— Зайчик он каже, що ми гидкі, колючі.
Їжачиха пригорнула маленьких, приголубила:
— Та хіба ж ви колючі, дітки мої рідненькі,— заспокоює вона.— Волоссячко у вас м’яке, як льон. Та ви ж пухкенькі, мов подушечки!..
— Прочитайте підкреслені слова. (Їжачихи, їжаченят, їжі)
— Назвіть звуки у підкреслених словах.
— Прочитайте виділене слово.
— Зробіть звуко-буквений аналіз слова льон.
Льон — [л′он] — 1 скл., 4 б., 3 зв. (Буква м’який знак звука не позначає.)
Фізкультхвилинка
Раз — підняти руки вгору,
Два — нагнутися додолу.
Не згинайте, діти, ноги,
Як торкаєтесь підлоги.
Три, чотири — прямо стати,
Будем знову починати.
Потім разом всі присядем.
3 Прочитайте вірші, вставляючи пропущені букви
Їж..к та їж..ч..н..
Їд..т.. по гр..б.. щ..дн...
Їж..ч..х.. п..м..га..,
С..р..їжк.. їм зб..р..є.
(Їжак та їжаченя
Їдуть по гриби щодня.
Їжачиха помагає,
Сироїжки їм збирає.)
— Знайдіть слова, у яких зустрічається звук [йі].
— Зробіть звуко-буквений аналіз слів їжачиха, сироїжки.
Ї|жа|чи|ха — [йіжачиха] — 4 скл., 7 б., 8 зв.
Си|ро|ї|жки — [сиройіжки] — 4 скл., 7 б., 8 зв.
V. Узагальнення вивченого матеріалу
1 Продовження роботи за підручником (с. 41, завдання 3)
— Доповніть речення словами з тексту.
Покотилися клубочки шукати… (їжі).
Прикотилися клубочки до… (матусі, плачуть).
Гра «Впіймай звук»
Діти слухають вірш, коли почують звук [йі], плескають у долоні.
Їжачиха з їжаком
Їдуть бричкою лужком.
Назбирали в козубеньки
Сироїжки та опеньки.
Їхні діти — їжачата —
Зустрічають маму й тата.
Фізкультхвилинка
Вже стомилися ми трішки,
Вийдіть, дітки, на доріжку.
Наші ручки: раз, два, три.
Ось голівонька стомилась,
Вліво-вправо нахилилась:
Раз, два, три.
Будем пальчики стискати,
Будем знову працювати.
2 Продовження роботи за підручником (с. 41, завдання 4)
— Прочитайте віршик. Назвіть звуки у виділеному слові.
У пісок зарив пір’їну
Лис голодний, як вовча.
І чекає цілу днину,
Чи не виросте курча.
Л. Біленька
— Про кого йдеться у вірші?
— Що лис зарив у пісок?
— Який був лис?
— Чого він чекав?
— Прочитайте підкреслене слово у вірші. Поділіть його на склади.
Їжачок. Ура, ура! Ми все виконали! Молодці, діти! Я був упев­нений у ваших здібностях і не помилився. До побачення, друзі. Сподіваюся, що ви виростите розумними і працелюбними дітьми, а допоможе вам у цьому любов до навчання.
VI. Підсумок уроку
— Ось і завершився наш чарівний урок. Ми допомогли нашому гостеві.
— Чи сподобався вам урок?
— Що сподобалось найбільше?
— А зараз перевіримо, чи уважними ви були на уроці.
Гра «Програмований диктант»
Дітям заздалегідь роздають картки з цифрами 1 і 2.
Завдання: проаналізувати звукове значення букв я, ю, є, ї у запро­понованих словах: школяр, єхидна, юнак, пір’їна, подія, поїзд, доля, країна, єдиний, Юрій. (Учитель читає слово, а учні замість я, ю, є, ї показують відповідну картку, залежно від того, чи ця буква позначає один звук, чи два.)

Немає коментарів:

Дописати коментар