Урок 241 (читання)
Тема. «Сонечко за всіма ходить»
Мета: удосконалювати читацькі вміння, закріпити знання про
звуковий склад букв я, ю, є, ї; вчити правильно
вживати словосполучення у переносному значенні; розвивати словесну творчість
учнів; виховувати цікавість до природи, пізнання навколишнього світу;
відповідальність за свої вчинки.
Обладнання: таблиця; кросворд; м’ячик; малюнки одягу (светр, піджак,
пальто).
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Активізація опорних знань учнів
1 Розгадування кросворда
1) Прекрасне, горде й величаве
Стоїть на березі Дніпра.
Князів-русинів вічна слава
У назві міста ожива. (Київ)
2) Цвітуть сади, Дніпро шумить
І пісня ллється солов’їна,
І жайвір лине у блакить.
Це рідна наша... (Україна).
3) Він по рейках вдалеч мчить
Ще й фурчить, шипить, сичить. (Поїзд)
4) У траві лежить клубок
В нього безліч голочок. (Їжак)
2 Повторення відомостей про букву ї
Буква ї завжди позначає два звуки: [йі], [й] —
приголосний м’який, дзвінкий, [і] — голосний.
3 Мовна загадка
У
траві повзун повзе,
Безліч
голочок везе.
«Ї»
на «під» як поміняти,
Можна тоді одягати. (Їжак — піджак)
Малюнки-підказки: пальто, піджак, светр. (Оберіть
правильну відповідь.)
4 Повторення відомостей про букву і
Буква і позначає звук [і], показує м’якість попереднього
приголосного.
5 Узагальнення прочитаного на попередньому уроці
— У
якому королівстві проживають букви ї та і?
— Хто
правив цим королівством?
— Чим
були схожі букви?
— Що
зробив король, щоб їх розрізняли?
—
Чому в цьому королівстві для злих помилок не залишилося місця?
6 «Загадкові малюнки»
— Визначте, з яких букв складені малюнки.
7 Читання «ланцюжком»
8 Читання «Буксирчиком»
Один учень починає, а другий намагається
його наздогнати.
III. Робота над темою уроку
1 Загадка
— Про який з малюнків ідеться?
Вдень у небі гуляє, а ввечері на землю
сідає. (Сонце)
2 Слухання оповідання А. М’ястківського «Сонечко» (с. 44)
— Що здивувало Наталю?
3 Вправи для розвитку навичок читання (с.
46, завдання 1–3)
4 Повторення відомостей про діалог
— У вигляді чого написане оповідання?
(Розмова двох людей)
— Хто розмовляв між собою? (Мама і
дівчинка)
— Які інтонації звучали в голосі дівчинки?
(Здивування)
Фізкультхвилинка
Сонечко втомилося
Нам усім світити.
Нам його швиденько
Слід розвеселити:
Немов курочка чубата,
На одній нозі треба стрибати.
І як півник голосистий,
Треба швидко нам присісти.
|
Немов котик,
вигнуть
спинку,
Як горобчик зацвірінькать.
І, як жабка, пострибати,
І, як бусол, постояти.
Дуже гарно, дуже мило,
Добре всі ми відпочили.
(Діти імітують описані рухи.)
|
5 Виразне читання твору за особами (автор,
мама, Наталя)
6 Обговорення прочитаного
— А як ви вважаєте, чи може сонечко ходити?
— То Наталя, може, неправильно висловила
думку?
— Як би ви сказали?
7 Гра «Зашифроване прислів’я»
— Розташуйте по порядку цифри та прочитайте прислів’я, що
підтверджує головну думку твору.
(Сонце на всіх однаково світить.)
8 Робота в парах (с. 46, завдання 4)
• Хто назве найбільше слів на кожну букву?
С — сон, синій, сидить, слива, соловей, сом...
О — око, окуляри, осел, озеро, овочі...
Н — нитки, новий, ноги, ніж, ноти, новини, намисто...
Е — екскаватор, Едуард, екватор, ескалатор, екран...
Ч — черешня, черевики, чотири, чорний, черпак...
К — котик, камінь, кусати, коричневий, красень...
О — оса, Олег, організм, овал, освіта, овес...
• На
що схоже сонечко?
— Прочитайте слова. Серед інших слів знайдіть ті, що
підходять за змістом до основного. Зафарбуйте стрілки, що вказують на ці
слова.
9 Гра «Слухняний м’ячик»
Один
учень кидає м’ячик і називає одну з букв (я, ю, є, ї), а інший повинен
спіймати його та назвати слово на названу букву — ї чи я, ю, є, у якому вони
позначають два звуки.
10 Слухання
оповідання О. Буценя «Неслухняний м’ячик» (с. 47)
— Чи
справді м’ячик був неслухняним? Як ви вважаєте?
11 Бесіда про відповідальність за свої вчинки
IV. Підсумок
уроку
— Чи
насправді сонечко за нами ходить?
— Як зробити, щоб м’ячик став слухняним?
Немає коментарів:
Дописати коментар