УРОКИ ДОБУКВАРНОГО ПЕРІОДУ
Урок-інсценізація «У володіннях чарівниці Гри»
Урок-інсценізація «У володіннях чарівниці Гри»
Тема: «Ознайомлення учнів
зі складом. Поділ слів на склади».
Мета: дати учням практичне
уявлення про склад як вимовно-артикуляційну одиницю; ознайомити з природним
поділом слів на склади; розвивати мовлення учнів, спостережливість,
кмітливість, уважність; виховувати колективізм, формувати уміння працювати
злагоджено.
Обладнання: карта України,
малюнки із зображенням тварин, ляльковий театр, плакати для ігор.
Піп уроку: урок вивчення нового
матеріалу.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку
Учитель
Наш урок читання
І цікавий, і незвичайний.
Ледарів у нас немає, Хто руки не
піднімає? Умощуйтеся зручніше І працюйте веселіше!
II.
Знайомство із чарівницею Грою
—
Сьогодні до нас на урок завітає гостя. Вона — надійний
помічник у роботі, з її допомогою можна довідатися про багато чого нового й
цікавого. Вона допомагає вам виростати гарними людьми, згуртовує учнів у
колектив, де кожен може виявити свої здібності, стати, хай поки й ненадовго,
тим, ким він мріє: космонавтом, прикордонником, будівельником, лікарем...
Ви здогадалися, про
кого йде мова?
Зустрічайте — її
Величність Гра!
Гра. Раді зустрічі зі
мною, дітлахи? І я теж люблю зустрічатися з вами. Ви впізнали мене? Я — Гра.
Прийшла погратися з вами. Дідусь мій знав, що ви радітимете, через те й прислав
мене до вас на урок. Дідусь у мене чудовий! Дідусь-Ігрусь! Скільки він знає
цікавих ігор! З ним ніколи не засумуєш. Невдовзі ви з ним познайомитесь. Вас
так багато! Запрошую у свої володіння. У мене є помічники, вони вас зустрінуть.
III.
Мандрівка у володіння чарівниці Гри
1.
Вибір транспорту.
— Будемо мандрувати на
зорельоті.
Веселіше рушай,
Зорельоте,
злітай!
Разом з нами,
друже,
В путь поспішай!
Нам без гри і
дня не прожити,
Гру ми
перетворимо в життя.
Ти лети, зореліт
швидкокрилий,
Нас чекають нові відкриття.
Нині в рідній
навчаємось школі,
Та в широкий ми
вийдемо світ,
І тоді він
злетить — не казковий,—
Нами створений, наш зореліт!
Гра. Ось і злетів наш зореліт. Як швидко мчить він у
ясній блакиті мирного неба... Дивіться, діти, яка велика ваша Вітчизна! (Показує на карту.)
—
Наближаємося до моєї країни, вона чарівна, грає
різними кольорами веселки. Час приземлятися.
Нас зустрічають мої помічники. Вони ошатні, красиві.
На грудях у кожного емблема «Гра». Пограємо разом з ними у мовні ігри.
2.
Ігри Крокодила Гени.
Крокодил Гена. Радий вітати вас у володіннях Гри!
Кожен з мешканців цієї чудової країни приготував для вас ігри.
Моя перша гра називається «Розумники».
1)
Відгадайте, якого слова не вистачає у римованому
рядку:
Сійся, жито і пшениця,—
Буде дітям... {паляниця).
Для веселої малечі Бублик вигляне
із... (печі).
А рум’яний... {колобок)
Скочить прямо на
зубок.
Виросте всього доволі На широкім
житнім... {полі).
Запеклося сонце в хлібі,
Хто зростив його — ... {спасибі)\
2)
Гра «Хто це? Що це?»
Рідна, лагідна,
найдорожча — хто? (мама).
Зелена, висока,
новорічна — що? (ялина).
Запашний, білий,
смачний — .
Весняний, сонячний,
теплий — ... .
Пухнаста, руда, хитра
— ... .
Біле, солодке,
соковите — ... .
Білий, холодний,
пухкий — ... .
Нова, цікава,
бібліотечна — ... .
3) Ознайомлення з
поняттям «склад».
Учитель. Дякуємо! Ці
ігри були цікаві. Кожне слово, діти, можна вимовити злито, а можна — по
частинах. Наприклад, тільки-но ми відгадали слово «книга». Вимовимо його по
частинах.
Діти. Кни-га.
Учитель. Давайте
вимовимо по складах слово «зореліт».
Діти. Зо-ре-літ.
Учитель. Як багато
частин у цьому слові! Такі частини називаються складами. Слова можна ділити на
склади.
Гра
«Заблукав у лісі»
—
Уявіть, що ви заблукали у лісі й вам треба позвати на
допомогу товаришів. Імена ви вимовляєте по складах. Спробуйте визначити в них
кількість складів.
Учитель. Уважно
подивіться, хто стоїть поряд з Крокодилом Геною й смикає сусідку Крокодилиху.
Так це ж маленький крокодильчик! Давайте підслухаємо їхню розмову.
Крокодильчик.
Тітонько, а на світі тільки крокодили живуть?
Крокодилиха. Ні! Є ще
дехто...
Крокодильчик. А хто?
А які вони? А де вони?
Крокодилиха.
Відчепися!
4.
Моделювання складової будови слів
Учитель. Ич, яка непривітна!..
А давайте ми познайомимо малюка із тваринами і водночас поділимо слова на
склади, а також розселимо їх у будиночки.
Ви вже можете
записувати модель речення. Складову будову слова теж можна зобразити графічно.
Кожне слово будемо позначати прямокутником. У ньому буде стільки віконечок,
скільки у слові складів.
Гра
«Хто в якому будиночку живе?»
На дошці виставлені макети
будиночків. У цих будиночках будуть «жити» тварини.
—
У першому будиночку будуть жити ті тварини, у назвах
яких є один склад, у другому — з двоскладовою назвою, у третьому — з трискладовою.
(Показую
малюнки із зображенням, тварин, учні ділять на склади їх назви — див. додаток 1.)
5.
Ігри Чебурашки.
Чебурашка. Я теж хочу з вами пограти, бо мені одному
сумно. Ось мої ігри.
1)
Гра «Відлуння».
—
Я називаю слова, а ви хором — останній склад.
—
Маши-на, шко-ла, дош-ка, учи-тель, лиси-ця, пар-ти,
уч-ні, на- мис-то, кни-га, лі-то, кро-ки, зо-шит, тюль-пан.
2)
Гра «Відстукай склади».
—
Зараз кожний почує слово, треба відстукати кількість
складів. Виграє той, хто не припуститься помилок.
3)
Зустріч із Ноткою.
Нотка. Добрий день, малята!
Ви, звичайно, мене одразу впізнали. Я — Нотка! Хто
мені скаже, які бувають нотки? Правильно: до-ре-мі-фа-соль-ля-сі.
Це все мої дзвінкі братики й сестрички. Я —
найвеселіша з них! Тому мене й послали проводити з вами ігри.
Кожна нотка — це склад. Придумайте слова з цими
складами (див. додаток 2).
6.
Ігри Дідуся-Ігруся.
Дідусь-Ігрусь. Моя онука Гра розповідала про сміливих
і кмітливих дітей. Зараз я це перевірю.
1)
Гра «Продовжте ряд слів».
Називаю декілька слів, а ви слухаєте, визначаєте
перший склад і додаєте слово з тим же початком: ніжність — ніхто — ніздря —
ніж — ніготь — ніч; конвалія — комбайн — комаха — кома — конверт; донечка —
дозвіл — доповідь — долоня — дорога; гасити — гарячий — гарний — гарнітур —
ганчірка.
2)
Гра «Відповідай швидко й точно».
Цукор солодкий, а сіль — ... .
Слон великий, а миша — ... .
Дерево високе, а кущ — ... .
Міст широкий, а лінійка — ... .
Ніж короткий, а шабля — ... .
Гра. Дідусю, чи уважні й кмітливі діти вчаться у 1-му
класі?
Дідусь-Ігрусь. Я згоден з тобою, онучко, ці діти
дійсно спостережливі, відповідальні, активні та кмітливі. Завзято вони грали у
мовні ігри.
—
Сьогодні в лісі День подарунків. їжачок несе 5
горошин, щоб подарувати своїм друзям, яких зустріне по дорозі додому. Допоможи
їжаку пройти до свого будиночка так, щоб подарувати кожному з друзів лише по
одній горошині.
4)
Гра «Уважний слухач».
Зараз ви уважно прослухаєте вірш
«Снігова баба». Потім розглянете малюнок і визначите, які з речей, зображених
на сторінці, не згадуються у вірші (див. додаток 3).
IV. Підсумок уроку
Учитель. Час нам
повертатися до школи.
—
Дітям сподобалося у володіннях Чарівниці Гри! Під час
подорожі учні дізналися нове про слова.
—
Як, діти, можна вимовляти слова?
—
Як називаються частини слова?
—
Як записують складову будову слова?
—
Друзі, ви пам’ятаєте, на чому ми мандрували?
— Промовимо разом
слова:
Веселіше рушай,
Зорельоте,
злітай!
Разом з нами,
друже,
В школу
поспішай!
Немає коментарів:
Дописати коментар