понеділок, 1 квітня 2013 р.

УРОКИ ДОБУКВАРНОГО ПЕРІОДУ Урок-інсценізація «У володіннях чарівниці Гри»


УРОКИ ДОБУКВАРНОГО ПЕРІОДУ
Урок-інсценізація «У володіннях чарівниці Гри»
Тема: «Ознайомлення учнів зі складом. Поділ слів на склади».
Мета: дати учням практичне уявлення про склад як вимовно-арти­куляційну одиницю; ознайомити з природним поділом слів на склади; розвивати мовлення учнів, спостережливість, кмітливість, уважність; ви­ховувати колективізм, формувати уміння працювати злагоджено.
Обладнання: карта України, малюнки із зображенням тварин, ляль­ковий театр, плакати для ігор.
Піп уроку: урок вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
І.       Організація класу до уроку
Учитель
Наш урок читання І цікавий, і незвичайний.
Ледарів у нас немає, Хто руки не піднімає? Умощуйтеся зручніше І працюйте веселіше!
II.                    Знайомство із чарівницею Грою
   Сьогодні до нас на урок завітає гостя. Вона — надійний поміч­ник у роботі, з її допомогою можна довідатися про багато чого нового й цікавого. Вона допомагає вам виростати гарними людьми, згуртовує учнів у колектив, де кожен може виявити свої здібності, стати, хай поки й ненадовго, тим, ким він мріє: космонавтом, прикордонником, буді­вельником, лікарем...
Ви здогадалися, про кого йде мова?
Зустрічайте — її Величність Гра!
Гра. Раді зустрічі зі мною, дітлахи? І я теж люблю зустрічатися з вами. Ви впізнали мене? Я — Гра. Прийшла погратися з вами. Дідусь мій знав, що ви радітимете, через те й прислав мене до вас на урок. Дідусь у мене чудовий! Дідусь-Ігрусь! Скільки він знає цікавих ігор! З ним ніколи не засумуєш. Невдовзі ви з ним познайомитесь. Вас так багато! Запрошую у свої володіння. У мене є помічники, вони вас зустрінуть.


III.             Мандрівка у володіння чарівниці Гри
1.        Вибір транспорту.
  Будемо мандрувати на зорельоті.
Веселіше рушай,
Зорельоте, злітай!
Разом з нами, друже,
В путь поспішай!
Нам без гри і дня не прожити,
Гру ми перетворимо в життя.
Ти лети, зореліт швидкокрилий,
Нас чекають нові відкриття.
Нині в рідній навчаємось школі,
Та в широкий ми вийдемо світ,
І тоді він злетить — не казковий,—
Нами створений, наш зореліт!
Гра. Ось і злетів наш зореліт. Як швидко мчить він у ясній блакиті мирного неба... Дивіться, діти, яка велика ваша Вітчизна! (Показує на карту.)
    Наближаємося до моєї країни, вона чарівна, грає різними кольо­рами веселки. Час приземлятися.
Нас зустрічають мої помічники. Вони ошатні, красиві. На грудях у кожного емблема «Гра». Пограємо разом з ними у мовні ігри.
2.         Ігри Крокодила Гени.
Крокодил Гена. Радий вітати вас у володіннях Гри! Кожен з меш­канців цієї чудової країни приготував для вас ігри.
Моя перша гра називається «Розумники».
1)       Відгадайте, якого слова не вистачає у римованому рядку:
Сійся, жито і пшениця,—
Буде дітям... {паляниця).
Для веселої малечі Бублик вигляне із... (печі).
А рум’яний... {колобок)
Скочить прямо на зубок.
Виросте всього доволі На широкім житнім... {полі).
Запеклося сонце в хлібі,
Хто зростив його — ... {спасибі)\
2)        Гра «Хто це? Що це?»
Рідна, лагідна, найдорожча — хто? (мама).


Зелена, висока, новорічна — що? (ялина).
Запашний, білий, смачний — .
Весняний, сонячний, теплий — ... .
Пухнаста, руда, хитра — ... .
Біле, солодке, соковите — ... .
Білий, холодний, пухкий — ... .
Нова, цікава, бібліотечна — ... .
3) Ознайомлення з поняттям «склад».
Учитель. Дякуємо! Ці ігри були цікаві. Кожне слово, діти, можна вимовити злито, а можна — по частинах. Наприклад, тільки-но ми від­гадали слово «книга». Вимовимо його по частинах.
Діти. Кни-га.
Учитель. Давайте вимовимо по складах слово «зореліт».
Діти. Зо-ре-літ.
Учитель. Як багато частин у цьому слові! Такі частини називають­ся складами. Слова можна ділити на склади.
Гра «Заблукав у лісі»
   Уявіть, що ви заблукали у лісі й вам треба позвати на допомогу товаришів. Імена ви вимовляєте по складах. Спробуйте визначити в них кількість складів.
Учитель. Уважно подивіться, хто стоїть поряд з Крокодилом Геною й смикає сусідку Крокодилиху. Так це ж маленький крокодильчик! Да­вайте підслухаємо їхню розмову.
Крокодильчик. Тітонько, а на світі тільки крокодили живуть?
Крокодилиха. Ні! Є ще дехто...
Крокодильчик. А хто? А які вони? А де вони?
Крокодилиха. Відчепися!
4.         Моделювання складової будови слів
Учитель. Ич, яка непривітна!.. А давайте ми познайомимо малю­ка із тваринами і водночас поділимо слова на склади, а також розсели­мо їх у будиночки.
Ви вже можете записувати модель речення. Складову будову слова теж можна зобразити графічно. Кожне слово будемо позначати прямо­кутником. У ньому буде стільки віконечок, скільки у слові складів.
Гра «Хто в якому будиночку живе?»
На дошці виставлені макети будиночків. У цих будиночках будуть «жити» тварини.
  У першому будиночку будуть жити ті тварини, у назвах яких є один склад, у другому — з двоскладовою назвою, у третьому — з трискладо­вою.
(Показую малюнки із зображенням, тварин, учні ділять на склади їх назви — див. додаток 1.)
5.         Ігри Чебурашки.
Чебурашка. Я теж хочу з вами пограти, бо мені одному сумно. Ось мої ігри.
1)       Гра «Відлуння».
  Я називаю слова, а ви хором — останній склад.
    Маши-на, шко-ла, дош-ка, учи-тель, лиси-ця, пар-ти, уч-ні, на- мис-то, кни-га, лі-то, кро-ки, зо-шит, тюль-пан.
2)        Гра «Відстукай склади».
     Зараз кожний почує слово, треба відстукати кількість складів. Виграє той, хто не припуститься помилок.
3)        Зустріч із Ноткою.
Нотка. Добрий день, малята!
Ви, звичайно, мене одразу впізнали. Я — Нотка! Хто мені скаже, які бувають нотки? Правильно: до-ре-мі-фа-соль-ля-сі.
Це все мої дзвінкі братики й сестрички. Я — найвеселіша з них! Тому мене й послали проводити з вами ігри.
Кожна нотка — це склад. Придумайте слова з цими складами (див. додаток 2).
6.        Ігри Дідуся-Ігруся.
Дідусь-Ігрусь. Моя онука Гра розповідала про сміливих і кмітли­вих дітей. Зараз я це перевірю.
1)       Гра «Продовжте ряд слів».
Називаю декілька слів, а ви слухаєте, визначаєте перший склад і до­даєте слово з тим же початком: ніжність — ніхто — ніздря — ніж — ні­готь — ніч; конвалія — комбайн — комаха — кома — конверт; донеч­ка — дозвіл — доповідь — долоня — дорога; гасити — гарячий — гар­ний — гарнітур — ганчірка.
2)        Гра «Відповідай швидко й точно».
Цукор солодкий, а сіль — ... .
Слон великий, а миша — ... .
Дерево високе, а кущ — ... .
Міст широкий, а лінійка — ... .
Ніж короткий, а шабля — ... .
Гра. Дідусю, чи уважні й кмітливі діти вчаться у 1-му класі?
Дідусь-Ігрусь. Я згоден з тобою, онучко, ці діти дійсно спосте­режливі, відповідальні, активні та кмітливі. Завзято вони грали у мов­ні ігри.
   Сьогодні в лісі День подарунків. їжачок несе 5 горошин, щоб по­дарувати своїм друзям, яких зустріне по дорозі додому. Допоможи їжаку пройти до свого будиночка так, щоб подарувати кожному з друзів лише по одній горошині.
4)        Гра «Уважний слухач».
Зараз ви уважно прослухаєте вірш «Снігова баба». Потім розглянете малюнок і визначите, які з речей, зображених на сторінці, не згадують­ся у вірші (див. додаток 3).
IV. Підсумок уроку
Учитель. Час нам повертатися до школи.
   Дітям сподобалося у володіннях Чарівниці Гри! Під час подорожі учні дізналися нове про слова.
  Як, діти, можна вимовляти слова?
  Як називаються частини слова?
  Як записують складову будову слова?
  Друзі, ви пам’ятаєте, на чому ми мандрували?
  Промовимо разом слова:
Веселіше рушай,
Зорельоте, злітай!
Разом з нами, друже,
В школу поспішай!

Немає коментарів:

Дописати коментар