ОЛЕКСАНДР ОЛЕСЬ. НАШІ ПРЕДКИ — СЛОВ’ЯНИ
Мета: поглибити знання учнів про Україну, її історичне минуле, населення у давні часи; розвивати пізнавальні інтереси; вдосконалювати читацькі навички; збагачувати словниковий запас; формувати оцінні судження; виховувати інтерес до предмета, історії нашого народу, бажання її вивчати.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Толком тлумачити,
Та без толку перетлумачувати.
2. Артикуляційна вправа «Чашечка»
Чашку чарівну я можу зробити,
З глини її не потрібно ліпити.
Вгору широкий язик підіймаю,
Старанно в нього краї загинаю.
Соком наповню її чи водою —
Чашка чарівна завжди зі мною.
(Рот широко відкрити. Широкий язик підняти вгору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати язик у такому положенні протягом 10–15 секунд.)
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра «У художньому музеї»
Учні презентують свої малюнки. Називають улюблений міф.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ. Прочитайте його назву.
— Як ви вважаєте, про що йтиметься у творах цього розділу?
— Продовжіть речення.
- Вивчаючи розділ, я навчуся...
- З творів розділу я дізнаюся...
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота в парах
Читання учнями в парах вступу до розділу (с. 36)
— Що завжди цікавило людей?
— Чому історію справедливо називають навчителькою мудрості?
— Які за жанром твори ми прочитаємо в цьому розділі?
— На що слід звертати увагу, читаючи твори розділу?
2. Опрацювання твору Олександра Олеся «Наші предки — слов’яни»
1) Вступна бесіда.
— Прочитайте назву твору, з яким ми сьогодні ознайомимося.
— Хто його автор?
— Які твори Олександра Олеся ви вже читали?
— У 1920 році Олександр Олесь написав книгу «Княжа Україна». У ній у поетичній формі переповів історію наших предків. Твір, який ми будемо читати,— уривок із цієї книги.
2) Фізкультхвилинка.
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Встали — сіли, встали — сіли,
Бачите, як звеселили?
Стало сонце танцювати,
Нас до танцю закликати.
3) Словникова робота.
Читання тлумачень слів у підручнику
Предки — (діди, прадіди, прабатьки) — померлі родичі, захисники та опікуни роду й господарства, наділені високим сакральним статусом, співвідносні з міфологічними родоначальниками та опікунами будинку.
Кревні — тут: родичі.
Городи — тут: міста.
4) Виразне читання тексту вчителем.
— Чи сподобався вам твір?
— Які почуття він у вас викликав?
— Що вас найбільше вразило?
5) Гра «Рибки». Читання тексту учнями мовчки.
— У якому темпі і з якою інтонацією будете читати поетичний твір?
— Які слова виділите голосом?
— Які строфи будете читати із захопленням, які — з тривогою?
6) Читання тексту учнями «ланцюжком».
7) Складання запитань дітьми за змістом прочитаного.
8) Вибіркове читання.
— Знайдіть опис місць, де жили наші предки.
— Як наші предки обирали князя?
— Що вони цінували у людині найбільше?
— Як слов’яни обороняли свої міста від ворогів?
— Що автор розповідає про їхні звичаї?
9) Гра «Диктор телебачення».
Учні читають твір, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
10) Гра «Доповни речення».
- Оселялись цілим...
- Кожне плем’я...
- Але все поволі...
- На річках...
11) Робота за ілюстраціями.
— Розгляньте ілюстрації на с. 37–41.
— Що нового ви дізналися про стародавні часи?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Продовжи речення»
- Сьогодні я вчився...
- Найбільше мені сподобалося...
- Я дізнався...
- Свою роботу на уроці я оцінюю...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати твір (с. 36–39). Намалювати до нього ілюстрацію.
Немає коментарів:
Дописати коментар