ІВАН БОДНАРЧУК. НА НОВІЙ ЗЕМЛІ
Мета: вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити знаходити головну думку твору; розширювати знання учнів про життя українців за кордоном; розвивати пам’ять, уяву, образне мислення; виховувати працелюбність, любов до Батьківщини.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
На машині у гараж
Заїзджає батько наш.
Для машини це як дім,
Тепло й затишно у нім.
2. Артикуляційна розминка
- «Лопаточка».
Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не тремтів. Утримувати протягом 10–15 с.
- «Неслухняний язичок».
Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти «пя-пя-пя», наче поплескуючи свій «неслухняний язичок» верхньою губою.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс-гра «Чия розповідь краща?»
Конкурс на кращу розповідь про знамениті дерева рідного краю.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— У кінці XIX століття значна кількість селян утрачають землю. Саме тому посилюється еміграція з України у пошуках вільних земель, особливо, із Західної України. Еміграція до США розпочинається у 60–70-х pp. XIX століття. Більшість іммігрантів з України оселялася у штатах Пенсільванія, Нью- Йорк. Кількість переселенців сягала 250–300 тис. чоловік. Вони, тяжко працюючи в шахтах, на полі, не забували рідну культуру — відкривали школи, споруджували церкви, видавали українські газети та журнали.
Початком еміграції до Канади вважають 1891 рік. Українці оселялися переважно у провінціях Манітоба, Саскачеван і Альберта. Тут за 10 доларів можна було придбати земельну ділянку в 160 акрів (64 гектари). Тяжка праця супроводжувала все життя перших переселенців.
У Південній Америці (Бразилія, Аргентина) українці з’явилися у 70–80-х pp. XIX століття, і на кінець XIX століття їх там налічувалося вже близько 20 тисяч.
Українці, перебуваючи в еміграції, не забували Батьківщину — видавали українські газети, журнали, будували культурно-освітні заклади (школи, бібліотеки), храми, створювали політичні партії.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра «Бджілки»
Самостійне читання учнями вступної статті
— Хто є автором оповідання, яке ми зараз прочитаємо?
— Звідки взяти це оповідання?
— Хто його читає?
2. Виразне читання вчителем оповідання Івана Боднарчука «На новій землі»
— Чи сподобалося вам оповідання?
— Які почуття воно у вас викликало?
— Які картини поставали у вашій уяві, коли ви слухали це оповідання?
— Коли ви найбільше хвилювалися?
3. Словникова робота
— До слів лівого стовпчика доберіть тлумачення з правого стовпчика.
Скриня — магазин.
Образ — місцевість, що відкривається перед очима; пейзаж.
Тріска — великий ящик з кришкою і замком для зберігання одягу.
Краєвид — ікона.
Крамниця — шматок, відколотий від деревини.
4. Читання оповідання учнями «ланцюжком»
5. Фізкультхвилинка
6. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
— Від чийого імені ведеться розповідь в оповіданні?
— Скільки років дідові Андрію?
— Скільки вже років він прожив на чужині?
— Як сім’я збиралася в далеку дорогу?
— Що мати поклала в скриню?
— Яке питання малий Андрій ставив матері? Яку відповідь почув?
— Якою була дорога переселенців? Як зустріло їх море?
— У якому великому місті зупинилися подорожуючі?
— Прочитайте його опис.
— Де зупинилися переселенці? Яким було їхнє перше житло?
— Про що вони мріяли?
— У яких рядках оповідання виражена його головна думка?
— Знайдіть у тексті порівняння.
Мати сумна, як... (осінь).
Обсіли маму, як... (курчата квочку).
Кидало кораблем, мов... (тріскою).
7. Гра «Диктор телебачення»
Учні читають, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на глядачів.
8. Гра «Засічка — кидок»
За командою «кидок» усі діти починають читати напівголосно текст.
За командою «засічка» — зупиняються й олівцем позначають останнє прочитане ними слово.
Цей текст таким саме чином читають ще раз. (Але не більше трьох разів!)
Під час повторного читання діти переконуються, що прочитали більший обсяг — «засічка» поставлена вже далі. Це доводить їм необхідність багаторазового читання тексту, адже з кожним разом результати покращуються.
9. Гра «Розвідники»
— Знайдіть у тексті речення з такими словами: Сокиру, сказилось, Вінніпезі, малюкам, під містком.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Закінчи речення»
- Сьогодні на уроці я вчився...
- Я дізнався...
- Мене найбільше вразило...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виразно читати оповідання (с. 52–53). Відповідати на запитання, подані у підручнику.
Немає коментарів:
Дописати коментар