четвер, 15 жовтня 2015 р.

Літературне читання 4 клас ЯК ДАВНО В УКРАЇНІ З’ЯВИВСЯ ЖОВТО-БЛАКИТНИЙ ПРАПОР?

ЯК ДАВНО В УКРАЇНІ З’ЯВИВСЯ ЖОВТО-БЛАКИТНИЙ ПРАПОР? 
Мета: закріплювати вміння учнів розрізняти жанрові ознаки творів, доводити свою думку; вчити ставити одне одному запитання, виділяти в тексті опис, пояснення, нові поняття; розвивати образне мислення, пам’ять, вміння порівнювати; вдосконалювати навички читання; виховувати шанобливе ставлення до Державних символів України. 
Хід уроку 
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 
1. Робота над скоромовкою 
Важив оранжеву моркву 
На терезах продавець. 
Фарбами пише портрети 
Та натюрморти митець. 
2. Артикуляційна зарядка 
- «Трубочка». 
Висунути широкий язик. Бокові краї язика завернути вгору. Подмухати в отриману трубочку. Виконувати у повільному темпі 10–15 разів. 
- «Годинник». 
Висунути вузький язик. Тягнутися язиком поперемінно праворуч-ліворуч. Рухати язиком з куточка рота у повільному темпі під лічбу. Виконати 10–15 разів. 
- «Конячка». 
Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10–15 разів. 
- «Грибок». 
Відкрити рот. Присмоктати язик до піднебіння. Не відриваючи язик від піднебіння, сильно відтягнути вниз нижню щелепу. Виконати 10–15 разів. На відміну від вправи «Конячка», язик не має відриватися від піднебіння. 
- «Гойдалка». 
Висунути вузький язик. Тягнутися язиком почергово спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Виконати під лічбу 10–15 разів. 
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ 
1. Гра «Хто краще?» 
Конкурс на краще виразне читання твору Т. Коломієць «Ялинка мого дитинства» (с. 54–55). 
2. Гра «Чия розповідь краща?» 
Конкурс на кращу розповідь про улюблену ялинкову іграшку. 
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ 
— Кожен урок — це частина великого шляху до знань. Щоразу ви берете щось для розумового розвитку і душі. От і сьогодні, так багато знаючи про державні символи, ви дізнаєтесь щось нове про один із них. 
Який саме — дізнаєтесь, якщо виявите кмітливість і відгадаєте загадку. 
Синьо-жовте полотнище
Гордо майорить.
Це — ознака сили й слави
Української держави. (Прапор)
— Український прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Кольори ці мають ще інше значення — «мир, багатство», бо наш народ мирний і працелюбний. Працею в поті чола здобував він славу рідній землі. Коли ж злі вороги порушували спокій на-роду-трударя, він ставав воїном. А синьо-жовтий прапор закликав до бою, перемоги.
На сьогоднішньому уроці ми дізнаємося, як описано наші символи в науково-пізнавальній статті з дитячої енциклопедії «Світ моєї України».
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Опрацювання статті з дитячої енциклопедії «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?»
1) Словникова робота. Гра «Луна».
Читання слів «луною» за вчителем
Стяг, хрест, животворний, державний символ, Верховна Рада, губернія, Київська Русь, прапор, Україна.
Губернія — основна адміністративно-територіальна одиниця колишньої Росії.
Животворний — той, який дає силу, енергію для життя, оживляє організм.
2) Робота в парах.
Читання в парах тексту «Як давно в Україні з’явився жовто-блакитний прапор?».
3) Фізкультхвилинка.
4) Перевірка первинного сприймання тексту.
Тестування
1. Цей твір за жанром є:
а) оповіданням;
б) казкою;
в) статтею.
2. Жовто-блакитне знамено — це:
а) національний символ держави;
б) емблема держави;
в) народний символ держави
3. Захопити стяг ворога означало отримати:
а) поразку;
б) перемогу;
в) перевагу.
4. Прапори виготовляють, як правило, відповідно до кольорів:
а) квітів-символів;
б) національного одягу;
в) герба.
5. Державний Прапор України має такі кольори:
а) синій та білий;
б) синій та жовтий;
в) жовтий та сірий. 
6. Верховна Рада ухвалила постанову про Державний Прапор України:
а) 28 січня 1992 року;
б) 24 серпня 1991 року;
в) 28 червня 1991 року.
Відповіді: 1в; 2а; 3б; 4в; 5б; 6а.
5) Читання тексту учнями за абзацами.
І, ІІ абзаци. Гра «Рибки»
Читання абзаців учнями мовчки.
— Яке слово було першим? Яке — останнім?
— Яке речення, що зустрічали в тексті, можна скласти з поданих слів?
Стяг
Отримати
Ворога
Захопити
Означало
Перемогу
(Захопити стяг ворога — означало отримати перемогу.)
ІІІ, ІV абзаци. Читання «ланцюжком»
— Які кольори були символічними для Київської Русі ще до прийняття християнства?
— Де пізніше зустрічаються ці кольори? (Демонстрування малюнків із зображенням козаків.)
— Відповідно до чого виготовляють прапор?
V абзац. Читання у спосіб «Незнайко»
— Приготуйтесь виправляти хором.
Прапорах (гербах)
Синє (блакитне)
З хмарами (небом)
Означає (уособлює)
Гроші (багатство)
Доброту (милосердя)
— Що символізувала крім кольору неба блакитна фарба у гербах?
— А жовта, крім сонця?
VІ абзац. Читання у спосіб «Заєць — вовк»
— Коли і де жовто-блакитний прапор став Державним символом?
— Зачитайте опис прапора.
— Доведіть, що колір прапора вибраний невипадково.
— Знайдіть у тексті синоніми до слова прапор. (Прапор, стяг, знамено)
6) Гра «Хвости». Знайдіть і дочитайте речення (запис на дошці).
- «Жовто-блакитне знамено — це...»
- «З давніх-давен стяг...»
- «Учені вважають, що...»
- «Пізніше ці кольори...»
- «Вважається, що у гербах...»
- «28 січня 1992 року...»
- «Ним став прямокутний...»
7) Розповідь учителя.
— Сьогодні Державний прапор постійно майорить на будинках Верховної Ради України, Кабінету міністрів України, місцевих рад народних депутатів; у святкові дні — на будинках міністерств і відомств, інших державних і громадських організацій, установ та закладів. 
Синьо-жовтий Державний прапор України піднімається при відкритті міжнародних конференцій, під час офіційних церемоній, при врученні міжнародних спортивних призів. Він — символ міцності й незалежності держави України. 
На початку минулого століття Мстислав Рус писав у вірші «Наш прапор»: 
Прапор Русі повіває 
Синьо-жовтий, злотом тканий, 
А на нім завіт сіяє 
Мономахом ще нам даний. 
Гей! Єднайтесь, рідні діти, 
Бо в єдності наша сила — 
Єдність може лиш злучити, 
Що незгода розлучила... 
2. Фізкультхвилинка 
3. Опрацювання статті про герб (с. 57) 
1) Гра «Рибки». 
Самостійне мовчазне читання статті учнями 
— Коли і ким було затверджено Державний Герб України? 
2) Цікаво знати! 
— Що таке герб? 
Герб — це пізнавальний знак-картинка. Герби бувають різні й свідчать про те, чим славна держава. Зараз герби зображають на прапорах, грошах, печатках.. 
Український народ має герб-тризуб. Це дуже старовинний знак. Багато століть тому запровадив його в Україні київський князь Володимир Мономах. Уважне око легко розпізнає у гербі слово воля, бо саме волю виборювали наші предки для свого народу. У складі слова «тризуб» є число три. Це число завжди вважали чарівним. Наші давні предки вважали, що тризуб (трійця) відображає триєдність сили, яка створила світ і життя у ньому: 
Вогонь — Вода — Життя 
Батько — Мати — Дитя 
Мудрість — Краса — Розум 
У християнській релігії цей знак пояснюють ще й так: Бог-Отець — Бог-Дух Святий — Бог-Син. 
ГЕРБ 
Наш герб — тризуб. 
Це воля, слава й сила. 
Наш герб — тризуб. 
Недоля нас косила, 
Та ми зросли, ми є, 
Ми завжди будем, 
Добро і пісню 
Несемо ми людям. 
Наталка Поклад 
VI. ПІДСУМОК УРОКУ 
— Які твори читали на сьогоднішньому уроці? 
— Які вони за жанром? 
— Що нового дізналися про державні символи України? 
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 
Переказувати тексти (с. 56–57). Намалювати Державний Прапор України.

Немає коментарів:

Дописати коментар