ДМИТРО ПАВЛИЧКО. НАШ ПРАПОР. НАТАЛКА ПОКЛАД. ГІМН
Мета: ознайомити учнів з віршами Дмитра Павличка «Наш прапор» та Наталки Поклад «Гімн»; удосконалювати навички виразного свідомого читання поетичних творів; розширити знання учнів про національну символіку; сприяти формуванню національної свідомості учнів; виховувати патріотизм, розуміння своєї причетності до долі України.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Встали, діточки, рівненько,
Посміхнулися усі.
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий?
Молодці!
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Мій дідусь живе в селі, в нього сиві вуса.
Я сокирою рубати в дідуся навчуся.
Я навчусь траву косити і в сарай її носити.
Дідусю бракує рук — допоможе йому внук.
2. Артикуляційна гімнастика
- «Смачне варення».
Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 10–15 разів.
- «Змійка».
Рот широко відкрити. Язик сильно висунути вперед, напружити, зробити вузьким. Вузький язик максимально висунути вперед та заховати у глиб рота. Рухати язиком у повільному темпі 10–15 разів.
- «Маляр».
Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім — нижню губу по колу. Виконати 10–15 разів, змінюючи напрям.
ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Робота в парах. Гра «Обличчям до обличчя»
Учні в парах повертаються одне до одного та переказують тексти про прапор та герб (с. 56–57).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься... (Україна).
— Україна — наша найдорожча і найрідніша земля, наша Батьківщина.
Україна — це отча земля, рідний край, де ви народилися. Широкі чарівні простори, прекрасні села й міста.
Україна — не тільки країна, це і держава. Вона має свою Конституцію, тобто правила, за якими живуть її люди — українці.
Любі діти, ми — нащадки славетного українського минулого, творці нової історії своєї держави. Тому зрозуміло, чому останнім часом ми все частіше звертаємося до витоків нашої української духовності, прагнемо стати учасниками відродження національної культури та історії. Герб, Прапор і Гімн — це три основні національні символи України, що мають давню й цікаву історію. Але сьогодні темою нашої розмови стануть прапор і гімн.
Існує легенда, що давно-давно жила колись жінка. І було у неї три сини. Росли сини чесними, сміливими, дуже любили свою матусю, готові були віддати за неї своє життя. Попідростали і вирішили піти у світ прославляти свою матір.
Вирушив у дорогу найстарший син. Мати на згадку подарувала йому золоту корону з трьома промінцями. Пішов син між люди. І за трипроменеву корону, яка зігрівала людей і вела вперед, показувала шлях до кращого життя, дали першому синові ім’я Тризуб.
Настала черга середнього сина. Йому мати в дорогу подарувала жовто-блакитний одяг. Своїми звитяжними справами прославляв він свою матір. Одержав середній син ім’я Прапор.
А там, де був наймолодший син, завжди лунала дзвінкоголоса пісня. Адже мама своєму наймолодшому синові подарувала соловейків голос. І одержав син за свій джерельний голос, величний спів ім’я Гімн.
І з того часу йдуть поруч три брати — Тризуб, Прапор, Гімн та прославляють рідну неньку.
— На сьогоднішньому уроці ви дізнаєтесь, як описані наші символи у по-езіях Дмитра Павличка і Наталки Поклад.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота над віршем Дмитра Павличка «Наш прапор»
1) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Які почуття він у вас викликав?
— Що ви уявляли, слухаючи його?
2) Робота в парах.
Підготовка до виразного читання вірша
— З якою інтонацією, у якому темпі будете читати вірш?
— Які рядки вірша виділите голосом при читанні?
3) Конкурс на краще виразне читання вірша.
4) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Що описує автор у вірші?
— Як пояснює кольори прапора?
— Зачитайте порівняння. З якою метою їх ужито?
— Зачитайте вирази, вжиті в переносному значенні.
5) Гра «Добери риму».
Блакитні — ... (житні)
Глибини — ... (лани)
Блідне — ... (рідне)
Жнива — ... (синява)
Літо — ... (жито)
Майорить — ... (блакить)
6) Цікаво знати!
— Слово «прапор» у перекладі з грецької означає «горіти, спалювати».
Скільки на землі країн, стільки і прапорів. І всі вони різні: однокольорові, багатокольорові, з візерунками, смугами, зірками, хрестами тощо. Кожний знак або символ на прапорі має своє значення. Кожний прапор має свою історію.
Як кожний вільний народ, ми, українці, маємо свій прапор. Його ще називають хоругвою, або знаменом. Історія розповідає, що ще великий князь Олег на честь перемоги над Візантією велів вивісити знамена. А князь Володимир вже водив свою бойову дружину на ворогів під хоругвами, у тому числі й синьо-жовтими.
Жовто-блакитні кольори символізували Київську Державу ще до хрещення Русі.
Прапор — державний символ,
Він є в кожної держави:
Це для всіх — ознака сили,
Це для всіх — ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
Синє — небо, жовте — жито;
Прапор свій оберігаємо,
Він — святковий, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
Ми з ним дужі і єдині,
Ми навіки вже — народом
Українським, в Україні.
2. Фізкультхвилинка
3. Опрацювання вірша Наталки Поклад «Гімн»
1) Вступна бесіда.
Коли звучить він — всі встають,
До серця руку прикладають,
І вголос, й подумки співають,
І Україну прославляють. (Гімн)
— Гімн — це урочиста головна пісня, яка уславляє Україну, є її символом державності і національної єдності.
Державним Гімном нашої Батьківщини є музична редакція пісні-гімну «Ще не вмерла України...». Слова написав у 1862 році поет, етнограф Павло Чубинський. Музику до вірша створив композитор Михайло Вербицький.
Мелодія гімну звучить під час урочистих заходів, відзначення державних свят, демонстрацій, військових парадів, ушанування переможців на міжнародних спортивних змаганнях.
2) Виразне читання вірша вчителем.
— Чи сподобався вам вірш?
— Який він за настроєм?
3) Гра «Бджілки».
Самостійне напівголосне читання вірша учнями. Підготовка до виразного читання вірша
— У якому темпі, з якою інтонацією читатимете вірш?
— Знайдіть рядки, які слід виділити під час читання.
4) Конкурс на краще виразне читання вірша.
5) Аналіз змісту вірша.
— Що автор говорить про слова гімну? про мелодію?
— Якими словами підкреслює, що гімн об’єднує український народ?
— До чого закликають слова гімну?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Розмову про Україну та про її символи можна вести без кінця-краю, бо така багата і щедра наша земля, така славна її історія. Хочу, щоб кожен із вас запам’ятав те, про що ми говорили сьогодні. Любіть свою землю, вивчайте, знайте і поважайте її символи, не давайте нікому скривдити її. Отож, будьте патріотами, шануйте святині своєї держави, пам’ятайте, що за право мати власні символи — герб, прапор, гімн — наш народ заплатив мільйонами людських життів, відданих «за Україну, за її волю, за честь і славу, за народ».
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити напам’ять вірш Дмитра Павличка «Наш прапор» (с. 58).
Немає коментарів:
Дописати коментар