середа, 14 жовтня 2015 р.

Українська мова 4 клас ФОРМИ ДАВАЛЬНОГО І МІСЦЕВОГО ВІДМІНКІВ ОДНИНИ ПРИКМЕТНИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ

ФОРМИ ДАВАЛЬНОГО І МІСЦЕВОГО ВІДМІНКІВ ОДНИНИ ПРИКМЕТНИКІВ ЖІНОЧОГО РОДУ 
Мета: вчити учнів утворювати форми давального і місцевого відмінків прикметників в однині жіночого роду, розрізняти їх, правильно вимовляти й писати; закріплювати навички визначати відмінок прикметників; розвивати мовленнєві вміння; виховувати організованість. 
Хід уроку 
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 201 (3), с. 102–103) 
Фронтальна перевірка. 
2. Каліграфічна хвилинка 
— Запишіть каліграфічно. 
Закрутилися сніжинки, 
як веселі комашинки, 
наче зграї білих мух, 
як м’який холодний пух. 
— Підкресліть порівняння разом зі словами, до яких вони належать. 
3. Вибіркове списування 
— Прочитайте текст. 
— Що цікавого ви дізналися? 
— Випишіть сполучення прикметника з іменником, визначте їх відмінок і рід. 
ХОЛОД 
Був такий холод, що навіть звірі й пташки не знали, як його перебути. Малі білочки, що жили в дуплі старої ялини, безупинно терли одна одній носики, щоб зігрітись, а кролі згорнулися в клубочок у своїх норах і не наважувалися навіть носа вистромити надвір. Тільки великі рогаті сови — єдині серед лісових мешканців, були, здавалося, задоволені. Пір’я на них геть задерев’яніло від інею, проте їм до цього було зовсім байдуже: вони тільки лупили свої великі жовті очі й перегукувалися одна з одною через увесь ліс. 
4. Словниковий диктант 
— Запишіть слова, виправляючи помилки. 
Восини, горезонт, телифон, що тижня, всиредині, окиан, ширенга, в зимку, інженер, кілометер, транвай, фартук, цимент. 
Взаємоперевірка робіт. 
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 
— Сьогодні на уроці ми поспостерігаємо за формами прикметників жіночого роду однини в давальному і місцевому відмінках, з’ясуємо, чи залежать закінчення прикметників у цих відмінках від кінцевого приголосного основи. 
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 
1. Колективне виконання вправи 202 (с. 103) 
— Поставте і запишіть словосполучення у давальному і місцевому відмінках. 
— Позначте закінчення і порівняйте їх. 
— Як вимовляється кінцевий приголосний основи прикметників у називному, давальному, місцевому відмінках однини?
2. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 103)
3. Первинне закріплення
— Спишіть речення, вставляючи пропущені закінчення.
— Визначте відмінок прикметників.
Голодн... курці просо сниться.
Всюди добре, а в рідн... хаті найкраще.
Кохан... матусі я квіти дарую, співаю найкращі пісні.
В музичн... школі виступали юні таланти.
На харківськ... бисквітн... фабриці виготовляють смачне печиво.
— Як розрізнити форми давального і місцевого відмінків однини прикметників жіночого роду? (За наявністю прийменників у місцевому відмінку та їх відсутністю у давальному відмінку.)
4. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Тренувальна вправа 204 (с. 104)
- Читання тексту учнями і визначення його типу.
— Яку роль відіграють прикметники у тексті?
- Усне виконання другого завдання до вправи.
2. Гра «Галявина загадок»
— Відгадайте загадки і знайдіть у них прикметники жіночого роду однини в місцевому відмінку.
В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі. (Морква)
У білій одежині,
В хустині зелененькій
Сумує край стежини
Тонесенька Оленка. (Берізка)
Розумний Іванко
В дерев’яній сорочці –
Де носом поведе,
Там і слід покладе. (Олівець)
У зеленім кожушку,
В костяній сорочечці.
Я росту собі в ліску,
Всім зірвати хочеться. (Горіх)
Маленький хлопчина
У сірій свитині
По дворах стрибає,
Крихти збирає. (Горобець)
3. Розвиток зв’язного мовлення
1) Бесіда.
— Як ви розумієте прислів’я?
Від гарного слова і лід розмерзається.
(Коли ми чуємо добре слово, на душі стає світліше. Навіть коли людині сумно, гарне слово поліпшує настрій людини.)
— Коли особливо необхідно принести людині радість? (У день народження! У Новий рік. У свята.) 
— У святкові дні ми поздоровляємо одне одного і вимовляємо добрі слова. Втім, ми знаємо, наше мовлення може бути як усним, так і писемним.
— Де ж використовується письмова привітальна промова? (У вітальному листі. У вітальній листівці. У вітальній телеграмі.)
— Яке свято наближається?
— Що ви знаєте про новорічне свято?
— Що є символом Нового року? (Ялинка)
— Сьогодні ми навчимося підписувати вітальну листівку.
2) Цікаво знати!
— Відома дата, коли з’явилася перша листівка,— 7 жовтня 1775 року. Виникнення вітальних листів пов’язують з цією датою і надзвичайною історією.
У німецькому місті Ольденбург книгопродавець на ім’я Шварц розсердився на свого друга. Але оскільки він був вихованою, ввічливою людиною і не міг сказати другу в очі те, що найбільше хотілося, він ухвалив інше рішення. На білому аркуші картону Шварц намалював один з малюнків книги, яка мала у той час великий успіх. На малюнку головного героя чорт волочив у пекло, саме цього бажав своєму другу книгопродавець. Його друг розвеселився і всім показував це забавне послання. До книжкового магазину Шварца почало приходити багато покупців, щоб придбати таку картинку, адже у кожного був хтось, кому хотілося досадити, та ще так, щоб не підписувати свого імені. Поштові службовці довго не сприймали серйозно цю новинку і багато років ставилися до неї як до порожньої забавки. Але вони помилялися відносно майбутнього листівки. Успіх її був величезний, і сьогодні життя без неї було б позбавлене багатьох фарб. Час змінив її і змінив її призначення, сьогодні її мета — не досадити, а принести задоволення.
3) Ознайомлення зі структурою підписання листівки.
Звертання (іменник у кличній формі)
Поздоровлення зі святом
Побажання
Підпис
4) Самостійна робота учнів.
— Складіть новорічне привітання своїм друзям, рідним, використавши слова з довідки.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що нового дізналися на уроці?
— Як визначити відмінок прикметника?
— Яке закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини?
— У вас на столах лежать новорічні кульки. Вони означають ваш настрій після уроку. Оберіть відповідну.
Синя кулька. Я СОБОЮ ЗАДОВОЛЕНИЙ
Жовта кулька. Я ЗАСМУЧЕНИЙ
Зелена кулька. СЕРЕДИНКА
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 203, с. 103–104; правило (с. 103). 

Немає коментарів:

Дописати коментар