УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. КОЗАЦЬКОМУ РОДУ НЕМА ПЕРЕВОДУ
Мета: вдосконалювати навички виразного читання; закріплювати знання про минуле українського козацтва; розвивати зв’язне мовлення, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати повагу до козаків, інтерес до читання.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
Робота над скоромовкою
Гра «Дощик»
Діти читають хором.
- Накрапає дощ (тихо).
- Дощ пускається сильніше (голосніше).
- Злива (голосно).
- Дощ слабшає (тихіше).
- Дощ припинився (читання припиняється).
Стигле ґроно винограду
Ганна принесла із саду.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про українських козаків.
Славна добрими і героїчними традиціями Українська земля. Її сини — запорозькі козаки — навіки увійшли до скарбниці пам’яті українського народу. Ми, її нащадки, маємо свято шанувати і примножувати козацьку славу. 14 жовтня відзначається свято Покрови Пресвятої Богородиці, яке у давнину було найбільшим святом для козаків. Цього дня у них відбувалися вибори нового отамана. Наші лицарі вірили, що свята Покрова охороняє їх, а Пресвяту Богородицю вважали своєю заступницею і покровителькою. Козаки настільки вірили в силу Покрови Пресвятої Богородиці і настільки щиро й урочисто відзначали свято Покрови, що впродовж століть в Україні воно набуло ще й козацького змісту та отримало другу назву — Козацька Покрова.
Наш народ завжди пам’ятатиме цю героїчну сторінку української історії, а хлопці наслідуватимуть козаків.
Готуючись до сьогоднішнього уроку, ми дізналися про життя козаків. Узагальнемо і перевіримо наші знання.
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Гра «Асоціативний кущ»
— Доберіть слова, пов’язані зі словом козак. (Кінь, чайка, оселедець, шабля, захист, воля, січ, вільний, сміливий, мужній, тощо.)
2. Гра «Доповни прислів’я»
- Той не козак,... (що боїться собак).
- Козак — наче... (орел).
- Козак вкраїнську любить мову, додержить завжди... (свого слова).
- Україна — це козацька... (мати).
- Ми з такого роду, що... (любим свободу).
- Козак не боїться... (ні тучі, ні грому).
- Козак усім народам друг, міцний у нього... (дух).
- Козак — слабому... (захисник).
- Хто в роботі, той і в... (турботі).
3. Вікторина «З якого твору уривок?»
«Тисячам грабіжників пощастило сховатись у величезній печері». (Легенда «Тисячоголова печера на Чатир-Дазі»)
«“Негоже запорожцям від смерті очі ховати”,— помітив це курінний отаман батько Вернидуб». (Казка «Козацький рід»)
«Королевич знов попросив допомогти. Гетьман погодився, але поставив перед королевичем вимогу — визнати владу козацького гетьмана над усією Україною». (За В. Антоновичем «Петро Конашевич-Сагайдачний»)
«Прокинулись тоді їхні замордовані душі й мерщій давай розбивати на собі кайдани». (А. Кащенко «Про гетьмана Івана Сулиму»)
«Запорозьку піхоту вважали найкращою в Європі. Вона героїчно, майстерно билась з ворогами на суходолі, шикуючись, як правило, у три шеренги». («Як козаки воювали»)
»Лине гомін, лине гомін по степу німому». (З народного. «Максим козак Залізняк»)
«Гетьман підписав із запорожцями угоду. Він склав бажану присягу. Козаки приймали її в церкві села Будищі». (І. Борщак, Р. Мартель «Іван Мазепа»)
4. Фізкультхвилинка
5. Конкурс знавців козацьких традицій
- Як називались козацькі кораблі? (Чайки).
- З чого вони виготовлялися? (З липи, верби, дуба)
- Що означає слово козак? (Вільна людина)
- Як називалося бойове укріплення козаків? (Запорозька Січ)
- Скільки козаків вміщувала одна чайка? (50–70)
- Який зовнішній вигляд був у кожного козака? (Голили бороду, голову, мали вуса та чуб-оселедець, який накручували собі на вухо.)
V. ПІДСУМОК УРОКУ
— Повернемось до наших завдань на уроці. Чи виконали ми їх?
— Що вам сподобалося на уроці?
— Бажаю, щоб у вашому серці поселилися козацькі розум, відвага, сила, доброта, братерство, які б допомагали вам вирости гідними нашої славної України.
За шляхами, за дорогами,
За Дніпровськими порогами,
За лісами за високими
Наші прадіди жили.
Мали Січ козацьку сильну,
Цінували волю вільну,
Й Україну свою рідну,
Як зіницю, берегли.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
— Наступний урок позакласного читання ми проведемо за темою «Без верби й калини нема України». (Українські казки та легенди про вербу і калину).
Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.
Немає коментарів:
Дописати коментар