Фізична культура — складова загальної
культури суспільства, що спрямована на зміцнення здоров’я, розвиток фізичних,
інтелектуальних і морально-вольових якостей людини з метою всебічного гармонійного
розвитку її особистості; це сукупність матеріальних і духовних цінностей, що
накопичені суспільством з цією метою.
Фізична культура — це єдність практичної
та психічної діяльності, під час якої людина взаємопов’язана з суспільним і
природним середовищем. Чим різноманітнішими будуть ці зв’язки, тим різнобічнішим
буде розвиток людини, вищим її культурний рівень, і, як результат,
універсальніші її зв’язки із середовищем.
У своїй основі фізична культура, як і кожна з видів
культури, має духовну і матеріальну форми вираження.
Її духовна форма прояву
виявляється у зростанні загального інтелекту людини, у зміні її
психоемоційного стану, розумових здібностей, у надбанні науково-теоретичних
знань у галузі фізичної культури та спорту, інших гуманітарних та біологічних
наук (психології, педагогіки, соціальної психології, анатомії, фізіології,
гігієни, біомеханіки) та в їх раціональному використанні у повсякденному житті.
Матеріальна форма прояву фізичної
культури — це розвиток фізичних якостей людини, зміни
структурно-функціональних параметрів людського організму в цілому та його
окремих систем і органів, а також функціональний зв’язок між ними.
Ступінь розвитку як духовної, так і
матеріальної форм прояву фізичної культури залежить від рівня розвитку
суспільства (соціального, політичного, економічного, наукового, духовного), а
також наявності та стану матеріальної бази (стадіонів, басейнів, спортивних
кортів і майданчиків, зал, палаців, спортивних приладів та інвентарю,
спортивної форми тощо).
Поняття «фізична вправа» пов’язане з
уявленням про рух, рухові дії, рухову діяльність.
Рух — це моторна функція організму, що
виражається в зміні положень тіла або його частини.
Рухова дія — це цілеспрямована низка рухів для
розв’язання конкретного завдання. Поєднання певних рухових дій дає можливість
здійснювати цілісну рухову діяльність.
Фізичні вправи — це основний засіб фізичного виховання,
тобто рухові дії, що дібрано для розв’язання завдань фізичного виховання. Наприклад,
ходьба лише тоді набуває значення адекватного засобу фізичного виховання, коли
вона має раціональні форми та коли її вплив на організм забезпечуватиме
виховання фізичних якостей. За допомогою фізичних вправ формують рухові вміння,
розвивають фізичні якості та функціональні можливості організму.
Найбільша питома вага у розв’язанні завдань фізичного
виховання припадає на фізичні вправи. Це зумовлено тим, що фізичні вправи:
• як системи рухів виражають думки та емоції людини, її ставлення
до навколишнього середовища;
• є одним зі способів передавання суспільно-історичного
досвіду в галузі фізичного виховання;
• впливають не лише на морфо-функціональний стан організму,
але й на особистість, яка їх виконує;
• можуть задовольнити природну потребу людини в рухах.
У психологічному аспекті фізичні вправи — це довільні рухи,
що виконують свідомо, вони спрямовані на досягнення конкретного результату
(ефекту) відповідно до конкретних завдань фізичного виховання. Виконання
фізичних вправ тісно пов’язане з активною розумовою діяльністю, визначенням
способу дії, оцінюванням умов дії та керуванням рухами, вольовими зусиллями,
емоціями та іншими психологічними процесами.
У
фізіологічному сенсі фізичні вправи характеризують перехід організму на підвищений
рівень функціональної активності порівняно зі станом спокою. Діапазон цього
переходу залежить від особливостей вправи і може бути значним. Легенева
вентиляція може зростати більше ніж у ЗО разів, споживання кисню — більше ніж
у 20 разів, хвилинний об’єм крові — більше ніж у 10 разів.
Немає коментарів:
Дописати коментар