Трудове навчання 1 клас
Тема. Екскурсія до
кабінету обслуговуючої праці
Мета: ознайомити учнів
з творчою діяльністю дівчаток на уроках трудового навчання з обладнанням майстерень обслуговуючої праці;
розвивати уважність, інтерес до творчої діяльності, працьовитість,
акуратність, наполегливість при виконанні технологічних операцій; виховувати
шанобливе ставлення до праці.
Обладнання:
швацька машина з ножним приводом у розкритому вигляді;
виставка фартухів, виготовлених ученицями середніх класів; виставка м'яких
іграшок та виробів ручної вишивки.
1
Привітання
Стали, діти, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій
на урок взяли
Й
працювати почали.
2
Перевірка готовності до уроку
3
Упорядкування робочих місць
II. Робота
над новим матеріалом 1
Оголошення теми та мети уроку
—
Сьогодні ми вирушаємо на екскурсію до кабінету обслуговуючої праці, де
будуть навчатися дівчата після четвертого класу. Розглянемо обладнання
кабінету, дитячі вироби, виставку м’яких іграшок.
Слід пам’ятати, що
екскурсія — це такий самий урок, як і класні заняття, тому під час екскурсії
необхідно виконувати деякі вимоги, як і на уроці трудового навчання:
•
уважно слухати, організовано ставити запитання, не розмовляти,
дотримуватися дисципліни;
•
не можна порушувати порядок, дисципліну і дорогою на екскурсію;
•
у майстерні обслуговуючої праці триматися всім разом, переходити від
одного робочого місця до іншого спокійно, без метушні
і не штовхаючись, ставати так, щоб
усім було видно.
Діти
з учителем вирушають до кабінету обслуговуючої праці. За можливості займають
робочі місця.
—
Які прислів’я про працю ви знаєте?
•
Бджола мала, а й та працює.
•
Землю сонце прикрашає, а людину — праця.
•
Праця годує, а лінь марнує.
Учень читає
вірш.
ЧИМ ПАХНУТЬ РЕМЕСЛА
Мають ремесла свої аромати:
Тістом в пекарні пахне, малята.
Мимо столярні пройдете зрана —
Гостро запахне стружка духмяна.
Лаком і фарбою пахне маляр,
Цеглою — муляр, замазкою — скляр.
Куртка шоферська пахне бензином,
Одяг робочий — мастилом машинним.
Пахне кондитер мускатами, тминами.
Лікар — аптекою і вітамінами.
А хлібороби, що ходять за плугом,
Пахнуть чорноземом, полем і лугом.
Морем і рибою пахне рибак...
Тільки неробство не пахне ніяк.
Ледар пахтиться духами старанно,
Та пахне він, діти,
Усе ж препогано.
Джанні Родарі
—
Кожна професія почесна та шанована. Коли ви станете дорослими, кожен з вас
обере професію, яка йому подобається. А може хтось уже вирішив, ким буде? (Відповіді дітей)
—
Сьогодні ми з вами в кабінеті, де
навчаються дівчатка. Роздивіться навколо. Що ви бачите? (Діти
перелічують. Учитель розповідає про прилади та інструменти, які знаходяться у
кабінеті.)
— Відгадайте загадку.
•
Хто одежу шиє всім,
І дорослим і малим,
Дружить з голкою й тканиною,
Строчить
швейною машиною? (Швачка)
—
Що робить швачка?
—
На уроках праці дівчата навчаються шити. Розгляньте виставку їх виробів. (На стендах — фартушки, плаття, сорочки,
хустинки.)
—
А зараз ми подивимося мультфільм про крота, який схотів пошити собі штани з
великими кишенями. Навіщо? Зараз дізнаємося! А ще побачимо, який великий шлях
долає така рослина, як льон, щоб стати тканиною.
—
А чи знаєте ви, коли з’явився телевізор?
Щоб ви могли дивитися
телевізор, у світі повинно було статися багато винаходів.
З 1817 по 1923 pp. багато
вчених працювали над ідеєю його створення. Це були: шведський хімік И.
Берцеліус, американський винахідник Г. Керрі, англієць Бєрд, американець
Дженкінс, росіянин В. Зворикін. Безліч науковців й зараз працюють над
удосконаленням зображення, яскравості кольорів тощо.
Спочатку був створений
телевізор з чорно-білим зображенням. Та вже після 1945 р. з’явились і кольорові
передачі.
У нашій країні перші
телевізори з’явилися в 1932 р. Були вони без звуку, а розмір екрану не
перевищував розмірів сірникової коробки. Але вже через рік з’явився звук. Та
люди побачили телевізори лише в 1940 р. Для того щоб видно було зображення,
перед екраном ставилася збільшувальна лінза. Перші телевізійні кадри можна було
побачити за допомогою радіоприймача, а показували вони людину, яка сідає на
стілець.
А яким стане телевізор у
майбутньому? Вчені доводять, що він керуватиме всіма побутовими приладами:
пилососом, пральною машиною, плитою тощо. Зображення телевізор матиме не лише
кольорове, але й об’ємне. Коли ж показуватимуть якість речі, ми зможемо
відчувати їх на дотик і на смак. Уявляєте? Дивишся рекламу твоєї улюбленої
шоколадки — і відчуваєш її смак!
Увага!
Категорично забороняється
просиджувати цілими днями біля телевізора!
Дитина вашого віку повинна
дивитися телепередачі не більше 1 години на день, з обов’язковою перервою.
—
Чи сподобався вам мультфільм?
—
Тепер ви знаєте, скільки операцій потрібно виконати, щоб
з рослини на лузі, де росте льон,
отримати тканину.
Все у лиски вже в порядку.
Вийшла лиска на зарядку.
Лапки вгору, лапки вниз,
Подивилась вона скрізь.
І на місці пострибала,
Й присідала, і вставала.
Головою покрутила,
Вітрячка вона зробила,
Потім
лапки опустила І взялась собі за діло.
—
Подивіться на виставку робіт. (На
стенді — вироби, які пошили дівчата.)
—
Які ж майстрині-дівчата!
—
Ви ще маленькі і шити не вмієте, але ми працюємо з папером і можемо
зробити аплікацію. Підійдіть до столу, роздивіться фартушок з паперу. Спробуйте
прикрасити його.
—
Як це можна зробити? (Відповіді
дітей.)
—
Зараз ми позмагаємося. Група хлопчиків працюватиме над фартушком жовтого
кольору, а група дівчат — над фартушком блакитного кольору. (На столах — аркуші ватману з наклеєним фартушком та
заготовки квітів, листочків, зірочок, кульок тощо.)
—
Спочатку придумайте візерунок, розташуйте його на фартушку, а потім
приклейте.
— Молодці, ви добре
впоралися! Все встигли. Я гадаю, що якби цей фартушок побачили ваші матусі,
вони б були задоволені.
—
Де проходив наш урок?
—
Як треба поводитися на екскурсії?
—
Про що дізналися у кабінеті обслуговуючої праці?
—
Що роблять швачки?
— Ким хочете бути ви?
ЯК ЛЮДИ ШИЛИ В ДАВНИНУ?
Шиття — це скріплення
одного шматка тканини з іншим за допомогою нитки та голки. До винайдення голки
тканину просто обгортали навколо тіла, утворюючи одяг.
У Стародавньому Єгипті люди
не тільки користувалися голками та нитками, але й вміли вишивати. А понад 3
тисячі років тому індуси вже знали, як різати тканину, розкроювати її, зшивати
з неї одяг. Ранньої осені всі дерева одягають осінній наряд. Розгляньте малюнки
та розгадайте кросворд.
1
|
Г
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
І
|
|
|
|
|
|||
3
|
|
Л
|
|
|
|
|
|
||
|
4
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
5
|
ч
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6
|
к
|
|
|
|
|
|
|
|
7
|
|
А
|
|
|
|
|
|
|
1.
Зріст у неї, як в ліщини,
А плоди, немов в калини.
Взимку пташечок годує,
Ягідками їх частує. (Горобина)
2.
Чорно-біла одежина,
Зверху — листяна хустина.
Як весна — дарує сік, —
П’ємо радо цілий рік. (Берізка)
3.
Мов зелений їжачок,
Має безліч голочок.
Поспішає до оселі
В новорічні дні веселі. (Ялинка)
4.
Боягузка у гайочку Заховалась за
дубочки.
Не лякав ніхто панянку,
Та тремтить безперестанку. (Осика)
5.
В жовто-біле платтячко вбереться,
Аромат духмяний ллється.
А
потім вкрита чисто З чорних ягідок намисто. (Черемха)
6.
Стовбур рівний, як колона,
А листочки, як корона.
Влітку листячко зелене,
А як осінь — то червлене. (Клен)
7.
Що за диво? На гіллі їжачки ростуть
малі. (Каштан)
Немає коментарів:
Дописати коментар