понеділок, 13 травня 2013 р.

Етика 1 клас Тема. Вчинок — це реальна дія. Наміри і недостойні вчинки. Що допомагає уникати помилок, негативних наслідків вчинків?


Етика 1 клас

Тема. Вчинок — це реальна дія. Наміри і недостойні вчинки. Що допомагає уникати помилок, негативних наслідків вчинків?
Мета: ознайомити учнів із поняттям «вчинок» як реальна дія; вчи­ти учнів аналізувати запропоновані ситуації, характеризувати достойні і недостойні вчинки, передбачати наслідки своїх вчинків; дати поняття «можна» та «не можна»; розвивати вміння контролювати і аналізувати свої та чужі вчинки, зробити їх усвідомленими; виховувати бажання здійснювати достойні вчинки, повагу до людей.
Обладнання: сюжетні малюнки, пам’ятка, чарівна паличка.
ХІД УРОКУ
I.   Організація класу. Мотивація навчальної діяльності
Сказав мудрець:
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
(Л. Забашта)
   Нехай цей віршик стане девізом нашого уроку.
II.    Повідомлення теми і мети уроку
   Сьогодні ми поговоримо про те, що таке вчинок і його наслідки, які бувають вчинки, навчимося їм давати оцінку.
III.          Вивчення нового матеріалу
1.  Формування поняття «вчинок».
  Люди існують на Землі разом. Тому весь час між ними виникають різні стосунки. Лівіть собі, що б почалося, якби кожен робив тільки те. Що йому подобається. Тому за багато років існування люди намагалися впорядкувати свої стосунки, жити так, щоб усім було добре. Так на Землі з’явилося поняття справедливість, добро тощо. Завдяки цим поняттям ми маємо змогу оцінити дії людей, їхні стосунки. Стосунки між людьми можна регулювати за допомогою законів. Це дуже важливі документи, які є спільними для людей, які живуть в якійсь певній країні. За їх невиконання людину можуть покарати. А є інші правила. Вони спільні для людей всієї Землі. За їх порушення не можна понести покарання, але кожна людина намагається жити за цими правилами. Як, на вашу думку, що це за правила?
Людина починається з добра...
Справжня людина, за глибоким переконанням нашого народу, — це людина добра, мудра, щира і сердечна, щедра і світла, яка вміє любити і співчувати, захистити і приголубити, поважати і порадити, людина з добрим серцем і світлою душею. Милосердя, доброта. Ще з давньо­руських часів благодійність була в традиціях нашого народу. Цілком при­родним і закономірним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість і немічність, порятувати хворого або каліку, захистити скривдженого.
Кажімо більше добрих слів Знайомим, друзям, коханим.
Нехай комусь тепліше стане Від зливи наших почуттів.
   Що ж таке вчинок?
    Вчинок — це реальна дія людини. У житті людина робить різні справи: добрі і не зовсім добрі, погані і просто жахливі. Зазвичай вона бажає іншим добра, але інколи вчинки людини бувають недостойними її поведінки.
2.   Обговорення оповідання В. О. Сухомлинського «Образливе слово».
   Добре слово і добрий вчинок завжди підтримають і допоможуть, навіть можуть вилікувати. А погане слово може краяти серце все життя. Послухайте, як це буває.
ОБРАЗЛИВЕ СЛОВО
Одного разу Син розсердився на свою Матір і сказав їй грубе, образ­ливе слово. Заплакала Матір. Схаменувся Син, жаль йому стало Матері. Не спав цілу ніч, не дає йому спокою совість: адже він образив Матір.
Йшли роки. Син став дорослою людиною. Прийшов час їхати в да­лекий край. Поклонився Син Матері і говорить:
   Простіть мене, Мамо, за образливе слово.
   Прощаю, — відповіла Мати і зітхнула.
   Забудьте, Мамо, про те, що я сказав образливе слово.
Задумалась Матір, засумувала. На її очах з’явилися сльози. Говорить
вона Сину:
    Хочу забути, але не можу. Рана від занози заживає і сліду не зали­шає. А рана від слова заживає, але залишає глибокий слід.
Бесіда за змістом оповідання.
   Що ви можете сказати про вчинок сина?
  Чи зрозумів він свою помилку?
     Завжди людина повинна залишатися людиною. Що ж означає — бути людиною? Спробуйте відповісти на це питання.
      Вмінню бути людиною навчають слова «можна» і «не можна». З’ясуємо, що можна робити, щоб стати людиною і залишитися нею назавжди. (Відповіді дітей учитель записує на дошці.)
     А для того, щоб з’ясувати, що не можна робити, я прочитаю ці записи, а ви замінюйте їх протилежними.
    Але головне — не визнавати «можна» і «не можна», а дотримува­тись цих правил кожного дня, контролювати себе кожної миті. А як, на вашу думку, чи складно бути людиною кожного дня?
3.  Ознайомлення із пам’яткою.
Пам’ятка добрих і корисних справ
   Завжди дотримуйся свого слова.
   Перед виконанням справи подумай.
   Не будь самовпевненим.
   Не лінуйся.
   Виконуй справу із задоволенням.
   Ніколи не вимагай винагороди.
   Виконуй все вчасно.
   Допомагай людям сам, не чекай, доки тебе проситимуть.
   Завжди виконуй тільки добрі справи, за які ніколи не червоніти­меш.
     Мабуть, добре буде, коли всі виконуватимуть наші правила, тоді не буде проступків, а залишаться лише добрі справи та гарні вчинки.
4.  Обговорення проблемних ситуацій.
Ситуація 1
Вітя приніс до школи альбом із марками. Діти розглядали їх. Раптом підбіг Максим і, схопивши альбом, побіг.
  Що ви можете сказати про вчинок Максима?
  Яку дасте йому пораду?
Ситуація 2
Йдучи по сходах, Вітя штовхнув Оленку. Оленка впала і заплакала тому, що їй було боляче. Вітя обізвав її плаксою.
  Що ви можете сказати про Вітю, його вчинок?
Ситуація З
Бесіда за малюнком «Вмій відповідати за вчинок» (у кожного на парті).
Розгляньте малюнок.
Завдання
«Хто їв варення?» — запитує мама у синів. Судячи із ситуації, здо­гадатися, звичайно, неважко. А яка ваша відповідь?
Ситуація 4
Бесіда за малюнком «Вчись відповідати за вчинок» (у кожного на парті).
   Розгляньте малюнки. Що ви можете сказати про хлопчика?
   Чи вміє він відповідати за свої вчинки?
Ситуація 5
      Діти, перед вами два портрети одного і того ж самого хлопчика. Який вам більше подобається? Чому?
(На одному — похмурий, злий, сердитий хлопчик, який в будь-яку хвилину готовий вступити в бійку. На другому — він веселий, з посмішкою.)
  Який із цих хлопчиків буде робити достойні для людини вчинки?
5.  Гра «Добрі чарівники».
      А зараз я пропоную вам стати добрими чарівниками. У мене є ча­рівна паличка. Кожен із вас буде передавати паличку іншому і називати тільки хороші вчинки дітей класу або ваших друзів. (Діти беруть паличку і називають хороший вчинок свого однокласника, друга, знайомого...)
       Бачите, як багато в нас гарного, доброго. Намагатимемось і на­далі берегти і примножувати ці добрі вчинки. Щоб ваші обличчя були завжди радісні від того, що ви зробили доброго, а на обличчі ніколи не зникала усмішка.
6.  Гра «Добрі і погані вчинки».
      Зараз я запропоную запитання, а ви, якщо так вчинить добра лю­дина, плеснете в долоні, а якщо так може вчинити невихована людина, то залишитеся сидіти спокійно.
   Допомагати мамі мити посуд.
    Робити комусь зле, якщо він цього не бачить.
    Не вмиватися.
    Берегти рідну природу та охороняти її.
    Шанувати працю інших людей.
    Галасувати, коли хтось відпочиває.
    Бути виховано, стриманою дитиною.
    Обманювати, хвалитися.
    Насміхатися з чужого горя.
   Добре вчитися, багато читати.
    Не слухати батьків.
   Допомагати друзям у біді.
   Ділитися тим, що є в тебе.
    Ображати інших.
    Захищати слабкого.
    Спати на уроках.
   Красти.
   Любити своїх батьків.
   Ображати тварин.
   Сваритися.
              Молодці! Ви дійсно виростете хорошими людьми, а ваші вчинки будуть завжди достойними.
IV.   Підсумок уроку
               Сьогодні йшла мова про справжню людську красу. Ми намага­лись розібратись у людських вчинках. Тепер уже знаємо про це дещо більше.
Закінчуючи урок, хочу побажати вам стати красивими людьми, не­хай промениться доброта у ваших очах, а із серця струменить співчуття, милосердя, повага до людей. Нехай ваші вчинки і ваше ставлення до людей завжди викликають у них позитивне, добре, шанобливе ставлення до вас.

Немає коментарів:

Дописати коментар