Уроки етики в 1 класі
Висока культура
поведінки потрібна людині не менше, ніж майстерне володіння основами наук,
професією.
Одним із основних
завдань сучасної школи є формування у дітей загальнолюдських духовних
цінностей та орієнтирів. Серед них — доброта, любов до ближніх, повага до
навколишніх.
Мета
уроку
Основною метою курсу
«Етика» у початкових класах є створення умов для формування моральних цінностей
та орієнтирів особистості, моральної культури і культури поведінки молодшого
школяра.
Завдання
вивчення
етики
в початковій школі:
•
розширювати, поглиблювати, систематизувати знання
дітей про моральні норми і правила культурної поведінки;
•
поглиблювати знання учнів про людину та моральні
взаємини в суспільстві, основні моральні норми, цінності українського
суспільства та людства, правила етикету і культури поведінки;
•
формувати практичні вміння і навички культурної
поведінки, дбайливого ставлення до оточуючих та природи;
•
розвивати вміння справедливо оцінювати свої та чужі
вчинки;
•
узагальнювати і накопичувати досвід моральної
поведінки;
•
формувати позитивне ставлення й мотивацію до
застосування моделей поведінки, орієнтованих на моральні цінності українського
суспільства та людства в цілому;
•
стимулювати пізнавальний інтерес учнів до етичного
знання, до основ моральної культури.
Структура
та зміст програми
Програмою
передбачене вивчення курсу «Етика» в 1—4 класах загальноосвітніх навчальних
закладів.
Програма побудована
за концентричним принципом, що дасть змогу не тільки зберегти наступність і
послідовність вивчення тем від 1 до
4
класу, а й найповніше реалізувати між предметні
зв’язки з уроками мови, читання, основ здоров’я, громадянської освіти,
природознавства тощо.
Курс етики в
початкових класах розроблений відповідно до чинної програми з «Етики» у 5—6
класах і є пропедевтичним етапом до вивчення етики в середній та старшій ланці.
Він структурований за такими тематичними блоками-розділами:
Вступ.
I.
Не одяг красить людину, а добрі діла.
II.
Дослухайся до голосу серця.
III.
У людини все має бути прекрасним.
Вступ має на меті
ознайомлення учнів з предметом «Етика»: у 1 класі — не називаючи термінів,
спираючись на власний досвід дітей; у 2—3 класах — знайомлячи з термінами; у 4
класі — розкриваючи поняття етики як науки. У 3 і 4 класах розділ розширений
темами «Національні традиції етикету» та «Народні традиції етикету», метою яких
є розширення та узагальнення досвіду дітей про національний етикет, етикет
різних народів, виховання поваги до традицій, обрядів, звичаїв різних народів,
розвиток уміння жити в мирі і злагоді з людьми різних національностей.
I
розділ «Не одяг красить людину, а добрі діла» має на
меті визначити, що керує людиною в її вчинках та поведінці. Так, у 1 класі
акцент робиться на розрізненні понять «добре» і «погано», «добрі та погані
вчинки». У 2 класі визначається та окреслюється суть категорій «добро і зло»,
«ласка», «жорстокість», «байдужість». У 3 класі тема «Людина починається з
добра» знайомить із «золотим» правилом моралі, духовними коренями добра. Тема
«Який вчинок має назву подвигу» передбачає не тільки аналіз життєвих ситуацій,
а й визначення моральних якостей людей, які здійснили подвиг, розуміння того,
що в житті кожної людини є місце подвигу. У 4 класі розкриваються поняття
«добро і доброчинність», «моральність та аморальність», «саморегуляція».
II
розділ «Дослухайся до голосу серця» має на меті
визначити, які правила визначають гармонію людини із собою та іншими людьми, і
навчати користуватися цими правилами. У 1 класі ці правила узагальнюються на
основі життєвого досвіду дітей. У 2—4 класах ці знання поглиблюються. На їх
основі формуються вміння і навички співіснування в колективі та в сім’ї.
III
розділ «У людини все має бути прекрасним» у 1 класі
передбачає не тільки знайомство з основними правилами культурної поведінки,
мовного етикету, санітарно-гігієнічних вимог, а й проведення практичних занять.
У 2, 3 і 4 класі ці знання поглиблюються, а на їх основі формуються вміння і
навички поведінки. У 3 і 4 класах проводиться вивчення тем «Етикет особливих
випадків», «Доречність одягу», що дає змогу вчити культурі поведінки та
зовнішнього вигляду в різних ситуаціях.
Тема «Секрети
ввічливої людини» є підсумковою. Вона передбачає повторення, узагальнення знань
і тестування у 3 і 4 класах або проведення уроку у вигляді свята, де б
закріплювалися та узагальнювалися набуті знання та навички. Останній урок
пропонується проводити у вигляді обговорення різних ситуацій, які можуть
виникнути під час літніх канікул. Проведення цього уроку сприятиме виробленню
навичок поведінки у життєвих ситуаціях.
Програма передбачає
засвоєння учнями на початковому рівні змісту основних етичних понять та
моральних категорій, що відображають систему загальнолюдських та національних
цінностей. У процесі опрацювання матеріалу курсу вчитель повинен створити
умови для розуміння та усвідомлення учнями таких основних етичних понять, як,
наприклад, «добро і зло», «доброчинство», «сором і совість», «товаришування і
дружба» тощо. Засвоюючи зміст «Золотого правила» моралі, учні на перше місце
ставлять повагу до гідності й прав людини як необхідну умову життя в
суспільстві.
Оскільки курс
«Етика» має на меті формування в учнів практичних умінь та навичок (моральної
культури), то вчителеві необхідно вбачати свою роль у тому, щоб допомогти учням
сформувати своє розуміння добра і зла, моралі і справедливості; навчитися діяти
і поводитися, орієнтуючись на моральні правила та цінності.
Особливості
вивчення
курсу в початковій школі
У цьому віці дитина
починає формувати уявлення про основні мораль- но-етичні цінності. Її провідною
діяльністю стає навчання, зростає здатність до логічного мислення і
самодисципліни, а також — до спілкування з ровесниками та дорослими згідно зі
встановленими правилами.
Етика як шкільний
предмет передбачає певні особливості організації навчально-виховного процесу в
початкових класах. Зважаючи на те, що молодші школярі емоційно вразливі, у них
здебільшого переважає конкретно-образне мислення та нестійка увага. Провідними
формами роботи з дітьми на заняттях повинні бути тематичне малювання. Рольові
та імітаційні ігри, обговорення казок, оповідань, фільмів, бесіда, практикум,
тестування, розв’язування ситуацій, розвивальні вправи. На уроках етики
доцільно використовувати інтерактивні технології навчання, метод проектів.
Для вивчення курсу
«Етика» в початкових класах пропонується 17 годин (0,5 год на тиждень). Лише в
1 класі, особливо в першому півріччі, тривалість заняття має бути не більшою,
ніж 20—25 хв.
Немає коментарів:
Дописати коментар