пʼятниця, 24 травня 2013 р.

Етика 2 клас Тема. Хлопчики та дівчатка. Дружний клас. Обов’язки у класі. Від­повідальність


Етика 2 клас

Тема. Хлопчики та дівчатка. Дружний клас. Обов’язки у класі. Від­повідальність
Мета: формувати навички дружніх стосунків між хлопчиками та дівчатками; розвивати вміння оцінювати свої вчинки, визначати свою значимість у класі; виховувати почуття взаємної поваги.
Обладнання: Біблія для дітей; Біблія в картинках; біблійні легенди; таблиці, картки; атрибути до інсценізації; макет телевізора, картинки; конверти із завданнями та інструкціями для груп; на дошці записані вислови й духовні заповіді з Біблії.
ХІД УРОКУ
I.   Ознайомлення дітей із темою уроку
   Сьогодні, діти, у нашому класі проводиться не звичайний урок — урок Духовності. Як навчити вас краще розуміти один одного, інших людей? Це непросте питання, адже проблема спілкування має важливе значення для людей.
Вже 2000 років існує вічна книга людства — Біблія та викладений в ній духовний закон, що дає поради — як людині жити, що вона повинна робити і чого уникати. Заповіді та моральні ідеали, відображені в цих порадах, визнаються та проповідуються всіма народами світу. Біблійні заповіді говорять про ближнього, про ставлення до нього, про обов’язки кожної людини перед іншими.
Сьогодні ми познайомимося з біблійною легендою «Каїн та Авель». Через неї спробуємо з’ясувати для себе важливі для життя речі.
II.    Слухання легенди «Каїн та Авель» (виразне читання вчителем)
III.    Робота за змістом легенди
Витримавши паузу для осмислення дітьми почутого тексту, необхідно поставити декілька запитань.
  Про що йдеться у цьому творі?
  Що вас найбільше вразило?
  Хто хоче поділитися своїми враженнями?
  Які почуття у вас викликали поведінка та характер Авеля?
     Як ви зрозуміли причину такого ставлення Каїна до всього, що його оточувало?
  Що ви засуджуєте у цьому творі?
  Поясніть значення слів злий, жорстокий?
  Що показав автор легенди (народ) через образи Каїна та Авеля?
  Як ви зрозуміли, що таке гріх?
Після міркувань та висловлювань дітей вчитель робить підсумки.
     В Біблії сказано, що гріх — це є зло, якого «... людина сама при­пускається свідомо й добровільно», і якого люди повинні уникати, що ми можемо согрішити «гадками, словами і ділами».
В Біблії є така заповідь: «Не убий!». Але тут йдеться не про убивство живого (комахи, птаха, тварини), а про злобу, гнів, ненависть, що спря­мовані на людину. Вбити можна не лише фізично, а й словом, поглядом, мовчанням.
Ненависть — близька до вбивства, тому Біблія вчить, якщо сердишся на іншу людину і говориш їй брутальне слово, необхідно якнайскоріше заглушити злобу в своїй душі та вибачитися перед нею, помиритися. Погляньте на дошку і прочитайте вислови.
   Люби ближнього свого, як себе самого.
   Коли я грішу, я спричиняю біль собі й іншим.
   Стережися злого, чини добре.
   Прощення приносить радість.
   Як хочеш, щоб з тобою чинили люди, так і ти вчиняй з ними.
   Не роби іншому того, чого собі не бажаєш.
(Підвести дітей до розуміння понять добро і зло.)
Діти обмінюються своїми думками.
IV.  Робота дітей в групах
Отримання завдань та інструкцій до них.
Діти мають ознайомитися з правилами роботи в групах.
1.  Будь завжди ввічливим, доброзичливим.
2.  Не говори голосно.
3.  Не перебивай товариша. Вислухавши його думку, запропонуй свою.
4.  Працюй творчо.
5.  Пам’ятай, спільна робота в групі приносить відмінний результат і радість від співпраці.
Завдання для груп.
1.  Розкажіть якийсь випадок зі свого життя, коли ви ненавмисне завдали комусь болю. Як ви виправдали свій вчинок? Зробіть висновок. Ого­лосіть його.
2.  Розгляньте кадри до діафільму «Наше шкільне життя» (Демонструються кадрі на макеті телевізора у вигляді картинок.):
   хлопчик тягне дівчинку за коси;
   учень б’є сусіда по парті книжкою по голові;
   учень, вимазаний чорнилом, забруднив парту;
   хлопчик жбурляє цеглину у вікно.
      Напишіть поради однокласникам щодо поведінки у школі. По­ведінка має бути протилежною щодо поведінки дітей на малюнках.
3.  Намалюйте, як ви собі уявляєте добро і зло.
4.   Підберіть декілька прислів’їв, які, на вашу думку, допоможуть людям стати кращими.
V.   Читання вчителем вірша
ПРОКИДАЙСЯ!
Й тільки сонце встане,
Тихенько до віконця Ти підстав свою долоньку Під промінчик сонця.
Прибери мерщій в кімнатці Й чистим, вмитим за сніданком Привітайся до матусі:
Рідна, з добрим ранком!
Потім радісним, привітним Поспішай до трав, до квітів,
А щоб день минув не марно —
З усіма поводься гарно!
VI.    Прихід Баби Яги
Баба Яга. Добрий день! Можна до вас на урок?
Учитель. Якщо ви ввічливі, знаєте і вмієте поводитись чемно, то заходьте, бо в нашому королівстві тільки так можна поводитись.
Баба Яга
Не вмивайтеся ніколи І не мийте навіть рук —
Непотрібне це заняття:
Не вартує стільки мук.
Знов замурзаються руки,
Шия, вуха, все у вас...
То навіщо сили тратить І даремно гаяти час?
Стригтися також не варто,
Та й резону в тім немає,
Бо однаково на старість Облисіє голова.
Без запрошення йти в гості,
Не вітатися ні з ким І нізащо слів будь ласка!
І пробачте не кажи...
Учитель. Ну то як, діти, підходять поради? А я розкрию вам таєм­ницю. Нещодавно вчені зробили дивовижні відкриття — на світі багато упертих, неслухняних дітей, які все роблять навпаки. Ось їм давати не корисні, а шкідливі поради. Але в нашому класі таких дітей немає і нам поради такі давати не потрібно.
Баба Яга. Ну, добре, добре! Але я не дуже вірю, що у вашому класі все правильно, всі такі ввічливі. Ось якби я це перевірила, ага-а! Ну-мо, хто більше назве ввічливих слів? (Діти називають.)
Ой, досить, досить! Це ви знаєте!
Дайте мені відповідь на таке питання:
1.  Ти йдеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тобі лю­диною, зупинився. Чи слід й тобі вітатися?
2.  Ви увійшли в автобус із задньої площадки — побачили, що біля пе­редніх дверей стоять ваші друзі. Чи необхідно привітатися з ними, а, якщо так, то як це зробити?
3.  Чи можна замість добрий день говорити привіті
4.  У шкільному коридорі розмовляють вчителі, серед них Олег побачив свого класного керівника і, проходячи, сказав: «Добрий день, Ігорю Степановичу!» Чи не скажете, якої він припустився помилки? Можли­во, все гаразд?
     Ось тепер я бачу, що ви ввічливі, а живу в країні нечемності. Там усі такі грубі, невиховані, там дуже неприємно жити. Дорогі друзі, допоможіть мені, я також хочу бути ввічливою.
Учитель. Я знаю, як їй допомогти. Ми зараз розкажемо Бабі Язі вірші-усмішки про невихованих дітей, щоб вона, послухавши, змінила свою поведінку.
Добрий день — казати треба,
Знаємо добре ми це всі.
Одні кажуть раз за разом,
Інші ходять, мов німі.
У дівчаток гарні кіски,
Але надто вже малі,
А щоб більші виростали,
Ми їх тягнемо до землі.
Ми хлоп’ят своїх навчаємо,
Щоб бути солдатами,
А щоб краще пам’ятати,
Любим їх щипати.
Треба добре вчить уроки,
Щоб отримати високий бал,
Ні — то кручусь на всі боки,
Намагаюся списати.
Джентльмени ми всі справжні,
Коли треба чергувати,
Для дівчат звільняємо місце — їм не будемо заважати.
А коли йдемо в їдальню Чи вертаємось у клас —
Ви чомусь всі раптом дружно Місць не звільните для нас.
Нас учителька навчає,
Бути чесними дітьми.
Щоб ми виросли і стали Всі хорошими людьми.
Вам усмішки розказали,
Може, в них не все гаразд.
Підкажіть — ми станемо кращі,
Все у нас піде на лад.
VII.    Підсумок уроку
Учитель. Ось і закінчився наш урок Духовності. Ми навчились, як необхідно вітатися, поводитися із старшими, товаришами. Не про все сьогодні сказали, але це і неможливо. Найголовніше, ви повинні пам’ятати: необхідно вітатися першими з дорослими, ввічливо прощатися, дякувати за допомогу, виявляти доброзичливе і турботливе ставлення до малюків і старших. Допомагати їм, не чекаючи, коли вони звернуться за допомогою. Будьте привітними, чемними, скромними людьми. На згадку ми вручаємо вам таке маленьке символічне сонечко, щоб його маленькі промінчики нагадували вам про сьогоднішнє свято, і ви були нашими помічниками.

Немає коментарів:

Дописати коментар