Етика 1 клас
Тема.
Як правильно ходити в гості. Запрошення в гості. З подарунком чи без?
Запізнення. Почуття міри. Правила поведінки в гостях
Мета:
вчити учнів основним правилам поведінки в гостях; ознайомити з
особливостями підтримання бесіди в гостях; сприяти збагаченню словника чемними
словами та виразами; виховувати почуття гостинності.
Обладнання: ілюстративний
матеріал, опорні схеми, столовий прибор, серветки.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань учнів
Моделювання
ситуацій.
—
Схарактеризуйте свою поведінку в окремих ситуаціях.
•
Ви запізнилися на захід, на якому неодмінно повинні
бути.
•
Вам потрібно звернутися з проханням до старшої за
віком людини.
III. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної
діяльності учнів
—
Розмаїття життєвих ситуацій, в які людина потрапляє,
містить у собі й особливі події: свято, відвідання музею, бібліотеки, театру,
запрошення в гості тощо. Поведінка людини за цих особливих обставин має
співвідноситися з відповідними правилами ґречності та етикету. Розглянемо деякі
із них. Висловіть свою думку: що ви очікуєте від уроку з огляду на його тему?
IV. Робота над темою уроку
1.
Етимологічна цікавинка.
—
Однією з визначальних національних рис українців є
гостинність. Гостя шанували, щиро вітали, пригощали. Ця традиція сягає сивої
давнини. За уявленнями східних слов’ян, гість — це Божий посланець. Отож,
незнайомців сприймали з певною настороженістю: «Хто ти — чужинець або гість?»
Від
слів гість походять слова гостювати,
пригощати, гостинець, гостини, гостинний, гостинність.
— Витлумачте зміст
зазначених слів.
— Що ви вкладаєте в
поняття гостинності?
2.
Рольова гра.
—
Розіграти ситуацію, проілюструвавши, як поводитися за
столом, як правильно користуватися столовими приборами, в якій послідовності.
Зверніть увагу на серветки: чому їх
дві — паперова та з тканини? Яке їхнє призначення?
Запам’ятаємо!
•
За столом не сидять розвалившись.
•
Не схиляються низько над тарілкою і не дмухають на
гарячу страву.
•
Не просять другої порції.
•
3 повним ротом не сміються і не розмовляють.
•
Не встають із-за столу, поки всі не закінчать їсти.
•
Виходячи з-за столу, не відставляють стілець на
середину кімнати, а підсовують його ближче до столу.
3.
Осмислюймо мудрі думки.
•
Любиш у гостях бувати, люби й гостей приймати.
•
Хто в гості не ходить і до себе не зве, той недобрим
вважається.
•
Гість — невільник: де посадять, там і сидить.
•
Дарованому коню в зуби не заглядають.
4.
Відшукай помилки.
•
Вручаючи подарунок, не приховуй свого жалю, що
втрачаєш таку гарну річ.
•
Не забувай: якщо твоє обличчя випромінює в цей час
радість, то всі подумають, що ти даруєш якусь непотрібну тобі дрібницю.
•
Розкажи, скільки зусиль ти доклав, аби знайти цей
подарунок.
•
Опиши всі його позитивні якості, нагадай, що в тебе
самого такої гарної речі немає. Нехай друг оцінить твою самопожертву.
•
Докладно поясни, як користуватися твоїм подарунком, не
забудь застерегти, щоб ним (наприклад, м’ячем) ніхто не грався,
крім...
•
Усім друзям і знайомим обов’язково покажи свій
подарунок й оголоси: «Це я йому подарував», аби не подумали, що ти нічого не
приніс.
•
Стеж за подальшою долею подарунка. Час від часу
нагадуй товаришеві: «Пам’ятаєш, я тобі минулого разу подарував фломастери...»
•
Якщо з другом посварився, не забудь у нього відібрати
свій подарунок.
5.
Робота в групах.
Тема для обговорення:
«У гості — з подарунком (що дарувати і як приймати подарунки)». Візьміть до
уваги такі моменти:
•
збираючись у гості, необхідно заздалегідь подбати про
подарунок. Це вияв поваги, дружби, доброго ставлення до людини й одночасно —
дзеркало того, хто його дарує. Подарунок має принести людині радість; не можна
дарувати те, що тобі не потрібне, а також використані речі, «живі» подарунки —
котика, хом’ячка або дуже дорогих подарунків;
•
універсальний подарунок — цікава книжка.
Розповсюджений подарунок — квіти. Про квіти говорять, що в них є душа і своя
таємнича мова, що вони можуть багато розповісти, передати думки і почуття
людина, яка їх дарує.
6.
Цікаво знати.
—
Про значення квітів та символіку їхніх кольорів йде
мова в «Золотій книзі доброго тону» (кінець XIX ст.) Волошки означають довіру, конвалії
— чистоту, щирість, фіалки — таємничість тощо.
Щодо кольорів, то рожевий символізує любов, ніжно-блакитний
— віру, зелений — надію, фіолетовий
— дружбу, помаранчевий — гордість, жовтий
— прощання тощо.
Знаючи мову квітів
та їх кольорів, можна зробити букет, який перетвориться на особливо цінний
подарунок.
Поміркуймо: чому в
народі вважається, що приймати подарунок — теж мистецтво?
Запам’ятаймо!
Отримавши
подарунок, не відкладайте його, не роздивившись. Розгорніть упаковку і
подякуйте тому, хто його приніс. Вдячність — це ознака уваги та поваги до тієї
людини, яка зробила вам приємне.
Подарунок,
зроблений власними руками, набагато приємніший, ніж придбаний у магазині.
7.
Розв’язуймо ситуацію.
Марійка мріяла мати
собаку, але мама їй не дозволяла. Жили вони в однокімнатній квартирі, мама
цілий день була на роботі...
На Марійчин день
народження її подруги Таня та Оленка, урочисті й загадкові, прийшли до неї
рано-вранці. Дівчатка вирішили зранку привітати подругу і принесли їй
коробочку, в якій щось ворушилося. Відкрила її Марійка, а там... цуценя —
маленьке, пухнасте і дуже симпатичне.
А ввечері прийшла
мама... Песика довелося віднести господарям. Дуже сумна була Марійка — ніщо не
могло втішити дівчинку.
—
Які висновки необхідно зробити для себе і яку пораду
можна дати іншим?
8.
Прочитаймо і поміркуймо. Читання вірша А. Костецького
«У гостях».
—
Пофантазуйте: як розвивалися події далі? Чи можна було
назвати гостинною сестричку Віті? Що вам не сподобалося в поведінці господарів?
—
Якби ви потрапили в таку ситуацію, то залишилися б
гостювати, чи пішли б геть?
—
Чи погоджуєтесь ви з прикінцевою фразою дівчинки про
те, що «ходити в гості — відповідальна справа»?
—
Як улаштувати свято вдома, у школі?
Запам’ятаймо!
•
Запрошуючи в гості, завчасно подбайте про запрошення.
•
Враховуйте спільність інтересів та уподобань своїх
гостей.
•
Одягніться відповідно до ситуації.
•
Господар допомагає гостям зняти верхній одяг.
•
Незнайомих між собою гостей господар обов’язково
знайомить.
•
3 усіма гостями господареві необхідно поводитися
однаково привітно.
•
Подарунок необхідно розгорнути, роздивитися і щиро
подякувати тому, хто його приніс.
•
Гостя, який запізнюється, чекають не більше, ніж 15
хвилин.
•
Найкращі місця — гостям.
•
Знайдіть цікаву, спільну для всіх гостей тему для
обговорення або гру
•
Господар не повинен поспішати з’їсти свою страву
першим, а має зачекати, доки гості з’їдять своє.
•
Гостей, які йдуть додому, необхідно провести (до
дверей, на вулицю або до трамваю).
V. Підсумок уроку
1.
Завдання для самоперевірки.
—
Які правила етикету зафіксовані в поданих висловах?
•
Так у гості звали, аж рукави відірвали.
•
Будь гостем доти, доки весілля триває.
•
Точність — увічливість королів.
2.
Змоделюйте ситуацію.
День народження.
Гостей запросили до столу. Коли можна розпочинати їсти?
3.
«Оберіть подарунок».
Пам’ятаючи про
правила етикету, у поданих реченнях на місці крапок поставте можна або не
можна.
•
Другові ... подарувати морську свинку без попередньої
домовленості з батьками;
•
вчителеві ... подарувати краватку;
•
класному керівникові ... подарувати квіти;
•
подрузі ... подарувати непотрібну для себе річ;
•
хворому ... принести в лікарню жовті квіти.
Немає коментарів:
Дописати коментар