неділя, 19 травня 2013 р.

Етика 1 клас Тема. Як правильно ходити в гості. Запрошення в гості. З подарунком чи без? Запізнення. Почуття міри. Правила поведінки в гостях


Етика 1 клас

Тема. Як правильно ходити в гості. Запрошення в гості. З подарунком чи без? Запізнення. Почуття міри. Правила поведінки в гостях
Мета: вчити учнів основним правилам поведінки в гостях; ознайомити з особливостями підтримання бесіди в гостях; сприяти збагаченню слов­ника чемними словами та виразами; виховувати почуття гостинності.
Обладнання: ілюстративний матеріал, опорні схеми, столовий прибор, серветки.
ХІД УРОКУ
I.   Організація класу
II.   Актуалізація опорних знань учнів
Моделювання ситуацій.
  Схарактеризуйте свою поведінку в окремих ситуаціях.
   Ви запізнилися на захід, на якому неодмінно повинні бути.
   Вам потрібно звернутися з проханням до старшої за віком людини.
III.     Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів
    Розмаїття життєвих ситуацій, в які людина потрапляє, містить у собі й особливі події: свято, відвідання музею, бібліотеки, театру, за­прошення в гості тощо. Поведінка людини за цих особливих обставин має співвідноситися з відповідними правилами ґречності та етикету. Розглянемо деякі із них. Висловіть свою думку: що ви очікуєте від уроку з огляду на його тему?
IV.  Робота над темою уроку
1.  Етимологічна цікавинка.
  Однією з визначальних національних рис українців є гостинність. Гостя шанували, щиро вітали, пригощали. Ця традиція сягає сивої давни­ни. За уявленнями східних слов’ян, гість — це Божий посланець. Отож, незнайомців сприймали з певною настороженістю: «Хто ти — чужинець або гість?»
Від слів гість походять слова гостювати, пригощати, гостинець, гос­тини, гостинний, гостинність.
  Витлумачте зміст зазначених слів.
  Що ви вкладаєте в поняття гостинності?
2.  Рольова гра.
       Розіграти ситуацію, проілюструвавши, як поводитися за столом, як правильно користуватися столовими приборами, в якій послідовності.
Зверніть увагу на серветки: чому їх дві — паперова та з тканини? Яке їхнє призначення?
Запам’ятаємо!
   За столом не сидять розвалившись.
   Не схиляються низько над тарілкою і не дмухають на гарячу страву.
   Не просять другої порції.
   3 повним ротом не сміються і не розмовляють.
   Не встають із-за столу, поки всі не закінчать їсти.
   Виходячи з-за столу, не відставляють стілець на середину кімнати, а підсовують його ближче до столу.
3.  Осмислюймо мудрі думки.
   Любиш у гостях бувати, люби й гостей приймати.
   Хто в гості не ходить і до себе не зве, той недобрим вважається.
   Гість — невільник: де посадять, там і сидить.
   Дарованому коню в зуби не заглядають.
4.  Відшукай помилки.
   Вручаючи подарунок, не приховуй свого жалю, що втрачаєш таку гарну річ.
   Не забувай: якщо твоє обличчя випромінює в цей час радість, то всі подумають, що ти даруєш якусь непотрібну тобі дрібницю.
   Розкажи, скільки зусиль ти доклав, аби знайти цей подарунок.
   Опиши всі його позитивні якості, нагадай, що в тебе самого такої гарної речі немає. Нехай друг оцінить твою самопожертву.
   Докладно поясни, як користуватися твоїм подарунком, не забудь застерегти, щоб ним (наприклад, м’ячем) ніхто не грався, крім...
   Усім друзям і знайомим обов’язково покажи свій подарунок й оголоси: «Це я йому подарував», аби не подумали, що ти нічого не приніс.
   Стеж за подальшою долею подарунка. Час від часу нагадуй товари­шеві: «Пам’ятаєш, я тобі минулого разу подарував фломастери...»
   Якщо з другом посварився, не забудь у нього відібрати свій пода­рунок.
5.  Робота в групах.
Тема для обговорення: «У гості — з подарунком (що дарувати і як приймати подарунки)». Візьміть до уваги такі моменти:
   збираючись у гості, необхідно заздалегідь подбати про подарунок. Це вияв поваги, дружби, доброго ставлення до людини й одночасно — дзеркало того, хто його дарує. Подарунок має принести людині радість; не можна дарувати те, що тобі не потрібне, а також вико­ристані речі, «живі» подарунки — котика, хом’ячка або дуже дорогих подарунків;
   універсальний подарунок — цікава книжка. Розповсюджений пода­рунок — квіти. Про квіти говорять, що в них є душа і своя таємнича мова, що вони можуть багато розповісти, передати думки і почуття людина, яка їх дарує.
6.  Цікаво знати.
   Про значення квітів та символіку їхніх кольорів йде мова в «Золотій книзі доброго тону» (кінець XIX ст.) Волошки означають довіру, конвалії — чистоту, щирість, фіалки — таємничість тощо.
Щодо кольорів, то рожевий символізує любов, ніжно-блакитний — віру, зелений — надію, фіолетовий — дружбу, помаранчевий — гордість, жовтий — прощання тощо.
Знаючи мову квітів та їх кольорів, можна зробити букет, який пере­твориться на особливо цінний подарунок.
Поміркуймо: чому в народі вважається, що приймати подарунок — теж мистецтво?
Запам’ятаймо!
Отримавши подарунок, не відкладайте його, не роздивившись. Розгор­ніть упаковку і подякуйте тому, хто його приніс. Вдячність — це ознака уваги та поваги до тієї людини, яка зробила вам приємне.
Подарунок, зроблений власними руками, набагато приємніший, ніж придбаний у магазині.
7.  Розв’язуймо ситуацію.
Марійка мріяла мати собаку, але мама їй не дозволяла. Жили вони в однокімнатній квартирі, мама цілий день була на роботі...
На Марійчин день народження її подруги Таня та Оленка, урочисті й загадкові, прийшли до неї рано-вранці. Дівчатка вирішили зранку при­вітати подругу і принесли їй коробочку, в якій щось ворушилося. Відкрила її Марійка, а там... цуценя — маленьке, пухнасте і дуже симпатичне.
А ввечері прийшла мама... Песика довелося віднести господарям. Дуже сумна була Марійка — ніщо не могло втішити дівчинку.
   Які висновки необхідно зробити для себе і яку пораду можна дати іншим?
8.  Прочитаймо і поміркуймо. Читання вірша А. Костецького «У гостях».
      Пофантазуйте: як розвивалися події далі? Чи можна було назвати гостинною сестричку Віті? Що вам не сподобалося в поведінці госпо­дарів?
      Якби ви потрапили в таку ситуацію, то залишилися б гостювати, чи пішли б геть?
      Чи погоджуєтесь ви з прикінцевою фразою дівчинки про те, що «ходити в гості — відповідальна справа»?
  Як улаштувати свято вдома, у школі?
Запам’ятаймо!
    Запрошуючи в гості, завчасно подбайте про запрошення.
    Враховуйте спільність інтересів та уподобань своїх гостей.
    Одягніться відповідно до ситуації.
    Господар допомагає гостям зняти верхній одяг.
    Незнайомих між собою гостей господар обов’язково знайомить.
    3 усіма гостями господареві необхідно поводитися однаково привіт­но.
    Подарунок необхідно розгорнути, роздивитися і щиро подякувати тому, хто його приніс.
    Гостя, який запізнюється, чекають не більше, ніж 15 хвилин.
    Найкращі місця — гостям.
    Знайдіть цікаву, спільну для всіх гостей тему для обговорення або гру
    Господар не повинен поспішати з’їсти свою страву першим, а має зачекати, доки гості з’їдять своє.
    Гостей, які йдуть додому, необхідно провести (до дверей, на вулицю або до трамваю).
V.   Підсумок уроку
1.  Завдання для самоперевірки.
  Які правила етикету зафіксовані в поданих висловах?
   Так у гості звали, аж рукави відірвали.
    Будь гостем доти, доки весілля триває.
   Точність — увічливість королів.
2.   Змоделюйте ситуацію.
День народження. Гостей запросили до столу. Коли можна розпо­чинати їсти?
3.  «Оберіть подарунок».
Пам’ятаючи про правила етикету, у поданих реченнях на місці крапок поставте можна або не можна.
   Другові ... подарувати морську свинку без попередньої домовленості з батьками;
   вчителеві ... подарувати краватку;
   класному керівникові ... подарувати квіти;
   подрузі ... подарувати непотрібну для себе річ;
   хворому ... принести в лікарню жовті квіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар