пʼятниця, 31 травня 2013 р.

Етика 3 клас Тема. Гармонія відносин з природою. Що таке гармонія? Ти і природа. Стану я природі другом. Телеграми з лісу

Етика 3 клас

Тема. Гармонія відносин з природою. Що таке гармонія? Ти і природа. Стану я природі другом. Телеграми з лісу
Мета: Закріплювати правила поведінки в спілкуванні з природою; розширювати потреби в такому спілкуванні; розширювати кругозір; розвивати естетичний смак; виховувати любов до природи.
Обладнання: плакат із зображенням земної кулі, ілюстрації тварин, рослин, світ книг, людей, музики, таблиці з павутинками, казки, вірші, малюнки дітей.
Епіграф до уроку:
З природою живи у дружбі,
То буде вона тобі на службі.
ХІД УРОКУ
І.  Організація класу
Дзвоник всім нам дав наказ:
До роботи взятись враз!
Розпочнемо свій урок,
Тож назад не зробиш крок.
Будемо ми трудитись гарно,
Не мине й хвилинки марно.
Бесіда.
  Давайте прочитаємо з дошки епіграф до нашого уроку.
  Прочитали? Зрозуміли його?
  Сьогодні знову будемо говорити про природу, про нас із вами, адже ми є найціннішою, найпрекраснішою частинкою нашої матінки-природи. Людина — це прикраса природи, і в людини має бути все прекрасним.
Справжня прикраса людини — це привітність, вихованість, так­товність, доброзичливість, ці якості притаманні кожній людині, також і вам, але обов’язково треба працювати над собою, розвивати внутрішню і зовнішню красу.
Поясніть, як ви це розумієте.
II.    Повідомлення та розкриття теми і мети уроку
1.  Робота над віршем.
Поглянь, дитино, все довкола Так щиро посміхається тобі:
І сонце, й небо, ліс і поле...
Ти теж у відповідь їм посміхнись,
Ти привітайся з днем чудовим,
З пташками, травами, струмочком голубим,
І знай: усе це є природа,
Гі люби, примножуй, бережи!
  Про що йдеться у вірші? Чого вчить нас цей вірш?
2.  Бесіда.
  Як природа впливає на людину?
  Як людина впливає на природу?
    Мабуть, не знайдеться в світі такої людини, яка б не любила природу. Одні милуються барвами осіннього лісу, весняного саду, інші обожнюють високі гори та бурхливі ріки, а решта в захваті від простору степу. Чи помічали ви неповторність і красу після наших роздумів на минулому уроці і чому саме?
    Пригадаймо, які чудові слова ви говорили, дивлячись на небо, які бажання висловлювали йому. Як ви, підійшовши до дерев, квіточок, уявляли їх живими, спілкувалися з ними, хотіли знати, про що бажали запитати у вас... Які почуття наповнювали ваше серце після спілкування з древами, квітами, небом?
  Як кожен із нас може зберегти красу світу, що нас оточує?
  Які враження у вас залишилися після попереднього уроку?
   Одним із домашніх завдань попереднього уроку було в малюнках передати свої враження від спілкування з природою, пригадати правила поведінки в природі і скласти власні. Зараз ми побачимо ваші малюнки і почуємо правила поведінки в природі.
  Молодці, мені дуже сподобалися ваші малюнки і відповіді та ваші правила поведінки в природі. Мені дуже хотілося б, щоб ви більше спіл­кувалися з природою, любили її, оберігали.
3.  Робота над віршем.
ДИВОСВІТ
Дивосвіт, ДИВОСВІТ...
Хто придумав оцей світ?
Землю расу отаку У зеленому вінку?
Всі ці квіти, і ліси,
І пташині голоси?
Ліс, і річка, і поля —
Це ж усе моя земля!
  Вдумайтесь у зміст слова дивосвіт. Як ви розумієте його?
  На які два слова можна розділити його? Поясніть їх значення.
               (Диво — незвичайне, неймовірне, загадкове, особливе, чудове; світ
   об’єднання, сукупність предметів живої або не живої природи та зроб­лених руками людей; земна куля з усім, що на ній є.)
4.  Практична робота.
  Наведіть приклади різноманітності світів земної кулі.
(На дошці — плакат із зображенням земної кулі. Учні називають та обирають предмети і прикріплюють на зображення земної кулі. Напри­клад: світ тварин, рослин, музики, поезії, книжок, людей.)
Предмети світів:
     ори;
    арфа;
    ромашка;
    метелик;
     овочі;
    нота;
    іній;
-Що в них дивного? (Всі світи існують у тісному взаємозв’язку, є при­красою нашої планети.)
  Як нові слова утворилися зі слів — назв предметів, різних світів? (На кожному малюнку предмета стоїть номер, за яким виділяючи перший звук слова і позначаючи його буквою, діти складають слова ГАРМОНІЯ, КРАСА.)
   Що ж означають нові слова? Вам допоможуть зрозуміти їх зміст слова, що мають з ними спільне значення — синоніми. (На дошці у до-
     З опорою на павутинки спробуйте пояснити значення нових слів.
5.  Робота зі словником.
  Яке ж тлумачення цих слів подають словники?
    В чому полягає краса, а в чому — гармонія? Що можна побачити, а що — відчути і зрозуміти?
Що для світу важливіше — краса чи гармонія? Це можемо дізнатися із казки В. О. Сухомлинського «Хай будуть і Соловей і Жук».
6.  Робота над казкою.
1)  Слухання казки учнями.
2)  Самостійне читання казки учнями.
3)  Запитання за змістом.
  Хто персонажі казки?
  Кого любили люди? За що?
  Хто заважав співати Солов’ю?
  І що саме заважало? І чому?
  Що сказав Соловей Жукові? Чи згодні ви з цим твердженням?
    Хто підтримав вашу думку у казці? Як про це сказала Наталоч­ка?
   А чому не можна без Жука? (Бо порушилася б гармонія світу: гудіння Жука — це музика літа, життя; розвиток рослин, їх плодів тощо.)
     Що хотів показати автор цією казкою? (Гармонія важливіша за красу, бо без гармонії і краса може втратити свою чарівність.)
III.    Закріплення й узагальнення здобутих знань
1.  Робота над віршем Ліни Костенко «Буває часом, сліпну від краси...»
1) Читання вірша вчителем.
    Діти, покладіть голівки на руки, заплющіть очі, та спробуйте уя­вити ту красу, що змальовує поетеса. Вчитель продовжує тихо говорити: «Ви влітку виїжджали чи виходили за межі села чи міста. Згадайте, чи бачили ви таку красу?»
Вчитель, виразно передаючи голосом почуття, читає ще раз вірш. Діти, слухаючи, згадують, уявляють, мріють...
    Нехай підніме голівку той, хто може вже поділитися своїми по­чуттями — змалювати картину уяви чи реальності.
  Які почуття у вас виникли під час слухання вірша і спогадів? (Ра­дості, захоплення, дивування...)
   Це все свідчить про ваше ставлення до природи, про любов до неї, про вашу гармонію з природою.
    Ви, мабуть, уже стомилися трішки, зараз відпочинемо, отже — фізкультхвилинка.
2.   Фізкультхвилинка.
Добре те, що сонце світить! (Руки піднімають вгору.)
Добре те, що віє вітер! (Імітують коливання дерев од вітру.)
Добре те, що цей ось ліс. (Присідають.)
Разом з нами ріс і ріс! (Повільно підіймаються, показуючи як ростуть дерева.)
Добре те, що в нашій річці (Руки підіймають вперед, долоні на­зовні.)
Синя, небрудна вода! (Імітують плавання.)
Добре те, що я живу! (На слово «Я» показують на себе, потім підій­мають угору.)
    Відпочили, тепер знову до роботи! Зараз я вам хочу розповісти про ту тривогу, яка турбує нас, а й все наше довкілля.
3.  Розповідь вчителя з використанням наочності.
    Поява на Землі людини спричинила великі зміни у тваринному і рослинному світі. Багато тварин, навіть такі великі, як мамонти, ви­явилися цілком беззахисними перед першими мисливцями, що мали у своєму арсеналі таку грізну зброю як вогонь. Як ви думаєте, чому?
   Вогнище, розпалене людьми, лишає на землі опік, що довго не загоюється. Як ви думаєте, що ще залишає рани на землі?
   Так, це правильно, бездушне ставлення людини до природи — це дуже глибока рана, і необхідно докласти дуже багато зусиль, щоб вона загоїлася. Для того, щоб природа не зазнавала шкоди, нам потрібно любити її, адже любити природу — це означає вивчати її, спостерігати і знати, доглядати за нею, і не завдавати їй шкоди.
Пам’ятайте: «З природою живи у дружбі, то буде вона тобі в службі».
Вам у походи ходити І мандрувати, любі діти,
Вмійте ж природу любити,
Кожній стеблині радіти.
В полі, у лісі, над яром.
Квіти, дерева і трави,
Цвіту не вирви задаром,
Гілки не втни для забави.
Людської треба доброти Щоб цвіт з’явився на калині,
Щоб ночі в ранок перейти,
Щоб соловейко тьохкав, — нині Природі, звірові, людині Людської треба доброти.
А ще нам хотілося б,
Щоб у парках квітли квіти,
Кращали села й квітчались міста,
Щоб народжувались діти,
Щоб колосилась нива золота.
Хочу зачитати вам слова Б. Сиінози: «Природа не мовчить. Проста квіточка з мого саду підказала мені істину. «Осягни, людино, — сказала вона мені, — моє народження і моє зростання — і ти збагнеш таємницю життя».
  Ай справді, хіба ж не мистецтво і природа пробуджують у дітей вміння відчувати гармонію і красу, формують глибину почуттів, навчають радіти, захоплюватися, співпереживати, породжують добро в дитячих душах?
Саме життя стверджує, що люди, які навчені з дитинства розуміти мову природи і по-справжньому її оцінювати, вміють створювати гар­монію, красу і добро в будь-якій своїй діяльності, в різних життєвих ситуаціях, у взаєминах з навколишнім світом. Отож вчіться розуміти мову природи, любіть її, примножуйте її багатства, адже майбутнє нашої природи — у ваших руках.
Природа просить порятунку Зелени шепотом лісів,
Тривожним лебединим криком,
Змілілим плеском рік, морів.
Вона до нас їх щемом в серці Зболілі руки простягає,
Надіючись на кращу долю,
Про милосердя всіх благає.
Не ламайте, не знущайтесь,
Не руйнуйте, не губіть...
Пожалійте, приголубте,
Нагодуйте, оживіть.
Від споживацького безглуздя Довкілля треба берегти —
То ж маємо навчитись жити Лиш за законами краси.
Краса наших лісів, чистота водоймищ, і взагалі благополуччя природи залежить від кожного з нас. Нехай кожен із вас подумає який внесок він може зробити в справу охорони навколишнього середовища
Нехай вам Бог зішле здоров’я й сили,
Весна дарує молодості цвіт Щоб ви добро на цій землі творили З любов’ю в серці ще багато літ.
IV.   Підсумок уроку
1.  Телеграми з лісу.
    Брати наші менші з лісу прислали нам телеграми. Зараз я їх вам зачитаю.
На екологічні збори! На екологічні збори!
Люд весь та збирайся!
На екологічні збори люд весь поспішай і не гайся!
Я сам вас вирішив зібрати,
Бо ліс почали засипати Скрізь вже купигцами сміття,
Хіба ж, панове, це життя?
Зайчик
    То що, діти, відвідаємо збори, допоможемо зайчикові та всім ін­шим мешканцям лісу?
  А ось і ще одна телеграма від сторожа лісного — лісовичка.
Запрошую учнів 3 класу Ставищанської школи взяти участь в екологіч­ному турнірі знавців природи «Знай, Люби, Бережи». Лісовичок.
Діти, приймаємо запрошення на турнір?
  Але це вже буде на наступному уроці, або на гуртку «Довкілля».
2.   Запитання до учнів.
  Які враження у вас залишиться після нашого уроку?
  Які почуття наповнили ваше серце після почутого і побаченого?
  Як кожен із вас може зберегти красу світу?
3.  Домашнє завдання.

    Відтворіть це у творчих роботах за бажанням. Запишіть враження від казки, вірша, оповідання, чи намалюйте до них ілюстрації, складіть загадки (закінчити й оформити роботу можна вдома).

Немає коментарів:

Дописати коментар