Етика 1 клас
Тема. Моя сім’я — моя
колиска. Я і моя сім’я. Склад сім’ї. Значення сім’ї для людини
Мета: ознайомити учнів із
поняттям «сім’я», «члени сім’ї»; довести взаємозалежність між членами сім’ї,
значення сім’ї для людини; сприяти розвитку мовлення учнів, вміння аналізувати
запропоновані ситуації; виховувати любов і повагу до членів сім’ї.
Обладнання: добірка ілюстрацій
на тему сім’ї, фотографії родин, плакати із прислів’ями про сім’ю, магнітофон
із записом пісень «Родина», «Тато зможе».
ХІД
УРОКУ
I. Актуалізація опорних знань і
чуттєвого досвіду учнів
1.
Вступна бесіда учителя. (Звучить пісня «Родина» на сл.
В. Крищенка,
муз. О. Злотника)
На дошці — слова:
Слава родині,
Слава дитині,
Слава Богу святому,
Щоб спала дитина у тихому домі... (З
колискової)
— Любі діти, можливо,
ви чули ці слова, з якої вони пісні? А хто вам її співав? (Мама, бабуся) А хто ще вас ніжно
любить, піклується про вас? Щодня ви приходите зі школи додому, де на вас з
нетерпінням чекають мама, тато, бабуся, дідусь, брат або сестра. Скажіть, яким
словом можна об’єднати усіх цих людей?
—
Отже, сім’я — це колиска кожної людини, і складається
вона з батьків та дітей. Це дуже близькі люди, які люблять один одного, піклуються,
допомагають один одному. Сім’я займає особливе місце в житті кожної людини.
Тато і мама дають вам життя, доглядають вас, вчать, що добре, а що погано,
привчають до праці, виховують, люблять вас. Вони хвилюються, коли у вас невдачі
і радіють вашим успіхам.
II.
Мотивація навчальної діяльності
—
Отже, сьогодні на уроці ми будемо працювати над
вивченням понять: сім’я, склад сім’ї, рід, родина і все, що з нею пов’язане,
дізнаємось, яке ж значення сім’ї для людини. Прислухавшись до того, як звучить
слово сім’я, ми почуємо два слова сім і я. А що це
означає?
— А те, що діти схожі
на своїх батьків. Всі ви різні і не схожі один на одного ні зовнішністю, ні
характером.
— А чим ще ви
відрізняєтеся? Можливо, відповісти вам на це питання допоможе загадка.
А відгадайте-но, що я таке?
Всі хочуть, як народиться дитина,
Щоб я було красиве і дзвінке,
Бо носить все життя мене людина. (Ім’я)
—
Так, у кожного із вас є своє ім’я, прізвище та по
батькові. Кожна людина повинна їх добре знати.
— Давайте перевіримо, як ви знаєте своє ім’я,
прізвище та по батькові.
—
Ім’я своїй дитині батьки вибирають за бажанням, а
прізвище йому дає батько. Адже він — голова сім’ї, продовжувач роду. До імені
дитини додається ім’я батька. (Якщо батька звуть Василем, то дочка
буде Василівна, а син — Васильович.)
—
Діти, ви повинні знати імена своїх батьків, бабусь,
дідусів, усіх рідних. Всі разом вони називаються родом.
III.
Сприймання та усвідомлення учнями
навчального матеріалу
— Необхідно знати усю
свою родину. Ось вам приклад:
У нашого Омелька Невелика сімейка:
Тільки він та вона,
Та старий. Та стара,
Тільки Сидір та Нестірко,
Та діток шестірко,
Та батько, та мати,
Та їхні три брати.
—
А тепер, діти, розкажіть про свою родину, сім’ю,
починаючи зі слів «А у нас...» (Учні, які принесли фотографії, супроводжують
свою розповідь їх демонстрацією.)
— Ми з вами всі —
український народ, який складається з родин малих і великих, дружних і
працьовитих. Родина — це не тільки рідні, родичі. Це і наш клас, і школа, весь
український народ. Родина до родини — народ. А щоб нашому українському народу
не було переводу, необхідно берегти його, шанувати. Щоб роду не було переводу,
він має жити багато літ. А рід з родом родичається, як у пісні співається:
З роду в рід кладе життя мости,
Без коріння саду цвісти...
— Давайте, діти,
спробуємо намалювати родину у вигляді дерева.
(Практична робота
біля дошки)
—
Спочатку намалюємо коріння — це батьки ваших дідусів і
бабусь. Якщо в них були сестри і брати, то намалюємо ще й маленькі відростки. А
тепер намалюємо стовбур — це дідусі і бабусі. Ваші батьки, їхні сестри і
брати, а ваші рідні дяді і тьоті — це гілочки. А тепер намалюємо листя.
— Як ви думаєте, кого
ми зображуємо листям?
—
Так, правильно, це ви.
Отже, ви намалювали
Дерево роду або родинне дерево. Чим міцнішим росте дерево — тим більшим є рід,
і у кожної гілочки або коріння є своє «ім’я». Якщо хтось із вас не знає імен
членів своєї родини, то обов’язково розпитайте у своїх близьких і запам’ятайте
їх. Необхідно берегти родовідне коріння, шанувати батька й матір, дідуся і
бабусю, рідних і близьких. Бо ж ви — молоді зелені листочки на родинному дереві,
і вам дбати про те, щоб це дерево не зів’яло, не засохло, а ставало дедалі
сильнішим і міцнішим.
IV.
Фізкультхвилинка (під виконання пісні «Тато зможе»)
V.
Усвідомлення знань, отриманих на уроці
На плакатах записані
прислів’я:
•
Шануй батька й неньку, буде тобі скрізь гладенько.
•
Яке дерево, такі й квіти, які батьки, такі їх діти.
•
Яка сім’я, такий і я.
— Як ви розумієте ці
прислів’я?
—
Що їх об’єднує? (Усі
вони про сім’ю, про родину.)
—
Які ми щасливі, що у нас є наші любі, дорогі батьки —
тато і мама.
Мама — то ніжність,
ласка і тепло.
Батько —
впевненість, мужність, сміливість.
Мати нас вчить
співати, вишивати, а батько — поратися по господарству.
Отже, одним словом
сім’я — це слово, яке випромінює світло і тепло, породжує почуття опори й
надії, це колиска нашого життя. Розкажіть, що ви знаєте про своїх тата й маму.
У цьому вам допоможуть сімейні фотографії.
(Виставка
фотографій)
—
Хто ж такі родичі? (Родич
— той, хто перебуває у спорідненні з ким-небудь.)
—
Якими словами можна звернутися до
мами? Тата? (Мамо, мамонько, мамочко, матуся, матінко...; тато,
татко, татусю, батьку, рідний...)
— А тепер назвемо
родичів.
—
Хто такий дядько? (Батьків
або материн брат)
—
Хто така тітка? (Батькова
або мамина сестра)
—
Діти, усі повинні знати свій рід, своїх родичів,
берегти рід та шанувати.
У кожній українській
родині є свої сімейні реліквії (пояснити значення слова реліквія — річ, яку особливо
шанують, зберігають, як пам’ять про минуле).
—
До родинних реліквій можна віднести старовинні речі
сім’ї, фотографії рідних, що зберігалися в скрині або висіли на стінках в
рамках. Вони розповідали про предків, де ті жили, чим займалися. Та й сама
скриня, переходячи від бабусі до матері, від матері до онуків, ставала сімейною
реліквією. Сімейною реліквією були рушники, сорочки, вишиванки, які
передавалися у спадок.
Запитайте у рідних,
які сімейні реліквії зберігає ваша сім’я... Наступні сторінки історії свого
роду продовжувати будете ви своїми ділами і вчинками.
VI.
Узагальнення і систематизація знань
— Як ви розумієте
слово родина?
— Хто входить до
родини?
—
Що ви знаєте про своїх бабусь і дідусів?
— Яка улюблена пісня
вашої матері?
— Чим займається ваш
тато?
— Чому потрібно
берегти родовідне дерево?
—
Отже, діти, ми з вами сьогодні багато хороших слів
почули про ваші сім’ї, родини. Спробуємо перевірити, чи зрозуміли ви, що
означає слово сім’я.
Гра
«Закінчи речення».
«Сім’я — це...»
(Вислови дітей про те, як вони уявляють собі щасливу сім’ю.)
(Відповіді
учнів за бажанням.)
— Як ви звертаєтесь до
своїх рідних?
—
Про що ви любите говорити з мамою, татом, бабусею,
дідусем?
— А хто з вас знає дні
народження ваших рідних?
—
На які свята збирається уся ваша родина?
— Діти, запам’ятайте,
що у кожної щасливої родини є свій сімейний календар. Це свята, які збирають
усю родину, це дні народження ваших батьків, родичів, новорічні свята, Різдво,
Великдень тощо.
Зараз
проведемо гру «Найулюбленіші свята у моїй родині».
(За допомогою карток
із іменами учнів класу вчитель вибирає, хто розповідатиме про свою сім’ю.)
VII.
Підсумок уроку
—
Що ви дізналися нового, цікавого про свою сім’ю?
— Чому необхідно знати
свою родину, свій рід?
—
З кого може складатися родина? Назвіть її членів.
— Розкажіть, зі
скількох чоловік складається ваша родина? (Відповіді учнів.)
— Дорогі діти!
Підбиваючи підсумок уроку, я хочу, щоб ви запам’ятали ось такі слова народної
мудрості, які коментує В. О. Сухомлинський: «Три біди є у людини: смерть,
старість і погані діти. Старість неминуча, смерть невблаганна, перед нею не
можна зачинити двері свого дому, а від поганих дітей можна зберегти дім, як від
вогню. І це залежить не тільки від батьків, а й від самих дітей.»
Тож намагайтеся бути
слухняними і вихованими, турбуйтеся про своїх батьків і не задавайте їм
прикрощів.
Немає коментарів:
Дописати коментар