середа, 22 травня 2013 р.

Етика 2 клас Тема. Чому поганим бути легко, а добрим — складно?


Етика 2 клас

Тема. Чому поганим бути легко, а добрим — складно?
Мета: поглибити знання про добро і зло; розвивати вміння визначати прояви добра і зла; виховувати доброзичливість та людяність; розширити світогляд; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас.
Обладнання: картки з висловлюваннями відомих людей про добро і зло, альбоми для малювання, фарби, фломастери, опорна схема на допомогу учням, скринька ключових слів.
Скринька ключових слів
Добро — одне із понять моральної свідомості.
Зло — те, що комусь завдає болю, викликає страждання, поняття протилежне добру.
Лагідність та милосердя — прекрасний прояв людського характеру.
Жорстокість та грубість — протилежні поняття щодо лагідності та милосердя.
Людяність — моральна якість, яка характеризується повагою до людей, співчуттям і добротою до них.
ХІД УРОКУ I.             Активізація школярів до сприймання нової теми
Проблема: Чому добро і зло в житті завжди поряд?
Відповіді учнів.
II.    Пояснення нового матеріалу
1.  Розповідь учителя.
Добро і зло є провідними поняттями моральної свідомості.
На різних етапах суспільного розвитку уявлення про добро були різні. Спершу говорили, що це — достаток матеріальних благ, майна. Потім доводили, що це — доброзичливість і взаємодопомога, милосердя і повага.
Отже, добро є одним із найзагальніших понять моральної свідомості. До морального зла належить все те, що перешкоджає єднанню людей. Це — насильство, злочинність, скупість, грубість, байдужість до інтересів людини та суспільства, підлість.
Зло є одним із основних понять моральної свідомості. У ньому від­биваються негативні сторони суспільного і морального життя людей та спілкування між ними.
Боротьба добра і зла становить головний зміст морального розвитку суспільства.
2.  Практичне закріплення почутої від учителя інформації.
Робота з текстами.
Учитель розподіляє клас на дві групи. Кожна група отримує відповід­ний текст і працює над ним протягом 10 хвилин.
Завдання: прочитати тексти; придумати до них заголовки; виявити в текстах старе і нове; подумати над тим, що стверджує нове; сказати, яке враження справив текст.
Текст 1
Біг якось городом хлопчик. Дивиться — росте клиночок. Такий кумедний, ледь від землі видно, усього два листочки. Біля нього кури порсаються, їжу вишукують.
«Ще зламають кленочок!» — подумав хлопчик. Він почав відганяти курей. «Необхідно врятувати деревце, — вирішив Сергійко. — Неподалік від городу є посадка. Я знайду дрючечок та огороджу кленочок».
Через деякий час деревце було огороджене. «Мабуть, тепер воно ростиме на радість людям», — сказав сам собі Сергійко.
(За В. Сухомлинським)
Запитання до тексту.
  Як ви оцінюєте вчинок Сергійка?
  Чому хлопчик вирішив огородити кленочок?
  Дії Сергійка добрі чи погані?
Текст 2
Увечері батько запитав своїх дітей: «Розкажіть мені, як ви прожили сьогодні день?»
Юрко відповів: «Я сьогодні посадив дерево». Батько сказав: «Ти добре прожив день». Микола відповів: «Я зайчика намалював.» «Ти теж добре прожив день», — сказав батько. Петрик відповів: «Я сьогодні в м’яч грав... і морозиво їв». «У тебе сьогодні втрачений день», — сказав батько.
(За К. Ушинським)
Запитання до тексту.
  На кого з хлопчиків ви хочете бути схожими і чому?
  Що б ви відповіли на запитання батька?
Вислухавши спікерів груп, учитель знову звертається до дітей:
  Діти, аналіз текстів, ваші висловлювання свідчать про те, що ви вмієте розрізняти добро і зло, знаєте чому ж поганим бути легше, а доб­рим — складніше. А тепер пограємо у гру «Що буде далі?» Я прочитаю вам початок казки «Заєць і Лисиця», а ви, продовжуючи роботу в групах, придумаєте кінець.
ЗАЄЦЬІЛИСИЦЯ
Якось Заєць і Лисиця йшли лісовою дорогою. Вони дуже зголодніли, а навкруги не було нічого живого, тільки мороз потріскував.
   Ой-ой-ой!— заскиглила Лисиця. — Мабуть, задубію від холоду, і сил немає, щоб погрітися.
Похнюпившись, вони йшли дорогою. Аж бачать — сільське дівча із кошиком іде назустріч. Лисиці та зайцеві захотілося подивитися, що там у кошику. Вітерець доніс запах свіжого хліба.
   Зайчику, — каже Лисиця, — треба щось придумати. Щоб той хліб став наш.
  Згода! Тільки скажи що, я все зроблю.
  Лягай посеред дороги і прикинься мертвим, — мовила Лисиця. — Дівчинка поставить на землю кошик, нахилиться до тебе, а я тим часом схоплю кошик і втечу. Потім поділимося.
  Добре! — радісно вигукнув Заєць.
Він ліг посеред дороги, вдаючи мертвого, а Лисиця заховалася за дерево.
Дівчинка, побачивши Зайця, поставила кошик на землю, нахилилася. Лисиця вискочила зі схованки, схопила кошик і дременула в ліс. Заєць побіг слідом...
Фізкул ьтхвилинка.
Після короткого відпочинку вчитель пропонує учням Опору схему на допомогу учням.
  Нумо, тепер поділимося...
  Не базікай, дай мені спокійно доїсти...
  Тут недалечко є озеро...
  У Лисиці аж слина стекла...
  Допоможи мені, Зайчику...
  Не бійся, весною лід розтане...
Учні продовжують казку, усі разом обирають кращий варіант, а потім відповідають на запитання:
  Хто є носієм добра у казці, а хто є носієм зла?
  Хто є хорошим, а хто — поганим?
III.    Закріплення отриманих знань
Можна провести конкурс на кращого оповідача. Учні по черзі впро­довж півхвилини розповідають про свої добрі вчинки або згадують щось погане зі свого життя.
На окремих аркушах вони записують погані слова і складають їх до спеціально виготовленого конверта «Раз і назавжди».
Увага!
До кінця навчального року другокласники заповнюватимуть конверт по­ганими словами, а в кінці року вчитель підіб’є підсумок, чи підвищився рівень духовності учнів. Критерій оцінювання: чим менше папірців із по­ганими словами, тим вищий критерій культури
  Сьогодні ми маємо можливість збагатити свій словниковий запас но­вими словами. Дістаньте ці слова зі скриньки, прочитайте їх значення ще раз і відтворіть зміст цих слів.
Отже:
Честь — це...
Людяність — це...
IV.   Робота за малюнками
Малюнок. Дівчинка малює аквареллю котика, собака образився й повернувся спиною до юної художниці...
  Чи може дівчинка виявити доброчинність у цій ситуації?
V.   Запитання і завдання для самостійного обмірковування
  Що є спільного і відмінного між добром та злом?
  Чому добро вважають поняттям моралі?
  Яку роль у житті людей відіграє Зло?
    Намалюйте Добро, на голові якого є віночок, а на кожній квітці запишіть якості, що притаманні Добру.
VI.    Робота над крилатими висловами та прислів’ями
   Життя таке коротке. Поспішайте робити добро. (О. Довженко)
    Будеш творити добро — щасливим будеш.
   Добре діло роби сміло.
    Від добра добра не шукають.
    Все добре переймай, а злого уникай.
VII.    Підсумок уроку
   Після усієї роботи, яку ми сьогодні провели, у наших голівках зали­шаються тільки добрі слова, і ми будемо робити тільки добрі справи.

Немає коментарів:

Дописати коментар