Етика 3 клас
Тема.
Жити по совісті. Чесність. Справедливість. Моральна відповідальність за
свої вчинки
Мета:
вчити розрізняти поняття чесність,
справедливість', переконувати учнів у тому, що краще
гірка правда, ніж солодка брехня', розвивати вміння аналізувати свої
вчинки; виховувати бажання жити по совісті.
Обладнання: сюжетні малюнки, карточки з прислів’ями, карта подорожі.
ХІД УРОКУ
I.
Організація класу
Учитель
Знову день почався, діти!
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам починати —
Кличе в подорож дзвінок.
II.
Оголошення теми і мети уроку
—
Діти! Сьогодні ми будемо розмовляти про людські чесноти.
А тема нашого уроку: «Жити по совісті. Чесність. Справедливість. Моральна
відповідальність за свої вчинки».
III.
Робота над темою уроку
—
Щоб краще зрозуміти ці поняття, ми з вами відправимось
у далеку подорож до країни Добрих і Ввічливих людей.
Чи бажаєте ви
здійснити туди мандрівку? Шлях буде нелегкий. Але я думаю, що ми подолаємо всі
труднощі, допомагаючи і підтримуючи один одного... Отже, в дорогу!
Перша
зупинка. Поляна Совісті
1.
Проблемна ситуація.
—
Цікаво, кого ж ми тут зустрінемо? А що ж це за
хлопчики, і чому вони такі сумні? Можливо, їм потрібна допомога? Ось, що з ними
трапилося.
Петрик і Тарасик
були хорошими друзями, доки з ними не трапилася прикра пригода.
Якось вони їхали
автобусом зі школи додому. На зупинці зайшли дві старенькі бабусі. Петрик помітив, що їм важко стояти і
відвернув очі до вікна.
—
Сідайте, будь ласка, бабусю, — раптом почув він і
озирнувся.
Тарасик стояв, рукою вказуючи на вільне
місце для однієї із бабусь.
—
Дякую, синку, — мовила та і погладила хлопчика по
голівці, — з тебе виросте совісна людина.
Тарасик усміхнувся, йому стало так світло
на душі від зробленого вчинку. А Петрикові стало соромно. Його щічки палали, та
все ж він не поступився місцем для бабусі.
На кінцевій зупинці
бабуся звернулися до Петрика з такими словами:
—
А з тебе, сину, не виросте хорошої людини, бо не
поважаєш ти старших. Але пам’ятай, як ти будеш ставитися до людей, так і вони
ставитимуться до тебе. Ти ще малий. Подумай над моїми словами.
Петрику стало соромно, і він образився на свого друга. Адже, якби Тарасик не звільнив місця, то бабуся не
звернула б уваги на нього.
2.
Бесіда.
—
Чи правильно вчинив Петрик?
Тарасик?
—
Чому було соромно Петрикові?
—
Чому бабуся назвала Тарасика
чесною, совісною людиною?
—
А якби ви вчинили на місці хлопчиків?
—
Чи справедливо звинуватив Петрик Тарасика у своєму вчинку?
—
Бувають вчинки, про які ми жалкуємо все життя. їх
хочеться забути, а пам’ять повертає до них знову і знову — це наша совість не
дає нам спокою.
Совість
— це критична оцінка людиною власних вчинків. Недарма кажуть, що найцінніша
прикраса — чиста совість.
—
Діти, я думаю, що Петрик
зрозуміє свою помилку і стане хорошим, ввічливим хлопчиком. А ми
помандруємо до наступної зупинки.
Друга
зупинка. Озеро Чесності
—
Діти, яких людей можна назвати чесними?
—
Можливо, ви не раз були в таких ситуаціях:
•
розбили мамину улюблену чашку;
•
отримали двійку з читання;
•
розбили сусідське вікно.
І як хочеться це
приховати, як хочеться сказати: «Це не я»! Але, хоч
і важко, та потрібно сказати правду.
Адже гірка правда краща за солодку брехню, і як би ми не
намагалися приховати її, вона завжди стає відомою.
3.
Робота в зошитах.
Поєднавши
відповідні частини, утворіть прислів’я.
Правда з дна моря виринає, ... . ...
велику неправду.
Хто не дотримується
слова свого, ... . ... а сама потопає.
Маленька правда переможе .... ...
той сам себе зневажає.
Краще гірка правда, ... . ...
ніхто не повірив.
Коли у брехуна хата
зайнялася ... . ...ніж
солодка брехня.
—
Молодці! Із цим завданням ви впоралися!
4.
Осмислення поняття людських чеснот.
1)
Читання та обговорення оповідання «Не обманюй!»
—
Яка основна думка цього твору?
—
Що трапиться, якщо всі казатимуть неправду?
IV.
Фізкультхвилинка
Третя зупинка.
Перевал Кмітливих Гра-змагання
«Закінчіть речення».
Щоб друзів мати,
необхідно ....
Справедлива людина
завжди ....
Четверта
зупинка. Мінне
поле
Гра-змагання
«Речення з помилками».
•
Чесність — запорука біди.
•
Усе краще у людині починається з брехні.
•
Чемний хлопчик завжди смикає дівчат за коси.
V.
Оцінювання учнів
VI.
Підсумок уроку
—
Ось і підійшла до кінця наша подорож. З усіма
завданнями всі впоралися. Подорож скінчилася, але це не означає, що ми маємо
забути, що за кожний свій вчинок, ми маємо відповідати перед батьками, перед
старшими людьми і перед самим собою. Хай ваші душі будуть чистими, серця
відкритими, чуйними, справедливими.
VII.
Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему «Як
ви розумієте вислів жити по совісті».
Немає коментарів:
Дописати коментар