Етика 3 клас
Тема.
Що таке етика? Чому важливо знати правила поведінки і виконувати їх?
Мета:
ознайомити дітей із новим поняттями етика, етичні норми; збагачувати
словниковий запас; розвивати вміння доводити свою думку, ілюструвати її
прикладами; виховувати бажання виконувати правила поведінки.
Обладнання: символічний ключ ,
світлофори ввічливості (картинки з червоними та зеленим вічками), плакат.
ХІД УРОКУ
І.
Організація класу
1.
Учитель
Стали, дітки, всі рівненько,
Посміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
И працювати почали.
2. Вступне слово
вчителя. Повідомлення теми і мети уроку.
—
Любі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми
помандруємо з вами у чарівну країну Етики (показує плакат і кріпить його на
дошці).
—
А ось і чарівний ключик (показує), який відкриває нам
шлях до цієї чудової країни. (Діти розглядають плакат.)
—
Дорогі діти! Від самого народження ми перебуваємо
серед людей. Вони всі дуже різні. У кожної людини є свій неповторний духовний
світ.
Поступово, впродовж
століть, суспільство виробило норми і закони, які допомагають кожній людині
співіснувати з іншими людьми.
Наука про правила
поведінки в суспільстві та в особистому житті називається етикою.
Вона допомагає
людям бути разом, не зачіпати інших ні словом. Ні вчинком.
Ну, а зараз трішки
пограємо з вами. (Клас розподіляється на дві команди.)
3. Запитання до учнів.
—
З якими словами вранці необхідно звертатися до своїх
рідних, друзів, вчительки, сусідів?
—
Як необхідно звертатися до старших з проханням?
—
Як просити вибачення?
—
Як поводять себе ввічливі люди на вулиці, у
транспорті, в гостях?
4. Підбиття підсумків.
—
Молодці, дітки, гарно усі відповідали на мої
запитання.
Бути людиною
означає виховувати в собі такі чесноти, як мудрість, шляхетність,
справедливість, ввічливість. Хочеш, щоб тебе поважали інші, — прагни бути
завжди ввічливим, доброзичливим.
Чесноти та
доброзичливість — позитивна риса в характері людини.
Давайте з вами
розглянемо прислів’я. (Вчитель розвішує плакати з прислів’ями.)
•
Коли до тебе людина ставиться добре, будь до неї ще
кращим.
•
Хочеш собі добра, не роби нікому зла.
•
Брехнею світ пройдеш та назад вернешся.
II.
Складання словника ввічливої людини
—
Продовжуємо змагання між командами. (Вчитель роздає
аркуші паперу.)
—
Ваше завдання — записати, хто більше знає ввічливих
слів. (Діти записують варіанти відповідей. Вчитель визначає переможців.)
—
Вихована людина обов’язково знайде спільну мову з
іншою людиною. Але трапляються випадки, коли навіть дуже порядна людина не
справляється зі своїми емоціями. Вчинки під їх впливом призводять до виникнення
напружених ситуацій і конфліктів. Принижувати гідність, ображати честь — то є
велике зло. Особиста честь і гідність кожного виявляється насамперед у вчинках.
III.
Розігрування життєвих ситуацій
•
Ви — покупець у магазині.
•
Вам потрібно звернутися до бібліотекаря за книгою.
•
Як необхідно поводитися за столом?
•
Яких правил необхідно дотримуватися під час розмови?
(Діти спільно з
учителем підбивають підсумки розіграних ситуацій.)
—
Ну, а тепер, діти, відпочинемо!
IV.
Фізкультхвилинка (під музичний
супровід)
Руки за голову ставимо сміло І
повертаємось вправо, вліво:
Двічі наліво, двічі направо —
Зробимо чітко, діти, цю вправу.
Двічі наліво, двічі направо —
Будемо мати гарну поставу.
V.
Робота над новим матеріалом
1. Бесіда.
—
Отже, справжня культурна людина виявляється насамперед
у побуті, в домашньому спілкуванні, у колі друзів. Ми, як правило, навчаємося
бути вихованими. Ми вже вміємо вітатися, дякувати, вибачатися, уважно слухати і
не перебивати старших.
А от удома, в колі близьких і рідних ми часто забуваємо про це.
Отже, діти, запам’ятайте, що вихована людина є вихованою не тільки з чужими
людьми, а й у власній родині.
Любов і повага до
батьків, пошана до бабусі і дідуся як одна з найбільших доброчинностей глибоко
вкоренилася у побут українців.
2.
Доберіть пестливі слова.
Баба — ...
Брат — ...
Дід - - Тітка — ...
Сестра — ...
Дядько — ...
(Діти самостійно
працюють над завданням, а потім зачитують свої варіанти.)
3. Декламування
вчителем вірша А. Костецького «Чемний герой».
Вітько-третьокласник Крокує додому,
Героєм таким,
Що не снилось нікому.
Аж раптом Вітькові Назустріч
першак.
Всміхнувся Вітько І промовив: —
Так-так! —
І, випнувши груди, підходить до
нього:
—Треба старшим
давати дорогу! —
І хлопця малого портфелем як лясне!
Аж всівся на землю Малий
першокласник...
Вітько реготав:
— Так і треба, щоб
знав! —
І далі по вулиці покрокував.
—
Чи можна Вітька назвати чемним
героєм“! Чому?
4.
Гра «Світлофор ввічливості»,
1)
Хлопчик звертається до бібліотекаря: «Дайте мені
дитячий журнал». (Червоний колір світлофора)
2)
— Вибачте, будь ласка, я ненароком запізнився, —
сказав хлопчик. (Зелений колір світлофора)
VI.
Підсумок уроку
—
Чи сподобалася вам подорож до країни Етика?
—
Шановні третьокласники! Зараз ми сформулюємо правила
культурної поведінки —«Моральний кодекс класу».
1.
Кожний у класі має почувати себе у безпеці, тому ніхто
не повинен битися або кривдити кого-небудь.
2.
Усі в класі рівні незалежно від матеріального
становища, національності, статі, раси або переконань.
3.
Кожний має право на ім’я, і звертатися один до одного
необхідно тільки по імені.
4.
Усі повинні поважати право на власність і без дозволу
не брати чужі речі, відбирати, ламати або кидати їх. Такої саме поваги
заслуговує і власність школи.
5.
Ніхто не повинен почувати себе приниженим або
ображеним. Нікому не можна вигадувати клички або образливі прізвиська.
6.
Ніхто не повинен боятися висловити свою думку з
будь-якого питання і бути осміяним.
7.
Будьте особистостями, які відповідають за свої права і
вчинки. Не обманюйте, завжди говоріть правду. Не хваліться, особливо тим, що
не є вашою власного заслугою.
8.
Не говоріть поза очі про людину. Скажіть
однокласникові прямо про все, а не на вухо подрузі або другові.
9.
Дорожіть честю класу, школи, намагайтеся її відстояти.
10.
Поважайте думку старших, вмійте її вислухати і
зрозуміти.
УІІ. Домашнє завдання
Скласти розповідь на тему «Чи
завжди той, хто знає етичні правила, є вихованим?»
Немає коментарів:
Дописати коментар