середа, 26 листопада 2014 р.

Розвиток зв’язного мовлення 3 клас урок "Усне складання твору з елементами опису « Моя мама»."

Тема:  Усне складання твору з елементами опису « Моя мама».
Мета: 1. Розширити знання учнів про текти-описи; вчити використовувати прикметникові форми для опису характерних ознак зовнішності людини; удосконалювати навички вживати прикметники в тій формі, якої вимагають зв’язані з ними іменники; збагачувати активний і пасивний словник учнів.
             2.Виховувати любов до мистецтва слова і любов та повагу  до матері.
             3. Розвивати вміння спостерігати, виявляти істотні ознаки.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Що таке текст?
Які є типи текстів?
 Яке питання можна поставити до тексту-опису? ( Який?)
Які можуть бути тексти-описи? ( Художні, науково-популярні)
Як називається текст, в якому описана природа? (Пейзаж)
А якщо описана людина? ( Портрет)
Словникова робота.
Портрет – мальоване, скульптурне або фотографічне зображення обличчя людини або групи людей.
Робота над загадкою.
Чий портрет опишемо, дізнаєтесь відгадавши загадку?
Хто вас дуже щиро любить,
І вбирає, і голубить,
І кладе у постіль спати?
Хто для вас пісні співає,
Хто в негодах забавляє,
Гарні вам дає ляльки
І розказує казки?
Хто узяв вас за руку
І до школи на науку
Вів, щоб розуму навчити? ( Рідна матусенька)
                (З. Головко)
4. Інтерактивна вправа « Сенкан»
Хто?                            мама
Яка?                       Добра, лагідна
Що робить?         Голубить, пестить, дарує
Відношення        дітям радість і тепло.
Узагальнення    Люблю тебе, матусю!
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Інтерактивна вправа « Очікування»
На сьогоднішньому уроці ми складемо текст-опис мами ( з елементами характеристики), використовуючи прикметники і образні вислови. Чого очікуєте від уроку запишіть на картках?
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Розгляд і аналіз репродукцій робіт Рафаеля « Сікстинська мадонна»,              А. Дейнеки «Мати», Леонардо да Вінчі «Мадонна Ліза».
Рафаель « Сікстинська мадонна»
У його мадонни гладке волосся, чистий овал обличчя, високий лоб. Спадаюче покривало охоплює фігуру зверху донизу єдиним плавним контуром.
Молода мати та її дитятко нескінченно зворушливі, але дуже простодушні. В обличчі і в погляді немовляти є щось недитяче – прозоре і глибоке, а в  обличчі і  погляді   матері – дитяча чистота. Мати покірна, босонога, круглолиця,світла.
Розгляд інших картин.
А тепер розгляньте інші репродукції картин, на яких художники відтворили образ матері. Що спільного між ними?
Чи подобаються вони вам? Чому?
Як би ви назвали ці картини?
Словесні портрети письменників і їх аналіз.
« Іде старець, увесь білий. Білий одяг, біле довге волосся, біла, як сніг, борода в нього. Легкий вітерець розвіває чуприну і бороду. У руці у нього палиця висока, з перехрестям угорі. Іде…Видно, що змучений – ледве ноги волочить… А очі в нього такі лагідні, така добрість б’є із них … « ( А. Лотоцький)
" Миколка, Прокопів син, такий школярик гарненький був: сумирненький, соромливенький, млявенький , як дівчинка. Та ще й такий чорнобривенький, білолиценький, носик невеличкий, щічки круглесенькі, ще й чубок кучерявий. «            ( А. Тесленко )   
« Дівчинка була дуже гарна. Важкі золоті коси спускалися нижче пояса. Сині очі дивилися весело й довірливо. На голові – віночок з хмелю, на шиї – намисто із шипшини. Гілочки яскравої горобини багряніли на рукавах білосніжної сорочки. Жовта спідничка робила її схожою на золоту пухнасту бджілку.»       (О. Донченко)
« Та що ж то за дівка була! Висока, прямесенька, як стрілочка, чорнявенька, очиці – як тернові ягідки, брівоньки – як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що в саду цвіте, носочок так собі пряменький, з горбочком, а губоньки – як цвіточки розцвітають, і між ними зубоньки – неначе жарнівки, як одна, на ниточці нанизані.» ( Г. Квітка-Основ’яненко)   
Узагальнююча бесіда.
Який тип тексту називається описом?
Яка його мета? ( Описати зовнішність людини, тобто подати її словесний портрет)
Які слова допомагають створити словесний портрет людини? ( Прикметники, образні вислови)
Чим ще відрізняється опис від інших текстів? ( В описі багато порівнянь)
4.Робота над мовним матеріалом.
*  Гра «Доповни»
- Доповни ряд слів, які можна використати для опису людини.
Обличчя – кругле … ( овальне, ніжне, веселе, засмучене, ласкаве, щасливе, гарне, миловидне … )
Волосся – русяве … ( коротке, кучеряве, біляве, пряме, довге, хвилясте … )
Очі – карі … ( великі, голубі, ніжні, усміхнені, сумні, заспані, заплакані, вдячні, мрійливі, мудрі,дивовижні, насмішкуваті, людяні,  … )
Ніс – кирпатий … ( прямий, з горбинкою, задиркуватий, симпатичний, класичний … )
Руки – ніжні … ( натруджені, ласкаві, роботящі, працьовиті … )
Посмішка – весела … ( загадкова, чарівна, щаслива, задоволена, замріяна … )
Поза – горда … ( зажурена, змучена, пряма, тривожна, здивована  … )
Одяг – простий… ( охайний, нарядний … )
Гра «Скажи своє слово»
Скажи своє слово про маму, використовуючи образні слова і порівняння.
\\ Про очі. ( Схожі на стиглі вишні; подібні до весняного неба; голубі, як волошки … )
\\ Про усмішку. ( Схожа на сонце; радісна, як весна; ніжна, як перша весняна квітка … )
\\ Про руки. ( Теплі, ніжні і лагідні, як сонячні промені; немов вилиті із золота… )
\\ Що робить мама? ( Купає, любить, пестить, піклується, жаліє, втішає, розуміє, вислухає, порадить … )
\\ Яка мама? (Мила, добра, любляча, єдина, весела, працьовита, ласкава, дбайлива, ніжна, правдива, серйозна, спокійна, привітна, лагідна, щедра, щаслива … )
5.  Робота над будовою тексту.
- З чого складається текст? ( Зачин,основна частина, кінцівка )
- Про що можна сказати в кожній із цих частин, описуючи маму?
- Складемо план.
                               1. Матінка рідненька.
                              2. Опис зовнішності: очі, ніс,губи, посмішка, волосся …
                              3.Спасибі, люба мамо.
6. Усне складання опису мами. Робота в групах.
Моя мама
        Моя мама найкраща у світі. Вона дуже гарна.
       В неї кругле, серйозне обличчя, яке,як сонечко, випромінює тепло. Щічки в неї, як стиглі яблучка. Очі в моєї матусі голубі, як волошки (чорні, схожі на вишні). Брови, як два шнурочки, чорніють на біленькому личку. Волосся довге, густе, кучеряве, спадає блискучими  каштановими хвилями на плечі ( коротке, світле, блискуче, чорне з сивиною.. ). У мами рожеві пестливі уста. Погляд у неї ніжний, як перша весняна квіточка, добрий, як наша матінка-земля. Руки моєї неньки теплі і лагідні і працьовиті. Вони у неї золоті, бо завжди в роботі, яку роблять з любов’ю і знанням. Мамині руки ладні приголубити всіх дітей світу.
    Якщо мами немає поруч, я скучаю за нею, немов природа за сонячним промінням, виглядаю її, як вишневий садок виглядає соловейка. Я чекаю її. Як суха земля чекає краплини води. Коли далеко моя ненько, вона сниться мені, як  троянді сниться роса в спеку. Моя рідна, ласкава і дбайлива матусю, я тебе дуже люблю!
V. Руханка.
Руки в мами працьовиті.
Вони вміють все робити.
Ой, навчи й мене ти, нене,
Щоб такі були і в мене.
VІ. Підсумок уроку.
Читання і аналіз вірша.
Можна в світі чимало зробити:
Перетворити зиму на літо,
Можна пізнати стежки таємничі
Та підкорити далеч космічну.
Можна характер свій подолати,
Штормом вершини казки узяти,
Можна пройти крізь пустелі і хащу…
Тільки без мами - не можна нізащо:
Все найдорожче, що є тільки з нами, -
Все починається з нашої мами! ( А. Костецький)

Аналіз очікувань уроку( з використанням карток).

Немає коментарів:

Дописати коментар