понеділок, 17 листопада 2014 р.

Основи здоровя 3 клас урок "Гуманне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям. Практична робота: моделювання ситуацій допомоги людям з особливими потребами"

Тема. Гуманне ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям. Практична робота: моделювання ситуацій допомоги людям з особливими потребами
Мета: довести учням необхідність бережливогставлення дорганів зору, слуху, опорно-рухової системи; вчити надавати допомогу людям з особливими потребами; виховувати толерантність, духовність.
ХІД УРОКУ
1. Вступне слово вчителя
— Духовна людина відчуває свою відповідальність за себе і за інших, вірить, що добро завжди перемагає зло, сама намагається робити добро. Така особистість відповідає за себе і своїх близьких, цінує здоров’я і життя.
Поєднання всіх складових забезпечує людині міцне здоров’я.
У житті трапляються люди, які фізично розвинені, але духовна сила в них слабка. Такі люди бездушні, нечесні, нещирі, роблять погані вчинки.
Буває й так, що деякі люди від народження чи через важку хворобу не мають усіх складових здоров’я. Проте вони мають безмежну духовну силу. Люди з фізичними вадами — це люди з обмеженими можливостями. Слід допомагати їм долати труднощі. Адже вони так само хочуть вчитися, відчувати радість від спілкування з друзями, милуватися природою.
(Щоб допомогти дітям сформувати співчутливе й активне ставлення до хворих дітей, вчитель розповідає історію.)
— Жила-була собі дівчинка. До неї потрапила чудова квітка-семицвітка. Чудовою вона була тому, що кожна пелюстка мала виконати одне бажання. Шість пелюсток дівчина змарнувала на несерйозні бажання. (Можна звернутися до класу із запитанням: які?)
— А от сьому, останню, пелюстинку дівчинка використала дуже розумно. Відірвавши її, дівчинка забажала, щоб хлопчик Вітя, який хворів і рухався лише за допомогою палиць, одужав. Тепер вони граються разом.
Але так буває тільки в казках. У житті, на жаль, деякі хвороби вилікувати поки щнеможливо. Діти, які мають певні фізичні чи інші недоліки, теж хочуть вчитися, гратися, спілкуватися з друзями.
Як гадаєте, яким чином ви можете допомогти хворому хлопчикові чи дівчинці?
а) Сидіти поряд з ним, зітхати;
б) дати грошей на нову іграшку;
в) прийти днього, допомогти йому у навчанні, погратися разом, послухати музику, почитати.
— Це ваша посильна допомога.
2. Робота в групах
— Давайте уявімсобі, щна деякий час днас потрапила чарівна квітка-семицвітка (подній на групу). У вас є можливість подумати й загадати подному бажанню: як би ви допомогли дітям, які мають якісь фізичні недоліки, хворим.
Висновок: діти, які мають фізичні та інші недоліки, мають правна особливу увагу й піклування дорослих і держави. Про це записану Конвенції про права дитини (ст. 23).
3. Продовження розповіді вчителя
— Існують спеціальні школи для дітей з фізичними недоліками — слабким зором, слухом, хворою спиною тощо. Держави роблять так, щоб ці люди не відчували себе самотніми, відрізаними від життя; дають їм роботу, яку вони можуть виконувати, сплачують їм пенсії. Дуже часто люди з фізичними недоліками стають відомими вченими, поетами, композиторами, навіть беруть участь у спортивних змаганнях. Наприклад, видатний німецький композитор і піаніст Людвіг ван Бетховен був практично глухий.
Матеріал для роздумів: Ольга Скороходова (1911-1982 рр). Народилася у Херсонській області. Сирота. У 8 років захворіла на менінгіт, втратила зір, потім — слух. Харківський професор Соколянський забрав її з інтернату для сліпих. Він відтворив її мовлення; вона змогла закінчити середню школу у Харкові, згодом здобула вищу освіту. 1961 року стала кандидатом педагогічних наук. Написала три книги: «Як я сприймаю навколишній світ», «Як я уявляю навколишній світ», «Як я розумію навколишній світ».
— Що вас найбільше вразило?
— Параолімпійські ігри (Олімпійські ігри для спортсменів-інвалідів) проводяться невдовзі після закінчення літньої Олімпіади. Дїхньої програми входять найрізноманітніші види спорту, у тому числі заїзди на інвалідних колясках, теніс, плавання і стрільба з лука.
Уперше збірна України взяла участь у змаганнях з легкої атлетики 1996 року в Параолімпійських іграх в Атланті. У складі команди-дебютанта було всього 6 спортсменів. Але саме легкоатлети України завоювали золоту, срібну та бронзову медалі.
У нашій країні легка атлетика розвивається майже у всіх регіонах. Цим найбільш популярним видом спорту займаються інваліди з ушкодженнями зору, опорно-рухового апарата й інтелекту. У цьому виді спорту з інвалідами працюють понад 100 тренерів-викладачів.
Найбільша кількість легкоатлетів-параолімпійців представляють Дніпропетровську, Донецьку і Харківську області.
Але багато залежить від нашого ставлення до людей з обмеженими можливостями.
(Щоб показати учням, щлюди з фізичними вадами мають право, щоб із ними поводились так само, як із іншими, учитель розповідає дітям історію, подану нижче. Після цього ставить запитання, що пропонуються після оповідання.)
Далеко-далеку космічному просторі є планета, така сама, як Земля. Люди, які живуть на цій планеті, є такими ж, як і ми, за винятком того, що в них лише одне око. Але воно особливе. Ним вони можуть бачити в темряві, дивитися у безмежну далечінь і бачити крізь стіни. Жінки на цій планеті такі ж, як і на Землі. Та якось в однієї жінки народилося дивне дитя: воно мало двоє очей. Його батьки були дуже засмучені.
Проте хлопчик ріс щасливим. Батьки любили його, милувалися ним. Але їх непокоїло, ще він був таким незвичайним. Вони показували його багатьом лікарям, але ті тільки хитали головами і говорили: «Нічого не можна зробити».
Коли хлопчик підріс, він мав щоразу більше проблем. Оскільки він не міг бачити в темряві, то змушений був носити із собою якесь джерело світла. Коли він пішов до школи, то не міг читати так добре, як інші діти. Вчителі мусили надавати йому спеціальну допомогу. Хлопчик не бачив на великій відстані, тому потребував спеціального телескопа, щоб бачити інші планети. Інколи він, повертаючись зі школи, відчував себе дуже самотнім. «Інші діти бачать предмети, які я не можу бачити, — думав він. — Я мушу навчитися бачити те, чого не бачать вони».
Й одного чудового дня він помітив, що дійсно може бачити те, чого не можуть інші. На відміну від них, він бачив увесь світ у кольорі. Одразу після цього відкриття він вивів батьків на вулицю і розповів про те, що бачив, дуже здивувавши їх. Його друзі теж бути здивовані. Він розповідав їм чудові історії, вживаючи слова, які вони ніколи до цього не чули, як-от: червоний, жовтий, оранжевий... Говорив про зелені дерева й пурпурові квіти. Кожен хотів знати, якими він бачить речі. Хлопчик розповідав дивні історії про глибокі сині моря й піняві хвилі з білими гребенями. Дітям подобалися оповідання про дивних драконів, особливо коли він описував їхню лискучу шкіру, очі, гарячий подих.
Одного дня він зустрів дівчину. Вони покохали одне одного. Вона не мала нічого проти того, що він не схожий на інших. І тоді він відчув, що йому це також байдуже. Хлопець став дуже відомим. Люди з усієї планети приходили, щоб послухати його. У молодого подружжя народився син. Дитина була такою ж, як і всі на планеті, і мала лише одне око.
— Як ви вважаєте, як почувалася людина, маючи двоє очей, в той час як інші мали одне?
— Як ви думаєте, які труднощі виникали у хлопця з двома очима? Чому?
4. Фізкультхвилинка
Вправа «Тренуємо емоції»
— Позлитись, як:
• дитина, в якої забрали яблуко;
• два барани на мосту;
• як людина, яку вдарили.
— Злякатись, як:
• дитина, яка загубилася в лісі;
• заєць, що побачив вовка;
• кошеня, на яке гавкає собака.
5. Робота в зошиті (С. 3-4)
1) № 3. Розгадування кросворда.
— Розкажіть, які чинники впливають на здоров’я людини.
1. Зніме втому, підніме тон, вночі до нас приходить... (сон).
2. Що вдихаємо-видихаємо і навколо його маємо? (Повітря)
3. Щоб здоровий вигляд мати, що ми маємо вживати? (Овочі)
4. Тече, в’ється, наче стрічка, в ній купаємось, це ...(річка).
5. Мов цілюще джерело, сонце нам дає... (тепло).
2) № 4. Дайте відповіді на запитання, користуючись підказками.
• Чому люди хворіють?
• Що таке здоровий спосіб життя?
Довідничок: мікроби, нервують, сваряться, свіжа їжа, поганий одяг, як відпочиває, як працює, чим захоплюється, що їсть і п’є, не вживає алкогольних напоїв, фіззарядка, особиста гігієна, доброзичливість.
3) № 5. Поясніть прислів’я.
Де просто, там живуть років зі сто.
4) № 9. Поясніть вислів.
Життя дається людині на добрі справи. (Генріх Гейне)
5) № 10. Гра «Подарунки однокласникам або близьким».
Правила гри: подарунки можна робити тому, кому ти ще нічого ніколи не дарував.
Напишіть, кому і що подаруєте.
6. Практична робота «Ставлення до людей, які мають проблеми зі здоров’ям»
1)Читання оповідання В. Сухомлинськог«Як Сергійко навчився жаліти».
ЯК СЕРГІЙКО НАВЧИВСЯ ЖАЛІТИ
Маленький хлопчик Сергійко гуляв біля ставка. Він побачив дівчинку, що сиділа на березі.
Коли Сергійко підійшов до неї, вона сказала:
— Не заважай мені слухати, як хлюпають хвилі.
Сергійко здивувався. Він кинув у ставок камінець. Дівчинка запитала:
— Що ти кинув у воду?
Сергійко ще більше здивувався.
— Невже ти не бачиш? Я кинув камінець.
Дівчинка сказала:
— Я нічого не бачу, бо я сліпа.
Сергійко від подиву широко відкрив очі й довго дивився на дівчинку.
Так, дивуючись, він і додому прийшов. Він не міг уявити: як це воно, коли людина нічого не бачить?
Настала ніч. Сергійко ліг спати. Він заснув з почуттям подиву. Серед ночі Сергійко прокинувся. Його розбудив шум за вікном. Шумів вітер, в шибки стукав дощ. А в хаті було темно.
Сергійкові стало страшно. Йому пригадалася сліпа дівчинка. Тепер хлопчик уже не дивувався. Його серце стиснув жаль.
Як же вона, бідна, живе в отакій темряві?!
Сергійкові хотілося, щоб скоріше настав день. Він піде до сліпої дівчинки. Не дивуватиметься більше. Він пожаліє її.
— Уявіть, що ви познайомилися зі сліпою дівчинкою. Як би ви поводилися з нею?
— Чи зважали б на її сліпоту?
— Чи підкреслювали б це у розмовах?
2)Тест «Проблема інвалідів».
— Як ви зустрінете у своєму класі хлопчика-інваліда?
а) Не покажете своєю поведінкою, що він відрізняється від вас, будете йому допомагати.
б) Не будете з ним спілкуватися взагалі.
в) Спілкуватися будете, але обережно, тому що він не такий, як ви.
7. Підсумок уроку
— Що найбільше впливає на зміцнення й збереження здоров’я людини?
— Якої особливої турботи потребують люди із фізичними вадами?

— Чи існує людина, якій ви щоденно допомагаєте? Хто це? Як ви їй допомагаєте?

Немає коментарів:

Дописати коментар