Тема. Текст-розповідь
з елементами опису «Мороз-хвалько»
Мета:навчити дітей
складати твір-розповідь з елементами опису; вчити користуватися планом та
опорними словами; відчувати образність художнього слова; розвивати
комунікативну компетентність школярів; збагатити словниковий запас дітей;
виховувати естетичний смак.
Обладнання: ілюстрації на
зимову тематику, репродукції картин; дитячі малюнки; кольоровісніжинки.
Хід
уроку
1.
Організація навчальної діяльності
2.
Активізація знань
Діти,
до нас у гості завітала білокоса красуня зима. Господарює вона і в містах, і в
селах, і на полях, і в лісі. Скрізь розкинула свої білі килими. Гляньте, і в
нашому класі зимонька причаїлася також.
А
тепер сядьте зручно, заплющіть очі та послухайте вірш і уявіть описану в ньому
картину.
Хвилинка
поезії.
Перші
дні зими, мов дивне диво,
Свято
чистоти і новизни,
Падає
повільно сніг лапатий
На
покрівлі, вулиці, тини.
Дуб
кремезний ще не скинув листя,
Ось
воно, кружляючи летить,
Білу
скатертину золотистим
Візерунком
покрива на мить.
Осінь
розпрощалася з землею,
Відпалав
багряний той вінок,
Тихо-тихо,
лиш сніжинки-феї
Нескінчений
свій ведуть танок.
3.
Відбір і систематизація матеріалу, мовна підготовка до написання твору
-
Який настрій у вас?
-
Що ви відчуваєте?
Кружляючи
у своєму нескінченому таночку сніжинки-феї (погляньте, скільки їх у класі)
принесли для вас цікаві завдання, несподіванки, подарунки.
-
Що ж подарує нам перша сніжинка? (Читаю завдання на звороті).
Сніжинка
1.
Це «Казка
красуні зими». Слухайте.
Білий
день дарує білу ласку,
І
розповідає білу казку:
В
пишних білих платтях балерини -
Молоденькі
сосни та ялини.
Не
впізнати яблуні та вишні -
Це
ж весільні наречені вийшли.
У
біленьких чепурних хустинках
Мовби
помолодшали будинки.
Під
ногами - біле покривало,
Небо
й те молочно-сивим стало.
Де
я? В царстві білої лілеї?
Ні,
це іній розпушив алеї,
Кожна
гілка в білому намисті,
А
навколо - тихо й урочисто.
Робота
над виділенням засобів художньої виразності:
-
Чи сподобалася вам казка?
-
Чи бачили ви усі ці дива?
-
А де саме? (Так, у природі)
-
Як ви розумієте такі вислови: (Демонструю на дошці запис кожного
виразу)
«В
пишних білих платтях балерини -
Молоденькі
сосни та ялини»
«Кожна
гілка в білому намисті»
«Яблуні
та вишні,
ніби
наречені вийшли.»
Використовую
метод «Прес».
Я
вважаю … Тому що … Отже …
Сніжинка
2
А
тепер сядьте зручно, заплющіть очі та послухайте вірш і уявіть описану в ньому
картину.
По
заметах
Після
вчорашньої хвижі
Морозець
в обличчя дише,
Лижі
лісом аж летять!
І
сухі листки-нестримні
Мишенятами
рудими
По
заметах шарудять.
Лиш
один лісничий знає,
Чом
я сніжний вир збиваю,
Між
густе гілля біжу …
Для
заблуканого лося,
Щоб
ситніш йому жилося,
Віхтик
сіна прив’яжу.
(В.
Кочевський)
-
У вірші зустрілися слова:
Хвижа- заметіль,
хуртовина.
Віхтик
сіна -
жмуток сіна.
-
Як ви розумієте вирази:
Морозець
дише.
Лижі
летять.
Листки
шарудять.
-
Хто може дійсно дихати, летіти, шарудіти?
-
Чому автор використовує саме такі слова?
-
А які дії виконує хлопчик?
-
Поясніть, як це він сніжний вир збиває?
-
Які ще можна додати дієслова до теми «Зима».
(Морозить,
сковує, чарує, радіє, огортає).
Сніжинка
3
Спробуйте
відгадати загадки.
До
слів-відгадок додайте можливі дії.
1. Зимою
гріє, весною тліє, влітку помирає, восени оживає. (Сніг)
2. Хто
малюнок на вікні уночі зробив мені? (Мороз)
Сніг - літає, падає,
покриває, зберігає.
Мороз - тріщить,
сковує, малює, холодить.
(Діти
по черзі підходять до «Чарівної скриньки», вибирають картину зі словом-дією та
розміщують його в необхідному місці на дошці).
Сніжинка
4
А
зараз Зима пропонує пограти у гру «У яку пору може відбуватися така
дія».
(Виростає,
припорошує, замерзає, пробивається, розтає, завиває, розцвітає, замітає,
вкриває, лежить, біжить, дзюркотить).
Попрацюймо
в парах.
На
дошці записані слова.
ЗимаВесна
Пари,
що впораються із завданням, повідомте про це відповідним знаком.
Перевірте
роботи.
Сніжинка
5
В
парах ви працювали гарно. Зима приготувала для вас завдання в групах.
Ось
її завдання: замість крапок доберіть з дужок та вставте найбільш вдале за
змістом слово. Речення запишіть.
Об’єднайтеся
в групи за варіантами. Оберіть капітанів.
Прошу
капітанів підійти та вибрати собі завдання.
1.… білокоса
красуня (примчала, прилетіла, прийшла, завітала).
2.… пухнастий
сніг (посипав, полетів, пішов).
3.Голчастий
іній … дерева (вкрив, прикрасив, причепурив).
4.… невимовна
краса надворі (лежить, стоїть, панує).
5.… чарівності
цієї краси (приносять, добавляють, додають)червоногруді снігурі.
6.Чудова
картина зимового пейзажу … (приваблює, втішає, радує, зачаровує) нас.
Речення
зачитаємо підряд.
-
Що у нас вийшло?
-
До якого типу ви б віднесли цей твір?
(Це
твір-розповідь, а в ньому присутні елементи опису).
Сніжинка
6
-
Молодці! Впоралися із завданнями Зими-чарівниці. Вона просить вас виконати ще
одне завдання: утворити за схемою дієслова і поєднати їх з іменниками за
поданими запитаннями.
приз
чим?
Зразок:
Зима
приходить з морозом, снігом, вітром.
Зима
заходить в гості, в ліс, в садки.
Зима
підходить тихесенько, непомітно, крадькома.
Сніжинка
7
Наступне
завдання неменш цікаве. Зима просить скласти з утвореними в попередньому
завданні словосполученнями речення так, щоб вийшла зв’язна розповідь.
Зразок.
Приходить
зима із тріскучими морозами, з лапатим снігом і холодними вітрами. Заходить
чарівниця в садки, в ліси. Крадькома підходить до людських осель і задаровує
все навкруги.
Хвилинка
відпочинку
Гра
в «Сніжки».
Трохи
відпочиньмо і пограймо у сніжки. Хто отримає сніжку, має сказати комплімент
Зимі.
Діти
ловлять сніжку, піднімаються і кажуть слова-епітети. (Холодна, крижана,
сердита, люта, морозна, зла, незадоволена, сніжна, кришталева, сувора).
3.1.
Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні
на уроці ми будемо складати твір-розповідь з елементами опису.
Розгляньте
люстрації.
-
Як ви гадаєте, про кого або про що йтиме мова у творі?
-
Правильно, це Мороз-Морозенко, а інколи його називають пестливим словом
«Морозець», або величним словом «Морозище», «Морозисько».
Так
от яка пригода сталася!
(Вчитель
зачитує початок твору).
Нахвалявся
мороз усіх у лісі заморозити. Холодних вітрів, лютих хурделиць наскликав.
Захвилювалися
всі мешканці лісу, захвилювалась і Зима-чарівниця, бо невідомо, що було б далі.
А
відкриєте цю таємницю саме ви, склавши твір-розповідь за цим початком, планом
та опорними словами.
3.2.
Аналіз плану та словника
1. Що
мороз наказав робити?Заморозити все живе, запорошити землю снігом,
запушити інеєм дерева.
2.
Як лютували вітри і хурделиці?Вітер вив, стогнав, плакав.Хурделиці
голосили, ридали, снігом усе завівали, землю вкрилипухнастими перинами, дерева
інеєм прикрасили.
3.
Чому засмутилися звірі і птахи?Немає їжі, насіння, ягідок; стало
холодно і голодно.
4.
Хто прийшов їм на допомогу?Лісники, діти, учні, природолюби;
годівниці із зерном. Ягідками, жмути сіна для оленів, гілочки для зайців.
5.
Чому Мороз злякався і відступив? Дружні, завзяті діти; турбота,
любов до тварин.
Словничок-довідничок.
Назви
(заголовки) до твору.
Мороз-хвалько
Дружба
і взаємовиручка
Зимова
казка
Зимовий
день
Перед
дружбою і мороз безсилий
3.3.
Повторення вивченого про текст
(За
допомогою гри «Карусель» пригадаємо усе про текст).
3.4.
Практична діяльність. Запис творів у зошиті.
(Кожний
учень має на парті пам’ятку «Правила написання твору»
• Дотримуйтесь
змісту
• Працюйте за
планом
• Починайте нову
думку з нового абзацу
• Уникайте повторів
• Використовуйте
художні засоби
• Використовуйте
слова з довідкового бюро
• Перевірте
написане
3.6.
Індивідуальна допомога учням, що потребують її
4.
Підсумок уроку
Зачитування1-2
творів.
-
Які правила написання твору не було враховано?
-
Чи справді це твір-розповідь з елементами опису?
Дякую
за співпрацю!
Зима-Чарівниця
вдячна вам. Ви впорались з її завданнями
Немає коментарів:
Дописати коментар